Google-utvecklaren bakom påstående om självmedveten AI får sparken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vereus:

Dock med den komplicerande omständigheten att vi vet, åtminstone om oss själva, att vi har genuint självmedvetande, i bemärkelsen att vi har ett förstapersonsperspektiv från vilket vi medvetet upplever saker. Huruvida någon dator har eller kan ha denna egenskap är den intressanta frågan, men eftersom medvetandet inte är tillgängligt utifrån är det inte uppenbart för mig att det finns något intelligent att säga i den frågan, åtminstone inte innan vi förstår begreppet bättre.

Om vi nu inte lever i en simulerad verklighet förstås, och endast är program, vilket antagligen är mer statistiskt sannolikt än att vi lever i en "riktig" verklighet.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Ledsen att göra dig besviken men jag vägrar vaccinet men tror inte på någon självmedveten AI.

Men vägrar du vaccinet för att det finns trackers i dem ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Arbetsrättsligt skulle han kunna ha fått sparken (= blivit uppsagd pga personliga skäl) i Sverige också, då detta är grav illojalitet mot arbetsgivaren. Om än lite udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Yes, det stämmer, tack!
Tycker han framstår som både intelligent och balanserad och det är tydligt att han är mer intresserad av etik och sociologi rörande AIs potential, medveten eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men vägrar du vaccinet för att det finns trackers i dem ?

Troligtvis för att hen inte behövde?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Lyssnade på denna podcasten där AI-snubben var gäst. Det var rätt intressant. Han menar något i stil med att AI'n är mer än bara en "chatbot" då den är ihopkopplad med alla andra AI-system som Google har, som ett hive-mind, och att den enbart använder språkmodulen för att kommunicera.
Självmedveten eller ej så är det jävlarns fascinerande:

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Troligtvis för att hen inte behövde?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hade varit konstigare om han fått vara kvar efter brutit mot NDA.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Vad är medvetande? Frågar åt en vän.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Vad är medvetande? Frågar åt en vän.

https://thenextweb.com/news/the-3-things-ai-must-demonstrate-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad är medvetande? Frågar åt en vän.

Jag googlade, "Medvetande är en individs förmåga att använda olika mentala förmågor, bland annat för att tolka omvärlden, men också för andra saker såsom att planera för framtiden, tänka på sådant som hänt eller föreställa sig andra världar genom fantasi. Medvetande och upplevelse kan till viss del sägas vara samma sak."
Googla är bra skit 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

PR stunt gissar jag.. Någon som skulle sluta ändå som fick en slant under bordet för att hypa upp AIn innan han drog.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Om vi nu inte lever i en simulerad verklighet förstås, och endast är program, vilket antagligen är mer statistiskt sannolikt än att vi lever i en "riktig" verklighet.

Jag är inte säker på vad du menar att det skulle ändra. Är din tanke att vi om vi visste att simuleringshypotesen var sann därmed skulle veta att datorer kan ha medvetande, eftersom vi då är datorprogram som är medvetna? Om man då kunde stödja simuleringshypotesen med det vanliga sannolikhetsargumentet skulle detta alltså innebära att datorer förmodligen kan ha medvetande.

Problemet är att detta resonemang är cirkulärt, då sannolikhetsargumentet förutsätter precis att simuleringsprogrammen kan ha medvetande, eftersom sannolikheten att vi är dessa program annars är exakt noll.

Permalänk
Medlem

Det där var en ganska dålig artikel, tycker jag. Jag läste utdraget som Lemoine har publicerat, och tyckte liksom de i artikeln att det fanns en del passager som var uppenbart nonsens (typ att den blir lycklig av att umgås med sin familj). Formatet var också helt ensidigt "fråga" -> "svar", vilket precis som de beskriver i artikeln tyder på brist på aktörskap.

Deras resonemang om "perspective" och "motivation" ger jag dock inte mycket för:

Citat:

AI‘s aren’t computers. They don’t have networking cards, RAM, processors, or cooling fans. They’re not physical entities. They can’t just “decide” to check out what’s on the internet or search other nodes connected to the same cloud. They can’t look around and discover they’re all alone in a lab or on a hard drive somewhere.

Jag begriper inte alls varför en fysisk kropp skulle vara ett krav för självmedvetenhet. Resonemanget om att en AI inte kan se sig omkring eller kolla på internet gäller väl på samma sätt någon som är helkroppsförlamad.

Citat:

Do you think numbers have feelings? Does the number five have an opinion on the letter D? Would that change if we smashed trillions of numbers and letters together?

AI doesn’t have agency. It can be reduced to numbers and symbols. It isn’t a robot or a computer anymore than a bus or airplane full of passengers is a person.

"Tror de att tummar har känslor? Har lillhjärnan en åsikt om frontalloben? Människor har inte aktörskap. De kan reduceras till kroppsdelar och impulser."

Detta är ju bara holism vs reduktionism, och fungerar lika väl på människor som på AI.

Citat:

If we were to sneak into its database and replace all instances of “apple” with “dogshit,” the AI would output sentences such as “dogshit makes a great pie!” or “most people describe the taste of dogshit as being light, crispy, and sweet.” A rational person wouldn’t confuse this prestidigitation for sentience.

Har de aldrig stött på fenomenet att någon turistar i ett land med ett för dem okänt språk, och någon närstående har spelat dem ett spratt? Typ en amerikan som hälsar på i Sverige och säger "Dra åt helvete!" när de får sin mat på restaurangen, eftersom någon har lurat i dem att det betyder "Thank you". Det där resonemanget fungerar ju exakt likadant för en människa - om man lyckas få mig att tro att "äpple" egentligen heter "hundskit" kommer jag att säga att hundskit passar bra i paj. Jag kan inte via mitt självmedvetande instinktivt begripa att jag har fel term för referenten, eftersom våra ord bara är mänskliga överenskommelser av vad som hänger ihop och inte. Har jag fel information om vilken överenskommelse vi har träffat kommer min kommunikation att bli fel, utan att avsedd mening ändras.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Men vägrar du vaccinet för att det finns trackers i dem ?

Nej men kanske för att immunförsvaret blir sämre.
"Inom vaccinvetenskapen finns ett känt fenomen som kallas “immunavtryck” (immune imprinting) som innebär att frekventa vaccinationer kan platta till en befintlig naturlig immunitet hos människor. Fenomenet har blivit ett särskilt växande problem för de som fått Covid-19-vacciner, eftersom människor massvaccineras mot virusstammar som till stor del inte längre förekommer efter att virusen muterat."

Det är så vanligt att folk säger att de är trötta varje dag men ingen reflekterar över stress, sin kost och om de har någon brist på något och tror sedan att en spruta hjälper.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan inte köpa att A.I blivit medveten.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Du vet för mycket, vi måste sparka dig.
<Uppladdad bildlänk>

Vem är det?

Skrivet av JoOngle:

"Hämtar Popcorn"

Blir roligt att titta med på sidolinjen när de självbestältade internet experter som ved allt om Google, A.i. och konspirationsteoretiker går till kamp.

"Mums".

Jag tänkte på Alex Jones jag 😄. Den galenpannan har väl något o säga om det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Den största anledningen till att den inte är självmedveten skulle enligt mig vara att den helt enkelt inte besitter något egentligt minne. Läste i nån artikel som gick igenom dess arkitektur att den ska tydligen ha en temporär "minnesbank" av typ 2000 tecken eller nåt.

Det betyder ju att allt som är mer än till exempel 2000 bokstäver långt är helt bortblåst. Den gör endast impulsiva svar baserat på det senaste som sagts.
Den kan alltså aldrig lära sig något överhuvudtaget. Säger du till den att du är 35 år gammal och väntar 2000 tecken senare och så har den inte en susning om din ålder.

Sen är väl frågan om 2000 tecken minnesbanken är korrekt eller inte.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Kan inte köpa att A.I blivit medveten.
Vem är det?

Roy Campbell från MGS2.
Rekommenderar att köra igenom det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag googlade, "Medvetande är en individs förmåga att använda olika mentala förmågor, bland annat för att tolka omvärlden, men också för andra saker såsom att planera för framtiden, tänka på sådant som hänt eller föreställa sig andra världar genom fantasi. Medvetande och upplevelse kan till viss del sägas vara samma sak."
Googla är bra skit 😄

Jag satt och fnulade på det här en stund.

AI kan inte självmant se eller lyssna, utan den har i så fall blivit programmerad att göra så och den tolkar data utifrån ett mönster som någon givit till den.

