Utöka diskutrymme på stationär dator, Önskar köpråd & tips

Permalänk
Medlem

Utöka diskutrymme på stationär dator, Önskar köpråd & tips

Hej!

Hoppas att det är okej att ställa vad som troligen är väldigt simpla frågor;
Jag har bekymret att min SSD med OS på på 500GB är full. Utöver denna har jag en gammal 1TB HDD där jag inte vågar lagra allt för värdefulla filer om den skulle fallera, samt en 120GB SSD (som inte är inkopplad). Mina tankar går åt något av dessa alternativ:

*Byta ut min 6 år gamla Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD mot en Samsung 980 PRO SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB.

*Köpa en Samsung 870 EVO 2.5" SSD - 2TB och ha som kompletterande lagringsdisk till befintlig M.2 enhet.

Fundering: Att bara byta ut M.2 till en med 2TB låter lockande, MEN jag är inte jättesugen på att installera om OS, alla program och göra inställningarna som krävs för att få det att lira igen i och med att jag inte är så duktig på datorer. Eller finns det något bra sätt att "klona" min gamla M.2 till den nya så att man inte behöver starta om med allt?

Om man enligt alternativ 2 istället köper en lös SSD, är det bara "plug & play"? Det kommer inte att bli några problem om man kopplar in en ny sådan ifall det inte finns något OS på den?

Vore även kul att få igång min 10 år gamla 120GB Corsair GT som har ett OS (vilket minns jag inte) installerat, och kopiera över eventuella filer att spara till någon av de ny SSD. Kan det bli problem om jag kopplar in den? DVS om datorn inte vet vilket OS som ska startas eller så? Finns det något enkelt sätt att få igång den utan att riskera problem?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Många ssdtillverkare tillhandahåller kloningsprogram.
Det lär inte vara några problem att koppla in mer lagringsenheter utan det värsta som kan hända är att du kan behöva ange i bios vilken du ska boota från om du kopplar in nått bootbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säker lagring av filer är att man inte nöjer sig med en exemplar av filerna på en enda disk/lagring - man har kopior av dessa på mer än en lagring - backup och backup-lagringen skall helst inte vara inkopplad mellan backup-tillfällena utan är undanlagd. - detta för att klara sig vid åsknedslag eller det som i praktiken är större hot - ransomware-angrepp och användarmisstag. i praktiken använder man en extern USB-disk för backuppen - helst 2st som körs direkt efter varandra eller typ kör varannan gång.

Finns det någon anledning varför du misstror din snurrdisk - dåliga SMART-värden ???

Vi har på kort tid två användare här i forumet med seriösa problem med sina NVMe-diskar av sådan karaktär att dessa är bara att skrota eller garanti/reklamationer trots skrivmängder på bara enstaka procent.

NVMe/SSD är inte problemfria och haverierna ligger kanske på halva den takten som snurrdiskar har idag (med moderna +8TB snurrdiskar så är de förmodligen ännu mer lika då snurrdiskarnas bortfall har minskar och förbättrat sig rejält) och båda behöver backup-rutin för att data inte skall förloras ohjälpligt den dagen de havererar. Det är inte ett 'om' utan ett 'när' de havererar för båda teknologierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många ssdtillverkare tillhandahåller kloningsprogram.
Det lär inte vara några problem att koppla in mer lagringsenheter utan det värsta som kan hända är att du kan behöva ange i bios vilken du ska boota från om du kopplar in nått bootbart.

Å tusan! Så det kanske finns hopp att använda exempelvis "Samsung Data Migration" och på så vis behålla OS och allt? Du bör dessutom inställningar finnas kvar? Jag har för mig att man skulle ändra till eller från AHCI och NVMe eller liknande, och stänga av någon funktion i Windows etc. Det går ju säkert att Googla sig till isf, men är så jäkla nöjd som det är nu i och med att allt fungerar så bra, så vill inte förstöra något i onödan liksom haha

Tack, då ska jag pröva att koppla in den andra SSDn åxå Gäller det även om den har ett äldre OS tror du?

Skrivet av xxargs:

Säker lagring av filer är att man inte nöjer sig med en exemplar av filerna på en enda disk/lagring - man har kopior av dessa på mer än en lagring - backup och backup-lagringen skall helst inte vara inkopplad mellan backup-tillfällena utan är undanlagd. - detta för att klara sig vid åsknedslag eller det som i praktiken är större hot - ransomware-angrepp och användarmisstag. i praktiken använder man en extern USB-disk för backuppen - helst 2st som körs direkt efter varandra eller typ kör varannan gång.

Finns det någon anledning varför du misstror din snurrdisk - dåliga SMART-värden ???

Vi har på kort tid två användare här i forumet med seriösa problem med sina NVMe-diskar av sådan karaktär att dessa är bara att skrota eller garanti/reklamationer trots skrivmängder på bara enstaka procent.

NVMe/SSD är inte problemfria och haverierna ligger kanske på halva den takten som snurrdiskar har idag (med moderna +8TB snurrdiskar så är de förmodligen ännu mer lika då snurrdiskarnas bortfall har minskar och förbättrat sig rejält) och båda behöver backup-rutin för att data inte skall förloras ohjälpligt den dagen de havererar. Det är inte ett 'om' utan ett 'när' de havererar för båda teknologierna.

Har full förståelse för det, har en gammal mekanisk disk som jag kopplar in vart annan månad eller så och kör en backup.

Anledningen till att jag vill ha en SSD är att det tyst, snabbt och (förhoppningsvis) bör fungera ett tag framöver. Min gamla 1TB i datorn är en 12 år gammal 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Alltså; 12 år... Jag kan inte läsa något om den, det står bara "N/A" på hälsan. Intressant det där med att några haft haverier på kort tid, men man får väl anta att de är en minoritet? Samsung erbjuder 5 års garanti och 1200 TBW på deras 870 EVO SATA 2.5" SSD 2TB. Jag kommer inte i närheten av ens en tiondel av de 1200 TBW på 5 år, så man får väl anta att de lär hålla så pass länge iaf!?

Permalänk
Medlem

Jag har också suttit och sneglat på en 2TB ssd senaste dagarna. Primärt lagring för min del så hastighet är irrelevant och kommer inte ha enorma datamängder att flytta fram och tillbaka heller men värderar stabilitet.

Tittat mest på denna, Crucial MX500. 1800 kr och TCL flash likt samsung evo som ligger högre i pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Å tusan! Så det kanske finns hopp att använda exempelvis "Samsung Data Migration" och på så vis behålla OS och allt? Du bör dessutom inställningar finnas kvar? Jag har för mig att man skulle ändra till eller från AHCI och NVMe eller liknande, och stänga av någon funktion i Windows etc. Det går ju säkert att Googla sig till isf, men är så jäkla nöjd som det är nu i och med att allt fungerar så bra, så vill inte förstöra något i onödan liksom haha

Tack, då ska jag pröva att koppla in den andra SSDn åxå Gäller det även om den har ett äldre OS tror du?

Har full förståelse för det, har en gammal mekanisk disk som jag kopplar in vart annan månad eller så och kör en backup.

Anledningen till att jag vill ha en SSD är att det tyst, snabbt och (förhoppningsvis) bör fungera ett tag framöver. Min gamla 1TB i datorn är en 12 år gammal 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Alltså; 12 år... Jag kan inte läsa något om den, det står bara "N/A" på hälsan. Intressant det där med att några haft haverier på kort tid, men man får väl anta att de är en minoritet? Samsung erbjuder 5 års garanti och 1200 TBW på deras 870 EVO SATA 2.5" SSD 2TB. Jag kommer inte i närheten av ens en tiondel av de 1200 TBW på 5 år, så man får väl anta att de lär hålla så pass länge iaf!?

Använd t.ex. CrystalDiskInfo för att få fram SMART data om din mekaniska hårddisk. När du startat upp prgrammet, klicka på den disk som är din mekaniska. Och gå till Inställningar -> Avancerade funktioner -> Raw-värden Välj 10 [DEC] och sen lägg upp en bild här i tråden så kan vi se statusen på din disk.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MT-Adam:

Å tusan! Så det kanske finns hopp att använda exempelvis "Samsung Data Migration" och på så vis behålla OS och allt? Du bör dessutom inställningar finnas kvar? Jag har för mig att man skulle ändra till eller från AHCI och NVMe eller liknande, och stänga av någon funktion i Windows etc. Det går ju säkert att Googla sig till isf, men är så jäkla nöjd som det är nu i och med att allt fungerar så bra, så vill inte förstöra något i onödan liksom haha

Tack, då ska jag pröva att koppla in den andra SSDn åxå Gäller det även om den har ett äldre OS tror du?

Har full förståelse för det, har en gammal mekanisk disk som jag kopplar in vart annan månad eller så och kör en backup.

Anledningen till att jag vill ha en SSD är att det tyst, snabbt och (förhoppningsvis) bör fungera ett tag framöver. Min gamla 1TB i datorn är en 12 år gammal 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Alltså; 12 år... Jag kan inte läsa något om den, det står bara "N/A" på hälsan. Intressant det där med att några haft haverier på kort tid, men man får väl anta att de är en minoritet? Samsung erbjuder 5 års garanti och 1200 TBW på deras 870 EVO SATA 2.5" SSD 2TB. Jag kommer inte i närheten av ens en tiondel av de 1200 TBW på 5 år, så man får väl anta att de lär hålla så pass länge iaf!?

Har själv aldrig använt deras kloningsverktyg men det är ju bara att prova det och funkar det inte så byter man tillbaka till ursprungsssdn, ahci är inget du manuellt ska behöva installera drivers för idag och nvme är hårdvarurelaterat och är inget du kan ändra på.
Det som kan vara bra att tänka på är att du ska kunna ansluta båda ssdern för att kunna klona, du behöver alltså 2st M.2 platser med nvme stöd för att kunna klona, finns det inte i datorn kan du behöva skaffa nått för att kunna koppla in det via usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behåll din nuvarande och montera in en extra SSD/NVME. Sen kan du dela upp det så t.ex. spel, filmer och andra utrymmeskrävande filer ligger på nya disken och Windows, program och liknande ligger kvar på nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag har också suttit och sneglat på en 2TB ssd senaste dagarna. Primärt lagring för min del så hastighet är irrelevant och kommer inte ha enorma datamängder att flytta fram och tillbaka heller men värderar stabilitet.

