Intel Arc-priserna baseras på grafikkortens lägsta prestandanivå

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc-priserna baseras på grafikkortens lägsta prestandanivå

Den första laddningen av Arc-grafikkort kommer inte att fungera perfekt i alla lägen. Därför skruvar Intel ned priserna för att möta konkurrensen även när Arc presterar som sämst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För mig som endast spelar Path of exile så spelar andra titlar ingen som helst roll. Jag tror dock att PoE hamnar i Tier 2 eller 3.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Alltså första generationen av nånting alls: vänta tills värdiga recensioner kommer ut, och sen vänta till minst nästa generation.
Det-kommer-bli-bättre-under-tiden-du-äger-produkten-tänk är bortkastat. Jag kan låta andra få vara betatestare och sen köpa det som som fungerar bra från början.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Det kan bli jättebra, för en del dvs.
Men hur medvetna behöver konsumenterna vara om detta?
Kommer det stå på förpackningen och i reklamen samt beskrivning på tex @Inet och prisjakt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Stabilitet är AO. De flesta grafikkort optimeras för spel, vilket jag skiter fullständigt i. När det gäller Intels grafikkort så gissar jag att de första i princip bara blir för gamers, sedan efter något år går det mer lita på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Fungerar det bra i Destiny 2 och World of Warcraft samt nya större titlar så hade ett A750 blivit intressant om det hamnade <= 2k. En förutsättning är också vettig energieffektivitet och rimlig kylning/ljudnivå.

Sedan får man väl förutsätta att det inte bara kommer röra sig om tveksam prestanda i vissa scenario, utan också buggar med crash etc. Förstår att sådant är oundvikligt till en början, men det är också en stor anledning till att jag inte hade betalat särskilt mycket för korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Det kommer bli riktigt intressant att få veta vilka spel dessa kort klarar bra och vilka spel som blir sämre. Är det många spel jag spelar som funkar bra, så kan det mycket väl bli ett köp då jag inte har något emot att pilla lite på inställningar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det lät riktigt riktigt bra måste jag säga. Man är uppenbarligen medveten om alla bekymmer man kommer att ha i början och sätter priset därefter. Sen med några års erfarenheter så kan man börja konkurrera på riktigt!

Gillar ändå inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

För mig som endast spelar Path of exile så spelar andra titlar ingen som helst roll. Jag tror dock att PoE hamnar i Tier 2 eller 3.

Ja DX12 är ju nytt i PoE och fungerar lite så där, Vulkan är lite stadigare men frågan är ju vilket som är skapat efter standarden

T.ex fungerar DX12 och Vulkan dåligt i PoE för att man följt standard och drivrutiner från AMD/Nvidia inte gillar det? Lite svårt att veta i dagsläget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på dubbelt så bra som ett 1060 för 2000:-?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Spekulation: För Intel är det viktigare att växa och ta marknadsandelar än att maximera vinst på kort sikt med nollte generationen. De bygger inte en gimmick utan är intresserade av att maximera vinst på lång sikt. Haken skulle väl vara att de fortfarande har mycket jobb kvar att göra med drivrutiner och mjukvara; det smartaste sättet att tas emot bra är om man prissätter baserat på verkligheten för att få återkommande kunder.

Permalänk
Skrivet av KattIMössa:

Alltså första generationen av nånting alls: vänta tills värdiga recensioner kommer ut, och sen vänta till minst nästa generation.
Det-kommer-bli-bättre-under-tiden-du-äger-produkten-tänk är bortkastat. Jag kan låta andra få vara betatestare och sen köpa det som som fungerar bra från början.

Om alla gjorde så skulle det aldrig komma någon gen 2 😂.

Permalänk
Inaktiv

Är man som jag och spelar så ett spel åt gången och länge så kan detta betyda att man hittar ett riktigt kap. Kommer Intels nya toppend kort till exempel prestera bra i Warzone 2.0 när det släpps så är det allt jag kommer behöva för en lång tid framöver. Speciellt om det prissätts lägre än konkurrenternas kort eftersom det presterar sämre i gamla spel.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

De har inget annat val.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kommer bli riktigt intressant att få veta vilka spel dessa kort klarar bra och vilka spel som blir sämre. Är det många spel jag spelar som funkar bra, så kan det mycket väl bli ett köp då jag inte har något emot att pilla lite på inställningar.

Tror inte de presterar bra i något spel, micro stutters över hela brädet. Enda anledningen att köpa korten är väl som en kul grej.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Vad kan du tänka dig att betala för ett Arc-kort, och i vilka spel eller applikationer måste det prestera för att du ska överväga köp?

Att det ska prestera bättre än framtida 4080/4090 till ungefär samma peng, och ha samma smidiga nivå på drivrutiner, som bara funkar, release efter release. Minns inte när jag fick rulla tillbaka en Nvidia-drivis senast?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Haken?

Citat:

"Tier 2"- respektive "Tier 3"-stämplar, där den förstnämnda kategorin är icke-optimerade titlar med moderna grafikgränssnitt som Vulkan eller DirectX 12.

Beroende på hur lätt det är för intel att optimera en titel och hur många som de har som jobbar på att göra detta så kan det ju bli så att man skaffar ett Arc-kort och sen vill man spela en ny titel, men intel har inte tid att optimera den, så prestandan blir kass.

