Microsoft Edge och automatisk inloggning

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge och automatisk inloggning

Hej

Jag har två frågor:

1. Är ni inloggad i Microsoft Edge (eller den webbläsare ni använder)? Hur tänker ni kring säkerhet/integritets aspekten kring det och data som Microsoft kan samla in? Det är ju smidigt när man kan synka mellan olika enheter, men just integritet och vilka data som Microsoft kan se är något jag funderar på.

2. Varje gång jag går till Outlook får jag frågan om jag vill aktivera automatisk inloggning på Microsoft webbplatser med min profil. Jag kan bara välja "Ja" eller "Inte nu", så den frågan kommer irriterade nog upp VARJE gång. Hur slår man av den? Så sjukt irriterande!

Permalänk
Inaktiv

Samma gäller ju egentligen överallt så ifall det gäller microsoft, google, facebook eller sweclockers spelar ingen större roll för mig. Jag ser hellre att de spionerar på mig än att jag ska behöva hålla på logga in och ut hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Hej

Jag har två frågor:

1. Är ni inloggad i Microsoft Edge (eller den webbläsare ni använder)? Hur tänker ni kring säkerhet/integritets aspekten kring det och data som Microsoft kan samla in? Det är ju smidigt när man kan synka mellan olika enheter, men just integritet och vilka data som Microsoft kan se är något jag funderar på.

2. Varje gång jag går till Outlook får jag frågan om jag vill aktivera automatisk inloggning på Microsoft webbplatser med min profil. Jag kan bara välja "Ja" eller "Inte nu", så den frågan kommer irriterade nog upp VARJE gång. Hur slår man av den? Så sjukt irriterande!

  1. Om jag är inloggad till webbläsarens egna synkroniseringstjänst, till exempel Firefox Sync? Nej. Istället använder jag Bitwarden och använder deras tillägg till Firefox. Är väldigt anti mot Big Tech-företag och använder inte Windows mer än till bildredigering och spelandet, men det har blivit mer och mer spelande via Linux tack vare Valve <3

  2. Se om det här funkar: https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/how...

Skrivet av anon201296:

Samma gäller ju egentligen överallt så ifall det gäller microsoft, google, facebook eller sweclockers spelar ingen större roll för mig. Jag ser hellre att de spionerar på mig än att jag ska behöva hålla på logga in och ut hela tiden.

Du får ursäkta mig för att jag säger det här, men du gör mig mörkrädd :/ Ens egna data borde vara just det, sin egna data, och inte vara till salu till reklamföretag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Du får ursäkta mig för att jag säger det här, men du gör mig mörkrädd :/ Ens egna data borde vara just det, sin egna data, och inte vara till salu till reklamföretag.

Tyvärr så fungerar det inte så även om det vore önskvärt och även fast du inte loggar in någonstans så blir du spårad. Vill man leva privat idag så bör man nog leva offline tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tyvärr så fungerar det inte så även om det vore önskvärt och även fast du inte loggar in någonstans så blir du spårad. Vill man leva privat idag så bör man nog leva offline tyvärr.

Ja, tyvärr blir man spårad trots man är utloggad från till exempel Facebook (som är ett praktexempel), alternativt inte har något konto alls hos Facebook (som mig). Men man kan blockera domänen som företagen äger, och då kan de inte spåra en (woho).

Om man inte vill krångla med att uppdatera sin hosts-fil manuellt, kan man installera en tjänst som heter Pi-Hole på till exempel en Raspberry Pi. Med den installerad och routern är konfigurerad så att den går via tjänsten, kan man blockera alla möjliga saker, samtidigt som den ger en statistik om exempelvis hur många domän den har blockerat. Jag använder Pi-Hole och använder mig av ett gäng blockeringslistor, bland annat för Metas domän. Om jag går till facebook.com på någon enhet som är ansluten till mitt nätverk, så får jag "Unable to connect". Perfekt.

Så jo, man kan leva privat även ute på internet nu för tiden. Dock är det omöjligt för mig att logga in på SweClockers om jag blockerar vissa domän som reCAPTCHA använder sig av, så de har jag starkt motvilligt vitlistat -.-

Ändrade "omöjligtvis" till "omöjligt" - var för trött i går
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.