Intel Arc-priserna baseras på grafikkortens lägsta prestandanivå

Permalänk
Medlem

Kortet i artikelbilden ser ut att vara väldigt snyggt och stilrent designat. Hoppas på mer sånt.

Spännande släpp detta och kudos för transparens.

Permalänk
Medlem

Är inte ett kort redan släppt i kina, borde ju inte ta så lång tid för någon journalist att kolla exakt hur mycket dom "anpassat priset efter tier 3 prestandan"?
Min gissning är ingenting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inte ett kort redan släppt i kina, borde ju inte ta så lång tid för någon journalist att kolla exakt hur mycket dom "anpassat priset efter tier 3 prestandan"?
Min gissning är ingenting alls.

Priset ska väl vara strax över $100 vilket om det nu sälja för det helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Priset ska väl vara strax över $100 vilket om det nu sälja för det helt ok.

Ja tycker snarare det verkar ligga i samma prisklass som radeon 6400, ett kort det i bästa fall drar jämt med i tier 1 titlar.

Dvs absolut 0 hänsyn tagen till tier 3 prestanda. $100 hade dock varit ett vettigt pris om det hade legat någon som helst sanning i intels/Linus uttalande.

Permalänk
Medlem

får se hur länge det tar innan dom får till drivrutinerna:) ser denna gen som en cykel med stödhjul dock, nästa gen så har dom nog plockat bort stödhjulen är min gissning

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Undrar om äldre spel presterar bättre i Linux eftersom DirectX11 omvandlas till Vulkan med DXVK.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Därför skruvar Intel ned priserna för att möta konkurrensen även när Arc presterar som sämst.

Låter ju fint, men gissar att Intel väljer ett populärt spel som presterar i mittenläget och inte "sämst" så de kan ta mera betalt.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Intel har väl helt enkelt kommit fram till att den enkla och billiga lösningen är att dumpa korten billigt medan de försöker klura ut drivrutinerna. Det kan ju tänkas att de insett att de inte kommer fixa någon heltäckande bakåtkompatibilitet för gamla spel under överskådlig framtid, och då blir det bättre att sälja korten billigt än inte alls (alternativt få jättearga kunder).

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Att det ska prestera bättre än framtida 4080/4090 till ungefär samma peng, och ha samma smidiga nivå på drivrutiner, som bara funkar, release efter release. Minns inte när jag fick rulla tillbaka en Nvidia-drivis senast?

Nvidia har ju också bara hållit på med GPU:er sedan urminnestider. När de först kom på marknaden vart de utklassade utav AMD.
Ge Intel lite tid så är dem nog inte långt ifrån Nvidias prestanda.

Ang. rulla tillbaka Nvidia drivers har jag fått göra ett x antal gånger under 1xxx-seriens tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så vad är haken?

Krav på Resizable BAR för att nå upp till prisvärt i tier 3, sannolikt.
Skulle vara skäl nog för mig att avstå köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så vad är haken?

"Därför ska bolaget sätta priserna efter hur väl grafikkorten fungerar som sämst, en prisnivå som rimligtvis baseras på vad produkter från Nvidia och AMD kostar i samma prestandasegment."

Bekymret är väl att de grafikkort som de då kommer jämföras med i många fall inte är vidare prisvärda. Sedan är det väl som alltid att priset sätts på öppna marknaden och att Intel har produktionskostnaden att ta hänsyn till. Vi kan helt enkelt inte hoppas på bättre priser än vad ren konkurrens ändå skulle ge oss, oavsett vad Intel hävdar. Dock inget ont om konkurrens, vi vet alla vad Ryzens intåg gjorde på processorsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Undrar om äldre spel presterar bättre i Linux eftersom DirectX11 omvandlas till Vulkan med DXVK.

Kommer ju att bli intresssant att se tester på Linux mot windows och även windows DirectX11 mot windows DXVK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Krav på Resizable BAR för att nå upp till prisvärt i tier 3, sannolikt.
Skulle vara skäl nog för mig att avstå köp.

Finns det några nackdelar med Resizable BAR aktivt då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Nvidia har ju också bara hållit på med GPU:er sedan urminnestider. När de först kom på marknaden vart de utklassade utav AMD.
Ge Intel lite tid så är dem nog inte långt ifrån Nvidias prestanda.

