Samlingstråd - fästen till TV (diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Use molly/gipsexpander for drywall (gipsvägg). They are made of metal, looks like this https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h84/h75/68042...
1 Drill a hole.
2 Insert molly.
3 Use tool to expand the molly screw so it expands and attaches
4 Done, holes are now mountable.

I read somewhere that the dimension of the screws should be as big as your wallmount allows to optimize weight tolerance. This way, one molly should equal ~10kgs.

Walls are a bit individual and your situation may differ so make sure of that but the above info is general for gipsväggar

I believe you also picked up the OLED77C2 right? Mine is mounted like the above. Super solid after solving the Deltaco water level fail described above

My walls are bit different though, drywall and plywood attached to them for rigidity (nice touch , was surprised to see wood when drilling first time. new house and modern solution I guess.) So I used mollys with a longer shaft for what is called "double drywall".

Investigating where the wooden rack is can of course be done (not relevant for me but an overall popular alternative) but is a bit more work, costly due to tools required and won't really be necessary when wallmounting a ~20kg tv set like in our case. 4 mollys on drywall is more than sufficient.

Should not need a Molly if there is plywood behind the drywall, just a normal wood screw should be fine

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha tips på hur jag gör för att inte skada tapeten. När jag tog bort väggfästet följde tapeten med. Mitt fäste höll i ca 30 kg Panasonic ca 50 cm ut från väggen. Satte fast på en rektangulär platta med fyra stora skruvar längs toppen av väggplattan och två i de nedre hörnen. Tänkte jag ville göra rätt i min nya lägenhet som har nya tapeter. Finns det något material avsett för detta att lägga mellan tapet och fäste?

För övrigt har jag fått tips om att med kartongkniv göra ett kryss och sedan vika upp för borrhålen så att den dagen man vill flytta TV:n fint kan spackla igen hålen och vika tillbaka tapeten för att minimera skadan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jojkenstein:

Jag skulle vilja ha tips på hur jag gör för att inte skada tapeten. När jag tog bort väggfästet följde tapeten med. Mitt fäste höll i ca 30 kg Panasonic ca 50 cm ut från väggen. Satte fast på en rektangulär platta med fyra stora skruvar längs toppen av väggplattan och två i de nedre hörnen. Tänkte jag ville göra rätt i min nya lägenhet som har nya tapeter. Finns det något material avsett för detta att lägga mellan tapet och fäste?

Testa med något lämpligt material som överlag inte fastnar mot ytor, Något med en porös, filtliknande struktur, likt undersidan på möbeltassar. Förslagsvis någon form av fiberduk som du skär till så att det täcker merparten av ytorna som går mot väggen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte på långa vägar kalla mig professionell montör, även om jag monterat upp närmare ett hundratal genom åren (ingen har fallit ner så vitt jag hört). Mestadels mindre pekterminaler för in-/ut-stämpling, men även en del större skärmar. Har däremot kollegor som är ännu mer vana och haft det som ett av sina huvudsakliga arbetsområden i runt 15-18 år el så.

Några tips, både från arbetet och egna erfarenheter:

-Tänk efter noga innan skärm/TV väggmonteras, måste den verkligen vara det?
En väggmontering innebär att det blir varaktiga hål i väggen som kan kräva en del för att återställa så att det blir någorlunda snyggt igen. Jag bodde en gång i en lägenhet där väggarna var rejält fula efter att många av hyresgästerna genom åren väggmonterat sina TV:n, med en snål hyresvärd som inte tapetserade om i första taget. Det såg rentav bedrövligt ut.

-Tänk på höjden när skärm/TV monteras. Du vill inte behöva titta upp för mycket då det ger mer ansträngning för nacke och ögon. Många monterar/placerar sina TV:n alldeles för högt. Det är oftast lättare att sätta TV:n lägre än att höja fåtölj/soffa. Även många TV-bänkar är för höga för TV:n på över ca 60". En bänk anpassad för 55" el mindre är ev för hög för 75".

-Att montera skärm vinklat, t ex i ett hörn, ställer rejält mycket högre krav på fästet i väggen än om det är monterat plant. Har inga siffror som så, går att räkna på, men det är t o m så att det helst avråds från detta då det är en utmaning att få till.

-Välj gärna fästen med lite större ram, dvs för att få större avstånd mellan fästpunkterna och därmed sprida ut belastningen på väggen. Även bättre att skärmen vilar på två skenor snarare än bara en.

-Välj inte ett fäste med för långa stänger (x600 el x800) till en mindre skärm, risken är då stor att de kommer att sticka ut ovanför el nedanför skärmen vilket inte blir snyggt.

-Var helst flera när ni monterar skärmar/TV:n, det förenklar enormt.

-Tänk på hur kablarna sitter/ska sitta innan skärmen monteras upp, väljer man för slimmat fäste och har kontakterna bakåt kan det blir problematiskt att få i dem. Det finns vinklade kontakter som kan hjälpa. Ibland kan även distanser behövas.

-Montera helst i träregel el betong snarare än enbart gipsvägg, oftast finns det någon regel bakom gipset. Lättbetong och tegel kräver också en hel del för att det ska sitta ordentligt.

-Är du osäker på om det kommer att hålla el på monteringen i allmänhet kan det vara värt att ta hjälp av någon professionell montör (=företag).

Kanske inte svar på någons direkta frågor här, men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa med något lämpligt material som överlag inte fastnar mot ytor, Något med en porös, filtliknande struktur, likt undersidan på möbeltassar. Förslagsvis någon form av fiberduk som du skär till så att det täcker merparten av ytorna som går mot väggen.

Jag fick märken här när jag monterade mot regel och drog åt (lite för hårt). Möbeltassar på själva hållaren (inte på väggen) tror jag hade varit en utmärkt idé.

Men beror nog väldigt mycket på hur ytan som sätts mot väggen ser ut och vad det är för ytbehandling och material (samt hur hårt man drar åt mot väggen...).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FX9:

Jag fick märken här när jag monterade mot regel och drog åt (lite för hårt). Möbeltassar på själva hållaren (inte på väggen) tror jag hade varit en utmärkt idé.

Men beror nog väldigt mycket på hur ytan som sätts mot väggen ser ut och vad det är för ytbehandling och material (samt hur hårt man drar åt mot väggen...).

Vanliga runda möbeltassar är förhållandevis tjocka så de skulle kunna lämna runda märken efter att ha pressat in i tapeten. Så tänker mig mer något i stil med ark man själv klipper till. Likt dessa från CO: https://www.clasohlson.com/se/Möbeltassar-klippbara/p/31-3114

Några sådana som täcker merparten av metallskenan borde kunna jämna ut och hindra tapet (eller färg) att fasta och följa med metallen senare.

Tänker mig även enkel fiberduk, den typ man brukar ha över jordgubbarna i trädgården, som dubbelviks och läggs emellan fäste och vägg. Kanske risken att det är för tunn väv som pressas in och "fusioneras" med tapeten med tiden. Risk att man får dra loss fiberduken från tapeten möjligen.

Kanske en gammal tunn musmatta man klipper skulle fungera lika väl. Men då kanske den färgar av sig mot tapeten.

Bara idéer här

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av D.:

-Montera helst i träregel el betong snarare än enbart gipsvägg, oftast finns det någon regel bakom gipset. Lättbetong och tegel kräver också en hel del för att det ska sitta ordentligt.

För just lättbetong kan jag inte annat än instämma, och ärligt talat avråda. Det går att fästa saker i lättbetong, men det har en tendens att smula sönder bara man ser på det i princip, jag valde att ge upp och inte ta risken med mina väggar. En dyr, tung TV står nog oftast bättre på bänken då.

