Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

Välvda skärmar blir allt vanligare, särskilt i breda format. Har du en välvd variant på skrivbordet eller håller du dig till platta?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Välvd är lite mer som VR, som att man sitter ’i’ spelet, men mest avgörande för min del är storleken snarare än radien på skärmen.

En större skärm är alltid bättre i första hand, sen kommer möjligen krökning om upplösning och skärmteknik redan är rätt

Permalänk
Medlem

Kör välvd sedan en tid tillbaka, känns rätt b att sitta vid en platt om jag ska vara ärlig, i alla fall vad gäller gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Jag har då inget problem att köra cad på min välvda skärm, måtten är detsamma

Permalänk
Skrivet av medbor:

En större skärm är alltid bättre i första hand, sen kommer möjligen krökning om upplösning och skärmteknik redan är rätt

Det är just det: jag kan definitivt tänka mig en krökt skärm som nästa steg uppåt specifikt för spel, ifall jag ändå är beredd att blåsa de nödvändiga pengarna på HiRes/HDR/VRR. Men steget uppåt rent prismässigt från min nuvarande 1080p-kapabla spelmaskin kräver eftergifter på andra håll. 😆

Permalänk
Medlem

Jag tycker Samsung gör rätt med sina 1000R monitorer. Blir så jäkla behagligt att göra vad som helst framför datorn med den skärmen. Allt blir ungefär lika avstånd från ögonen.

Man kan ju tro att saker skulle se förvrängda ut, men jag uppfattar det inte så iallafall.

Permalänk
Medlem

Sitter på en välvd skärm i ultrawide format och tycker att det är precis perfekt.

Just på stora skärmar så tror jag att den krökta skärmen gör mest nytta. Hade en 30" innan (16:10) och där fanns inte behovet av en välvd skärm.

Så vad som är bäst beror nog på hur stor skärmen är. Jag sitter inte med CAD eller 3D produktion men de gånger som raka linjer behövs så upplever jag inte att den välvda skärmen skapar problem.

(Skärmodell i signatur)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag har då inget problem att köra cad på min välvda skärm, måtten är detsamma

Nice!
Har bara förstått det som att det kan göra så att man blir lurad av ögonmåttet pga kurvningen ibland ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

Har två välvda skärmar, huvudskärmen är 38" och skärmen över är en 34".

Permalänk

Jag vill ha en formbar skärm. Jag vet inte exakt vilken böjning jag vill ha.
Just för tillfället har jag platta även om jag hade viljat att min 34" hade varit böjd

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bara vill ha 34 tums ultrawide skärmar så helt klart välvd. Har både hemma och på jobb

Permalänk
Medlem

Intressant ordval, välvd, vilket jag annars tolkar som konvext i sammanhanget (CRT, se nedan). Eller kupig, som Svensk Ordbok anger som synonym.
Fast en välvd skärm är ju i och för sig välvd sett från baksidan, det är en fråga om perspektiv, så att säga.
För egen del har jag alltid haft platta skärmar ända sedan CRT-tiden, då skärmarna var just välvda, alltså i ordets ursprungliga betydelse.
Det skulle vara kul att testa en mer modernt inverterad välvd skärm. Tål att funderas på!

Permalänk
Medlem

Välvda skärmar känns för mig som en gimmick som inte fyller något syfte alls på normalstora skärmar. Lite förvånad över att det finns folk som köper de.

På ultrabreda skärmar på 34" och uppåt så gör det istället ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör primärt 21:9 34" både hemma och på jobbet. En liten böjning på dessa tycker jag är perfekt då man tittar lite mer "rakt på" skärmen även ute vid kanterna.

En platt sådan, eller för den delen en alleles för aggressiv böjd (har provat båda) tycker jag känns helt fel.

Hemma har jag min gamla 24" platt skärm som sekundär.

Permalänk
Medlem

Har en välvd ultrawide som primär skärm och en platt 16:9-skärm som sekundär, så blir båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Förstår inte varför det skulle bli ett problem. Man "luras" nästan alltid av perspektivet av 3D som presenteras på en "platt yta" och då måste man förlita sig på måttkedjorna och vinklar.

Skrivet av SayZk:

Jag har då inget problem att köra cad på min välvda skärm, måtten är detsamma

+1

Skrivet av Xoka:

Nice!
Har bara förstått det som att det kan göra så att man blir lurad av ögonmåttet pga kurvningen ibland ^^

3D perspektiv som presenteras som 2D lurar alltid ögonen. Krävs en del "fantasi" och kunna skapa sig en bild själv för att se 3D från 2D. Tänk så om du har två skärmar, ställer du dem helt i linje, eller en vinkel?

