Hur många laddare har ni samlat på er under åren?

Permalänk
Medlem

Hur många laddare har ni samlat på er under åren?

Hur många fungerande laddare till mobiler och annat som har USB-A eller USB-C har ni samlat på er under åren?

Mitt svar: 18st.

Tror nog att det finns dom som har betydligt fler liggandes?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Kanske 5-6... Försöker tänka på att det är riktiga märken och inga brandrisker osv.

Förresten, dom där laddarna från som erbjuder mer kräm än normalt, vad händer om man kopplar in dom i något som inte vill ha mer kräm? Anpassas strömmen då eller? Har alltid undrat detta!

Sorry för off topic.

Permalänk

Hur många som helst. En vid varje mobil plus extra. Efter mobilerna gick över till usb så har jag köpt på fler dubbletter och de finns överallt till allt möjligt. Jag ser frågan som hur många skor jag har köpt under min livstid, vilket är många, men aldrig någon onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kanske 5-6... Försöker tänka på att det är riktiga märken och inga brandrisker osv.

Förresten, dom där laddarna från som erbjuder mer kräm än normalt, vad händer om man kopplar in dom i något som inte vill ha mer kräm? Anpassas strömmen då eller? Har alltid undrat detta!

Sorry för off topic.

Telefonen anpassar själv vad den klarar som mest, så man behöver inte vara orolig för det:)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Telefonen anpassar själv vad den klarar som mest, så man behöver inte vara orolig för det:)

Gäller det även andra saker? Jag har ju blåtandshögtalare och massa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gäller det även andra saker? Jag har ju blåtandshögtalare och massa annat.

Ändrade i topic.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Inte så värst många. Har bara en USB-C till min nuvarande telefon och kanske runt 3-4 micro usb.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ändrade i topic.

Ok. My bad! Ha det så fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gäller det även andra saker? Jag har ju blåtandshögtalare och massa annat.

Kan inte enheterna "prata" om vad de ska laddas med så går laddaren ner på lägsta standarden för USB-laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ok. My bad! Ha det så fint!

Missuppfattade frågan, trodde du menade om laddare för annat också räknas in:)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Hur många fungerande laddare till mobiler och annat som har USB-A eller USB-C har ni samlat på er under åren?

För många för att räkna… familj på fyra personer, återvinner de äldsta när jag får ryck och går igenom ”allmänt el-”skrot” och kablar lådan”. Så Apples drag att sluta skicka med laddare var helt rätt i min värld.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har nog haft en hel drös, men mina barn glömmer gärna dem hos kompisar kors o tvärs så tror vi har 4st nu plus några trådlösa laddare.
De som sitter på laddplatsen är fridlysta, får inte tas därifrån, ens till deras egna rum 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

En frågeställning jag har är syftet med frågeställningen och vilka slutsatser man kan dra? Jag själv har mängder med usb prylar, allt fler rena verktyg som skruvdragare går på usb.
Slutsatsen man kan dra av att jag har många usb c laddare är att jag troligen har många usb anslutna enheter och att jag har många olika ställen att ha dem på och bära runt. Jag har t.om. förlämningskabel med inbyggd usb laddare.

Det klassiska förut var ewaste argumentet. Där vissa personer som mig t,ex tycker att en monitors orginalskärmstativ är onödigt de skickar med, för den använder vi aldrig. Men man får försöka se på den stora skaran och en majoritet lär använda denna precis som deras nyaste usb laddare. En dag borde man få överflöd av usb laddare. -Problemet idag tycker jag usb A redan är för gammal för att man stort skulle satsa usb laddare som fast installation i huset.

Jag själv misstänker också att standby strömförsörjningen är hög på usb. Så jag är lite osäker på ett par fasta usb laddare i varje rum i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En frågeställning jag har är syftet med frågeställningen och vilka slutsatser man kan dra? Jag själv har mängder med usb prylar, allt fler rena verktyg som skruvdragare går på usb.
Slutsatsen man kan dra av att jag har många usb c laddare är att jag troligen har många usb anslutna enheter och att jag har många olika ställen att ha dem på och bära runt. Jag har t.om. förlämningskabel med inbyggd usb laddare.

Det klassiska förut var ewaste argumentet. Där vissa personer som mig t,ex tycker att en monitors orginalskärmstativ är onödigt de skickar med, för den använder vi aldrig. Men man får försöka se på den stora skaran och en majoritet lär använda denna precis som deras nyaste usb laddare. En dag borde man få överflöd av usb laddare. -Problemet idag tycker jag usb A redan är för gammal för att man stort skulle satsa usb laddare som fast installation i huset.

Jag själv misstänker också att standby strömförsörjningen är hög på usb. Så jag är lite osäker på ett par fasta usb laddare i varje rum i huset.

Det stämmer att frågan har ett syfte.
Jag tycker att allt detta elskrot som tillverkarna skickar med produkterna ska upphöra, vilket Apple har börjat med och hoppas på fler följer trenden.

I det långa loppet blir det miljarder laddare som bara ligger och skräpar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kan inte enheterna "prata" om vad de ska laddas med så går laddaren ner på lägsta standarden för USB-laddning

Åh tack, då kan man vara lugn om jag kör någon sån där superladdare från biltema och försöker ladda något klent xD

Permalänk
Medlem

För många p.g.a. katt som gärna biter av kabeln Så det slutar med att det finns väldigt många laddare men alldeles för få kablar som kan kopplas in i dessa...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man menar med laddare. Jag har en original trådlös laddare till telefonen vid nattduksbordet, sedan en icke-orginal laddare inbyggt i skrivbordet. En ytterligare original till Ipad.

Sen finns förstås fler väggvårtor men dom används bl.a. till saker som Raspberry Pi och annat som använder USB-kabel för konstant försörjning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har en 7-8 laddare från Samsung. hälften utan supersnabb laddning. Jag är verkligen glad att jag fått med dessa och alla används till olika saker i hemmet.
Perfekt att ha en som rese laddare, en i jobbväskan, en till smartwatchen och en till laddplattan. Frugan skall ha tre med, klockan, trådlösa laddaren och reseladdare
Inte betalat en krona extra för dessa...fast nu är det slut på gratisladdarna. Går någon sönder blir det att betala.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Inte så många, högst en till varje mobil, har inte köpt nån där trenden varit att inte inkludera nån.
Men däremot lyckats med bedriften att köpa samma laddare 2 gånger om, en ANKER POWERPORT III NANO då den förra försvann i flytten vilket sög mög.
Så har ändå lyckats spendera drygt 600:- eller nånting på samma laddare, 2 gånger. Vilket är imponerande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen alls. Allt återanvänds på något sätt.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, slänger sådant jag inte använder. Hade man sparat alla genom tiderna så hade de såklart blivit en sjuk hög

Nu för tiden har jag 4 gan laddare som används till allt jag har.
USB-C bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det stämmer att frågan har ett syfte.
Jag tycker att allt detta elskrot som tillverkarna skickar med produkterna ska upphöra, vilket Apple har börjat med och hoppas på fler följer trenden.

I det långa loppet blir det miljarder laddare som bara ligger och skräpar.

Det komiska med Apple är att de nu inte skickar med en laddare med motiveringen att alla redan har en nät till USB adapter, själv gick jag från android fick en lightning-USB-C sladd som jag inte kan koppla in nånstans en nät till USB-C från Apple kostar 300kr 😂

Men håller med! Har som ett litet projekt att jag ska inom 3 år lägga usb-A bakom mig.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600