Vissa nyproducerade bostäder, främst lägenheter vad jag sett, kan ha en särskild förstärkt vägg för just TV-montering. Det står då ofta i ritningen/planlösningen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Jojkenstein:

Jag skulle vilja ha tips på hur jag gör för att inte skada tapeten. När jag tog bort väggfästet följde tapeten med. Mitt fäste höll i ca 30 kg Panasonic ca 50 cm ut från väggen. Satte fast på en rektangulär platta med fyra stora skruvar längs toppen av väggplattan och två i de nedre hörnen. Tänkte jag ville göra rätt i min nya lägenhet som har nya tapeter. Finns det något material avsett för detta att lägga mellan tapet och fäste?

För övrigt har jag fått tips om att med kartongkniv göra ett kryss och sedan vika upp för borrhålen så att den dagen man vill flytta TV:n fint kan spackla igen hålen och vika tillbaka tapeten för att minimera skadan.

Min första tanke är typ polyeter-stoppning eller gråvadd, som man använder typ till möbler/stolsdynor. Det borde inte fastna i tapeten eller färga av sig och med det förstnämnda blir det kanske även lite "skyddande" mot tyngden? Borde gå att klippa till och fästa innan montering Men valfritt typ hobbyskum tror jag på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vanliga runda möbeltassar är förhållandevis tjocka så de skulle kunna lämna runda märken efter att ha pressat in i tapeten. Så tänker mig mer något i stil med ark man själv klipper till. Likt dessa från CO: https://www.clasohlson.com/se/Möbeltassar-klippbara/p/31-3114

Några sådana som täcker merparten av metallskenan borde kunna jämna ut och hindra tapet (eller färg) att fasta och följa med metallen senare.

Tänker mig även enkel fiberduk, den typ man brukar ha över jordgubbarna i trädgården, som dubbelviks och läggs emellan fäste och vägg. Kanske risken att det är för tunn väv som pressas in och "fusioneras" med tapeten med tiden. Risk att man får dra loss fiberduken från tapeten möjligen.

Kanske en gammal tunn musmatta man klipper skulle fungera lika väl. Men då kanske den färgar av sig mot tapeten.

Bara idéer här

Kanske nått för dig att gräva djupare i, i nått test som spänner över flera års tid?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FX9:

Kanske nått för dig att gräva djupare i, i nått test som spänner över flera års tid?

Skönt scoop där jag om fem år publicerar en artikel med rubriken "Äsch, det var ingen bra idé".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skönt scoop där jag om fem år publicerar en artikel med rubriken "Äsch, det var ingen bra idé".

Men det skulle visa på grym dedikering för detaljer åtminstone

Men du lär då montera upp lite olika slags väggar hemma för att kunna testa alla material.
Sen ha dessa väggar stående såklart...hoppas du har ett extra rum över där hemma

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att använda dessa?
Sugen på att slippa ha TV’n på väggen å fula ner vardagsrummet 😅

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

<Uppladdad bildlänk>Någon som har erfarenhet av att använda dessa?
Sugen på att slippa ha TV’n på väggen å fula ner vardagsrummet 😅

Ingen erfarenhet, men rent spontant känns det som att TV:n hamnar väldigt högt upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Need some help. How did you mount your TV on the drywall ? I have the TV mount but confused which anchor to use.

Majority youtube videos point towards wood studs in drywall, however I think we have metal studs here in Sweden. Live in an apartment which is a new build in 2020.

Current Situation - I used the stud finder to locate the position of the stud, started drilling assuming it will be a wood stud, however soon I hit something metal. The stud finder does show possibility of wires in the zone, but as per position of the wall socket, no wires should be in the area. So I assume it is picking the metal/steel as wires (maybe).

Now my question is, given this scenario what should I do ? Which type of anchor should I use ? How did you mount your TV ?