? Nvidia har sysslat med grafikkort längre än AMD, jag antar att du syftar på ATI. Och om jag inte missminner mig så var det väl inte direkt någon utklassningen från ATI när Nvidia började släppa 3d-kort (TNT vs RAGE), utan det var väl 3Dfx som var herren på teppan på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Nvidia har ju också bara hållit på med GPU:er sedan urminnestider. När de först kom på marknaden vart de utklassade utav AMD.

Vilken alternativ historieskrivning är det du läser ifrån?

Nvidias första grafikkort kom ut i november 1995, ett 3D-kort som tillverkades av Diamond Multimedia och såldes som Diamond Edge 3D. Du kanske tänker på ATI Technologies eftersom AMD inte var med på banan överhuvudtaget, men ATI hade inget 3D-kort förrän i maj 1996 med ATI 3D Rage, så det blir nog svårt att hävda att Nvidia var "utklassade" när de kom in på marknaden.

I verkligheten var det mindre än fem år från första release som Nvidia seglade upp till den absoluta toppen av grafikkort med releasen av GeForce 256 i oktober 1999.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fire_Ice:

Finns det några nackdelar med Resizable BAR aktivt då?

Rent HW-mässigt kom det stödet först med Haswell (4e gen core). Vidare kräver det även stöd i BIOS/UEFI, först med 8e gen core som sådant stöd i praktiken kan förutsättas finnas på alla moderkort.

Hur mycket nackdel det är i praktiken vet jag inte, känns som ett rätt minimalt problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rent HW-mässigt kom det stödet först med Haswell (4e gen core). Vidare kräver det även stöd i BIOS/UEFI, först med 8e gen core som sådant stöd i praktiken kan förutsättas finnas på alla moderkort.

Hur mycket nackdel det är i praktiken vet jag inte, känns som ett rätt minimalt problem.

Det är möjligen ett problem om man har en dator som är mer än 4-5 år gammal. Sen var väl Asus för en gångs skull en av de sämre tillverkarna på släppa nya BIOS-revisioner, vilket behövdes för att fixa ReBAR-stöd till gammal hårdvara. Det är ändå rätt val av Intel att dra nytta av ReBAR-funktionaliteten istället för att begränsa sig till gammal teknologi utifrån eventualiteten att någon med en bordsräknar-PC vill köpa deras produkter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken alternativ historieskrivning är det du läser ifrån?

Nvidias första grafikkort kom ut i november 1995, ett 3D-kort som tillverkades av Diamond Multimedia och såldes som Diamond Edge 3D. Du kanske tänker på ATI Technologies eftersom AMD inte var med på banan överhuvudtaget, men ATI hade inget 3D-kort förrän i maj 1996 med ATI 3D Rage, så det blir nog svårt att hävda att Nvidia var "utklassade" när de kom in på marknaden.

I verkligheten var det mindre än fem år från första release som Nvidia seglade upp till den absoluta toppen av grafikkort med releasen av GeForce 256 i oktober 1999.

Inser att jag verkligen är en "sucker" när det kommer till att köra v1.0 av saker...

Haft första generationen Voodoo graphics, den var ju långt bättre än väntat från en 1.0! Men det har verkligen varit undantaget fram till Apples M1 (som man kan diskutera hur mycket v1.0 det verkligen var).

ATI Rage är med råge det sämsta GPU-köp jag någonsin gjort, är så här långt den enda GPU som var så usel att jag gick tillbaka till affären för att returnera produkten. Givet hur förvånansvärt lätt det var att få butiken att acceptera retur var jag nog inte den första som haft problem med den produkten...

Hade också första generationen GeForce (GeForce 256), den var OK sett till programvara men det var uppenbart att SDR var helt fel val av minnesteknik givet hur mycket snabbare GeForce DDR med samma GPU. Så det köpet kändes lite "varför väntade jag inte någon månad till...".

Så var lite missnöjd med GeForce och trots upplevelsen med ATI Rage fick de nytt förtroende när Radeon släpptes. Första generationen var långt ifrån perfekt, men problemen var mer lik GeForce: väldigt svårt att få rätt balans i alla delar i en v1.0. Radeon drivarna och korten som sådant fungerade helt OK (efter det blev det den legendariska Radeon 9000 serien, körde själv ett 9800).