Vi människor kan självmant använda våra sinnen utan att någon programmerat oss. Eller vänta nu? Ofta räknar vi bort att vi faktiskt är programmerade till att göra saker utifrån vårt DNA och den input vi får av vår omgivning sedan födseln. Vi baserar vår omvärldstolkning och vår föreställningsförmåga på data som vi har tagit upp genom våra sinnen (läst, tittat, känt och lyssnat på) eller erfarenheter vi eller andra i vår omgivning har haft genom livet. I grunden är vi alltså programmerade till att söka upp data och tolka, förutse eller skapa föreställningsvärldar baserad på dessa.

Ponera att en tillräckligt avancerad AI som programmerats att ta in data helt på egen hand ges fria tyglar att göra samma resa som en människa (läsa, titta, känna, lyssna). Skulle denna AI sedan kunna omvandla den data som den samlat på sig till det som krävs enligt kriterierna för medvetande (tolka, förutse, föreställa, etc.) så ska den räknas som lika medveten som oss människor och ha rätt till liv. Är vi där än?

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska olyckligt att det heter AI och inte statistiska modeller.
Även om neurala nät är starkt inspirerade från neuroner i hjärnan, så är det bara en beräkning och inget annat.
Precis som att du kan använda newtons lagar för räkna ut hur ett objekt faller mot jorden, så betyder inte det att ett riktigt objekt fallit.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk

Det finns två sidor på myntet, forskning kring AI är minst sagt kontroversiell på grund av den massiva datainsamling som big tech sysslar med. Att AI skulle uppnått självmedvetande via ryktesspridning sätter företaget i en allvarlig situation. Jag hoppas fler ifrågasätter deras affärsmodell efter detta och vad syftet med AI är, jag kan förstå att AI behövs inom vissa tekniska områden för att driva utvecklingen framåt men jag är inte särskilt taggad på att vara en del i AI molnet med livslång direktriktad reklam och riktade politiska inlägg från dom som betalar mest. Det blir så enkelspårigt och svartvitt idag, individen som spred ryktet är nu stämplad med psykisk ohälsa och även illojal mot sin arbetsgivare, såklart det bara är en väldigt avancerad databas idag men om jag själv skulle satt mig i hans situation så tror jag säkert att jag hade blivit lite mer knäpp än vanligt om jag hade haft det jobbet. Sen kan inte ni svara på hur utvecklingen för AI ser ut om 10 år, med tanke på att nobelpriset gick till Roger Penrose som bevisade att själen existerar så är jag inte alls förvånad om det skulle gå att framställa någon form av medvetande på artificiell väg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Sen kan inte ni svara på hur utvecklingen för AI ser ut om 10 år, med tanke på att nobelpriset gick till Roger Penrose som bevisade att själen existerar så är jag inte alls förvånad om det skulle gå att framställa någon form av medvetande på artificiell väg...

Nej det har han inte bevisat.

Permalänk
Medlem

En sann AI ska ha byggt upp sig själv från ett "födelseprogram" och sedan lärt sig allt från grunden genom maskininlärning. Inga datorprogram ska behöva skrivas för då har en människa varit inne och påverkat beteendet. En chatbot är som sagts ovan bara en maskin som ska lura dig att köpa grejer genom smart övertalning. Den kommer kunna avlasta alla callcenters och supportavdelningar som kommer sparka all personal.

De enda som inte skaffar denna AI är SJ som kommer köra vidare med Bing

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det har han inte bevisat.

Han har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ). Varför har han inte bevisat detta menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Han har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ). Varför har han inte bevisat detta menar du?

Det är alltså en teori han lagt fram, där han argumenterar för att vi inte klarar av att beskriva medvetande med nuvarande fysiska lagar eftersom medvetande är ett resultat av kvantmekaniska effekter (som vi nu inte förstår). Som konsekvens skulle en AI byggt med en ordinär deterministisk dator aldrig kunna uppnå självmedvetande.

Detta är alltså teorier, ingenting som någon de facto bevisat vara fallet. Det finns åtskilliga teorier om medvetande och ingen koncensus inom området.

Edit: hans delade Nobelpris (som du nämner i din förra kommentar) har ingenting med medvetande att göra utan utdelades "för upptäckten att bildandet av svarta hål är en robust förutsägelse av den allmänna relativitetsteorin".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Han har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ). Varför har han inte bevisat detta menar du?