Usually, Sweden has a lot of forrest, you know, so often in houses its WOOD...
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/bygga-innervagg/

If you live in an apartment, pure concrete, some walls, made of wood, and perhaps "iron" like in the link

https://www.norgips.se/kunskapsbank/bygga-vagg-med-stalreglar...

So if "you hit something metal" it could be waterpipes, electricity and much more....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vanliga runda möbeltassar är förhållandevis tjocka så de skulle kunna lämna runda märken efter att ha pressat in i tapeten. Så tänker mig mer något i stil med ark man själv klipper till. Likt dessa från CO: https://www.clasohlson.com/se/Möbeltassar-klippbara/p/31-3114

Några sådana som täcker merparten av metallskenan borde kunna jämna ut och hindra tapet (eller färg) att fasta och följa med metallen senare.

Tänker mig även enkel fiberduk, den typ man brukar ha över jordgubbarna i trädgården, som dubbelviks och läggs emellan fäste och vägg. Kanske risken att det är för tunn väv som pressas in och "fusioneras" med tapeten med tiden. Risk att man får dra loss fiberduken från tapeten möjligen.

Kanske en gammal tunn musmatta man klipper skulle fungera lika väl. Men då kanske den färgar av sig mot tapeten.

Bara idéer här

Funderar om inte vanlig byggplast är något som kan fungera

https://www.byggmax.se/%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-byggfolie-p2...

Den är ju åldersbeständig och är gjord att mobteras under tryck (dock ej tapet såklart)

Permalänk
Skrivet av Succinylkolin:

Good luck! Make sure to return with pictures!

Finally done. Room is messy & dirty though !

Initial impressions -

Given it's just 3 molly in a single layer gypsum wall, I'm not getting the confidence to pull the TV out. I have kept it as close to the wall as possible.

My recommendation would be to only try & use the studs for mounting heavy TVs.

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Usually, Sweden has a lot of forrest, you know, so often in houses its WOOD...
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/bygga-innervagg/

If you live in an apartment, pure concrete, some walls, made of wood, and perhaps "iron" like in the link

https://www.norgips.se/kunskapsbank/bygga-vagg-med-stalreglar...

So if "you hit something metal" it could be waterpipes, electricity and much more....

Yes I live in an apartment with construction in 2020.

The mystery was driving me crazy ! Do I have a wood stud, or metal or did I hit pipe or worse, electric cables.

I had to do another hole & insert a tiny camera to see what the hell is there behind the wall

This is what I saw -

Looks like I have metal/steel studs.

Now I guess I have to drill at the center of the metal stud & use molly or toggle anchor ?

Permalänk
Medlem

Jag vill undvika att ha TV:n monterad för högt pga att det ger ont i nacken, men jag kommer bli tvungen då jag har en klåfingrig 3-åring hemma. Jag funderar därför på ett fäste av "pull down"-typ för att kunna ha TV:n högt när den inte används och dra ned den vid behov, exempelvis av denna typ:
https://www.pricerunner.se/pl/239-4969890/TV-tillbehoer/Multi...

Tyvärr var 3,5k lite väl dyrt. Någon som sett något liknande men billigare?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det blir en rejäl hävstångseffekt och är det en gipsvägg så mår den inte bra av det

Har själv enkelgips, med plåtreglar. För att utjämna belastningen på gipsväggen så har jag använt mig av en större plywoodskiva, med cirka 10 molly in i gips samt 8 skruvar in i plåtregel. Better safe than sorry, särskilt när det hänger en 77-tums OLED på stativet. Och stativet i sig väger 20 kilo...

puu.sh/Jcp8h/625610facd.jpg

Skrivet av last_grimm:

Finally done. Room is messy & dirty though !

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Initial impressions -

Given it's just 3 molly in a single layer gypsum wall, I'm not getting the confidence to pull the TV out. I have kept it as close to the wall as possible.

My recommendation would be to only try & use the studs for mounting heavy TVs.

Good work! I wouldn't dare to pull the TV out either. If you are going to go for that kind of mount I would prefer a solution as the one presented by XFTality above.

Permalänk
Skrivet av Succinylkolin:

Good work! I wouldn't dare to pull the TV out either. If you are going to go for that kind of mount I would prefer a solution as the one presented by XFTality above.

That's a very interesting thing he is doing there.

So if I understand correctly, XFTality has 1st put a thick solid cardboard to the drywall (at the location of the studs), and then the TV mount is solely mounted on the cardboard rather than the wall itself.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

That's a very interesting thing he is doing there.

So if I understand correctly, XFTality has 1st put a thick solid cardboard to the drywall (at the location of the studs), and then the TV mount is solely mounted on the cardboard rather than the wall itself.

Plywood, not cardboard. But yes, to even the load. From his explanation the plywood is mounted with 10 molly expanders in the gypsum and 8 screws in the metal studs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag vill undvika att ha TV:n monterad för högt pga att det ger ont i nacken, men jag kommer bli tvungen då jag har en klåfingrig 3-åring hemma. Jag funderar därför på ett fäste av "pull down"-typ för att kunna ha TV:n högt när den inte används och dra ned den vid behov, exempelvis av denna typ:
https://www.pricerunner.se/pl/239-4969890/TV-tillbehoer/Multi...

Tyvärr var 3,5k lite väl dyrt. Någon som sett något liknande men billigare?

Barn behöver lära sig vad som är okay och inte okay att pilla på annars kan det lätt bli jobbigt när man kommer bort till folk. Vi har inte gjort några anpassningar alls hör, de kommer lätt åt TV, förstärkare och högtalare men det har inte varit några problem. Vill man göra det lite klurigare kan man alltid sätta en låg djup mediabänk under TVn så den blir lite svårare att nå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Finally done. Room is messy & dirty though !

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Initial impressions -

Given it's just 3 molly in a single layer gypsum wall, I'm not getting the confidence to pull the TV out. I have kept it as close to the wall as possible.

My recommendation would be to only try & use the studs for mounting heavy TVs.

Även om Expander 8mm long singel drywall ska klara 40 KG hade jag varit skeptisk här. Vill ha absolut minst 2 expanders på samma nivå, helst 4 för att fördela kraften på större område. Enkel gips är endast 12,5 mm och är per standard inte armerad.

Man behöver också ha i åtanke att vikten kan bli något högre tidvis om någon lutar sig lätt mot TVn eller om en katt hoppar upp. All belastningsdata från tillverkaren är baserad på en optimal miljö, är det så att man har hål sen tidigare i väggen eller om det skett strukturella sprickor sen bygget så blir riskerna klart högre.

Här hade jag valt att köpa ett fast fäste som kräver minst 4 expanders, helst 6.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Barn behöver lära sig vad som är okay och inte okay att pilla på annars kan det lätt bli jobbigt när man kommer bort till folk. Vi har inte gjort några anpassningar alls hör, de kommer lätt åt TV, förstärkare och högtalare men det har inte varit några problem. Vill man göra det lite klurigare kan man alltid sätta en låg djup mediabänk under TVn så den blir lite svårare att nå.

Givetvis, men just TV:n behöver inte vara ett föremål jag använder för att träna henne på detta. Men TV-bänk är en bra idé.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Jag köpte denna till min A90J 65" https://www.mediamarkt.se/sv/product/_vogels-thin-545-v%C3%A4...

Ja, den var dyr, det finns billigare fästen, men otroligt stabil, riktigt välgjord, och justeringen av horisontellt läge gjordes av en enkel ring på baksidan, så om du skulle råka fästa fästet i väggen lite lite snett så är justeringen enkel i efterhand. Säljaren tipsade faktiskt om att det gick att köpa billigare fästen på typ Kjell o Co för 800, men ja om jag köper en dyr TV så köper jag hellre ett märkesfäste som kostar lite mer. Det är något psykologiskt, kostar det mer så tror en att det är bättre.

Vi har TVn lite till höger, sett framför soffan, så vi måste ha möjlighet att svänga ut TVn. Funkar utmärkt och saknar egentligen inget. Kan dock längta efter att slippa alla kablar bakom TVn men har köpt kabelkanal för ändamålet, tricket är att i förväg tänka på att när du svänger ut TVn så måste kablarna ha möjlighet att hänga med och inte fastna i kanalen.

Jag slår också ett slag för detta fäste. Otroligt hög kvalitet och bästa fästet jag köpt.
Har faktiskt både detta till min 65" i vardagsrummet. Och lillebror för 55" i sovrummet.
Skruvat i betongvägg med de rejält (över)dimensionerade skruvarna. Jag tror att man kan hänga en Nissan Micra i fästet
Finns en app för att förenkla var du skall borra i väggen med hjälp av kameran i telefonen (som jag inte testat).
Behöver inte bli 100% rakt för justeringen är väldigt enkel och smidig i efterhand när tvn hänger i fästet.
Jag brukar faktiskt fälla ut fästet max rakt ut för att få "större bild" genom att komma närmare tvn när jag skall se något riktigt bra.

Kolla rea på dessa som dyker upp då och då. Jag köpte mitt första på kampanj i samband med tvn på NetOnNet för halva priset.
Standarpris är blodigt, även om fästet faktiskt är värt pengarna.

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det blir en rejäl hävstångseffekt och är det en gipsvägg så mår den inte bra av det

Har själv enkelgips, med plåtreglar. För att utjämna belastningen på gipsväggen så har jag använt mig av en större plywoodskiva, med cirka 10 molly in i gips samt 8 skruvar in i plåtregel. Better safe than sorry, särskilt när det hänger en 77-tums OLED på stativet. Och stativet i sig väger 20 kilo...

puu.sh/Jcp8h/625610facd.jpg

Hey can you share finished pictures of your setup ? Curious to see how it looks from the side & front.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Även om Expander 8mm long singel drywall ska klara 40 KG hade jag varit skeptisk här. Vill ha absolut minst 2 expanders på samma nivå, helst 4 för att fördela kraften på större område. Enkel gips är endast 12,5 mm och är per standard inte armerad.

Man behöver också ha i åtanke att vikten kan bli något högre tidvis om någon lutar sig lätt mot TVn eller om en katt hoppar upp. All belastningsdata från tillverkaren är baserad på en optimal miljö, är det så att man har hål sen tidigare i väggen eller om det skett strukturella sprickor sen bygget så blir riskerna klart högre.

Här hade jag valt att köpa ett fast fäste som kräver minst 4 expanders, helst 6.

Yes, I agree.

For the C2 77, I ended up buying a different type of TV mount (link below). I plan to use a stronger mount type where load is distributed across.

https://www.amazon.se/gp/product/B08GFDZ288/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk

Hej, which option do you recommend ?

Blue Circle - Metal Studs location
Green & Red Circle - Single layer gypsum wall

Option 1 - 4 toggle bolts in Blue circles & 6 mollys in Red & Green circle

Option 2 - 4 toggle bolts in Blue circles & 2 mollys in Red circle

Option 3 - 4 toggle bolts in Blue circles & 4 mollys in Green circle

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej, which option do you recommend ?

Blue Circle - Metal Studs location
Green & Red Circle - Single layer gypsum wall

Option 1 - 4 toggle bolts in Blue circles & 6 mollys in Red & Green circle

Option 2 - 4 toggle bolts in Blue circles & 2 mollys in Red circle

Option 3 - 4 toggle bolts in Blue circles & 4 mollys in Green circle

<Uppladdad bildlänk>

If I recall correctly, the minimum distance between two mollys in gypsum should be 20 cm. So you will have to do a bit of measuring. Personally I would have gone for 4 toggle bolts in the blue circles and then 2 mollys in the top green circles plus 1 molly in the bottom red circle.