Provade även på saker som Matrox Mystique och Rendition Vérité V2200 (vilket i.o.f.s. var en v2.0 och tyvärr sista generation från det företaget för var en trevlig GPU för sin tid).

Om ovan är något att gå efter borde det kanske ändå bli ett Arc-kort också. Bortsett från ATI Rage var alla produkterna ovan ändå fullt användbara. De hade alla vårtor av typen man kan förvänta sig av v1.0 produkter, men ändå lite kul produkter på lite olika sätt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

? Nvidia har sysslat med grafikkort längre än AMD, jag antar att du syftar på ATI. Och om jag inte missminner mig så var det väl inte direkt någon utklassningen från ATI när Nvidia började släppa 3d-kort (TNT vs RAGE), utan det var väl 3Dfx som var herren på teppan på den tiden.

Skrivet av Sveklockarn:

Vilken alternativ historieskrivning är det du läser ifrån?

Nvidias första grafikkort kom ut i november 1995, ett 3D-kort som tillverkades av Diamond Multimedia och såldes som Diamond Edge 3D. Du kanske tänker på ATI Technologies eftersom AMD inte var med på banan överhuvudtaget, men ATI hade inget 3D-kort förrän i maj 1996 med ATI 3D Rage, så det blir nog svårt att hävda att Nvidia var "utklassade" när de kom in på marknaden.

I verkligheten var det mindre än fem år från första release som Nvidia seglade upp till den absoluta toppen av grafikkort med releasen av GeForce 256 i oktober 1999.

Ah sorry boys. Jag som satt med fel information
Tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Finns det några nackdelar med Resizable BAR aktivt då?

Skrivet av Yoshman:

Rent HW-mässigt kom det stödet först med Haswell (4e gen core). Vidare kräver det även stöd i BIOS/UEFI, först med 8e gen core som sådant stöd i praktiken kan förutsättas finnas på alla moderkort.

Ah, jag hade missuppfattat det lite. Trodde RB var en ren Intel-grej.
Jag kan använda det om jag också köper en nyare, Zen 3 baserad, CPU till mitt moderkort, men det går inte med min nuvarande Ryzen 5 3600X.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Ah, jag hade missuppfattat det lite. Trodde RB var en ren Intel-grej.
Jag kan använda det om jag också köper en nyare, Zen 3 baserad, CPU till mitt moderkort, men det går inte med min nuvarande Ryzen 5 3600X.

Resizable BAR är något som kom med PCIe 3.0, men det är ett frivilligt tillägg så det implementerades inte av speciellt många initialt.

För AM4 ska stödet finnas från Zen2 / 400-chipset (om man uppdaterar BIOS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kan bli jättebra, för en del dvs.
Men hur medvetna behöver konsumenterna vara om detta?
Kommer det stå på förpackningen och i reklamen samt beskrivning på tex @Inet och prisjakt?

I teorin behövs det inte: om korten verkligen ärligt är prissatta efter ”worst case” så bör man ju alltid få vettig pris/prestanda men med bonusen att i vissa titlar slår kortet högre än sin viktklass

(Men det förutsätter att de når en vettig miniminivå på prestandan och kompatibiliteten med drivrutinerna, där korten funkar acceptabelt i alla spel förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden varit inställd på att köpa ett ARC kort, så det är bara att tacka och tamot. Skoj med helt nu hårdvara, jag har inget mot lite buggiga drivisar, de lär bättras på fortlöpande, lite som back in the good old days.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Babakunde:

Nvidia har ju också bara hållit på med GPU:er sedan urminnestider. När de först kom på marknaden vart de utklassade utav AMD.
Ge Intel lite tid så är dem nog inte långt ifrån Nvidias prestanda.

Ang. rulla tillbaka Nvidia drivers har jag fått göra ett x antal gånger under 1xxx-seriens tid.

Fast jag som slutkund kommer jag ju inte bry mig om att Intel är nya. Ska man ge sig in i leken får man vara konkurrenskraftig liksom. Dom får väl räkna med att sälja jättefå GPUer om dom inte är uppe i Nvidias eller AMDs standard.

Ja, och att rulla tillbaka drivers gjorde du alltså på grafikkort släppta 2016, och som ersattes av 2000-serien för fem år sen. Inte ett speciellt aktuellt problem då som jag skrev.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Är positiv - som med 1:a gen Ryzen

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag ropar inte hej förrän jag ser priserna...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin