Snabbtitt: Sony WH-1000XM5 – en dyr och väldigt bra uppföljare

Permalänk
Medlem

Gillar inte trenden att allt blir så snabbt dyrare, mest uppenbart var ju Nvidias 2000-serie, men också allt annat efter det:
AMDs Ryzen 5000
Butikspriser på 3000-serien
Telefoner av alla slag

Hörlurar för 5000kr är inget normalt inköp, jag tycker nog airpods är dyra med ca halva detta. Trenden kommer inte vända såklart, men den gör mig ändå bitter och gör att man nästan tappar entusiasmen en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Blåtand har ofta varit väldigt spökigt på dator. Mest det jag tänker på. Kodecs som inte blir implementerade etc etc.

Ah, ja det är ju inte perfekt men det fungerar. Dock för mig duger det inte till fps spel på hög nivå. Även i Dota är fördröjningen lite störande.

Man köper ju ändå inte sånt här för att få bra ljud. Så fort det är tyst bakom mig byter jag till hörlurar med sladd direkt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Det är sjukt att mikrofonen fortfarande är så dålig i alla dessa olika trådlösa lurar, under all kritik tycker jag, en ensamstående mikrofon för 199kr är ju lika bra/bättre

Bose microfoner är rätt bra på qc3t, och tydligen bättre på qc45

Permalänk
Medlem

Hmm, att påstå att mikrofonen(erna) är värdelös på XM5 tycker jag är en överdrift, enligt Sound guys review konstateras det att mikrofonen(erna) fungerar riktigt bra, kan det vara skillnad på exemplaren?

https://www.soundguys.com/sony-wh-1000xm5-review-71783/
I recensionen finns några mikrofontest från olika miljöer som de bifogat, bedöm själva.

Äger själv ett par XM5 och har inte fått några klagomål på mikrofonen när jag haft samtal medans jag varit ute på promenad, som jag fått på mina tidigare XM3 vilket kanske är en orättvis jämförelse

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa ett par 1000XM lurar igen förrän de gör mikrofonen bra. Jag kan inte ens gå runt i en tom lägenhet och prata utan att den som jag pratar med klagar när jag använder mina 1000XM3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kommer aldrig köpa ett par 1000XM lurar igen förrän de gör mikrofonen bra. Jag kan inte ens gå runt i en tom lägenhet och prata utan att den som jag pratar med klagar när jag använder mina 1000XM3.

Vet inte vart du får ifrån att mikrofonen skulle vara dålig?
Du kan inte jämföra XM3 med XM5 för XM3 är inte ens i närheten när det kommer till mikrofon kvalitén mellan dessa två.

* https://www.soundguys.com/sony-wh-1000xm5-review-71783/

Testade tidigare idag att köra Metallica - Some kind of Monster i Spotify på Hemmabio med volym jävligt högt och gjorde ett test samtal, personen i andra ändan kunde klart och tydligt höra mig utan problem och han tyckte inte mikrofonljudet var dåligt, vilket är omöjligt att göra med XM3.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Sitter själv med XM3 och har tillgång till AirPods Max i familjen. Avvaktar med XM3, för mig är det inte värda sitt pris som uppgradering eftersom jag i princip aldrig reser och när jag väl gör det blir det medelst bil.

Det jag tar med mig från recensionen är Carpenter Bruts Blood Machines-album som jag inte hade hört tidigare. Filmen verkar dessvärre geo-locked, men musiken är ju dunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Vet inte vart du får ifrån att mikrofonen skulle vara dålig?
Du kan inte jämföra XM3 med XM5 för XM3 är inte ens i närheten när det kommer till mikrofon kvalitén mellan dessa två.

https://www.dropbox.com/s/nhnpwiioiaet3o6/1000XM5.jpg?dl=1
* https://www.soundguys.com/sony-wh-1000xm5-review-71783/

Testade tidigare idag att köra Metallica - Some kind of Monster i Spotify på Hemmabio med volym jävligt högt och gjorde ett test samtal, personen i andra ändan kunde klart och tydligt höra mig utan problem och han tyckte inte mikrofonljudet var dåligt, vilket är omöjligt att göra med XM3.