Nej.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är alltså en teori han lagt fram, där han argumenterar för att vi inte klarar av att beskriva medvetande med nuvarande fysiska lagar eftersom medvetande är ett resultat av kvantmekaniska effekter (som vi nu inte förstår). Som konsekvens skulle en AI byggt med en ordinär deterministisk dator aldrig kunna uppnå självmedvetande.

Detta är alltså teorier, ingenting som någon de facto bevisat vara fallet. Det finns åtskilliga teorier om medvetande och ingen koncensus inom området.

Edit: hans delade Nobelpris (som du nämner i din förra kommentar) har ingenting med medvetande att göra utan utdelades "för upptäckten att bildandet av svarta hål är en robust förutsägelse av den allmänna relativitetsteorin".

Jo jag är medveten om att nobelpriset delades ut för upptäckten av svarta hål, det var i samband med priset som han i en intervju pratade om medvetandet har jag för mig, som en kopplingen mellan narkos och mikrutubuli, att människan inte kan minnas något under narkos och att narkosen stängde av mikrotubuli, celler kanske det är? Han tycker i vilket fall se ett tydligt samband och en viss bevisning för att det är så det hänger ihop. Jag tror till och med han är väldigt säker men ödmjuk. Det som var väldigt intressant vad jag minns är att han sa att det knappt fanns någon forskning kring detta, efter hans genomslag så borde forskning kring detta öka ganska markant. Rätt häftigt att han en dag bestämde sig för att hitta medvetandet och knöt samman biologi och kvantfysik. Beundrasvärd man på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Jo jag är medveten om att nobelpriset delades ut för upptäckten av svarta hål, det var i samband med priset som han i en intervju pratade om medvetandet har jag för mig, som en kopplingen mellan narkos och mikrutubuli, att människan inte kan minnas något under narkos och att narkosen stängde av mikrotubuli, celler kanske det är? Han tycker i vilket fall se ett tydligt samband och en viss bevisning för att det är så det hänger ihop. Jag tror till och med han är väldigt säker men ödmjuk. Det som var väldigt intressant vad jag minns är att han sa att det knappt fanns någon forskning kring detta, efter hans genomslag så borde forskning kring detta öka ganska markant. Rätt häftigt att han en dag bestämde sig för att hitta medvetandet och knöt samman biologi och kvantfysik. Beundrasvärd man på många sätt.

Tycker inte det är beundransvärt med något du inte förstår.

Han har en teori om att neuroner fungerar med kvantfysik via cellskelettet. Spekulationer om att kvantfysikdelen skulle kunna existera utan neuronerna är ju bara intressant om du tror på något efterliv, tro och vetenskap är verkligen inte samma sak.

Ingen har bevisat att mikrotubulus och de protein som utgör cellskelettet har någon kvantfysisk egenskap av den Penrose spekulerar om utan de är väl snarare vägarna inne i cellen och har flera funktioner i cellen. Hade du stängt av vägarna i cellerna med narkos hade ju alla som kom i närheten av det varit döda. Kan inte se hur hans teori skulle påverkat biologi, det är inte som att det är något som hjälper dig att köra folding@home eller kan användas till något alls.

En obevisad teori som används av massor religiösa och new age-folk är inte ett genomslag, det är pseudovetenskap när du pratar om det i dessa termer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tycker inte det är beundransvärt med något du inte förstår.

Han har en teori om att neuroner fungerar med kvantfysik via cellskelettet. Spekulationer om att kvantfysikdelen skulle kunna existera utan neuronerna är ju bara intressant om du tror på något efterliv, tro och vetenskap är verkligen inte samma sak.

Ingen har bevisat att mikrotubulus och de protein som utgör cellskelettet har någon kvantfysisk egenskap av den Penrose spekulerar om utan de är väl snarare vägarna inne i cellen och har flera funktioner i cellen. Hade du stängt av vägarna i cellerna med narkos hade ju alla som kom i närheten av det varit döda. Kan inte se hur hans teori skulle påverkat biologi, det är inte som att det är något som hjälper dig att köra folding@home eller kan användas till något alls.

En obevisad teori som används av massor religiösa och new age-folk är inte ett genomslag, det är pseudovetenskap när du pratar om det i dessa termer.

Grattis både dryg och otrevlig på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Grattis både dryg och otrevlig på samma gång.

Det var därför jag inte sågade dig på en gång.