Server för Frigate och Plex

Permalänk
Medlem

Server för Frigate och Plex

Bakgrund
Jag har idag en server som bygger på en Intel Atom C3558. Den fungerar OK som lagringsserver och för enklare applikationer men nu vill jag: (1) dedikera den servern till bara fillagring, och (2) skaffa ytterligare en server, med lite kraftfullare hårdvara, för att köra Frigate (videoövervakningsmjukvara) och Plex.

Frågeställning
Vad har ni för input på ny hårdvara?

Min första tanke är att försöka hitta en begagnad tower-server, men när jag kollar på Tradera och Blocket hittar jag bara väldigt gamla datorer (processorer från 2009-2013). Det är väl inget problem i sig, men vad jag läst mig till bör jag absolut skaffa en CPU med Quick Sync och även om det gjordes en handfull Xeon CPUer 2012 och 2013 med Quick Sync så blev det riktigt poppis först slutet på 2015.

Min andra tanke är att köpa en NUC eller någon annan strömsnål, liten, barebones. Men Frigate får ändå anses som någorlunda driftkritiskt, eftersom jag använder det som övervakningssystem för huset. Tittar man dock på hårdvarurekommendationerna på Frigates hemsida är det inte direkt några server-grade-grejer på listan. Kanske är det överdrivet med Xeon och ECC?

Sist, men inte minst, har vi vårt nya elprisläge vilket gör att jag vill tänka lite på vilken effekt som krävs för att driva runt maskineriet. Det är ytterligare en anledning att inte köpa en 10 år gammal tornserver...

All input mottages tacksamt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Behöver inte Frigate primärt Coral eller något liknande? Har själv börjat kolla på samma sak
Byggde för något år sedan en Xeon-maskin baserat på ett mobo-cpu-minne kit från Ali, fungerade klockrent men drog tyvärr rätt mkt.

Nu kör jag en mac mini 2010 som server som ligger under 10w.
Så kanske en lite nyare mac mini med ssd, om du nu ändå har kvar lagring i din gamla server? (beror lite på hur kraftig GPU du behöver för Plex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Behöver inte Frigate primärt Coral eller något liknande? Har själv börjat kolla på samma sak
Byggde för något år sedan en Xeon-maskin baserat på ett mobo-cpu-minne kit från Ali, fungerade klockrent men drog tyvärr rätt mkt.

Nu kör jag en mac mini 2010 som server som ligger under 10w.
Så kanske en lite nyare mac mini med ssd, om du nu ändå har kvar lagring i din gamla server? (beror lite på hur kraftig GPU du behöver för Plex)

Coral används (så vitt jag vet) för objektsdetektering, inte för video transcoding; så det ena utesluter inte det andra i det här fallet. Men systemet jag bygger behöver ha en pci-slot till övers för ett Coral-kort.

Just nu är jag väldigt sugen på en Intel NUC 10 eller en liknande variant från Asus, men det tar emot att köpa desktop grejer för 24/7-användning... Hur som haver verkar TDP på dessa i7or ligga på ~15W vilket ändå får anses godkänt.

Den nuvarande servern har nog ~10TB kvar, men jag har ett antal 3 och 4 TB-diskar liggandes som jag avser använda i den nya servern (om det får plats, ingen av ovan NUCar har 3.5"-platser). Ett annat alternativ är att den gamla servern fortsatt har all media på sig och sen monterar jag en NFS-share på den nya servern. Kamerainspelningen kan gå till intern SSD och Plex kan köra från NFS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En LV/ULV CPU med en 32gb+ ECC minne? De ligger ju inte på mer än 35-45W TDP eller sådär men är mångt kraftfullare än färdiga system (typ NASar som QNAP etc.)

Permalänk
Medlem

Blev väldigt nyfiken på din lösning och försökte kolla på de olika varianterna av Coral-korten. Vilket kort använder du (länka gärna) samt hur ansluter du det idag?

Vilken typ av kameror använder du och vad är din erfarenhet av Frigate?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Blev väldigt nyfiken på din lösning och försökte kolla på de olika varianterna av Coral-korten. Vilket kort använder du (länka gärna) samt hur ansluter du det idag?

Vilken typ av kameror använder du och vad är din erfarenhet av Frigate?

/z

Jag har inget Coral kort, än. De är väldigt svåra att få tag på och jag har som ovan nämnt ingen dedikerad hårdvara som NVR.

Just nu använder jag billiga TP-link-kameror (C100). De är inge vidare, men för 300 SEK per kamera ville jag prova att sätta upp några stycken och se hur Frigate fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

raspberrypi.dk har usb-stickan i lager och skickar till sverige, något dyr där dock.
https://raspberrypi.dk/produkt/google-coral-usb-accelerator/

Permalänk
Medlem

Nu har jag rotat runt lite till och framförallt snackat med en polare som jobbar med kameraövervakning. Kontentan är att Intels nya inbyggda grafikprocessor är riktigt bra och i kombination med QuickSync borde det räcka med en UHD7** för mina behov. Det innebär alltså att jag nu letar efter en Intel CPU av Gen 11 eller nyare.