Att höra vad någon säger är långt ifrån samma sak som att mikrofonen har bra ljud. Hör du inte skillnaden i ljudinspelningarna i artikeln är det svårt att ha ett samtal om ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Det är sjukt att mikrofonen fortfarande är så dålig i alla dessa olika trådlösa lurar, under all kritik tycker jag, en ensamstående mikrofon för 199kr är ju lika bra/bättre

Det är väl främst en begränsning med BT. Bandbredden räcker inte till att både skicka och ta emot ljud samtidigt så bitraten sänks avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej! Testade aldrig passivt med datorn men testade aktivt med kabel och fick rätt halvdant resultat. Tror dock det har mer att göra med potentiellt inte superbra integrerat ljudkort på moderkortet osv.

Har inte dessa lurar men om man kör aktivt (vilket jag antar innebär usb) så skickas väl bitströmmen inte alls via datorns ljudkort utan direkt till DACen i hörlurarna. Låter det dåligt finns nog skäl till viss oro då det borde vara som BT fast utan fördröjning och med, i sammanhanget, snudd på obegränsad bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Vet inte vart du får ifrån att mikrofonen skulle vara dålig?
Du kan inte jämföra XM3 med XM5 för XM3 är inte ens i närheten när det kommer till mikrofon kvalitén mellan dessa två.

https://www.dropbox.com/s/nhnpwiioiaet3o6/1000XM5.jpg?dl=1
* https://www.soundguys.com/sony-wh-1000xm5-review-71783/

Testade tidigare idag att köra Metallica - Some kind of Monster i Spotify på Hemmabio med volym jävligt högt och gjorde ett test samtal, personen i andra ändan kunde klart och tydligt höra mig utan problem och han tyckte inte mikrofonljudet var dåligt, vilket är omöjligt att göra med XM3.

Sweclockersartikeln gav väl inte någon rungande hyllning av mikrofonen direkt, och har inte läst fler recensioner. Det krävs som sagt mycket för att jag ska återfå förtroendet för Sonys hörlurar. Betalade över 3k för mina, då förväntar jag mig att man åtminstone kan prata i telefon med dem och gå samtidigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Blackie:

Hmm, att påstå att mikrofonen(erna) är värdelös på XM5 tycker jag är en överdrift, enligt Sound guys review konstateras det att mikrofonen(erna) fungerar riktigt bra, kan det vara skillnad på exemplaren?

https://www.soundguys.com/sony-wh-1000xm5-review-71783/
I recensionen finns några mikrofontest från olika miljöer som de bifogat, bedöm själva.

Äger själv ett par XM5 och har inte fått några klagomål på mikrofonen när jag haft samtal medans jag varit ute på promenad, som jag fått på mina tidigare XM3 vilket kanske är en orättvis jämförelse

Helt värdelösa är dom inte, men inte tillräckligt bra för att jag ska känna att det inte är värt att använda telefonens inbyggda istället.
Med det sagt så är det ett lyft i XM5 jämfört med tidigare. För mig personligen så är jag också av den åsikten att jag föredrar medhörningen man har av att ta samtalet på konventionell väg via telefonen över att prata genom headsetet. Jag tycker det är irriterande att inte höra hur högt jag pratar till exempel.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av serdyllon:

Sitter själv med XM3 och har tillgång till AirPods Max i familjen. Avvaktar med XM3, för mig är det inte värda sitt pris som uppgradering eftersom jag i princip aldrig reser och när jag väl gör det blir det medelst bil.

Det jag tar med mig från recensionen är Carpenter Bruts Blood Machines-album som jag inte hade hört tidigare. Filmen verkar dessvärre geo-locked, men musiken är ju dunder

Ruskigt bra skiva och visuellt häftig film!
Jag tycker du gör rätt i vänta med en uppgradering om du inte känner ett starkt behov eller om dina lurar inte är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att höra vad någon säger är långt ifrån samma sak som att mikrofonen har bra ljud. Hör du inte skillnaden i ljudinspelningarna i artikeln är det svårt att ha ett samtal om ljudkvalitet.

