HP 14s fläkten går igång vid minsta lilla

Permalänk
Medlem

HP 14s fläkten går igång vid minsta lilla

Köpt en HP 14s med en Ryzen 7 CPU. Fläktkurvan är väldigt aggressivt ställd. Fläkten starta omgående när CPU får jobba lite.

Någon som har en likadan som kan bekräfta att det är ett korrekt beteende? Några idéer för hur man kan påverka fläktkurvan, så den inte drar igång så frekvent?

Permalänk
Medlem

Ur manualen:

”The computer fan starts up automatically to cool internal components and prevent overheating. It is normal for the internal fan to cycle on and off during routine operation.”

Det verkar således normalt.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06243005.pdf

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AlixSPQR:

Ur manualen:

”The computer fan starts up automatically to cool internal components and prevent overheating. It is normal for the internal fan to cycle on and off during routine operation.”

Det verkar således normalt.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06243005.pdf

Jo men blåsa på fullt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo men blåsa på fullt?

Jag kan inte se att trådstartaren påstår att den blåser på fullt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AlixSPQR:

Jag kan inte se att trådstartaren påstår att den blåser på fullt.

Förvisso inte rakt ut men kan hinta om det här: " Fläktkurvan är väldigt aggressivt ställd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förvisso inte rakt ut men kan hinta om det här: " Fläktkurvan är väldigt aggressivt ställd"

Eventuellt. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

laptops brukar behöva hålla ganska högt varvtal på fläkten för att hålla acceptabla temps pga den otroligt lilla kylarytan och speciellt i kompakta laptops så inte ovanligt med en väldigt agressiv kurva.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

laptops brukar behöva hålla ganska högt varvtal på fläkten för att hålla acceptabla temps pga den otroligt lilla kylarytan och speciellt i kompakta laptops så inte ovanligt med en väldigt agressiv kurva.

Jag hade en bärbar där man kunde ställa in fläkten i BIOS. Antingen att den skulle gå på för fullt (antar jag, det lät så) vid behov (avläste väl någon sensor) eller att den skulle snurra lite lagom hela tiden. Så beteendet varierar säkert mellan specifika modeller.

Permalänk
Sötast

HP lyckas inte med att kyla deras enterprise laptops så tror knappast de fixar konsumentsegmentet heller.
Senaste jag köpte för ~18k kom levererad helt utan kylpasta mellan cpukylare å cpu. Epic.

Permalänk

Detta kanske kan vara nått. Notebook fancontrol https://github.com/hirschmann/nbfc
Prova på egen risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

HP lyckas inte med att kyla deras enterprise laptops så tror knappast de fixar konsumentsegmentet heller.
Senaste jag köpte för ~18k kom levererad helt utan kylpasta mellan cpukylare å cpu. Epic.

Någon nyare modell? Jag har haft 2 företagsdatorer från HP och båda kyler sig väldigt, väldigt bra. Kommer inte över 70-75 när CPU:n pressas till 100%. Dom datorer är dock från 2010 och 2012

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Samma sak har skett med samtliga Dell och Applelaptops jag ägt. Det har hjälpt att byta kylpasta i de fallen. De har kladdat på någon cement i fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Samma sak har skett med samtliga Dell och Applelaptops jag ägt. Det har hjälpt att byta kylpasta i de fallen. De har kladdat på någon cement i fabriken.

Apples fläktkurva på deras Intel datorer var helt horribel! De låt CPU:n gå upp till nästan 100 grader och sen drog fläkten igång på max istället. De ville ha datorn så tyst som möjligt så länge som möjligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rixt:

Köpt en HP 14s med en Ryzen 7 CPU. Fläktkurvan är väldigt aggressivt ställd. Fläkten starta omgående när CPU får jobba lite.

Någon som har en likadan som kan bekräfta att det är ett korrekt beteende? Några idéer för hur man kan påverka fläktkurvan, så den inte drar igång så frekvent?

Skrivet av jnsson:

Någon nyare modell? Jag har haft 2 företagsdatorer från HP och båda kyler sig väldigt, väldigt bra. Kommer inte över 70-75 när CPU:n pressas till 100%. Dom datorer är dock från 2010 och 2012

Det är oftast 1/all core boost som är problemet.
Utan boost så brukar inte fläktarna gå upp i varv så snabbt, men så fort en eller flera kärnor boostar max så mättas kylflänsen omedelbart.
Inte sällan man ser en modern laptop gå från ~50c till 99C på mindre än fem sekunder.

Min gamla dell med en i5-7300U har inga problem att köras helt passivt kyld i linux med något åtstramade enegischeman t.ex men det är också en betydligt lägre tdp processor jämfört med nya samt lite större kylning (trots lägre tdp) än moderna laptops (ironin där....)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Allexz:

Det är oftast 1/all core boost som är problemet.
Utan boost så brukar inte fläktarna gå upp i varv så snabbt, men så fort en eller flera kärnor boostar max så mättas kylflänsen omedelbart.
Inte sällan man ser en modern laptop gå från ~50c till 99C på mindre än fem sekunder.

Min gamla dell med en i5-7300U har inga problem att köras helt passivt kyld i linux med något åtstramade enegischeman t.ex men det är också en betydligt lägre tdp processor jämfört med nya samt lite större kylning (trots lägre tdp) än moderna laptops (ironin där....)

Ovan är riktigt huvudet på spiken.

Det TS upplever är en effekt av att AMD & Intel gör allt för att "vinna" benchmarks med deras Ryzen R7 resp. Core i7 laptop-modeller.

Dessa stoppas in i datorer som verkligen inte har utrymme för mer än 15-20 W kyleffekt och U-serie CPUer fixar trots allt att fungera korrekt med den kyleffekten, så inget fel i den meningen.

Men finns en väldigt bra anledning varför dagens U-serie modeller har basfrekvenser som inte i är närheten deras peak-frekvenser. Faktum är att R7/i7 U-serie modellerna idag har peak-frekvenser som är helt i nivå med vad toppmodellerna på desktop-sidan har.

Detta är bra för "race-to-sleep" användarfall, problemet när man pushat frekvenserna så högt man nu gjort är att dessa CPU-modeller drar ingen 15-20 W, de drar 2-3 gånger den effekten i peakfrekvens och kretsen kommer därför värmas upp väldigt snabbt!

Reagerade själv på samma sätt när jag gick från Intel 5:e gen i7-bärbar till 8:e gen i7-bärbar. Den förra var relativt tyst, bara under längre tung last fläktarna varvade upp. 8:e gen (handlade i detta fall om 14" Dell Latitude, så inte superslimmade datorer) var irriterande aggressiv med att dra igång fläktarna.

Är man ute efter AMD/Intel bärbara idag skulle jag säga att sikta på R5/i5, i ultratunna får man i praktiken nästan samma prestanda men man tappar lite peak-prestanda första 0,5-2 sekunderna (innan kretsen når 100C), fast det gör också att man inte alls har samma vansinniga peak-effekt vilket gör att fläkten uppför sig betydligt "snällare".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är oftast 1/all core boost som är problemet.
Utan boost så brukar inte fläktarna gå upp i varv så snabbt, men så fort en eller flera kärnor boostar max så mättas kylflänsen omedelbart.
Inte sällan man ser en modern laptop gå från ~50c till 99C på mindre än fem sekunder.

Min gamla dell med en i5-7300U har inga problem att köras helt passivt kyld i linux med något åtstramade enegischeman t.ex men det är också en betydligt lägre tdp processor jämfört med nya samt lite större kylning (trots lägre tdp) än moderna laptops (ironin där....)

Senaste bärbara dator som varit över 80 grader varm CPU är en HP dator jag hade mellan 2011 och 2013 med AMD CPU. Inga av mina datorer sedan dess har varit i närheten av 85 grader eller högre. Mina datorer brukar ligga som max 60-65 grader, men ofta lägre än det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

En av mina jobbdatorer är en hp av tunnare slaget. 10e gen i5 kanske, kommer inte ihåg. Hursomhelst gör den också så, två exceldokument så låter den värre än min speldator när den är fullbelastad.

Har även en dell som inte alls låter lika mycket men den är också lite tjockare.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Maskinen fungerar som designat. Den är byggd i plast, så kylningen blir därefter. Turbo Boosten som @Allexz och @Yoshman skriver om genererar en rejäl tempraturhöjning och då går den aktiva kylningen igång.

Inställningen för att stänga av Turbo Boosten är dold i Windows 10. Går att aktivera via registret. Om man använder Linux, så finns det Gnome utökningar som fixar det. Jag använder CPU Power Management.

Min maskin (Ryzen 7) tappar rejält med prestanda ca 25% Singel Core och ca 20% för Multi Core. För mig är det ändå värt det. Fläkten går sällan igång och behöver jag mer prestanda, så är det bara ett klick bort.