Därför har jag tre förslag jag nu bollar:

1. DIY-varianten: https://www.prisjakt.nu/list/mediaserver--l4262702 (utan chassi, jag har ett liggandes)

2. NUC-varianten: https://www.inet.se/produkt/2220811/asus-minipc-barebone-pn63...

3. Prod-varianten: https://www.dustinhome.se/product/5011283514/precision-3460-s...

Prod-varianten är den burk polaren använder i fält, men jag tror inte jag kan rättfärdiga priset. Då återstår att välja mellan DIY och NUC. DIY är lite billigare, men framförallt är jag orolig för att NUCen ska bli varm och högljudd. Dessutom har NUCen en Mobile-CPU och den kör Iris-graphics. Varken jag eller min polare kan utröna huruvida den har samma trevliga prestanda som UHD7**-serien. Någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En praktisk fråga, har du verkligen behov av Transcoding? Jag kör Plex till Android TV med direktuppspelning och behöver ingen transcoding och kommer därför runt med en betydligt mindre strömtörstig lösning. Alternativt använda en Nvidiea Shield Pro för ca 1500-1900kr för Transcoding:en.

Vad vill du uppnå med separationen mellan lagring och NVR/Plex?

Ponera att du inte behöver Transcoding skulle följande kunna vara ett alternativ?

Använda ESXi som hypervisor
- NVME - Installation för ESXi/vSphere samt lagring av VM:ar
- VM1 - Lagring med Passthrough av SATA/U2 kontrollern
- VM2 - Plex & Frigate. Passthough av M.2 versionen av Coral B/M via PCIe-porten och en adapter PCIe->M.2.

Vad jag kunnat läsa på Frigates forum skulle denna uppställningen kunna funka och du slipper en ytterligare dyr och strömtörstig dator.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Vad vill du uppnå med separationen mellan lagring och NVR/Plex?

Separation of concerns. Pengarna i sig är inget problem, jag vill bara att lösningen ska bli kostnadseffektiv och lösa de problemen jag har.

Tack för input dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör kvm på en nuc med 10gig nic och en vm med docker containers inklusive plex. Om man inte behöver transcoda så funkar nuc bra. Har 10th gen i7 och den idlar mest och drar 15w när jag mätte.

Min truenas burk drar dock 70w

Dyrt med nucar just nu dock, som allt annat.

Permalänk
Medlem

Det är inga som helst problem att köra enterprise-produkter som inte är server-hårdvara för det du tänker använda det till.

Men som jag tolkar dig är allt detta till hemmabruk och då hamnar man ju ofta längre ut på prisdelen av pris-driftsäkerhetsskalan.
Istället för att investera i dyr hårdvara är det i dessa fall enligt mig bättre att investera i tid och att läsa på om olika systemuppsättningar och hur man kan höja sin driftsäkerhet på mjukvarusidan.

Mina rekommendationer är att du börjar med att köra vidare med din gamla enhet som lagring, precis som du skriver, och att du köper en någorlunda ny NUC med stöd för ett coral-kort. NUCar har otroligt bra stöd generellt i Linux och är idag något av en guldstandard för enklare hemmalabb.
Transcoding med QuickSync är otroligt smidigt och smärtfritt.

Seprerade system för processering och lagring är överhuvudtaget att föredra, speciellt idag när allt går mot containrar, skalbarhet och flexibilitet.
Med alla containervolymer monterade över nätverket mot din NAS blir NUCen en ren workload-enhet som du kan byta ut om dina behov förändras.

Permalänk

Jag tar tacksamt emot tips på NUC system (systemspec, minne, cpu, dual nic mm) och var man kan beställa dem till vettigt pris.
Kör idag Homeassistant (hassio) med zigbee USB dongel > 25 devices, 7 kameror (Dahua) i en Proxmox på en gammal Fujitsi Esprimo (Fujitsu ESPRIMO P900 E90+ - Microtower - 1 x Core i7 2600 / 3.4 GHz - RAM 16 GB).

Har inte fått till kamerorna mot Home assistant, videon droppar mest hela tiden. De fungerar med andra applikationer från Dahua eller Synology och VLC stream.

Har Synology NAS 20TB för att lagra video och foton genom plex-Onedrive mm. Tellstick med extern antenn för nexa på långa avstånd i trädgård.
Men vill gärna få till frigate till min kameror och gärna med Google Coral när det går att köpa.
Så ge gärna tips på en bra NUC eller alternativ.
Önskar er en riktigt God Jul!