Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det följde väl med en diskett just för den händelse att datorn inte klarar att boota från CD och/eller att man ville partitionera om hårddisken innan installationen.

Den disketten vill jag minnas fungerar just sådär; att man själv får byta till d: eller vad som nu är CDn och köra setup där.

Står förmodligen vad man ska göra om man tittar i viktigt.txt som tydligt ligger där.

Kommer inte in på verken A: eller D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag insåg inte att jag inte tittade tillräckligt noga på en av bilderna:
Denna bild https://imgur.com/a/XVcCE3v visar att du bootar från vad jag tror är c:

Då är frågan, har du något intressant på c:, använd kommandot "dir" eller om du måste klura ut vilken drive som är CD:n.

A: är mest troligt en virtuell enhet för tillfället.
D: är troligtvis en RAM-drive. När man startar upp med skiva har jag för mig att denna brukar initeras som X:
E: borde ha initeras som CD-driven, men eftersom du inte kan växla till denna så kanske den har initeras som något annat.

Du kan prova växla till F:, G:, H:, osv för att se om du hittar en annan enhet du kan växla till. Hittar du någon så är det bara köra "dir" och kolla om det finns något intressant.

Näää.
Inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag insåg inte att jag inte tittade tillräckligt noga på en av bilderna:
Denna bild https://imgur.com/a/XVcCE3v visar att du bootar från vad jag tror är c:

Då är frågan, har du något intressant på c:, använd kommandot "dir" eller om du måste klura ut vilken drive som är CD:n.

A: är mest troligt en virtuell enhet för tillfället.
D: är troligtvis en RAM-drive. När man startar upp med skiva har jag för mig att denna brukar initeras som X:
E: borde ha initeras som CD-driven, men eftersom du inte kan växla till denna så kanske den har initeras som något annat.

Du kan prova växla till F:, G:, H:, osv för att se om du hittar en annan enhet du kan växla till. Hittar du någon så är det bara köra "dir" och kolla om det finns något intressant.

Näää.
Inget.

Permalänk
Medlem

Sova

Kommer inte vidare just nu.
Hållit på 6-7 timmar minst, med detta senaste dygnet.

Permalänk
Medlem

Det framgår även från bilden att CD-skivan om du har en sådan i CD-enheten inte är bootbar även fast BIOS klarar av det.

Varför du inte kan växla till CD-enheten är en bra fråga.
Vad är det för laptop? du kanske behöver ändra något i config.sys eller autoexec.bat, jag antar att det finns några sådana filer på c:

Prova kommandot " dir /a " eller om det var " dir /h " eller " dir /a /h ", på c:, kommer inte ihåg.

Du kanske ska prova starta med Win98se-skivan för att se om du får ett annat resultat.

Permalänk
Medlem

Om du har lyckats dra ut på det som står i tråden till 6-7h så beror det på att du inte har en aning om vad du håller på med och bara yrar runt i blindo, gör samma sak om och om igen utan att veta varför eller vad resultatet du fick beror på.

Det handlar om kansle 15min effektiv felsökning MAX för att täcka varenda detalj som nämnts i tråden.

Du tycks även ha svårt att ta till dig det som sägs i tråden och använda det på ett meningsfullt sätt eftersom du inte vet vad du gör.

Mitt tips är att släppa detta en stund och först och främst lära dig lite mer om vad DOS är och hur man använder det och hur det fungerar.
Sen kan du börja gå vidare och fortsätta med det du vill göra nu.

Men innan dess kommer ditt projekt mest vara en riktig pain in the ass.

Liksom om du på nått vis lyckas installera Windows så kommer du fortfarande behöva greja med drivrutiner osv, ska du köra lite gamla spel och program så behöver du även drivrutiner för dos i många fall.

Windows 9X är väldigt långt ifrån Windows XP som i det närmaste är nära Windows 10 i sammanhanget.

För att du ska ha glädje av det bör du lära dig lite mer om hur det fungerade förr.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Låter som att du enbart kört SYS och fört över bootfilerna.

Kan du använda FDISK och se vilka partitioner som finns?

Med ATTRIB kan du se om det finns dolda filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det framgår även från bilden att CD-skivan om du har en sådan i CD-enheten inte är bootbar även fast BIOS klarar av det.

Varför du inte kan växla till CD-enheten är en bra fråga.
Vad är det för laptop? du kanske behöver ändra något i config.sys eller autoexec.bat, jag antar att det finns några sådana filer på c:

Prova kommandot " dir /a " eller om det var " dir /h " eller " dir /a /h ", på c:, kommer inte ihåg.

