Svenska Epidemic Sound kräver Meta på 1,45 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Svenska Epidemic Sound kräver Meta på 1,45 miljarder kronor

Enligt musikbolaget har Meta integrerat och distribuerat plattformens innehåll på Facebook och Instagram utan licenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att gemene man ska förväntas ha respekt för upphovsrätten i sin nuvarande form när inte ens multinationella miljardföretag har det?

Men Epidemic Sound kan ju alltid anlita typ Njord Law Firm så kan de skicka brev till Meta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ska bli spännande att se vad utfallet blir, men jag gissar på att det blir någon form av förlikning och sedan ett avtal i slutändan, eller så blir epedemic helt överkörda.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av trickeh2k:

Intressant! Ska bli spännande att se vad utfallet blir, men jag gissar på att det blir någon form av förlikning och sedan ett avtal i slutändan, eller så blir epedemic helt överkörda.

Ja verkligen! Låter å ena sidan rätt skevt att distribuera innehåll från en annan plattform genom typ Reels och dylikt, å andra sidan har Epidemic själva fått motta en del kritik för hur de "köper upp" upphovsrätt mot engångssummor. Oavsett intressant att se vad utfallet blir.

Edit: Sannolikt lär ju Meta hävda att det är användarna som bryter mot upphovsrätten, när de använder materialet. Främst det som blir intressant att se om det håller som argument eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det tänkt att gemene man ska förväntas ha respekt för upphovsrätten i sin nuvarande form när inte ens multinationella miljardföretag har det?

Börjar man läsa deras stämningsansökan så är det mycket mer komplicerat än vad det först framstår. På någon punkt anser sig t.ex. Meta ha korrrekta avtal medans Epeidemic Sound hävdar att Meta ska vara ansvariga för vad deras användare gör. Det nämns även att de har fått tillgång till Metas verktyg för copyright men inte alla - oklart varför.

Copyright generellt är en snårig mardröm för alla plattformar. Titta på den copyright-abuse som periodvis lamslår YouTube. Finns det något material du ogillar så kastar du en DMCA på dem och plötsligt så är hela deras kanal raderad. Nyligen kom det fram en absurd historia där en hämndlysten användare ville göra en poäng av saken och skickade mängder av falska DMCA vilket fick rättighetsinnehavarnas egna videor att plockas ner.

Permalänk
Medlem

Ett till problem va väl att Meta fått material från 3e part också som inte har Epidemic's rättigheter heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Börjar man läsa deras stämningsansökan så är det mycket mer komplicerat än vad det först framstår. På någon punkt anser sig t.ex. Meta ha korrrekta avtal medans Epeidemic Sound hävdar att Meta ska vara ansvariga för vad deras användare gör. Det nämns även att de har fått tillgång till Metas verktyg för copyright men inte alla - oklart varför.

Copyright generellt är en snårig mardröm för alla plattformar. Titta på den copyright-abuse som periodvis lamslår YouTube. Finns det något material du ogillar så kastar du en DMCA på dem och plötsligt så är hela deras kanal raderad. Nyligen kom det fram en absurd historia där en hämndlysten användare ville göra en poäng av saken och skickade mängder av falska DMCA vilket fick rättighetsinnehavarnas egna videor att plockas ner.

Yes. Systemet är i grunden väldigt komplext. Att gemene man skall förväntas begripa och hedra det blir ännu mindre legitimt när inte ens folk som borde vara experter på det gör det.

Också sorgligt att Meta återigen skyller på och skyfflar över ansvaret för sina egna tillkortakommanden på användarna.

Jag fick själv en Copyright notice en gång på min egen video, med min egen musik, som jag själv äger alla rättigheter till (har CD-Baby som distributör och har kört opt-out på content ID och liknande). De som påstod att jag använt "deras" musik i min video kunde alltså stoppa min musik bara genom att göra en anmälan, och det var jag som fick bevisa att nej, musiken i deras video är inte samma, det är inte ens likt. Till slut gick det bra och allt var i sin ordning, men att grundprincipen "skyldig tills du själv lagt ner åtskilliga timmar på att bevisa motsatsen" gäller för upphovsrättstvister stör mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Edit: Sannolikt lär ju Meta hävda att det är användarna som bryter mot upphovsrätten, när de använder materialet. Främst det som blir intressant att se om det håller som argument eller inte.