Tittat mest på denna, Crucial MX500. 1800 kr och TCL flash likt samsung evo som ligger högre i pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644070

Den verkar prisvärd! För min del så har Samsung fungerat bra, och det sitter ju en sådan i idag, därav kan jag tänka mig att det inte blir mindre smidigt om man skaffar en sådan igen i alla fall

Skrivet av jnsson:

Använd t.ex. CrystalDiskInfo för att få fram SMART data om din mekaniska hårddisk. När du startat upp prgrammet, klicka på den disk som är din mekaniska. Och gå till Inställningar -> Avancerade funktioner -> Raw-värden Välj 10 [DEC] och sen lägg upp en bild här i tråden så kan vi se statusen på din disk.

Tackar för infon, här har vi en skärmdump:

Skrivet av mrqaffe:

Har själv aldrig använt deras kloningsverktyg men det är ju bara att prova det och funkar det inte så byter man tillbaka till ursprungsssdn, ahci är inget du manuellt ska behöva installera drivers för idag och nvme är hårdvarurelaterat och är inget du kan ändra på.
Det som kan vara bra att tänka på är att du ska kunna ansluta båda ssdern för att kunna klona, du behöver alltså 2st M.2 platser med nvme stöd för att kunna klona, finns det inte i datorn kan du behöva skaffa nått för att kunna koppla in det via usb.

Okej, det låter lovande

Kan jag använda något av dessa?

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX...
https://www.komplett.se/product/1193250/datorutrustning/lagri...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MT-Adam:

Den verkar prisvärd! För min del så har Samsung fungerat bra, och det sitter ju en sådan i idag, därav kan jag tänka mig att det inte blir mindre smidigt om man skaffar en sådan igen i alla fall

Tackar för infon, här har vi en skärmdump:
<Uppladdad bildlänk>

Okej, det låter lovande

Kan jag använda något av dessa?

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX...
https://www.komplett.se/product/1193250/datorutrustning/lagri...

De ska funka åtminstone enligt det som går att läsa men den från Komplett var kanske lite väl avancerad men du kanske vill ha en fristående klonare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Den verkar prisvärd! För min del så har Samsung fungerat bra, och det sitter ju en sådan i idag, därav kan jag tänka mig att det inte blir mindre smidigt om man skaffar en sådan igen i alla fall

Tackar för infon, här har vi en skärmdump:
<Uppladdad bildlänk>

Okej, det låter lovande

Kan jag använda något av dessa?

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX...
https://www.komplett.se/product/1193250/datorutrustning/lagri...

Den disken ser ut att må alldeles utmärkt! Inga rapporterade svaga eller dåliga sektorer eller något fel överhuvudtaget på den disken. Ca 20000 timmar är inte heller så farligt mycket. Har en WD som gått lite mer än det dubbla hos mig som inte rapporterat något fel överhuvudtaget heller. Jag skulle behålla den disken så länge den har samma hälsostatus som nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag inser nu att det gått 4 månader sedan jag skrev inlägget, men det kom andra saker i vägen så att säga...
Tänkte bara dubbelkolla så att detta bör vara kompatibelt och smärtfritt, det skiljer ju sig lite, men det bör väl fungera att klona och använda den nya M.2 i datorn utan andra modifikationer ändå?:

*Moderkort: Asus Maximus_VIII_Extreme
(M.2 Socket 3 with M Key, storage device support (PCIe 3.0 x4 and SATA modes

*Nuvarande minne: Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD
(Interface: PCIe 3.0 x4 (up to 32Gb/s) NVMe 1.1)
(Cache Memory: Samsung 512MB Low Power DDR3)

*Tänkt minne att köpa för att klona: 970 EVO Plus NVMe™ M.2 SSD 2TB
(Interface: PCIe Gen 3.0 x4, NVMe 1.3)
(Cache Memory: Samsung 2GB Low Power DDR4 SDRAM)

*Kloningsstation: ICY BOX IB-2812CL-U3
(https://icybox.de/en/product.php?id=69)
Tänkte att jag kan göra processen via min laptop istället då bytet av M.2 är till den stationära.

Permalänk
Medlem

Den dockan är för M.2 Sata diskar så det fungerar inte med det du har och tänkt köpa.
Skaffa ett externt kabinett ex.vis Asus Rog nvme så kan du klona via den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Den dockan är för M.2 Sata diskar så det fungerar inte med det du har och tänkt köpa.
Skaffa ett externt kabinett ex.vis Asus Rog nvme så kan du klona via den.

Tack så mycket för svaret, superbra att jag besparade mig det problemet!
Denna verkar klara både NVMe och SATA samt vara ett tryggt "fodral" om man någon gång vill bära med sig en M.2 https://www.komplett.se/product/1220519/datorutrustning/lagri...

Dessa komponenter + Samsung Migration Software = win?