Du kanske ska prova starta med Win98se-skivan för att se om du får ett annat resultat.

Inte någon laptop. Det är en såkallad desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du har lyckats dra ut på det som står i tråden till 6-7h så beror det på att du inte har en aning om vad du håller på med och bara yrar runt i blindo, gör samma sak om och om igen utan att veta varför eller vad resultatet du fick beror på.

Det handlar om kansle 15min effektiv felsökning MAX för att täcka varenda detalj som nämnts i tråden.

Du tycks även ha svårt att ta till dig det som sägs i tråden och använda det på ett meningsfullt sätt eftersom du inte vet vad du gör.

Mitt tips är att släppa detta en stund och först och främst lära dig lite mer om vad DOS är och hur man använder det och hur det fungerar.
Sen kan du börja gå vidare och fortsätta med det du vill göra nu.

Men innan dess kommer ditt projekt mest vara en riktig pain in the ass.

Liksom om du på nått vis lyckas installera Windows så kommer du fortfarande behöva greja med drivrutiner osv, ska du köra lite gamla spel och program så behöver du även drivrutiner för dos i många fall.

Windows 9X är väldigt långt ifrån Windows XP som i det närmaste är nära Windows 10 i sammanhanget.

För att du ska ha glädje av det bör du lära dig lite mer om hur det fungerade förr.

För att göra nytta i tråden är du långt ur kurs. Hade en bok om förr som då va nu. Den har jag tyvärr skänkt bort. Men det är ju därför jag frågar här på forumet. Lite kommer man ju ihåg men det va länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

För att göra nytta i tråden är du långt ur kurs. Hade en bok om förr som då va nu. Den har jag tyvärr skänkt bort. Men det är ju därför jag frågar här på forumet. Lite kommer man ju ihåg men det va länge sedan.

Väldigt svårt att hjälpa till när det du beskriver i tråden inte ger någon vidare klarhet i vad du gör.

Lyckas du boota från CD-ROM?

Gör det och försök komma åt kommandotolken, det bör man kunna göra från installationsprogrammet.

Skapa en ny primär partition på disken, gör denna startbar. Detta med fdisk

Formatera denna med växeln /s för att även lägga systemfiler på den.

Kolla vilken enhet CD-ROM får av mscdex vid boot och kopiera allt innehåll i katalogen som innehåller install och cab filer till en ny mapp på hårddisken, kalla den typ w98inst

Boota om datorn utan CD-ROM

Gå till katalogen du skapade och kör install.

EDIT:

Försök följa det jag skrivit ovan, så fort du kör fast så förklarar du exakt vad problemet är så kan vi guida dig till nästa steg

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Väldigt svårt att hjälpa till när det du beskriver i tråden inte ger någon vidare klarhet i vad du gör.

Lyckas du boota från CD-ROM?

Gör det och försök komma åt kommandotolken, det bör man kunna göra från installationsprogrammet.

Skapa en ny primär partition på disken, gör denna startbar. Detta med fdisk

Formatera denna med växeln /s för att även lägga systemfiler på den.

Kolla vilken enhet CD-ROM får av mscdex vid boot och kopiera allt innehåll i katalogen som innehåller install och cab filer till en ny mapp på hårddisken, kalla den typ w98inst

Boota om datorn utan CD-ROM

Gå till katalogen du skapade och kör install.

Vi har benat ur det mesta och kommit fram till att det nu verkar vara en startdiskett med drivrutiner som är det som behövs för att komma vidare och kunna lägga över filer från win98 cd/cd-rom till hårddisken. Efterlyser en startdiskett för win98 då jag saknar 1.44" diskettenhet på mina andra datorer. Funderat på att skaffa en extern med usb-connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Vi har benat ur det mesta och kommit fram till att det nu verkar vara en startdiskett med drivrutiner som är det som behövs för att komma vidare och kunna lägga över filer från win98 cd/cd-rom till hårddisken. Efterlyser en startdiskett för win98 då jag saknar 1.44" diskettenhet på mina andra datorer. Funderat på att skaffa en extern med usb-connection.

Ok, men du lyckas alltså boota från CD-ROM eller inte?

Vill du ta en bild på vad det står när du startat upp.