Beroende på storleken(uppskattning för mig 34+) på skärm, så har jag svårt att se varför man inte vill ha en välvd skärm.
Behöver det dock inte på en TV för att jag sitter längre bort från den än min datorskärm.
Har en 32" och den är välvd, mest av en slump då jag köpte den här på Swec.

Permalänk

Superbilde

Hei H det med buet skjerm i Samsung G7 Odyssey 1000R og HDR 600 2560x1440p/32" får spillet til å se veldig fantastisk ut ja nesten "3D effekt"!Jeg spiller Horizon Zero Dawn fyttikotta for en effekt det blir i det spillet Wææ!!Hadde en 27" skjerm i 3 år som var helt flatskjerm som jeg sammenligna med før jeg kjøpte den nye buet/Valvd-DET er stor forskjell, kanskje ikke alle spill...

Permalänk
Medlem

Har en välvd på 34" både hemma och på jobbet. Upplever att hjärnan vänjer sig vide det och uppfattar det som plant, när jag använder en normal skärm nu för tiden ser det ut som den är välvd baklänges...

Permalänk
Medlem

32 1440p 144hz VA Välvd Skärm sitter jag på från Asus, ångrar köpet men det är mest för att jag tycker den blev lite för stor, blir en 27 tummare igen när denna går sönder samt tillbaka till IPS då VA har lite väl onaturliga färger jämfört med IPS.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog till man kan köpa en 10" -25R.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Förstår inte varför det skulle bli ett problem. Man "luras" nästan alltid av perspektivet av 3D som presenteras på en "platt yta" och då måste man förlita sig på måttkedjorna och vinklar.

+1

3D perspektiv som presenteras som 2D lurar alltid ögonen. Krävs en del "fantasi" och kunna skapa sig en bild själv för att se 3D från 2D. Tänk så om du har två skärmar, ställer du dem helt i linje, eller en vinkel?

Beroende på storleken(uppskattning för mig 34+) på skärm, så har jag svårt att se varför man inte vill ha en välvd skärm.
Behöver det dock inte på en TV för att jag sitter längre bort från den än min datorskärm.
Har en 32" och den är välvd, mest av en slump då jag köpte den här på Swec.

Har själv inte använt en välvd skärm så har inte kunnat se om det är någon skillnad, men visst kan man bli lurad även på en platt skärm ibland.
Har dock varit sugen på en välvd skärm så var skönt att höra från flera håll att det inte upplevs så problematiskt.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jag gillar välvda skärmar då dessa trender gör att "normala" skärmar utan massa marknadsföringsskärp och klisterlappar och wow oftast blir billigare

Ibland har man otur att det man föredrar blir trendigt, men oftast inte, så det är ju väldigt tacksamt gällande främst skärmar. Skönt att inte gå på nitarna kring exempelvis LED-skärmar, ultrawide och 3D-skärmar och annat mög som marknadsförs till skyarna.

Högupplöst CCFL IPS har varit jäkligt bra senaste 15-20 åren, nu är det ju dock möjligen OLED som kan ta över, men där är skärmarna något för stora, även om 42" skulle kunna funka.

Permalänk
Medlem

Jag testade Samsung odyssy G7 27" och det var en häftig upplevelse men lite för liten för att vara välvd, iaf i den vinkeln. 32" hade nog funkat bättre. Jag kan absolut tänka mig en 32-42" välvd skärm nästa gång det beger sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Raka streck blir "böjda" på en välvd skärm. Men det vänjer man sig vid och hjärnan korrigerar den initiala upplevelsen relativt snabbt.

Med det sagt så undviker jag välvda skärmar som pesten och sitter med en platt LG C2 42" och är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Bara platta skärmar, skulle aldrig vilja ha en välvd.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag har 3st platta som tillsammans skapar en välvd skärm, vad väljer jag då?

Permalänk
Medlem

Har en platt 21:9-skärm. Ångrar mig, en lätt välvd skärm skulle ha varit bättre.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har en platt skärm för att jag i nuläget inte har plats med en välvd ultrabred.
Alternativet till ultrabred välvd vore två platta skärmar, inte en ultrabred platt.

F.öv skulle jag välja 1800R, 34" 21:9 3440×1440

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Platt skärm, alla dagar, men då kör jag alltid med dubbla bildskärmar. Det blir onaturligt med dubbla bildskärmar om de också ska vara välvda.