Självklart finns det bättre mikrofoner men vi skall inte jämföra äpplen med päron. Jag vågar påstå att i dagsläget så har nog XM5 den bästa samtalsmikrofonen i jämförelse med Bose motsvarigheter och tidgivare XM modeller.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Helt värdelösa är dom inte, men inte tillräckligt bra för att jag ska känna att det inte är värt att använda telefonens inbyggda istället.
Med det sagt så är det ett lyft i XM5 jämfört med tidigare. För mig personligen så är jag också av den åsikten att jag föredrar medhörningen man har av att ta samtalet på konventionell väg via telefonen över att prata genom headsetet. Jag tycker det är irriterande att inte höra hur högt jag pratar till exempel.

Förstår, alla har vi våra olika tycken och behov

För mig som pratar mycket i telefon, lyssnar mycket på media, rör mig mellan olika omgivningar med olika ljudpåfrestningar och behöver händerna fria samtidigt så är samtalskvalitén en viktig funktion för mig. T.ex i mitt jobb befinner jag mig stundtals i ett serverrum där jag ibland behöver ha ett samtal vilket faktiskt funkar kalas med XM5, motparten hör mig utan problem och tycker att jag hörs klart och tydligt vilket var omöjligt med XM3. Förövrigt gillar jag Sonys ljudbild och hade sett fram emot XM5 men var tveksam till det höga priset. Efter har läst några tester så vågade jag införskaffa dessa och är nu på efterhand riktigt nöjd.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Självklart finns det bättre mikrofoner men vi skall inte jämföra äpplen med päron. Jag vågar påstå att i dagsläget så har nog XM5 den bästa samtalsmikrofonen i jämförelse med Bose motsvarigheter och tidgivare XM modeller.

Håller absolut med om att det låter bättre än tidigare, nya generationen är ju bra mycket mer användbar. Dock långt kvar till rent ljud. Jag tycker nog att airpods (in-ear) till exempel låter bättre i många fall, men man kanske inte kan få allt

Permalänk
Medlem

Tycker en hörlur som stöder LDAC borde rimligtvis i första hand testas med LDAC kompatibel enhet, äger ju själv t.ex. Audeze Mobius som stöder LDAC och är nog stor skillnad om man använder den codec'en enligt mina öron.

Så skulle vänta mig like olika åsikter baserade om det är iPhone eller Android användare i detta fall.

I datorhårdvara recensionsväg är det lite som att recensera en RTX 3090 med en 10600K CPU typ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det enda som fick mig att välja Bose QC framför Sony var på grund av hur blaffiga Sonys är, även idag många år senare. Sony må ha bättre specs än Bose på de flesta punkter, men formen på QC35/45 är oslagbar, för att inte tala om passformen runt öronen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker en hörlur som stöder LDAC borde rimligtvis i första hand testas med LDAC kompatibel enhet, äger ju själv t.ex. Audeze Mobius som stöder LDAC och är nog stor skillnad om man använder den codec'en enligt mina öron.

Så skulle vänta mig like olika åsikter baserade om det är iPhone eller Android användare i detta fall.

I datorhårdvara recensionsväg är det lite som att recensera en RTX 3090 med en 10600K CPU typ.

Tjena! Jag har testat XM5 med en LDAC-kompatibel telefon en kort period men innan dess har jag kört både XM3 och XM4 i längre perioder med LDAC-kompatibla enheter. Min upplevelse är att det kan skönjas en liten skillnad om källmaterialet är rätt, men i det här fallet gjorde jag bedömningen att skillnaden inte var tillräckligt stor för att införskaffa en ny telefon enbart för detta syfte. Hade skillnaden varit ett markant lyft i upplevelse hade jag givetvis valt en annan metodik än vad jag gjorde.
Men givetvis har du en i poäng i att LDAC tekniskt är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Det är sjukt att mikrofonen fortfarande är så dålig i alla dessa olika trådlösa lurar, under all kritik tycker jag, en ensamstående mikrofon för 199kr är ju lika bra/bättre

Verkligen. Är ju inte direkt lurar heller som kan klassas som billiga, då borde kraven vara högre i min mening.
Annars verkar luarna suveräna. Fast när jag är i den här prisklassen, eller om snarare, så skulle jag nog vara kluven mellan dessa och airpods max.
Kommer dock aldrig ens spendera hälften av vad dessa kostar.

