Permalänk
Medlem

Prusa mini. Annars valfri Ender om du gillar att pilla lite mer själv

Dom nya Delta är också rätt coola men är lite mer entusiastiskt skrivare.

Hittar du en begagnad Prusa är det absolut bästa valet om inte själva skrivaren är projektet i sig.

Ingen skrivare har egentligen särskilt höga krav. Kan hängas upp och ned från tacket om du känner för det. Men överlag rekommenderar jag någon form av inkapsling. Fungerar också som dammskydd och ljuddämpare. Så tänk på det redan från början. Ventilation eller kolfilter är mycket trevligt om du ska skriva (ESD-)ABS tex.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Prusa verkar grymma. Frågan är om jag bara ska slänga mig över en i3 MK3S+ eller kanske sansa mig lite med en mini.

Är det någon som har erfarenhet av att använda gänginsatser och/eller skruvar? För mina kretskort skulle jag vilja skapa några distanser såklart där jag kan fästa mina kretskort. Jag tänker mig att jag skulle stoppa i gänginssatser för att inte slita på någon plast. Är det någon som provat det och har det fungerat bra?

Justja, vad är det för mjukvara man utnyttjar sen i övrigt. Jag har funderat på att kunna ta min 3d-modell av mina kretskort och exportera till blender3D där jag då kan designa min låda. Sen har jag förstått att det behövs en slicer? Hur är det med Linuxstöd för slicermjukvara?

EDIT: Prusa Slicer verkar finnas för Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Intresset för en 3d-skrivare har dykt upp och det känns som en djungel direkt. Jag har börjat designa egna kretskort och vore fint att göra lite lådor och liknande till dem men tänker att man säkert kan ha nytta till annat också.

Tar gärna emot tips, jag kan tänka mig en budget kring 5-6k men lite mer om det är något bra. Vet inte riktigt vad jag ska tänka på. Finns det någon guide att kolla på för att lära sig mer? Vad är fördelar och nackdelar mellan olika plast? Behöver jag tänka något på ytan där den ska stå(hur nära vägg osv.)?

Jag skulle rekommendera en Prusa Mk3S om inte priset avskräcker helt (€850 för byggsatsen). Ett betydligt billigare alternativ är Creality Ender-3 (runt 2500kr för de billigaste varianterna). Printkvaliteten när allt är rätt inställt är nog ungefär densamma men Ender-3 bör modifieras för att fungera bra med material med smälttemp runt 240° och uppåt, samt flexibla material.

https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-i3-mk3s-kit-3/
https://www.3dprima.com/3d-printer/creality-ender-3-v2-220-22...

Generellt är risken för strul mindre med Prusan och supporten från tillverkaren är betydligt bättre. Kineserna skiter fullständigt i dig och dina problem. Dessutom är kinesiska tillverkare ökända för att stänga av vissa säkerhetsfunktioner (thermal runaway protection) i firmware vilket kan innebära en brandfara om något går sönder under print. Vet inte hur det är idag men tidiga versioner av Ender-3 hade i alla fall detta problem. Förhoppningsvis har dom skärpt sig.

https://youtu.be/lURxGcdBm9A

En annan skrivare som jag hört mycket gott om är Flashforge Adventurer 4. Prismässigt ungefär samma som Prusa Mk3S men inkapslad vilket är en stor fördel om du vill printa ABS eller ASA m.fl. Dock har den inte samma maxtemp som Prusan och jag misstänker att det kan bli problem om du vill printa vissa flexmaterial. Sen är Flashforge lite glada i att försöka låsa in kunderna i sitt ekosystem så ersättningsdelar kan vara dyrare. Lyckligtvis verkar dom funka med alla filamentfabrikat, inte bara deras egna rullar.

https://www.3dprima.com/3d-printers-more/manufacturer/flashfo...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon svensk 3d-skrivarbutik där man kan kolla på en rad olika skrivare, tillbehör osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Finns det någon svensk 3d-skrivarbutik där man kan kolla på en rad olika skrivare, tillbehör osv?

Tänker du på en fysisk butik?

Tbh, att "kolla" på en skrivare säger inte så mycket. Man måste i princip provköra dom för att se deras resultat.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Finns det någon svensk 3d-skrivarbutik där man kan kolla på en rad olika skrivare, tillbehör osv?

Svenska sidor finns det en del, men butiker? Kjell & Co eller Webhallen säljer också, men har nog inget uppställt i ngn butik.

