Snabbkoll: Använder du medföljande eller egen kylpasta?

Permalänk
Medlem

Om det är förapplicerad pasta så används den tills den gjort sitt, efter det så blir det kopparpasta och aldrig mer behov att byta.

Har kört med kopparpasta i över 40-år utan något problem, det gör sitt jobb lika bra som dom flesta pastor om man är försiktig vid applicering, bäst är att kopparpasta inte verkar åldras.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har inte ganska många mer än en dator på SweC?
Jag gör ju inte samma på alla byggen utan tycker svaret beror på behovet.

Bygger jag en liten server som inte kommer jobba hårt så bryr jag mig inte utan kör medföljande.
Bygger jag en burk för gaming applicerar jag själv.

Givetvis skulle jag kunnat gjort det för servern också men känns inte som det kommer ge något.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Körde mycket AS5 sedan blev det MX och nu senast grizzly. Kanske dags för swec att göra ett kylpasta test för att se vad som gäller idag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Thermal Grizzly Conductonaut, så inte den medföljande med andra ord.

Permalänk
Inaktiv

Tycker Noctuas kladd fungerar ok så ser ingen ide i att köpa något annat

Permalänk
Medlem

Några tillverkare som t.ex. Noctua skickar med bra pasta och den skulle jag inte ha några problem med att använda. Oftast så har jag dock bättre produkter hemma som jag hellre använder (senast, thermal grizzly kryonaut).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillverkar egen kylpasta enligt följande recept.
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe

Vops fel recept, jag hade förväxlat det. Jag köper löst kylpasta som jag genom snabb googling får fram är bäst och butiken har i lager

Rullar du kylpastan i kokos eller pärlsocker?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köper oftast kylare från Noctua, så har kylpasta från dem att applicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har för det mesta kört Noctua-kylare och medföljande pasta senaste byggena. Nu senast på nuvarande dumburk körde jag dock med Grizzly Kryonaut, och det är inte direkt så att man märker så stor skillnad. Den var kletigare än jag minns Noctuas som.

Det är väl mest budget-pastor man bör undvika, och personligen föredrar jag om de inte leder ström så att man i värsta fall inte råkar kortsluta något.

Jag har alltid tagit bort förapplicerad pasta med lite isopropanol, efter att en gång för 10+ år sedan använt förapplicerad, och var inte nöjd. Det tar så kort tid att ta bort så numera applicerar jag alltid själv.

Hur tycker du Noctuas är? Har använt Arctic Silver sedan länge men för några år sedan övergick jag till Kryonaut och är nöjd överlag.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Beror på vad som följer med, är det bra stuff så använder jag det, annars tar jag någon egen tub.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Svarsalternativen lite bristfälliga på den här frågan, beror ju väldigt mycket på vad det är för märke och vilken pasta.
Köper man t ex en Noctua följer det ju med en kylpasta som ligger i den övre klassen, men för en del andra kan det vara något billigt som bara slängs med.
På bärbara el märkesdatorer brukar jag byta pasta till något bättre för att oftast vinna några grader, vilket ibland är tillräckligt för att påverka fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

Efter att jag satte ihop min dator och behövde ta ut och sätta tillbaka CPU där min R5 2600 följde med upp med kylare så kommer jag använda egen i nästa bygge då Thermal Grizzly Kryonaut

Permalänk
Medlem

hmm, får nog avstå att svara.

det varierar från gång till gång beroende på vad det är för komponent, och märke på pastan.

T.ex noctua kylare med noctua pasta som följer med och jag inte har annat till hands, ja men då så!
eller förapplicerad på en kylare och det är en kontorsdator, javisst!

men är det personliga gamingriggen ska det kanske på lite dyrare pasta ovsett om kylaren kom med en, förapplicerad eller inte.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Bygger jag åt mej själv för skrivbordsanvändning är det en självklarhet med bra kylpasta korrekt applicerad etc för att få ner ljudnivån maximalt. Slänger jag ihop en åt nån annan för kaffepengar får det duga med vad man än får med. Samt när nag monterade min HTPC, passivkyld historia med massor med heatpipes, och nätagget passivkylt via en egen yttre kylfläns så var jag tacksam för tillverkarens stora tub pasta. Fick iofs byta sen då jag monterade om lite och det gick åt över 8g Arctic MX-4.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Inte köpt ny kylare sedan 2013.. Minns knappt om den kom med kylpasta då, men den har ju åkt av och på några gånger sedan dess p.g.a. uppgraderingar så då har det blivit köpt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Byter pasta i regel en gång på år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Hur tycker du Noctuas är? Har använt Arctic Silver sedan länge men för några år sedan övergick jag till Kryonaut och är nöjd överlag.

Båda Noctuas är bra - precis som med de flesta i toppen så påverkar en bra applicering oftast mer än vilken pasta man har, enligt min begränsade erfarenhet. Men jag håller mig undan för okända pastor. Körde AS5 tidigare, men då den leder ström så har jag övergått till Noctuas, MX4 eller nu senast Kryonaut.

PS. jag brukar aldrig byta för att en kylpasta blir gammal, inte än iaf. Har inte upplevt försämrad kylning över tid. Gamla datorn med i7 8700K, D15 och Noctua kylpasta tuffar på sedan i7 8700K släpptes (köpte nära release) med temps runt 32-34c idle, och går väl upp till ~75-78c om jag loopar Cinebench R23 i 30 minuter. Genomsnittlig dator kanske jag har 2-3 år, varpå den jag uppgraderar från ofta får agera server.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro