Uncorrectable sector count

Permalänk
Medlem

Uncorrectable sector count

Hej! Hittade en hårddisk liggandes i hemmet och kopplade in den i datorn. Någon som vet vad Uncorrectable Sector Count betyder i SMART data? Enligt CrystalDiskInfo

Så har den 193 under Uncorrectable Sector Count. I Hard Disk Sentinel programmet som jag använder mer säger den att den hittade 193 dåliga sektorer under sitt själv-test

Hur illa skulle ni säga att det är?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ganska illa då det är många skadade sektorer på disken. Bra läge att säkerhetskopiera data om det inte har gjorts förr.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Ganska illa då det är många skadade sektorer på disken. Bra läge att säkerhetskopiera data om det inte har gjorts förr.

/z

Det finns ingenting på disken, jag hittade hårddisken i en låda så ur det perspektivet är det ingen fara gällande data. Håller på kör ett skrivtest som Hard Disk Sentinel programmet har. Se om den ger några mer fel på sektorer. Vad är skillnaden på Uncorrectable vs Current Pending och Uncorrectable vs Reallocated? Betyder Uncorrectable att den inte kan reallocate sektorerna alls?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Det finns ingenting på disken, jag hittade hårddisken i en låda så ur det perspektivet är det ingen fara gällande data. Håller på kör ett skrivtest som Hard Disk Sentinel programmet har. Se om den ger några mer fel på sektorer. Vad är skillnaden på Uncorrectable vs Current Pending och Uncorrectable vs Reallocated? Betyder Uncorrectable att den inte kan reallocate sektorerna alls?

Det är som du skriver sektorer som inte kan omallokeras till andra fysiska sådana. Hur som är det läge att inte använda en sådan HDD alls.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är som du skriver sektorer som inte kan omallokeras till andra fysiska sådana. Hur som är det läge att inte använda en sådan HDD alls.

Okej, Med andra ord återvinningen för den hårddisken då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att disken inte bör användas till något viktigt, men att slänga den är enligt min mening att gå lite väl långt...

Formatera den, kör chkdsk för att kontrollera den (finns någon flagga för att testa den grundligt och markera trasiga sektorer i filsystemet så de inte används), kopiera in bilder etc du vill spara i så många kopior det får plats, och lägg disken någonstans, t ex hos föräldrarna. Du kan inte räkna med att den fungerar, men en extra kopia på dina viktiga filer gör ju inget sämre iaf. Förutom om du har det i bakhuvudet att "jag har ju ändå en kopia till på den där gamla trasiga disken" och skiter i att göra riktiga backuper dvs.