Permalänk

Touchpaden jävlas

Min pekplatta/touchpad på min laptop driver mig till vansinne. Rätt var det är så sticker musmarkören och hittar på egna hyss t ex att markera och ersätter det man skrivit eller så återfinns den plötsligt i en annan dialogruta. Det går blixtsnabbt också och givetvis ofta när man har bråttom eller slutför något viktigt när det här inte får hända. Spelar ingen roll vilket program man kör, kan vara Word eller när man ska skicka ett mail. Detta händer väl fem tio gånger på dag och jag inser att detta gör mig mer och mer irriterad. Har till och med tänk vad härligt det skulle vara att få bara ta laptop:en och slänga ut den helst igenom ett stängt fönster! Ja, jag överdriver men det här suger!

Jag har en Lenovo ThinkBook 15 G3 ACL som jag väl haft i ett halvår. Använder den i arbetet ute på jobb där det praktiskt sällan fungerar att ha med extern mus/tangentbord. Kan erkänna att jag haft ungefär samma problem med andra varianter av laptops med pekplatta/touchpad och begriper att vi inte lirar tillsammans, laptopen och jag.

Finns det en fungerande lösning som någon härinne vill dela med sig av skulle det hjälpa mig jättemycket. Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av VarDatorNördFör-20ÅrSenNuGubbsur:

Min pekplatta/touchpad på min laptop driver mig till vansinne. Rätt var det är så sticker musmarkören och hittar på egna hyss t ex att markera och ersätter det man skrivit eller så återfinns den plötsligt i en annan dialogruta.

En sak att kolla är om batteriet svällt: om det är placerat under din trackpad kan det rent fysiskt skapa kontakt och orsaka sådana "hopp".
Men undantaget hårdvarufel: Av de laptops jag testat är det bara Apple som nästan alltid lyckas med att filtrera bort oavsiktlig vidröring av pekplattan. Hos alla andra märken måste du bara hitta ett sätt att inte råka nudda plattan medan du skriver. Om du spelat piano någon gång har du säkert haft en lärare som tjatat om att låtsas att du har en tennisboll i vardera handen och "spela över den". Samma tanke med sådana laptops. Det har också en potentiell nytta i att det hjälper dig hålla handlederna raka vilket torde minska risken för klämda och/eller irriterade nerver/"musarm"