Permalänk

RTX 3080 med hdmi 2.0?

Finns de RTX 3080 med hdmi 2.0?, frågar för en kompis räkning, han ej så teknisk, men han reagera på elgigantens specs på deras HP Omen datorer där de skriver på alla de med 3080 och 3090 kort att de ska ha hdmi 2.0 bara, medans på deras 3060ti så står de hdmi 2.1. Jag har då aldrig hört talas om ett rtx 3080 kort med hdmi 2.0, men kan de vara så illa att HP har en snålvariant som endast har 2.0 istället för 2.1 som de naturligtvis ska vara.

exempel:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

måste väl vara felskrivet?

han tänkte köpa en HP dator imorgon, har ett ex kvar här där vi bor, jag har ringt elgiganten, men de kunde ej svara, fick numret till deras support)HP), men där kommer man ej fram... lite jobbigt att köpa datorn och sen föröka luska fram sanningen själv. inte så troligt säljaren där på plats vet bättre, eller kan garantera nåt

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Sök efter modellen hos hp?
Bör ju stå där.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk

frustrerande detta, vi såg fram emot en unbox hos honom imorgon, men nu får vi nog tänka om...
Pratat med hp support, engelsk, ingen mer hjälp där heller, har googlat 1 timme, hittar inget alls på HP sida att just denna modellen eller något om deras nya 45L omen datorer med rtx 3080 ska ha hdmi 2.1 eller 2.0 för den delen.
Jag tror elgiganten har skrivit fel, svårt att tro att rtx 3080 har hdmi 2.0 i något kort, dock blir vi osäkra när elgiganten ändå uppger att HP omen datorer med rtx 3060ti har hdmi 2.1, man bli tveksam hur de ligger till.

Jag ser absolut ingen lösning på detta innan imorgon bitti, så vad gör man, även om man packar upp datorn i butiken så kan man ju inte se nåt om hdmi 2.1 där bak osvsett..

retsamt problem detta.. jo visst kan jag be han köpa en annan dator, men valet är inte så stort här om vi ska hämta nåt kul imorgon ..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

om vi vänder på det, finns nån möjlighet att ett RTX 3080 kort har HDMI 2.0?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

om vi vänder på det, finns nån möjlighet att ett RTX 3080 kort har HDMI 2.0?

Det är väl inte så troligt. Men det är ju bara att lämna tillbaka datorn om det visar sig vara så ändå. Elgiganten har öppet köp i 30 dagar - 50 dagar om du är medlem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Ska man gå efter Nvidia så listar de stöd för 2.1 i hela 30-serien. Så det lär som sagt inte vara troligt att den där bara har 2.0.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-30-series-hdmi-...

Permalänk

ok, tack, nää nån gris i säcken köper han nog inte, bättre ta reda på vad man kan innan köp, ganska bökigt med att ta hem, packa upp installera och installera allt så man verkligen kan se om det är 2.1 för att sedan packa ner allt o köra tillbaks, om jag känner han rätt så är de inget han vill nödvändigtvis hålla på med... därför han frågar mig så allt ät ok med att koppla den till hans nya lg oled tv och nyttja full kapacitet... jag får stå för de tekniska och har fram till imorgon o verkligen ta reda på fakta..
har som sagt väldigt svårt o tro att 3080 har hdmi 2.0, har aldrig sett eller läst det, men man skulle heller inte bli förvånad om just HP har lyckats få tag på en batch med dessa kort som inte riktigt är enligt nvidias specs..

kan man snabbt se vilken hdmi port grafikkortet har någonstans i datorn?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Bara laptop 30x0 har HDMI 2.0, när nvidia kretsen bara skapar grafiken och skickar vidare bilden till inbyggda gamla AMD/Intel grafiken är kopplade till själva porten. Ett knep för att spara batteri, men bara dumt eftersom folk med HDMI sladd alltid är nära ett vägguttag ändå. Ungefär 99,9% chans att HP desktops har löst grafikkort där kretsen är direkt kopplad till porten och man får HDMI 2.1.

HPs egna 3080 kort har HDMI 2.1 enligt
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/hp-rtx-3080-lhr-oem.b95...

Permalänk
Medlem

Bara man kommer in till desktop kan man få upp Nvidias drivrutin info som jag tror visar detta. Ännu snabbare när man kopplar upp TVn och väljer upplösning/frekvens.