EDIT: kan kolla lite senare om jag har startdiskett liggandes nånstans.. Bor i Gislaved så inte jättelångt från Svenljunga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ok, men du lyckas alltså boota från CD-ROM eller inte?

Vill du ta en bild på vad det står när du startat upp.

EDIT: kan kolla lite senare om jag har startdiskett liggandes nånstans.. Bor i Gislaved så inte jättelångt från Svenljunga

Lite rörigt i hövvet just nu med alla varianter hit och dit men kan boota från cd-rom, ja.

Gislaved är ju nästgårds nästan. Bara 2.5 mil drygt.

Permalänk
Medlem

Vad står det när datorn bootat upp från skivan?
Ta gärna bild på bootförloppet.

Hamnar du på dos-prompten direkt eller kommer du in i något grafiskt skal efter att datorn bootat upp.

Hur ser config.sys och autoexec.bat ut på bootmedia?

Du kan visa filerna på skärmen genom att skriva så här
type config.sys

Blir det för många rader för att se allt så kan man pipea dos-kommandon genom more

T ex
type autoexec.bat | more

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Inte någon laptop. Det är en såkallad desktop.

Ok, jag ser, det var en av bilderna som lurade mig men det är bra att veta att det är en desktop, då är det mindre troligt att det är några specialdrivrutiner.

Det finns två saker som gör mig fundersam och kan bara tänka mig två scenarier.

Denna bild visar att det inte finns någon bootbar CD i datorn och någon CD-enhet är heller inte initierad MEN du har bootat till hårddisken till MS-DOS.

Denna bild visar däremot vad jag gissar är en uppstart med en Win98-skiva, där kan vi se att CD-enheten är initierad som enhet E:
Det står även att de diagnostiska verktygen har laddats till enhet D:
Du står i detta läge på enhet A:

"Förbereder datorn för start..." har jag ett svagt minne av att det brukade stå när man bootade med skiva.
Alla bootbara Win9x-versioner har inte autostart av själva installationen utan man är tvungen att starta den själv.

Det är i detta läge som du vill prova hoppa till enhet E: genom att skriva just " E: " och sedan köra " dir " och kontrollera vad som finns där. Finns det en Setup.xxx eller Install.xxx , .xxx kan vara .exe eller .bat, då är det bara skriva detta kommando för att starta installationen.
Finns det däremot en katalog vid namn Win98 men ingen av dessa filer så växla till denna katalog genom att skriva " cd win98 " och kolla om det här finns en Setup.xxx eller Install.xxx.
" cd.. " eller " cd .. " växlar till föregående mapp.

Du behöver inte skriva dir för att kontrollera om det finns en setup eller install, du kan helt enkelt skriva kommandot och se om något startar.
Har du en genuin Win-skiva så är det inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

1. Har du en diskett du kan boota med? Ja eller nej?

2. Har du en CD-skiva du kan boota med? Ja eller nej? Och om Ja, vad är det för skiva du bootar med? Vad händer när du bootar med den?

3. Eller bootar du igång direkt från hårddisken? Ja eller nej?

Börja förklara 1 till 3 först.

4. När du har lyckats boota så du är i antigen A:> eller C:> eller någon annan enhet. Skriv då ver
Nu kommer du få fram vad för operativsystem du har bootat med. Du HAR ju uppenbart lyckats boota upp ett MS-Dos eller liknande: https://imgur.com/a/XVcCE3v

Behöver du en bootdisk så kan du ladda ner en härifrån: https://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Du ska då använda Windows 98 eller Windows 98SE diskarna. Du behöver inte ha den med ramdrive.
Detta kräver ju så klart att du har en diskstation på den datorn du laddar ner filerna med.

När du är i det här läget: https://imgur.com/a/XVcCE3v
Kan du då skriva dir så vi kan se vad du har fått på hårddisken?

5. Kan du ta ett kort lite före du är här: https://imgur.com/a/XVcCE3v
Då kan vi se vad för dator du har, så det faktiskt fungerar att installera Windows 98 på den.
Vi behöver se lite mer ovanför informationen där.

Börja svara på detta och gör det jag bett om så kan vi gå vidare sedan.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Installera om, ta bild på varje ny ruta som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ok, jag ser, det var en av bilderna som lurade mig men det är bra att veta att det är en desktop, då är det mindre troligt att det är några specialdrivrutiner.