Frågan är ju vad prestandan för Tier 2 titlar blir, men intel vill ju bara prata om siffrorna för Tier 1.

Tester kan ju komma att bli hur missvisade som helst, om nu, tex Sweclockers bara kör med "Tier 1" titlar.

Permalänk
Medlem

Känns vettigt och rimligt. Jag är positivt överraskad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Det finns inga kort att köpa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det finns inga kort att köpa.

Och priser över 1990kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Dom tar marknadsandelar från Nvidia och AMD inom målgruppen privatpersoner som använder datorn till produktivitet och företag kanske?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Och priser över 1990kr.

Just, man lär vilja spela tier1-spel som fungerar med Arc, de lär finnas till salu här och det svenska priset får inte vara något katten släpat in. Annars finns haken.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Det är redan planerat o gå back på denna release? Dom vill ha fram kort för A.I och detta blir extra korten som blir över. Framtiden säger även att vi troligtvis har en ARM chip med integrerad grafik så därför vill Intel in på GPU marknaden. Intel är nere på jorden med lanseringen och vet att dom måste ha låga priser för att folk ska ta på sig att vara "BETA" testare för deras kort.

Gen1 - Bara att skapa kort och få ut några till marknaden och framförallt i jobbsyfte

Gen2 - Här börjar vi prata att vi kan börja konkurera lite och förhoppningsvis sno marknadsandelar

Gen3 - På samma nivå som AMD/NVIDA

Intel har varit 100% öppna med att detta är deras taktik, ska du spela gamla spel kommer nog inte ARC vara kortet för dig 1:a generationen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Du får betatesta deras buggiga grejer. Lär ju till exempel vara fler än noll spel som inte funkar alls på hårdvaran.

Lär bli bättre med tiden men då även priserna.

Sedan är frågan om dessa priser är på riktigt eller "Mållgan Suggested Retail Price"

Permalänk
Hedersmedlem

Inb4 Nvidia och AMD kallar detta för prisdumpning

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MinscS2:

Det låter ju förvånansvärt... vettigt och ärligt?

Så vad är haken?

Sälja med förlust i början för att skaffa kunder och ta sig in på marknaden och för att sedan kunna peka på priset när saker inte fungerar optimalt vilken är förstående (barnsjukdomar, drivvar osv.)

Jag ser positivt på det oavsett och spekulerar friskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kommer bli riktigt intressant att få veta vilka spel dessa kort klarar bra och vilka spel som blir sämre. Är det många spel jag spelar som funkar bra, så kan det mycket väl bli ett köp då jag inte har något emot att pilla lite på inställningar.

DirectX 12 enl LTT.
DirectX 11 och nedåt är bortkastade pengar, men kör du 12an så bör det fungera skapligt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Låter perfekt i mina öron ta marknadsandelar prestanda/ pris. För spelande sitter jag redan på ett 3090 så borde duga ett tag, men tex för ej spel tror jag detta kan bli bra vore trevligt med en hel rigg intel,
slippa Samsung som ssd
(Kör Intel Optane som huvud ssd själv)
& AMD 7900/7950 + Nvidia grafikkort rigg som de flesta verkar ha NJa AMD e väl frågan förutom fanclub ala sweclockers.
Men en hel intel rigg vill jag ha låter bra i mina öron (i dessa tider) brukade supporta Via & även förut AMD, men nu nja de har ej kommit med nåt intresant i tid för mitt intresse.
Tex så kom treadripper pro ut för sent. de vanliga threadripper var ointressanta för mig
Så nästa blir sapphire rapids för mig, eller kanske ett xeon d supermicro x12 för server/nas.
En får se helt enkelt. Eller vem vet AMD kanske överaskar vore kul!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den första laddningen av Arc-grafikkort kommer inte att fungera perfekt i alla lägen. Därför skruvar Intel ned priserna för att möta konkurrensen även när Arc presterar som sämst.

Läs hela artikeln här

Ja, jag kan tänka mig att betala 50% under Ati/Nvidia-pris för motsvarande "etablerad tillverkare". Då intels grafikkort känns som en alfaprodukt/betaprodukt i nuläget. Når knappt upp till ett obsolet 1650.

A380 låter lagom för runt tusenlappen idag. Dvs. 990kr inklusive moms.
Men oavsett detta, så är jag förhoppningsfull. Intel borde "subventionera" sina "beta-kort" rätt rejält, så här i början, bara för att få in en fot på marknaden. Tror heller inte de skulle få FTC på sig, då de inte har något som helst som liknar monopolställning gällande GPU. (Som jag har fattat det är det ok att sälja sina produkter till underpris i så fall.)

A750 låter som ett mellanting mellan 1660S eller mitt nuvarande 6600XT. Beror på pris, om jag köper det. Behöver vara rejält subventionerat i så fall, med tanke på de kassa drivrutinerna "alla" pratar om/förmodar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

För mig som endast spelar Path of exile så spelar andra titlar ingen som helst roll. Jag tror dock att PoE hamnar i Tier 2 eller 3.

Poe är främst cputungt också, gpu spelar inte hur stor roll som helst. Dock känns det som att man behöver mer och mer vram