Det höll inte för Youtube, det höll inte för Twitch, osv... (visst, de tar inte på sig ansvaret själva, men de har gjort enorma eftergifter till rättighetsinnehavarna)

Frågan är väl mest om Epidemic Sound har resurserna som krävs för att driva detta mot Facebook/Meta, för jag har lite svårt att se att andra jättar som gärna hade velat slippa ur samma knipa bara gav upp helt utan anledning...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att skaparna "creators" har redan köpt prenumeration för tillgång och rättighet att använda deras ljud i sina "skapelser". Att då även kräva platformarna på pengar känns lite double dipping och inte något platformarna ska behöva bry sig om vad deras användare har för avtal.

Permalänk
Medlem

Trodde grejen med Epidemic sound var att det skulle vara ok att använda deras musik på olika plattformar? Youtube är tydligen ok?

The greedy gets greedier. Tydligen räcker de inte med att de tar över artisternas låtar (uppehovsrätten) och tar 50% av intäkterna...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Trodde grejen med Epidemic sound var att det skulle vara ok att använda deras musik på olika plattformar? Youtube är tydligen ok?

The greedy gets greedier. Tydligen räcker de inte med att de tar över artisternas låtar (uppehovsrätten) och tar 50% av intäkterna...

Här kan du läsa hur det går till på Youtube https://support.epidemicsound.com/s/article/what-are-copyright-claims-and-how-can-i-stay-claim-free-on-youtube?language=en_US

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes. Systemet är i grunden väldigt komplext. Att gemene man skall förväntas begripa och hedra det blir ännu mindre legitimt när inte ens folk som borde vara experter på det gör det.

Också sorgligt att Meta återigen skyller på och skyfflar över ansvaret för sina egna tillkortakommanden på användarna.

Jag fick själv en Copyright notice en gång på min egen video, med min egen musik, som jag själv äger alla rättigheter till (har CD-Baby som distributör och har kört opt-out på content ID och liknande). De som påstod att jag använt "deras" musik i min video kunde alltså stoppa min musik bara genom att göra en anmälan, och det var jag som fick bevisa att nej, musiken i deras video är inte samma, det är inte ens likt. Till slut gick det bra och allt var i sin ordning, men att grundprincipen "skyldig tills du själv lagt ner åtskilliga timmar på att bevisa motsatsen" gäller för upphovsrättstvister stör mig.

Inte Meta, utan Google/Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=1qCM9L_FaFU

Går det så går det, är väl principen som gäller, eftersom de inte har något att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det tänkt att gemene man ska förväntas ha respekt för upphovsrätten i sin nuvarande form när inte ens multinationella miljardföretag har det?

Men Epidemic Sound kan ju alltid anlita typ Njord Law Firm så kan de skicka brev till Meta

Så jäkla kul om epidemic gör det och facebook kontrar med en piratebay: publicerar brevet från advokaterna och bara skrattar åt det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så jäkla kul om epidemic gör det och facebook kontrar med en piratebay: publicerar brevet från advokaterna och bara skrattar åt det

Inte sannolikt med tanke på att de själva distribuerar materialet samt har någon form av "seriös" verksamhet som faktiskt går att komma åt om det skulle vara så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Trodde grejen med Epidemic sound var att det skulle vara ok att använda deras musik på olika plattformar? Youtube är tydligen ok?

Om man köpt licens, ja?

Skrivet av seanhak:

Jag tolkar det som att skaparna "creators" har redan köpt prenumeration för tillgång och rättighet att använda deras ljud i sina "skapelser". Att då även kräva platformarna på pengar känns lite double dipping och inte något platformarna ska behöva bry sig om vad deras användare har för avtal.

Nej, det låter inte som att det är vad detta handlar om.

Istället verkar det handla om hur Meta på olika sätt åtminstone möjliggör, och åtminstone ur Epidemic Sounds perspektiv uppmuntrar, användare att använda deras musik oavsett om de har någon egen prenumeration.