Bra test!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sitter än så länge lugnt i båten med mina xm3, för lite nyheter för att rättfärdiga en 5k investering. Kanske xm6 eller 7or om de uppgraderar till nyaste bt-codec samt uppgraderar sin mic.
Även, när blev hörlurar en slit och släng grej? Tidigare höll hörlurar sig relevanta i år om inte årtionden, nu diskuterar man uppgraderingar uppåt varje år?!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Sitter än så länge lugnt i båten med mina xm3, för lite nyheter för att rättfärdiga en 5k investering. Kanske xm6 eller 7or om de uppgraderar till nyaste bt-codec samt uppgraderar sin mic.
Även, när blev hörlurar en slit och släng grej? Tidigare höll hörlurar sig relevanta i år om inte årtionden, nu diskuterar man uppgraderingar uppåt varje år?!

De gör små förbättringar varje år och genom att släppa nya versioner så kan de bekosta utvecklingen, jag tycker inte det är så orimligt. Förut var det nog mest att de inte kunde göra det snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kommer aldrig köpa ett par 1000XM lurar igen förrän de gör mikrofonen bra. Jag kan inte ens gå runt i en tom lägenhet och prata utan att den som jag pratar med klagar när jag använder mina 1000XM3.

Då måste du ju ha nåt trasigt med hörlurarna. Jag har varit i serverhallar och pratat i telefon och personen jag pratar med har ingen aning om att jag är i en serverhall (servrar och san låter rätt mycket).
Lånat ut lurarna och ringt mig själv för att höra hur det låter och det fungerar sjukt bra.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Har ett problem med mina xm3 och det är att det blir rundgång ibland. Om jag har musik igång och tar av mig lurarna så att högtalarna kommer närmare varandra så börjar det tjuta. Har inte åkt på det med hörlurarna på mig men känns lite sisådär. Det är ett riktigt högt tjut/rundgång så vetefan hur skönt det skulle vara för öronen om det händer när man har på sig lurarna.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Då måste du ju ha nåt trasigt med hörlurarna. Jag har varit i serverhallar och pratat i telefon och personen jag pratar med har ingen aning om att jag är i en serverhall (servrar och san låter rätt mycket).
Lånat ut lurarna och ringt mig själv för att höra hur det låter och det fungerar sjukt bra.

De har alltid haft en skitdålig mikrofon. Köpte dem 2019 så kan inte heller göra något åt det. Det är heller inte bara jag som klagat på mikrofonen, de flesta kollegor som har dem klagar på samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjena! Jag har testat XM5 med en LDAC-kompatibel telefon en kort period men innan dess har jag kört både XM3 och XM4 i längre perioder med LDAC-kompatibla enheter. Min upplevelse är att det kan skönjas en liten skillnad om källmaterialet är rätt, men i det här fallet gjorde jag bedömningen att skillnaden inte var tillräckligt stor för att införskaffa en ny telefon enbart för detta syfte. Hade skillnaden varit ett markant lyft i upplevelse hade jag givetvis valt en annan metodik än vad jag gjorde.
Men givetvis har du en i poäng i att LDAC tekniskt är bättre.

Känner jag måste svara på detta då jag läser pånytt lät mitt förra inlägg lite väl drygt och hoppas det inte tog på humöret då man är ny så blir man säkert lite extra kritisk till det man gör och feedback som kommer osv. så ber om ursäkt om så är fallet. Givetvis är det förhållandevis liten skillnad även om jag själv t.ex. märkte en skillnad när jag inte trodde man skulle göra mellan AAC och LDAC (går att switcha mellan de olika kodecarna om man aktiverar developer options i Android lurar). Men sen är jag lite av en hörlursfantast själv som både ger feedback på producenters låtar och mastrar musik som hobby och bl.a. kör med 10000 kr+ DAC som inte riktigt gemene man riktigt gör, så tror nog bland de flesta är troligtvis skillnaden försvinnande liten, subjektivt sett.