De har iaf en svensk address, butik vet jag ej:
https://www.3dprima.com/se/?currency=EUR

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

Tänker du på en fysisk butik?

Tbh, att "kolla" på en skrivare säger inte så mycket. Man måste i princip provköra dom för att se deras resultat.

Var lite otydlig. Ville mer få en bredare uppfattning om hur marknaden såg ut med skrivare och tillbehör.

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Svenska sidor finns det en del, men butiker? Kjell & Co eller Webhallen säljer också, men har nog inget uppställt i ngn butik.

De har iaf en svensk address, butik vet jag ej:
https://www.3dprima.com/se/?currency=EUR

Var faktiskt inne på Clas Ohlson här i stan för ett tag sedan som har FlashForge och någon annan uppställd. Men 3dprima var bra tips, tack!

Permalänk
Medlem

3Djacke är också mycket bra trots namnet. En betydligt mer funktionell hemsida än 3Dprima.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Prusa och creality har störst fanbase och således bäst "forum-support". Creality är dock kina krimskrams, hade jag börjat om idag med alla pengar som jag lagt på tillbehör och meck så hade det gått på ett ut att köpa en prusa direkt.

Gänginsatser är standardförfarande, köps säckvis från tex banggood. Samma med skruv, mutter och brickor imho.

Ang att bygga lådor, uv-ljus och värme är problem. Om de ska sitta ute så tar solen på plasten och om det blir varmt så kan lådan deformeras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Prusa och creality har störst fanbase och således bäst "forum-support". Creality är dock kina krimskrams, hade jag börjat om idag med alla pengar som jag lagt på tillbehör och meck så hade det gått på ett ut att köpa en prusa direkt.

Gänginsatser är standardförfarande, köps säckvis från tex banggood. Samma med skruv, mutter och brickor imho.

Ang att bygga lådor, uv-ljus och värme är problem. Om de ska sitta ute så tar solen på plasten och om det blir varmt så kan lådan deformeras.

Kanske skulle sälja min 10s max som aldrig funkat för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Prusa verkar grymma. Frågan är om jag bara ska slänga mig över en i3 MK3S+ eller kanske sansa mig lite med en mini.

Har ingen egen erfarenhet av Mini men har hört mest positiva omdömen om den och 90% av tiden använder man bara en liten del av byggplattan ändå. Dock är det ju retligt dom gångerna man verkligen behöver ytan och Mk3S är ett säkrare val om du vill kunna köra flexibla material eftersom den har direct drive extruder. För egen del skulle jag kunna tänka mig en Mini som komplement men inte som enda skrivare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev lite avstött från Prusa när jag insåg hur mycket det är gjort för att pusha hans ego med hans namn, bild och initialer överallt. "Kul" video med bara kloner av honom som jobbar på hela företaget.
Gillar principiellt inte kinesiska produkter heller så försöker hitta alternativ till Creality.

Uppskattar tipset om UV och värme. Tanken är inte just nu att utsätta något för direkt solljus eller höga temperaturer.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Var lite otydlig. Ville mer få en bredare uppfattning om hur marknaden såg ut med skrivare och tillbehör.

Var faktiskt inne på Clas Ohlson här i stan för ett tag sedan som har FlashForge och någon annan uppställd. Men 3dprima var bra tips, tack!

Ah, najs, visste inte jag. Men bara utställning, inte i gång?

Annars rekommenderar jag 3djake. De befinnder sig dock i Österrike.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Blev lite avstött från Prusa när jag insåg hur mycket det är gjort för att pusha hans ego med hans namn, bild och initialer överallt. "Kul" video med bara kloner av honom som jobbar på hela företaget.
Gillar principiellt inte kinesiska produkter heller så försöker hitta alternativ till Creality.

Uppskattar tipset om UV och värme. Tanken är inte just nu att utsätta något för direkt solljus eller höga temperaturer.

Haha, noterat samma sak. I slicern finns det till och med en Prusa-variant av Clippy som kommer med tips. Häromdagen hittade jag trycket "Prusa was here" med ett stiliserat ansikte under en dold flik när jag slet isär och slängde några filamentkartonger.

Har dock valt att tolka det som en marknadsföringspryl eller nåt

Har som du kanske listat ut en i3 Mk3 och är väldigt nöjd med den. Visst, flera gånger dyrare än en Ender, men det är min första och enda skrivare hittills, och tyckte det kunde vara trevligt att börja med något som inte kräver en massa moddande och bökande innan man ens börjar skriva ut. Den är nog så nära färdig out of the box man kommer.

Skulle jag skaffa en andra skrivare nu hade det nog blivit en Ender, mest för att den är billig, och att jag redan har en fungerande skrivare att skriva ut mods med

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om man har tålamod och lite sisu så är en ender 3 utmärkt bara för att doppa tårna i det hela. När den blir utsliten och krånglar så sänker man den i en tjärn och köper något bättre om intresset fortfarande finns.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera en Creality Ender-3 S1, halva priset jämfört med en Prusa. Den verkar vara rätt så feature-complete med silent steppers, dde, abl.
Har inte hört om några större brister med den heller hittills.

Om man börjar kika på skrivare på över 10kkr så ska man ta och leta efter enclosed printers istället. Ska bli intressant att se om Bambu-lab X1 blir verklighet eller inte. En helt klart intressant skrivare till ett överkomligt pris, men ska dock vara vaksam då det fortfarande är pre-order och kickstarter på den produkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Ah, najs, visste inte jag. Men bara utställning, inte i gång?

Annars rekommenderar jag 3djake. De befinnder sig dock i Österrike.

Exakt, inget som var igång, man fick en känsla för storleken helt enkelt

Kikar lite på 3dJake också, tack!

Skrivet av kaput:

Haha, noterat samma sak. I slicern finns det till och med en Prusa-variant av Clippy som kommer med tips. Häromdagen hittade jag trycket "Prusa was here" med ett stiliserat ansikte under en dold flik när jag slet isär och slängde några filamentkartonger.

Har dock valt att tolka det som en marknadsföringspryl eller nåt

Har som du kanske listat ut en i3 Mk3 och är väldigt nöjd med den. Visst, flera gånger dyrare än en Ender, men det är min första och enda skrivare hittills, och tyckte det kunde vara trevligt att börja med något som inte kräver en massa moddande och bökande innan man ens börjar skriva ut. Den är nog så nära färdig out of the box man kommer.

Skulle jag skaffa en andra skrivare nu hade det nog blivit en Ender, mest för att den är billig, och att jag redan har en fungerande skrivare att skriva ut mods med

Var lite synd med 8-10 timmar för att sätta ihop den om man köper som kit. Men det kan väl var en upplevelse och givande om man ska vara lite glaset halvfullt.
Det är galet vilken överflöd av kinesiska alternativ det finns i budgetsegmenten och allt från västvärlden är i princip i professionella segmentet.

Jag har även upptäckt Ender 3 S1 som verkar väldigt kapabel och trevlig. Det är alltid det svåra när man kommer in i en ny hobby, man har ingen riktig koll på vad saker är och hur jobbigt eller lätt något är.

Skrivet av nikwad:

Skulle nog rekommendera en Creality Ender-3 S1, halva priset jämfört med en Prusa. Den verkar vara rätt så feature-complete med silent steppers, dde, abl.
Har inte hört om några större brister med den heller hittills.

Om man börjar kika på skrivare på över 10kkr så ska man ta och leta efter enclosed printers istället. Ska bli intressant att se om Bambu-lab X1 blir verklighet eller inte. En helt klart intressant skrivare till ett överkomligt pris, men ska dock vara vaksam då det fortfarande är pre-order och kickstarter på den produkten.

Finns det några enclosed du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Finns det några enclosed du kan rekommendera?

Har tyvärr ingen egen erfarenhet utav enclosed-printers. Men har tidigare läst/sett recensioner på Flashforge Adventure 4.
https://www.3djake.se/flashforge/adventurer-4
Den har överlag fått bra omdöme och man tappar inte så mycket byggyta jämfört med en likvärdig open-printer.

Men som sagt, ingen egen erfarenhet att dela med mig, mer än att jag håller på att bygga en enclosure till min ender 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var lite synd med 8-10 timmar för att sätta ihop den om man köper som kit. Men det kan väl var en upplevelse och givande om man ska vara lite glaset halvfullt.
Det är galet vilken överflöd av kinesiska alternativ det finns i budgetsegmenten och allt från västvärlden är i princip i professionella segmentet.

Jag har även upptäckt Ender 3 S1 som verkar väldigt kapabel och trevlig. Det är alltid det svåra när man kommer in i en ny hobby, man har ingen riktig koll på vad saker är och hur jobbigt eller lätt något är.

Jag såg det som att man fick koll direkt på hur den fungerar, samt att man vet att allt är rätt ihopsatt och att det inte slarvats i fabrik. Är dock rätt haj på det mekaniska, alla kanske inte upplever det så. Det ska dock sägas att byggbeskrivningen är utmärkt, vem som helst som i alla fall har hållit i verktyg förr klarar åtminstone av att sätta ihop den genom att slaviskt följa beskrivningen bara man har tid på sig

Jo, ska man säga en grej om Enders grejer är att de är oerhört prisvärda. Man får väldigt mycket skrivare för småpengar i sammanhanget. Skriver man bara ut i PLA kan en rätt inställd Ender åstadkomma samma utskriftskvalitet som en fyra gånger dyrare Prusa. Den stora skillnaden är väl dock just att det är mycket bökigare att nå dit - har lagt alldeles för mkt tid på att få ordning på en kollegas Ender 3 innan han greppat det där riktigt på egen hand - och att Endern inte har alla de där bekvämlighetsfunktionerna åtminstone jag vill ha out of the box.

Nä, så är det förstås. Stod i samma val och kval när det begav sig. Kan för egen del såhär tre-fyra år senare säga att jag inte ångrar för en sekund att det ändå blev en Prusa, oavsett att den då var tre gånger dyrare än motsvarande modell från Ender. För att ytterligare krångla till det för dig, så kan jag ju dock inte säga säkert att jag inte hade sagt precis samma sak om Ender om det blivit en sådan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Exakt, inget som var igång, man fick en känsla för storleken helt enkelt

Kikar lite på 3dJake också, tack!

Var lite synd med 8-10 timmar för att sätta ihop den om man köper som kit. Men det kan väl var en upplevelse och givande om man ska vara lite glaset halvfullt.
Det är galet vilken överflöd av kinesiska alternativ det finns i budgetsegmenten och allt från västvärlden är i princip i professionella segmentet.

Jag har även upptäckt Ender 3 S1 som verkar väldigt kapabel och trevlig. Det är alltid det svåra när man kommer in i en ny hobby, man har ingen riktig koll på vad saker är och hur jobbigt eller lätt något är.

Finns det några enclosed du kan rekommendera?

Ganska få skrivare som fungerar felfritt hela sitt liv, de 8-10 timmarna är nog väl investerade som lärdom för framtida felsökningar skulle jag tro. Vanliga användare av skrivare har ofta en hel del att lära sig med sin första skrivare, inte bara att mata in plast och en modell och få felfria resultat

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon är sugen på att testa Resin så slängde jag upp en ny Anycubic Mono X 6K på marknaden (med diverse tillbehör). Insåg att jag nog ändå inte har tid att börja leka med Resin nu när jag har 4 st FDM-skrivare och 2 på gång.

Till diskussionen - Prusa är jäkligt trevlig. Dyr men "det funkar". Har en MK3S med E3D's Revo Six-nozzles + en Prusa Box (https://www.printer-box.com/product/prusa-box-enclosure-reduc...). Jag har även en Creality Ender 3 pro (uppdaterad med nytt moderkort, ABL, Direct Drive) plus Creality CR6 SE (kickstarter-version). CR6SE har jag faktiskt fått till riktigt bra.

Min Ender 3 pro står i vårt hus på Gotland och jag kom hem för några dagar sen efter 5 veckor och efter mkt kämpande för att få bra kvalitét på utskrifter.

Stora utskrifter tycker jag att jag fått ok kvalitét på. Även den nerskalade skallen tycker jag blev bra (transparent grön PETG). Men jag hade väldiga problem att skriva ut några pyttesmå grejer till en medlem här (https://www.thingiverse.com/thing:4710169).

När jag kom hem drog jag igång min Prusa och testade samma mini-delar. Och plötsligt gick det utmärkt att skriva ut. Jag hade glömt hur smidigt det är. Nu betyder det inte att prusa aldrig har problem. Men personligen har den krävt mycket mindre handpåläggning än någon annan av mina skrivare. Men till ett pris så klart.

En fördel jag ser med Creality är som nämnts tidigare communityn runt dom. T ex kör jag med Community firmware för min CR6 SE vilket är mycket bättre än Crealitys egen.

Förutom Creality har jag hört bra saker om Anycubics nya FDM-skrivare så de kan också vara ett alternativ, särskilt en större som Kobra Max.

Själv väntar jag på Bamboo Lab X1-Carbon och en Anker M5. Båda dom ser jag fram emot då jag längtar efter att få upp hastigheten jämfört med de skrivare jag har nu.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Bambu Lab X1-Carbon

Missade tyvärr kickstarter tåget med en vecka efter stängning men ser fram mot att preorder öppnar inom en vecka eller så.
Har du hört något om när du får din Bamboo Lab X1-Carbon? (läste som att du hade en på väg?)

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xabba55:

Missade tyvärr kickstarter tåget med en vecka efter stängning men ser fram mot att preorder öppnar inom en vecka eller så.
Har du hört något om när du får din Bamboo Lab X1-Carbon? (läste som att du hade en på väg?)

Japp, har stöttat både denna och Anker M5. om jag förstod Bamboo Lab's senaste uppdatering ang leverans så kommer vi i EU få dom i början av September då de skickas via båt. De bygger runt 600 i veckan och hade mot slutet av juli skeppat över 2100 st och räknar med att ha byggt och skickat alla Kickstarter-skrivare i augusti så förhoppningsvis ska ytterligare preorder sen inte ta hur lång tid som helst att få.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Nylon eller liknande

Jag skriver ut mycket delar för att använda i min flyghobby men har inte hittat rätt vad gäller filament som flexar lite. Jag vill alltså inte ha styvheten som jag få i PETG tex. Har börjat titta lite på Nylon´och förstår att det är svårt att skriva ut med det men känner att jag måste ge det en chans.

Tittade på detta filament
https://www.3dprima.com/se/filament-resin/filament/nylon/prim...

Är det någon som har testat ovanstående? Är det ABS jag kanske ska använda istället?

https://www.3dprima.com/se/filament/abs-1-75mm/primaselect-ab...

Två intressanta filament som jag är sugen på, kommer antagligen testa båda i sinom tid oavsett

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Prusament PC eller PCCF är galet bra filament som är lätta att printa om man klarar 280c. Väldigt likande PETG på många sätt och vis. PCCF har lite blivit mitt goto för mindre delar då det är något dyrt.

ABS skulle kunna fungera men kan krångla en hel del. Problem med lagervidhäftning och warp är mycket vanligt. eSun ABS+ är mycket lättprintat men lider lite av kvalitetsproblem.

Behöver du inte temperaturtolerans kan valfritt PLA+ eller PLA tough vara ett mycket smidigt material. Kolla in eSuns super tough på amazon tex.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

ABS är väl nästan ersatt av ASA, iaf för hemmabruk vad jag brukar läsa. Inte provat att printa det dock.

https://www.3djake.se/filament/asa

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

ABS är väl nästan ersatt av ASA, iaf för hemmabruk vad jag brukar läsa. Inte provat att printa det dock.

https://www.3djake.se/filament/asa

Njaaa, inte vad jag vet då det var det första jag hittade och länkade i inlägget ovan. Ja okey det är ABS+ om det gör skillnad

Okey om jag formulerar om frågan så kanske det blir tydligare. Vilket filament bör jag välja för att skriva ut delar som kan flexa och utvidga sig lite och inte är superstela. Tex till att skriva ut ett case där jag ska slidea in en actioncamera, det måste kunna utvidga sig lite för att få in kameran

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

95a TPU eller tunt skal av Polykarbonat, typ prusament PC blend. Beroende på design kan säkert petg fungera.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

95a TPU eller tunt skal av Polykarbonat, typ prusament PC blend. Beroende på design kan säkert petg fungera.

Ja Ninjaflex TPU har jag en rulle av och skrivit ut en massa, dock den jag har är extremt mjuk och lämpar sig inte för det. Tänkte inte på TPU, som du säger om man tar hård TPU så lär det ju funka...Ska kolla lite vad som finns

Edit:

https://www.3dprima.com/se/filament/primacreator-easyprint-fl...
denna kanske skulle funka

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Okey om jag formulerar om frågan så kanske det blir tydligare. Vilket filament bör jag välja för att skriva ut delar som kan flexa och utvidga sig lite och inte är superstela. Tex till att skriva ut ett case där jag ska slidea in en actioncamera, det måste kunna utvidga sig lite för att få in kameran

Någon hårdare TPU skulle jag kunna tänka mig fungerar om du vill ha något som inte flexar så mycket. Shore 95A eller 58D.

https://www.3dprima.com/filaments/primacreator-easyprint-flex...
https://www.3djake.se/extrudr/tpu-hard-black

Polypropylen skulle kunna vara ett alternativ också. Lättprintat om man lägger ett lager packtejp på byggplattan.

https://www.evxab.com/sv/282-pp-polypropylene

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.