Meta höjer priset på Quest 2

Permalänk
Melding Plague

Meta höjer priset på Quest 2

Till följd av ökade tillverkningskostnader ökar det rekommenderade priset med motsvarande en tusenlapp för båda Quest 2-modeller från och med augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, ingen liten höjning. Jag är intresserad av VR, men inte från Meta och trots att de anses vara "bäst" så har jag svårt att hitta välutvecklade upplevelser. Känns som att vi har en lång väg kvar.

Själv vill jag se större volymer och lägre priser på PC-headsets så att det blir norm med VR-stöd i nya spel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Följer alla andra trender om prishöjningar, finns nog inget slut i sikte när alla fortsätter betala

Permalänk
Medlem

Jag antar att det har att göra med att när de sedan släpper Quest 3 som kommer kosta några hundringar extra över tvåans prishöjning så kommer alla anse att priset är "skäligt".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bra sätt att både höja intresset för VR och bekämpa inflationen :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara råkar vara samma månad som de tar bort kravet på ett Facebook-konto. Har ju absolut inget att göra med tappade inkomster på att inte sälja lika mycket data att göra...

Permalänk
Medlem

sa redan för ca 1mån sedan att allt kommer gå upp i pris i en tråd tror det var om kommande nvidia korten, då hade vi redan märkt av prishöjningar på både halvledare igen och ic/bga etckretsar även själva pcb korten på jobbet. har även börjat bli brist som förut på mkt nu också och långa leveranstider. så räkna med mer prishöjningar tyvärr på allt som har elektronik i sig.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Bara råkar vara samma månad som de tar bort kravet på ett Facebook-konto. Har ju absolut inget att göra med tappade inkomster på att inte sälja lika mycket data att göra...

Jag som precis inaktiverade mitt FB-konto.

Permalänk
Avstängd

Ganska bra pris! Köpte HTC Vive för 10k när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag antar att det har att göra med att när de sedan släpper Quest 3 som kommer kosta några hundringar extra över tvåans prishöjning så kommer alla anse att priset är "skäligt".

Det är ju skäligt med prisökning om tillverkningskostnaden ökat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är ju skäligt med prisökning om tillverkningskostnaden ökat?

Jadå, visst har tillverkningskostnaden av modellerna gått upp med 33% respektive 25%. Det låter ju betydligt rimligare än att Facebook håller på med något rävspel 🤨

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jadå, visst har tillverkningskostnaden av modellerna gått upp med 33% respektive 25%. Det låter ju betydligt rimligare än att Facebook håller på med något rävspel 🤨

Svenska PPI ligger på 25.6% mot förra året. Känns som folk stirrar sig blinda på KPI och tror det är allt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det är ju fortfarande relativt billigt i relation till övriga VR-headset, även med snarlik hårdvara, men det känns saftigt. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om de gått back på hårdvaran under längre tid.

Blir intressant att se om de kör rent på en tusenlapp för svenska priserna eller mer. Nuvarande kurs säger 1029 kronor, så det kan ju bli både mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Svenska PPI ligger på 25.6% mot förra året. Känns som folk stirrar sig blinda på KPI och tror det är allt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Det är inte det jag pratar om, utan att prishöjningen inte är konsekvent över två i stort sett identiska modeller, utan att det skiljer sig ~8% mellan de två, och att det då är svårt att svälja att det handlar om ökade tillverkningskostnader.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Lite förmildrande är att baslagringen dubblerats sen lansering (128GB, var tidigare 64GB) och att funktionaliteten ökat (Air Link, bättre passthrough och hand tracking, 120Hz, detektion av husdjur/barn, mappning av rum etc.). Många andra tillverkare lägger inte till massa funktionalitet på det viset utan sparar det till ny hårdvara istället.

Blir spännande att se var Cambria landar, enda som är känt är att det blir ”signifikant” mer än $800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag antar att det har att göra med att när de sedan släpper Quest 3 som kommer kosta några hundringar extra över tvåans prishöjning så kommer alla anse att priset är "skäligt".

Mycket talar för att Quest 3 kommer att få dyrare hårdvara också, bland annat i form av pannkakslinser. I bästa fall kanske dom kan behålla nuvarande prisnivå men antagligen inte.

Skrivet av Trebsor:

Bara råkar vara samma månad som de tar bort kravet på ett Facebook-konto. Har ju absolut inget att göra med tappade inkomster på att inte sälja lika mycket data att göra...

Tror eventuell tracking på Questplattformen är en piss i Mississippi, däremot är det vedertaget att dom förlorar enorma mängder pengar på Apples implementering av att användarna måste bevilja att bli spårade:

Apple’s simple iPhone alert is costing Facebook $10 billion a year

https://www.macworld.com/article/611551/facebook-app-tracking...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är ju fortfarande relativt billigt i relation till övriga VR-headset, även med snarlik hårdvara, men det känns saftigt. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om de gått back på hårdvaran under längre tid.

Blir intressant att se om de kör rent på en tusenlapp för svenska priserna eller mer. Nuvarande kurs säger 1029 kronor, så det kan ju bli både mer eller mindre.

Skulle tippa på 1500 eftersom just svenska återförsäljare har minst vinstmarginal i hela världen.🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Skulle tippa på 1500 eftersom just svenska återförsäljare har minst vinstmarginal i hela världen.🙄

Gissar också på 1500 då 100$+moms blir 1300 kr

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Halldin:

Lite förmildrande är att baslagringen dubblerats sen lansering (128GB, var tidigare 64GB) och att funktionaliteten ökat (Air Link, bättre passthrough och hand tracking, 120Hz, detektion av husdjur/barn, mappning av rum etc.). Många andra tillverkare lägger inte till massa funktionalitet på det viset utan sparar det till ny hårdvara istället.

Blir spännande att se var Cambria landar, enda som är känt är att det blir ”signifikant” mer än $800.

Det är helt klart en bra poäng, de har lagt en hel del krut på det och tycks inte stanna av på den fronten vad gäller mjukvara.

Jag har tappat kollen på Cambria lite, är det varianten som ska bli inriktad på både VR/mixed reality och mer företagsfokuserad i allmänhet? Då skulle en prislapp uppåt 1 000 USD inte förvåna mig alls. Bara Vive Focus 3 ligger väl en bit över det, som även den siktar mer på utvecklare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är helt klart en bra poäng, de har lagt en hel del krut på det och tycks inte stanna av på den fronten vad gäller mjukvara.

Jag har tappat kollen på Cambria lite, är det varianten som ska bli inriktad på både VR/mixed reality och mer företagsfokuserad i allmänhet? Då skulle en prislapp uppåt 1 000 USD inte förvåna mig alls. Bara Vive Focus 3 ligger väl en bit över det, som även den siktar mer på utvecklare osv.

Stämmer, den kommer ha ögon- och ansiktsspårning, pannkakslinser (som är dyrare), högupplöst passthrough i färg, djupsensorer (LiDAR gissar jag) för att kunna mappa rum och spåra händer bättre, högre upplösning etc. Diverse åtgärder för högre komfort (batteri flyttat till baksidan, mindre hävstångseffekt av att hela headsetet sticker ut mindre, "pannrem" etc.). Den verkar vara tänkt som en laptopersättare, tror möjligen tekniken inte är riktigt där än men på några års sikt kan det säkert vara gångbart.

Cambria förväntas presenteras på Facebook Connect i september och lanseras i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Bara råkar vara samma månad som de tar bort kravet på ett Facebook-konto. Har ju absolut inget att göra med tappade inkomster på att inte sälja lika mycket data att göra...

Ingen fara, dom ska väl lägga till Meta-konto krav istället?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Halldin:

Stämmer, den kommer ha ögon- och ansiktsspårning, pannkakslinser (som är dyrare), högupplöst passthrough i färg, djupsensorer (LiDAR gissar jag) för att kunna mappa rum och spåra händer bättre, högre upplösning etc. Diverse åtgärder för högre komfort (batteri flyttat till baksidan, mindre hävstångseffekt av att hela headsetet sticker ut mindre, "pannrem" etc.). Den verkar vara tänkt som en laptopersättare, tror möjligen tekniken inte är riktigt där än men på några års sikt kan det säkert vara gångbart.

Cambria förväntas presenteras på Facebook Connect i september och lanseras i oktober.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/cyRGpBZ7Gf3Ac6NDztXTw5.jpg

https://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2022/06/cambria-vr-internal-leak.jpg

https://uploadvr.com/wp-content/uploads/2022/06/Cambria-CADSchematics-Leaks-Collage.png

Högre komfort känns nästan som det absolut viktigaste, särskilt om man tänker sig en laptop-ersättare. Jag hade aldrig orkat sitta med någon av de nuvarande trådlösa jag provat på, men det är ett smart drag att flytta mer hårdvara bak på huvudet för bättre fördelning. Blir att bänka sig för lite liverapportering lagom till att jag kommer tillbaka från semestern då, kan bli ett riktigt intressant avtäckande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Lite förmildrande är att baslagringen dubblerats sen lansering (128GB, var tidigare 64GB) och att funktionaliteten ökat (Air Link, bättre passthrough och hand tracking, 120Hz, detektion av husdjur/barn, mappning av rum etc.). Många andra tillverkare lägger inte till massa funktionalitet på det viset utan sparar det till ny hårdvara istället.

Blir spännande att se var Cambria landar, enda som är känt är att det blir ”signifikant” mer än $800.

Här i sverige gissar jag att det landar på ca 12-14K för Cambria... Dom kommer garanterat säga att den är "bäst för företag" i deras presentation, lol.

Tycker det är tråkigt att vi inte sett nån "riktig" Quest 3 vid det här laget - eller iaf en Quest 2.5 som bara förbättrade controllers/linser. Dom mjölkar verkligen Quest 2 till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tycker det är tråkigt att vi inte sett nån "riktig" Quest 3 vid det här laget - eller iaf en Quest 2.5 som bara förbättrade controllers/linser. Dom mjölkar verkligen Quest 2 till max.

Det är ju ett sätt att se på det... men det är också bra för kunderna. Vi ska ju inte glömma bort Quest 1, som faktiskt fått en massa kritik över att den hade för kort livstid. Det gick ju bara något år emellan Quest 1 och Quest 2. Det är inte vad kunderna vill ha.

Hade Sony/Microsoft släppt konsoler i det tempot så hade hela konceptet dött ut omeddlebart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Här i sverige gissar jag att det landar på ca 12-14K för Cambria... Dom kommer garanterat säga att den är "bäst för företag" i deras presentation, lol.

Tycker det är tråkigt att vi inte sett nån "riktig" Quest 3 vid det här laget - eller iaf en Quest 2.5 som bara förbättrade controllers/linser. Dom mjölkar verkligen Quest 2 till max.

Slutet 2023 ryktas Quest 3 släppas.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

4920kr ligger den på i skrivande stund, så nästan 1300kr mer än tidigare: https://store.facebook.com/se/quest/products/quest-2/

Om $399 = 4920kr så kommer Cambrias ryktade pris på $1500 bli cirka 18500kr här.

Permalänk
Moderator
Moderator

Magiskt att 128GB-versionen plötsligt går helt finemang att beställa efter att ha varit "slut i lager" rätt länge på Metas site.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.