Själva testet var väl formulerat och speciellt användbart i detta fall är ju din erfarenhet av tidigare Sony lurar i serien så får man en bättre inblick hur de står sig till varandra.

Kanske kunde SweC ha en "test" Android lur som vem som helst får använda till tester som personligen kör med Apple t.ex, behöver ju inte vara världens dyraste lur precis, nångång kan det väl komma till nytta förutom hörlurstester som denna men det är bara ett förslag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

De har alltid haft en skitdålig mikrofon. Köpte dem 2019 så kan inte heller göra något åt det. Det är heller inte bara jag som klagat på mikrofonen, de flesta kollegor som har dem klagar på samma sak.

De flesta kollegorna du nämnder har de XM5?
Kan hålla med om att Sony haft problem med mikrofondesignen som har varit långt ifrån optimal i tidigare utgåvor.

Nackdelen med dessa typer av headset som Bose/Sony XMx är att de använder rundstrålande mikrofoner som tar in ljud från alla håll jämfört med ett Gaming headset som har en riktad mikrofonarm som bara fångar ljudet från ett håll vilket upplevs så klart bättre. Men huvudfokuset med Bose/Sony headseten har inte varit samtal utan är musik och media därför har inte mikrofonen varit någon prioritet. Med ökad efterfrågan och förbättrade mikrofoner och NC teknik så har dessa utvecklats och blivit bättre för varje släpp.

Bose och nu Sony med XM5 har i stort sett löst mikrofonproblematiken genom att integrera fler mikrofoner i kåporna och förbättrad NC som filtrerar bort oönskat ljud.

Jämför INTE XM, XM2, XM3 med XM5 om ni inte pratar av egen erfarenhet, dvs testat XM5, för ingen av de tidigare XM modellerna (bortsett från XM4) spelar i samma liga när det kommer till mikrofonen och filtrera bort ljud.

Med livet som insatts så gjorde jag ett nytt test idag..
Ringde ett samtal och startade därefter en färd med min el-sparkcykel, i 25 Km/h blåste det ganska rejält och kunde utan problem ha samtal genom XM5, personen i andra ändan hörde mig klart och tydligt utan att störas av omgivningen. Gjorde om testet med XM3 och då kunde personen knappt höra mig pga. att det blåste för mycket.

*Edit
Är syftet primärt att lyssna på musik så tycker jag att du skall fortsätta använda dina XM3 men är samtal viktig dvs att du pratar i telefon väldigt mycket så skulle jag överväga ett annat Headset XM5 eller Bose QC45 som dessutom är mer prisvärda.

Mic test:

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Gustav-P:

@JonasT
Minns jag fel att du testade XM4 för ett tag sedan, kanske till och med en video?

Har du testat XM5:orna? Kan har du använt XM4 en längre tid för att kanske ge en synpunkt från en person som använt den ena luren länge?

Det stämmer, testade XM4 när de lanserades för två år sen. Har dock inte lyssnat på XM5 så har ingen personlig input att komma med där.

Permalänk
Medlem

Angående 3,5mm ingången: Är det ett standard 3,5mm jack den här gången, eller är det som på XM3 ett modifierat jack som bara är kompatibelt med Sony's egna sladdar?

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att få så bra resultat helt enkelt med mikrofoner inbakat i kåporna då det är svårt att få både ljudet klart på sånt avstånd kontra få bort bakgrundsbruset, lär nog vara en hel vetenskap, inte heller låter ju de flesta boom micarna bra när avståndet växer. Ett annat alternativ vore ju som t.ex. Steelseries Arctis headset har en boom-arm som går att gömma undan när man inte behöver den, så länge de är inbyggda i kåporna kommer jag nog inte förvänta mig några stora förbättringar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional