Permalänk
Medlem

Ny a/v revcier,

Igår beslutade min Yamaha RX - V685 att gå i "pension" efter ca 2 års arbete.
Det som inte funkar är "Please wait" som inte laddas å blir sen "Decoder off" å kommer inte åt inställningarna.
Letar efter en ny revcier som ska bl.a ha: Dolby Atmos (räcker med 5.2.2), eARC.

Budget max 12000kr å helst från Hembiobutiken å i lager (vilket är svårt idagsläget tydligen) . Följande märken är ointressanta: Sony, Nad. Dessa märken kan vara intressanta Denon, Martanz å Yamaha. Högtalare å sub har jag redan. Tack för hjälpen.
Edit: Glömde nämna att där blev ingen bild när Blu rayen var igång. Den var kopplad tilll Yaman (HDMI port 1) å där blev bild på Chromecast Google TV:n (kopplad till HDMI port 1 på TV:n men inget ljud. Blu rayen funkar, kopplad tlll eARC porten (HDMI port 2) på TV:n just nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

ca 2 års arbete?
Garanti?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

ca 2 års arbete?
Garanti?

Ca 2 års användning, Netflix, Blu ray filmer. Garanti nä.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ca 2 års användning, Netflix, Blu ray filmer. Garanti nä.

Reklamation, ja?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Reklamation, ja?

Nä. Köpt begagnad.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

Har du funderat på Onkyo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Har du funderat på Onkyo?

Nä tack, hade en Onkyo för många år sen å det var nget märke som jag gillade, har även haft Pioneer, har faksist en Pioneer VSX 515 som funkar ännu (ingen HDMI, 6.1 kanals, tror den är från 2003/4).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Sound United äger bland annat Denon, Polk och Marantz så de finns kvar på marknaden, Yamaha är ju kvar, Pioneer kör sitt race, Sony kommer väl fortfarande ut med receivers också. Andra märken behöver väl inte nämnas med tanke på budget.

Själv intresserad just nu, men marknaden verkar inte har varit vettig på flera år. Finns annat jag vill lägga pengar på, så jag är inte uppe i 12k för receiver än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sound United äger bland annat Denon, Polk och Marantz så de finns kvar på marknaden, Yamaha är ju kvar, Pioneer kör sitt race, Sony kommer väl fortfarande ut med receivers också. Andra märken behöver väl inte nämnas med tanke på budget.

Själv intresserad just nu, men marknaden verkar inte har varit vettig på flera år. Finns annat jag vill lägga pengar på, så jag är inte uppe i 12k för receiver än.

Frontar, center å "takstudsare" är faksist från Polk Audio XT Monitor serien (Dolby Atmos enable speakers), bakre surround Polk T15 å nån sub från Yamaha. Dom 12000 ä bara för maxbudgen, Yamaha V6a kostar ca 8890kr men finns inte i lager (Hembiobutiken skickar den omkring 23/9, kollade idag).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Marantz SR5015

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Frontar, center å "takstudsare" är faksist från Polk Audio XT Monitor serien (Dolby Atmos enable speakers), bakre surround Polk T15 å nån sub från Yamaha. Dom 12000 ä bara för maxbudgen, Yamaha V6a kostar ca 8890kr men finns inte i lager (Hembiobutiken skickar den omkring 23/9, kollade idag).

Är ju det som är tråkigt med marknaden idag, ska du ha Yamaha får du lov att vänta till september/oktober innan de kommer in. Dyrare modell från Yamaha kanske kommer in i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Yamaha V6a kostar ca 8890kr men finns inte i lager (Hembiobutiken skickar den omkring 23/9, kollade idag).

Tror Takt och Ton har V6A i lager annars.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tror Takt och Ton har V6A i lager annars.

Skulle verkligen inte lita på deras hemsida, står ju att allt är i lager.

Enda stället du hittar en är nog i någons hemmabiorum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tror Takt och Ton har V6A i lager annars.

Skrivet av Petterk:

Skulle verkligen inte lita på deras hemsida, står ju att allt är i lager.

Enda stället du hittar en är nog i någons hemmabiorum.

Roxkz - Tåack men vill helst beställa från Hembiobutiken (gratis hemkörning - Best, även om man får grejorna mellan kl 17 - 22 så är det värt det just nu - har problem med högerfoten å Inget körkort). Har annars ca 2,5 till HiFiklubben (Helsingborg, Skåne). Kan ju tänka mig nått från Denon/Maranz, har aldrig ägt nån tecvier av dessa märken.
Petterk - Håller med om det just nu. Där jag bor finns en TV affär som inte har nått hemma i den sk TV affären: HDMI kablar 2.0 å du kan inte köpa ens en vanlig stereo där å är dyra.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Bara fliker in lite snabbt. Men har du tästat att göra en "hard reset" (men kanske är hårdvara) och sedan uppdatera den till senaste mjukvaran igen?
En hard reset brukar man göra genom att hålla nere olika knappar på resivern när man startar den.
https://comic-cons.xyz/how-to-reset-yamaha-receiver/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Bara fliker in lite snabbt. Men har du tästat att göra en "hard reset" (men kanske är hårdvara) och sedan uppdatera den till senaste mjukvaran igen?
En hard reset brukar man göra genom att hålla nere olika knappar på resivern när man startar den.
https://comic-cons.xyz/how-to-reset-yamaha-receiver/

Tack för tipset, har inte testat det ännu. Senaste firmware är 2.01 (om det finns nån nyare har jag inte kollat å som vanligt stod där inte vad som uppdaterades) och som jag uppdaterade (trådat) till för kanske 2 - 3 månader sen.
Hade ändå tänkt köpa ny receiver inom det snaraste, när det kommer i lager vill säga.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343577:

Har du funderat på Onkyo?

Onkyo har typ gått i konkurs så känns som ett osäkert kort i dagsläget (även om Sharp har sagt att Onkyo kommer att fortsätta).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Onkyo har typ gått i konkurs så känns som ett osäkert kort i dagsläget (även om Sharp har sagt att Onkyo kommer att fortsätta).

Där får man nog vänta på att Sharp/PAC får igång tillverkningen. Verkar ju fungera för de med Pioneer-märket, men lite tråkigt att det är en handfull ägare bakom alla märken. Är inte som det kommit så hemskt mycket nya produkter sedan ägarskapet konsoliderats i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Onkyo har typ gått i konkurs så känns som ett osäkert kort i dagsläget (även om Sharp har sagt att Onkyo kommer att fortsätta).

Vad jag kommer ihåg så nån gång så på mitten av 80 - talet (?) så klassades Onkyo som ett lågpris/dålig kvalitets märke. Hade ett Onkyo dubbelkassetdäck däck som inte var av bra kvalitet. Det var ju Pioneer/Clarion (bilstereo) som gällde inom bil å hemmastereo. Sharp klassades som lågpris + dålig kvalitet märke osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vad jag kommer ihåg så nån gång så på mitten av 80 - talet (?) så klassades Onkyo som ett lågpris/dålig kvalitets märke. Hade ett Onkyo dubbelkassetdäck däck som inte var av bra kvalitet. Det var ju Pioneer/Clarion (bilstereo) som gällde inom bil å hemmastereo. Sharp klassades som lågpris + dålig kvalitet märke osså.

Det är PAC/VOXX som äger/licensierar Pioneer (inom konsumentljud), de står även bakom märken som TEAC. Sharp har bara någon form av delägarskap i Onkyo/Integra och ett samarbeta med PAC så det är samma grupp som gör Pioneerprylarna som kommer ro det hela. PAC ska äga 75 % i Onkyo/Integra.

De beräknas inte få igång verksamheten/distribution av Onkyos prylar fören i höst/tidig vinter däremot av vad som rapporterats, men de har själva gått ut med att de ska komma tillbaka på marknaden i Europa. De försvann aldrig på vissa marknader. Sharp har tydligen någon form av ansvar för tillverkning av Pioneers prylar och kommer ha ansvaret här också tycks det antydas, men det är inte de som leder det hela alltså. PAC distribuerade redan Onkyo innan konkursen. Så det är väl kul att någon vill fortsätta göra Pioneer/Onkyo/Integra-receivers, men marknaden är inte så stark idag och de före detta moderbolagen har ju sedan länge gett upp på området. Det sagt så tror jag definitivt vi får se nya Onkyo-prylar. Tror de flesta idag förknippar Onkyo med hemmabioreceivers.

Pioneers automotive/bil-ljud gör de själva, så det har inget med konsumentdelen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vad jag kommer ihåg så nån gång så på mitten av 80 - talet (?) så klassades Onkyo som ett lågpris/dålig kvalitets märke. Hade ett Onkyo dubbelkassetdäck däck som inte var av bra kvalitet. Det var ju Pioneer/Clarion (bilstereo) som gällde inom bil å hemmastereo. Sharp klassades som lågpris + dålig kvalitet märke osså.

Det är gammal historia. Om du går tillbaka till tidigt 2000-tal så var Onkyo en prisvärd favorit. Sen hade de problem med kvaliteten, att delar gick sönder när de gick varma eftersom Onkyo absolut vägrade fläktar. Onkyo skötte detta snyggt med utbyten och reparation, men det var nog också de kostnaderna som knäckte dem. Jag hade inte satsat på nya Onkyo idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kommer också behöva köpa en ny AVR så småningom (har en Onkyo som börjar fallera för andra gången, har dock haft den i 10år).

Så som ni förstår har jag haft lång tid att fundera på detta och det verkar som att Denon är det säkraste valet. Marantz är ju 99% identiska och man slipper Klubbens monopolpriser. Dock gör dom tydligen misstag i designen där Denon inte gör det med samma komponenter, vilket gör att dom helt enkelt låter bättre (eller iaf mäter bättre).

Helst vill jag hitta en begagnad men det finns ju så himla få nuförtiden. Trådlöst ljud och soundbars har tagit över allt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kommer också behöva köpa en ny AVR så småningom (har en Onkyo som börjar fallera för andra gången, har dock haft den i 10år).

Så som ni förstår har jag haft lång tid att fundera på detta och det verkar som att Denon är det säkraste valet. Marantz är ju 99% identiska och man slipper Klubbens monopolpriser. Dock gör dom tydligen misstag i designen där Denon inte gör det med samma komponenter, vilket gör att dom helt enkelt låter bättre (eller iaf mäter bättre).

Helst vill jag hitta en begagnad men det finns ju så himla få nuförtiden. Trådlöst ljud och soundbars har tagit över allt.

Denon står just nu som prio 1 men man vill ha en utan 2.1 HDMI chip.60Hz buggen. Inte för att jag tänker koppla in konsol eller nått annat, blir bara Blu rayen, Chromecasten. Vill ju inte hålla på att skicka receivern för ett utbyte. Yamaha gör detta gratis på sina revciers av 2020 modeller bl.a RX - V6a om du har reggat revciern (finns tråd om det här på Swec). Syns på serienumnert antagligen. Enligt personen i tråden ska (Yamaha betalar?) han skicka revciern till Tyskland för utbyte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter att byta ut min gamla Onkyo. Jag ser att HiFi-klubben nu har fått in Denon AVR-X1700H och AVR-X1700H DAB i lager. Vad jag förstår så släpptes den modellen i höstas och ska inte ha 2.1 HDMI chip buggen.

Skulle hellre velat ha Denon AVR-X2700H som ryms i min budget på 10000 SEK, men då får man vänta en månad till.

Permalänk
Medlem

Denon ska det vara, det är sådana jävla bra byggen och fullsmetade med funktioner helt enkelt.
Kör själv med en AVR-X2400H och den käkar allt man slänger på den än idag.
Kostade runt 9k på den tiden (2018). Idag hade jag nog slagit till med en X2700H eller X3700H

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Marantz SR5015

Har kollat upp SR5015 å finns i lager hos Hembiobutiken å i rätt färg (svart). Mycket bättre än Denon X2700H i mitt tycke.

Skrivet av IceKey:

Denon ska det vara, det är sådana jävla bra byggen och fullsmetade med funktioner helt enkelt.
Kör själv med en AVR-X2400H och den käkar allt man slänger på den än idag.
Kostade runt 9k på den tiden (2018). Idag hade jag nog slagit till med en X2700H eller X3700H

Finns en del nackdelar med X2700H, som jag inte hade väntat mig av Denon. X3700H är över budgeten, så Denon blir det inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har kollat upp SR5015 å finns i lager hos Hembiobutiken å i rätt färg (svart). Mycket bättre än Denon X2700H i mitt tycke.
Finns en del nackdelar med X2700H, som jag inte hade väntat mig av Denon. X3700H är över budgeten, så Denon blir det inte.

Verkar som den kan passa dig. Marantz brukar väl kunna göra det de ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Verkar som den kan passa dig. Marantz brukar väl kunna göra det de ska göra.

Jo, det jag hängde upp mig på Denon X2700H var 7.1, tillåmed min Yamaha hade 7.2. Inte för att jag har tänkt använda 2 subbar men man vet aldrig längre fram. Känns bara onödigt att köpa en a/v recvier med 7.1 å sedan komma på att man vill köra med 2 subbar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seville57:

Jo, det jag hängde upp mig på Denon X2700H var 7.1, tillåmed min Yamaha hade 7.2. Inte för att jag har tänkt använda 2 subbar men man vet aldrig längre fram. Känns bara onödigt att köpa en a/v recvier med 7.1 å sedan komma på att man vill köra med 2 subbar.

Denon X2700H klarar av två subbar, se nedan under "Connecting the subwoofer".

https://manuals.denon.com/AVRX2700H/NA/EN/DRDZSYrhoargxb.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Denon X2700H klarar av två subbar, se nedan under "Connecting the subwoofer".

https://manuals.denon.com/AVRX2700H/NA/EN/DRDZSYrhoargxb.php

Ok, läste detta på "begränsningar" på Hifi klubbens sida.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.