Intel Core i5-13600K med 14 kärnor skymtas i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Två av dessa använder mlid som källa, skulle ta alla dessa med en stor näve salt.

Nästan alla leaker ang RTX 4000 kommer från Greymon55

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Skrivet av edson:

Haha, japp! "Hej, vi har en husrannsakan för misstänkt narkotikaodling."

Visade sig att man bara kör en 13900k samt ett 4080...

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2015/02/10/12/v2-Cannabis-snow.jpg?width=1200

Snälla ge mig mer information om bilden. Är det illegal kannabisodling?

Skrivet av Yoshman:

Är samma E-cores i 12900 som i 12600, bara dubbelt så många i den förra samt marginellt högre klockade.

Gracemont presterar väldigt snarlikt som Skylake räknat per MHz. Så varje 4-kärnors kluster av E-kärnor motsvarar ungefär en i7-6700K.

Vet du hur mycket transistorer man fick plats med Intels första iteration av 14nm som kom med Skylake mot Intels dagsaktuella 10nm som Gracemont görs i? Kommer RL som kommer i höst också ha en förfining av 10nm eller blir det exakt samma nod? En förfining gör väl inte att man kan stoppa in fler transistorer gissar jag?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Snälla ge mig mer information om bilden. Är det illegal kannabisodling?

Kan vara så enkelt som att grannarna har ett tjockare lager isolering på sina tak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har moderkort blivit mycket dyrare eller är det just s1700 som är mycket dyrare?
Asus Z690-F Strix kostar 5499kr på Inet.

När jag köpte Asus Z490-F Strix kostade den 2990kr

Mitt Gigabyte Z690 AORUS PRO är listat till samma pris som det var vid lanseringen 4.11.2021.

Skrivet av fesoj:

Innebär detta att det är bekräftat att jag kan köra en rigg med en tillfällig 12gen-propp och sen byta den till 13gen utan mankemang?

Z690, B660, H610 moderkort från bl.a. ASUS, Gigabyte och MSI borde alla få stöd för processorerna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj vad trevligt, nu börjar vi uppnå någon form av kritisk massa på de där effektivitetskärnorna mot stora.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har moderkort blivit mycket dyrare eller är det just s1700 som är mycket dyrare?
Asus Z690-F Strix kostar 5499kr på Inet.

När jag köpte Asus Z490-F Strix kostade den 2990kr

Ja, de har gått upp rejält i pris om man jämför med 4-5 år bakåt. Mitt Asus Hero X kostade cirka 3000, idag kostar ett Asus Hero 6-7000.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Vet du hur mycket transistorer man fick plats med Intels första iteration av 14nm som kom med Skylake mot Intels dagsaktuella 10nm som Gracemont görs i? Kommer RL som kommer i höst också ha en förfining av 10nm eller blir det exakt samma nod? En förfining gör väl inte att man kan stoppa in fler transistorer gissar jag?

Går att göra en snabb uppskattning från die-shots likt dessa ihop med att 4C Skylake var ~122 mm2 medan 8+8 Alder Lake är ~210 mm2

Klicka för mer information
Visa mer

Detta ihop med att "Intel 7" har ~2,7 gånger densitet mot 14 nm säger att en Skylake-kärna hade 60-70 % fler transistorer jämfört med en Gracemont kärna (L3$ ej inräknad).

Som jag förstått processen Raptor Lake tillverkas på är det mer att jämföra med ett "+" i deras 14 nm. D.v.s. samma densitet men går att klocka högre och lite bättre perf/W vid ISO-frekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snälla ge mig mer information om bilden. Är det illegal kannabisodling?

Ja, illegal.

https://twitter.com/POL_Delft/status/563248594623692800

Du får inte odla för eget bruk ens, men är det en mindre typ balkongodling så är det inget man bryr sig om. Du får egentligen bara köpa och konsumera på en coffee-shop.

https://cannigma.com/regulation/marijuana-laws-netherlands/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förr var det 4 kärnor från Intel
och sen 4 kärnor
och sen 4 kärnor
...

Om man inte köpte dyra Xeon system.

Nu med Raptor Lake så nästan gödslar de med kärnor.
Du ska få en kärna
du ska få en kärna
...
Kärnor till alla.

Kul hur det har ändrat sig.
Även att det inte bara är toppen med Core i9 modeller som får fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Ger mig 5600x3d!!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!