Permalänk
Medlem

Hjälp med Windows 10

Hej!

Jag har byggt en ny dator och ska köpa och installera Windows 10. Jag är inte intresserad av att köpa en licens på cdkeys eller liknande. På Microsoft kan man endast köpa nedladdning och ingen usb licens. Hur köper man en licens av Windows 10 home på microsofts hemsida? Får man en produktnyckel i bekräftelsemailet eller är det något med en digital licens som jag inte förstår något av?

https://www.microsoft.com/sv-se/d/windows-10-home/d76qx4bznwk...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Köper du från hemsida får du licens i mail (är jag säker på)
Du köper inte nedladdning, det kan du få tag på gratis (samt köra det helt gratis med få begränsningar) mha Windows Media Creation Tool

Permalänk
Medlem

En produktnyckel kommer att levereras om du köper på Microsofts hemsida. Kommer genom e-post. Jag vet inte om det finns något annat alternativ för leveransen som det ser ut idag.

Sen rekommenderas naturligtvis Windows 11 generellt för nybyggda datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Köper du från hemsida får du licens i mail (är jag säker på)
Du köper inte nedladdning, det kan du få tag på W10 (samt köra det helt gratis med få begränsningar) mha Windows Media Creation Tool

Ok tack, men läser man om det ska det på andra sidor tydligen vara en ”digital entitlement” som man köper och inte en faktisk 25 siffrig produktnyckel man fyller i vid installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

En produktnyckel kommer att levereras om du köper på Microsofts hemsida. Kommer genom e-post. Jag vet inte om det finns något annat alternativ för leveransen som det ser ut idag.

Sen rekommenderas naturligtvis Windows 11 generellt för nybyggda datorer...

Ok tack, så det är ingen digital licens man får? Gäller endast detta vid köp från Microsoft store och inte deras webbsida?

”Buying genuine Windows 10 from the Microsoft Store

Digital license

When purchasing from Microsoft Store, a confirmation email was sent to confirm the purchase. That email address (MSA) will contain the digital license.” Källa Microsoft.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill göra ett eget installationsmedia så kan du beställa win på usb tex
https://pcmac.se/produkt-kategori/windows/windows-11/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lj15:

Ok tack, men läser man om det ska det på andra sidor tydligen vara en ”digital entitlement” som man köper och inte en faktisk 25 siffrig produktnyckel man fyller i vid installation.

Vet inte om jag var otydlig men som jag skrev så får den på mail (Väldigt ovanligt att man får hem i brevlådan) (Precis som du själv skriver till "dannesthlm"....

Den skriver/kopierar,klistrar du in när du installerat ditt OS som du kan ladda ned när som helst och faktiskt använda utan licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vill göra ett eget installationsmedia så kan du beställa win på usb tex
https://pcmac.se/produkt-kategori/windows/windows-11/

Ok tack, men installationsmedia vet jag hur jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte om jag var otydlig men som jag skrev så får den på mail (Väldigt ovanligt att man får hem i brevlådan) (Precis som du själv skriver till "dannesthlm"....

Den skriver/kopierar,klistrar du in när du installerat ditt OS som du kan ladda ned när som helst och faktiskt använda utan licens

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lj15:

Ok tack, så det är ingen digital licens man får? Gäller endast detta vid köp från Microsoft store och inte deras webbsida?

”Buying genuine Windows 10 from the Microsoft Store

Digital license

When purchasing from Microsoft Store, a confirmation email was sent to confirm the purchase. That email address (MSA) will contain the digital license.” Källa Microsoft.

Alla licenser du får via epost är ju "digitala", frågan är vad du menar med digitala licenser. Köper du Windows från MS så får du en nyckel, du kan koppla denna till ett MS-konto vid installation, eller välja att inte göra det. Vill du ha en "fysisk" licens så får du köpa Windows i en låda, men det kommer ändå bara att vara en nyckel av samma typ bara att du har den på ett papper istället för i ett mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lj15:

Ok tack, så det är ingen digital licens man får? Gäller endast detta vid köp från Microsoft store och inte deras webbsida?

”Buying genuine Windows 10 from the Microsoft Store

Digital license

When purchasing from Microsoft Store, a confirmation email was sent to confirm the purchase. That email address (MSA) will contain the digital license.” Källa Microsoft.

Produktnyckeln ÄR själva licensen om nu inte detta var tydligt från början.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lj15:

Ok tack, men installationsmedia vet jag hur jag gör.

Det jag länkade är en förpackning med ett färdigt usbminne och nyckel, det är väl det du söker om du inte bara vill ha en nyckel för att själv göra ett installationsmedia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Produktnyckeln ÄR själva licensen om nu inte detta var tydligt från början.

Förstår men digital licens i Windows menas med att du inte får en 25 siffrig nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla licenser du får via epost är ju "digitala", frågan är vad du menar med digitala licenser. Köper du Windows från MS så får du en nyckel, du kan koppla denna till ett MS-konto vid installation, eller välja att inte göra det. Vill du ha en "fysisk" licens så får du köpa Windows i en låda, men det kommer ändå bara att vara en nyckel av samma typ bara att du har den på ett papper istället för i ett mail.

Det jag menar är att vid vissa köp får du inte en 25 siffrig nyckel utan endast en länkning till ditt MS konto.

Permalänk
Medlem

För att vara ännu uppriktigare förstår jag att leverans via e-post får jag en digital 25 siffrig nyckel. Det jag menar med digital licens är ett så kallat ” digital entitlement”.

Permalänk
Rekordmedlem

När du aktiverat win så knyts det till moderkortet eller MS konto men inte första gången så har du ny dator och en ny nyckel behöver du aktivera med kod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du aktiverat win så knyts det till moderkortet eller MS konto men inte första gången så har du ny dator och en ny nyckel behöver du aktivera med kod.

Tusen tack!

Nu förstår jag!