Det finns två saker som gör mig fundersam och kan bara tänka mig två scenarier.

https://i.imgur.com/bwxbiqF.jpeg

Denna bild visar att det inte finns någon bootbar CD i datorn och någon CD-enhet är heller inte initierad MEN du har bootat till hårddisken till MS-DOS.

https://i.imgur.com/YBBBvU5.jpeg

Denna bild visar däremot vad jag gissar är en uppstart med en Win98-skiva, där kan vi se att CD-enheten är initierad som enhet E:
Det står även att de diagnostiska verktygen har laddats till enhet D:
Du står i detta läge på enhet A:

"Förbereder datorn för start..." har jag ett svagt minne av att det brukade stå när man bootade med skiva.
Alla bootbara Win9x-versioner har inte autostart av själva installationen utan man är tvungen att starta den själv.

Det är i detta läge som du vill prova hoppa till enhet E: genom att skriva just " E: " och sedan köra " dir " och kontrollera vad som finns där. Finns det en Setup.xxx eller Install.xxx , .xxx kan vara .exe eller .bat, då är det bara skriva detta kommando för att starta installationen.
Finns det däremot en katalog vid namn Win98 men ingen av dessa filer så växla till denna katalog genom att skriva " cd win98 " och kolla om det här finns en Setup.xxx eller Install.xxx.
" cd.. " eller " cd .. " växlar till föregående mapp.

Du behöver inte skriva dir för att kontrollera om det finns en setup eller install, du kan helt enkelt skriva kommandot och se om något startar.
Har du en genuin Win-skiva så är det inget att oroa sig över.

Jaha där har vi ju svaret, jag missade det bland bilderna.

Boota från skiva.

Lokalisera mappen med install och cab filer på E:
Kopiera dessa till egen mapp på C

Boota om datorn från C och installera.

Det är ingen skillnad alls från att använda startdiskett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

1. Har du en diskett du kan boota med? Ja eller nej?

2. Har du en CD-skiva du kan boota med? Ja eller nej? Och om Ja, vad är det för skiva du bootar med? Vad händer när du bootar med den?

3. Eller bootar du igång direkt från hårddisken? Ja eller nej?

Börja förklara 1 till 3 först.

4. När du har lyckats boota så du är i antigen A:> eller C:> eller någon annan enhet. Skriv då ver
Nu kommer du få fram vad för operativsystem du har bootat med. Du HAR ju uppenbart lyckats boota upp ett MS-Dos eller liknande: https://imgur.com/a/XVcCE3v

Behöver du en bootdisk så kan du ladda ner en härifrån: https://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Du ska då använda Windows 98 eller Windows 98SE diskarna. Du behöver inte ha den med ramdrive.
Detta kräver ju så klart att du har en diskstation på den datorn du laddar ner filerna med.

När du är i det här läget: https://imgur.com/a/XVcCE3v
Kan du då skriva dir så vi kan se vad du har fått på hårddisken?

5. Kan du ta ett kort lite före du är här: https://imgur.com/a/XVcCE3v
Då kan vi se vad för dator du har, så det faktiskt fungerar att installera Windows 98 på den.
Vi behöver se lite mer ovanför informationen där.

Börja svara på detta och gör det jag bett om så kan vi gå vidare sedan.

1.nej

2.ja

3. Njaä. Ibland botar den cd ibland hdd

När jag bootar vill den ibland inte från cd-room då f11 och bootar från cd-rom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jaha där har vi ju svaret, jag missade det bland bilderna.

Boota från skiva.

Lokalisera mappen med install och cab filer på E:
Kopiera dessa till egen mapp på C

Boota om datorn från C och installera.

Det är ingen skillnad alls från att använda startdiskett.

Ok. Men datorn säger att E: inte finns.

Permalänk
Medlem

En sån röra. Skaffar annan hdd snart. Börjar tro att det är den som trilskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Som någon skrev. 15-20 min effektiv tid ska det ta men nu är jag/vi uppe i 8 timmar snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Jag ser inget i informationen du delgett oss hittills som tyder på att hdd:n är problemet. Av de bilder du visat ser det ut som att du lyckats boota från CD, och dessutom lyckats med en win98-installation halvvägs, men som av något skäl inte blivit färdig. Det är det enda jag kan tänka på rak arm som kan förklara att du ibland bootar till "C:\>"-prompten (förutsatt att du inte själv växlat enhet genom att skriva "C:" in prompten). Ett sätt att säkert testa detta, är att plocka ut CD-skivan och eventuella floppy-disketter, och starta om. Om du får "C:\>"-prompten så betyder det att den bootar från hdd:n, men av något skäl inte startar eller hittar Windows.

En möjlighet är att allt med hårdvaran fungerar, men att det är repor eller dyligt på Windows-CDn som gör att den fått läsfel efter ett tag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag ser inget i informationen du delgett oss hittills som tyder på att hdd:n är problemet. Av de bilder du visat ser det ut som att du lyckats boota från CD, och dessutom lyckats med en win98-installation halvvägs, men som av något skäl inte blivit färdig. Det är det enda jag kan tänka på rak arm som kan förklara att du ibland bootar till "C:\>"-prompten (förutsatt att du inte själv växlat enhet genom att skriva "C:" in prompten). Ett sätt att säkert testa detta, är att plocka ut CD-skivan och eventuella floppy-disketter, och starta om. Om du får "C:\>"-prompten så betyder det att den bootar från hdd:n, men av något skäl inte startar eller hittar Windows.

En möjlighet är att allt med hårdvaran fungerar, men att det är repor eller dyligt på Windows-CDn som gör att den fått läsfel efter ett tag.

Kan det va så att installationen gjort en tillräkligt lång paus och jag trott att den va färdig? Betyder radera allt och starta om från 0.

Permalänk
Medlem

Ja, om du kan starta om installationen så gör det. Jag fick dock intrycket att det var en av de saker som inte funkade att göra tidigare.

Defaultinställningen brukar vara att BIOS först testar boota från hdd, och fungerar inte det bootar den från cd. Eftersom den redan installerat något på hdd:n som gör att den bootar till kommandotolken, så ska den ge ett paus på ett par sekunder då du kan trycka på någon tangent för att gå förbi normal boot och boota från cd:n. Det bör komma ett meddelande om det efter post-skärmen (fyrkanten med info om enheter mm.).

Då borde den om allt funkar som det ska, starta installationsprogrammet för Win98. Om den inte gör det, berätta vad som händer istället, t.ex. med ett foto som tidigare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kan vara så att din hårddisk inte vill som du vill ha det prova en annan disk och sen kolla C:\>dir windows eller kommando Cd windows för och kolla om mappen är där, samt ska dos installeras först innan windows men det vet du nog redan. jag har en win98 cd du kan få låna om din cd är kass eller så... har också orginal dos 6.22 dock fattas disketter och kunna ladda in på.
jag har även Orginal cd med Millenium med och cd key Retro Os det med samt Windows Xp på skiva en av mina favorit os + Windows 2000 Server hade jag långt innan win 7 kom med i bilden

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Ja, om du kan starta om installationen så gör det. Jag fick dock intrycket att det var en av de saker som inte funkade att göra tidigare.

Defaultinställningen brukar vara att BIOS först testar boota från hdd, och fungerar inte det bootar den från cd. Eftersom den redan installerat något på hdd:n som gör att den bootar till kommandotolken, så ska den ge ett paus på ett par sekunder då du kan trycka på någon tangent för att gå förbi normal boot och boota från cd:n. Det bör komma ett meddelande om det efter post-skärmen (fyrkanten med info om enheter mm.).

Då borde den om allt funkar som det ska, starta installationsprogrammet för Win98. Om den inte gör det, berätta vad som händer istället, t.ex. med ett foto som tidigare.

Nu var det väldigt länge sen, men jag är ärligt talat inte övertygad om att Win98 kom med ett sådant val: Jag är rätt säker på att det kom i samband med WinXP. Det kan alltså vara så att man måste säga till BIOS att boota från CD först för att detta ska ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu var det väldigt länge sen, men jag är ärligt talat inte övertygad om att Win98 kom med ett sådant val: Jag är rätt säker på att det kom i samband med WinXP. Det kan alltså vara så att man måste säga till BIOS att boota från CD först för att detta ska ske.

Hmm, jag trodde det var BIOS som visade det valet, inte OS. Om det är OS så kan du ha rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

1.nej

2.ja

3. Njaä. Ibland botar den cd ibland hdd

När jag bootar vill den ibland inte från cd-room då f11 och bootar från cd-rom.

Och medvetet valde du att inte göra 4 och 5?

Känns som du inte alls vill få någon hjälp här.
Känner igen hela jargongen från en tidigare avstängd medlem...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och medvetet valde du att inte göra 4 och 5?

Känns som du inte alls vill få någon hjälp här.
Känner igen hela jargongen från en tidigare avstängd medlem...

Njaä. Inte hunnit göra det bara. Gör nu.