Se t.ex. detta avsnitt:

"Epidemic learned that Meta has been storing, curating, reproducing, and distributing
Epidemic’s music without authorization, offering Epidemic’s music for free without proper attribution
or license, and thus infringing on (at least) hundreds of Epidemic’s copyrighted works across the
Facebook and Instagram platforms, on a massive scale, including by offering Epidemic’s works
through its “music library” for any of its users to use, including to download, stream, or incorporate
into video content, for free, without license or other authorization. Furthermore, Meta has created
tools—Original Audio and Reels Remix—which encourage and allow its users to steal Epidemic’s
music from another user’s posted video content and use in their own subsequent videos, resulting in
exponential infringements on Meta’s platform, at Meta’s hands. Upon information and belief, there
are currently nearly 1000 of Epidemic’s tracks that are being stored, curated, reproduced, distributed
and/or otherwise exploited by Meta through its music library or its content copying tools, Original
Audio and Reels Remix."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Herr Kantarell:

Trodde grejen med Epidemic sound var att det skulle vara ok att använda deras musik på olika plattformar? Youtube är tydligen ok?

The greedy gets greedier. Tydligen räcker de inte med att de tar över artisternas låtar (uppehovsrätten) och tar 50% av intäkterna...

Som jag förstår det är problemet att Meta integrerar musiken direkt i t.ex Instagrams "Reel"-funktion. Jag är inte superbevandrad i hur det funkar, men de har följt Tiktoks modell där lite och gör det möjligt att t.ex ersätta videons ljud med ett stycke musik eller annat ljud från ett tillhörande ljudbibliotek. Om jag fattat det rätt så ligger då ljudklipp från Epidemic Sound direkt i de verktygen, vilket gör att vem som helst som skapar ett sådant klipp kan använda det oavsett licens eller inte, typ som att lägga på ett filter eller vad som. Det som jag tycker är lite oklart om det är Meta själva som laddar in alla alternativ eller användare.

Permalänk
Medlem

Facebook har aldrig brytt sig om upphovsrätt. Det är tydligt med alla piratkopior av kläder med av musiker och bands logotyper osv som säljs på löpande band av ”Slayer fans” och liknande. Där tar ju tom Facebook betalt för annonserna, så de är direkt delaktiga i detta.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag förstår det är problemet att Meta integrerar musiken direkt i t.ex Instagrams "Reel"-funktion. Jag är inte superbevandrad i hur det funkar, men de har följt Tiktoks modell där lite och gör det möjligt att t.ex ersätta videons ljud med ett stycke musik eller annat ljud från ett tillhörande ljudbibliotek. Om jag fattat det rätt så ligger då ljudklipp från Epidemic Sound direkt i de verktygen, vilket gör att vem som helst som skapar ett sådant klipp kan använda det oavsett licens eller inte, typ som att lägga på ett filter eller vad som. Det som jag tycker är lite oklart om det är Meta själva som laddar in alla alternativ eller användare.

Det är mer eller mindre korrekt, Du betalar en månadsavgift till EPS på 125kr/månad så får du använda materialet fritt på dina egna kanaler om du är privatperson och gör materialet för dig själv och din publik.

Om du använder materialet för tex. frilansarbete åt ett företag betalar du 2 388 kr/år

men som i metas fall så borde dom gå under Enterprise "You’re a media company, publisher, broadcaster or in need of an enterprise" solution. vilket har som vilkor "as long as its an online campaign and you're not a major publisher or a company with a market cap of +1 billion dollars."

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Men gissar att de flesta som använder ES låtar då inte har avtal med dem eftersom de väljer att stämma?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Att de själva får men du inte får, utan att köpa licens, är väl inte så konstigt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Trodde grejen med Epidemic sound var att det skulle vara ok att använda deras musik på olika plattformar? Youtube är tydligen ok?

The greedy gets greedier. Tydligen räcker de inte med att de tar över artisternas låtar (uppehovsrätten) och tar 50% av intäkterna...

Ja precis, det är tillåtet att använda deras musik på Facebook om du har en licens. Hur du sedan drar slutsatsen att dom är greedy är bortom mig..

