Nytt moderkort, processor och minne.

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, processor och minne.

Ska med 90% säkerhet investera i nytt moderkort, ny processor och nytt minne snarast så min kompis kan få tillbaka sitt.

Så jag vill ha tips på prisvärda p4 lösningar. Sedan jag senast orkade bry mig har bara minnena blivit mer komplicerade än allt var förut.

tillsammans får det helst inte kosta mer än 3000kr, kan kanske sträcka mig upp närmre 4000.

Edit: Om det inte går att fixa en p4 lösning till runt 3000-4000kr så vill jag ha rekomendationer på amdmoderkort, men då behöver jag ingen processor.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 1879kr
Albatron PX865PE Pro I865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA LAN Audio Socket478 ATX 1079kr
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 448kr

Summa: 3406kr

Lägre än så går nog inte komma för att det ska vara någon idé med ett P4-system.
Den här går nog att klocka en bit också. Kan nästan garantera 2,8Ghz verkar det som med rätt inställningar, kan gå en bra bit högre än det också.
Köp till 256MB minne sen när du får råd så du kan köra "dual channel". Ger bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad är hyperthreading?
Och Dual Channeling?

Edit: Annars ser det bra ut.
Edit2: Blev som du skrev fast 512 MB minne.

Dels så blev det billigare i längden, dels så fanns det inte 256 MB på lager, och jag behöver prylarna snarast möjligt.

Tack för hjälpen dock.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Vad är hyperthreading?
Och Dual Channeling?

Edit: Annars ser det bra ut.
Edit2: Blev som du skrev fast 512 MB minne.

Dels så blev det billigare i längden, dels så fanns det inte 256 MB på lager, och jag behöver prylarna snarast möjligt.

Tack för hjälpen dock.

Hehe..har du redan beställt?

Hyperthreading emulerar 2st processorer. Så i task-manager ser det ut som du har två processorer. Ger bättre prestanda i vissa program som utnyttjar tekniken.

Bra beskrivning av hyperthreading här:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=p4306ht&page=2

Dual channel är ungefär som att köra minnena i RAID0 (förutsatt att du vet va RAID är ). Ger bättre minnesprestanda i alla fall. Kräver i alla fall att du har 2st minnesmoduler av samma storlek. Helst samma tillverkare och modell.

Permalänk
Medlem

Tackar.

Jodå, Raid vet jag vad det är. Jobbade en sommar med att bara lära mig om det som då gällde... tre somrar sedan, så det mesta av kunskapen är förlegad.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.