Förresten, du kan inte "ta över" artisters låtar utan att dom själva vill det. Bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Fast när man lyssnar på musiken via Youtube så får ju Epidemic Sound betalt, antingen genom reklamintäkter eller genom att youtubern betalar licenskostnader. Nu försöker man antagligen få till samma avtal med Facebook.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Så Facebook tillhandahåller deras musikbibliotek till sina användare i deras verktyg utan att ta betalt för det? Låter ju inte rätt.

Om användarna själv laddar ner och använder det så ska inte Facebook stå till svars som någon portvakt och granska innehåll.

Men samtidigt kan ju inte epidemic sounds manuellt klicka runt och lyssna igenom alla klipp för att jaga upphovsrätten. Så Facebook måste kanske tillhandahålla ett verktyg som de kan koppla upp sig mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Det är väl skillnad på att handla alkohol på krogen och på systemet ändå? På krogen så får du inte ta med drickan ut och krogen själv har, om jag inte minns fel, ett visst ansvar att bara servera folk som inte är för packade. Handlar du på systemet så ansvarar du själv för att hantera alkoholen respektfullt.

Eller tycker du det är samma sak?

Edir: Och tycker du att du har fulla rättigheter att hur du vill reproducera allt material på Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Ett riktigt dåligt exempel. Krogen som serverar alkohol har ett serveringstillstånd. Där ingår det att man inte säljer mer alkohol till någon som är uppenbarligen berusad. På Systembolaget däremot, kan du köpa 10 helrör.. kröka upp allt själv på en gång. Därför är det skillnad på att köpa alkohol på krogen och köpa alkohol på Systembolaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Om användarna själv laddar ner och använder det så ska inte Facebook stå till svars som någon portvakt och granska innehåll.

En helt annan diskussion, men jo, det tycker jag gott att de kan. Släng Zuckerberg i fängelse för "medhjälp till upphovsrättsbrott".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Typiska svenska dubbelmoralen som kommer fram här. Du får, men ändå inte.

Exempel på dubbelmoral: Du måste vara 20 år för att handla alkoholhaltiga (och alkoholfria) drycker på Systembolaget, men du kan lugnt gå på krogen när du är 18 år och köpa samma drycker där.

Det är ju Epidemic Sound själva som har valt att publicera sina låtar på YouTube, en plattform där folk kan både titta och lyssna på videon samt ladda ned materialet fritt, som gör att folk anser materialet vara fri för publicering och då finner man det i t.ex Meta-koncernen samt flera andra ställen.

Inte för att vara den men ditt exempel på "dubbelmoral" är inte direkt givande. Orsaken varför det är 18 på krogen är för att bartendern eller krögaren kan neka dig att inhandla alkohol om du är för onykter och håller koll på dig medan du konsumerar drycken. Det gäller dock inte när du handlar på systemet och därför är det 20-årsgräns.

Sedan verkar du inte riktigt läst på vad saken gäller riktigt. Det ena får ju Epidemic sound själva betalt för genom reklamintäkter och dessutom.. du vet... ÄGER RÄTTIGHETERNA TILL MATERIALET? Det Meta gör är att de möjliggör att folk får tillgång till Epidemics material utan tillstånd. En licens gäller bara användning för den person eller företag som ansökt om det. Den tillåter inte ens att sprida materialet hur man vill och därför är Epidemic.. med största sannolikhet.. berättigade till att vara lite irriterade.
Dessutom är det inte lagligt att ladda ned material från Youtube per automatik. Finns det licenserat material i det man laddar ned så är det med största sannolikt att personen inte har rätt att innehava det materialet alltså piratkopiering och det.. senast jag kollade.. är olagligt i t.ex. Sverige men dessutom i nästan hela EU.

Skrivet av BooliBoo:

Men gissar att de flesta som använder ES låtar då inte har avtal med dem eftersom de väljer att stämma?

Antagligen inte. Facebook.. förlåt.. "Meta" verkar inte riktigt förstå hur dessa typer av licenser oftast fungerar alternativt skiter i det och därför förtjänar att tappa över en miljard.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |