Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja ha dom där små ”uttagen med Wi-Fi” med Wi-Fi 6E hittills finns dom bara med 5.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag kör den i en dockercontainer på en Pi. Det fungerar bra men min poäng är detta. Varför ska det behövas program från tredje part för att få program från Ubiquiti att fungera?

Det är väl å ena sidan skitbra att de fokuserar på att bygga nätverkslösningar istället för att skriva databasmotorer (MongoDB) eller programmeringsspråk/-bibliotek (Java). Men ja: otroligt trist att de inte verkar bry sig om att förnya existerande kod så man kan undvika att binda sig till antika versioner av tredjepartssystemen.

Permalänk
Medlem

Jag har en Unifi NVR som fortfarande är inkopplad, men jag kommer ju inte in i denna längre.
Hur gör man för att få tag i filerna som är där? För jag antar att den fortfarande spelar in?
Jag tänker mig att byta ut denna mot en Cloud Key Gen 2, men skulle gärna få tag i information som finns kvar.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Jag har påbörjat att sätta upp några vlans i en opnSense lösning (router/brandvägg). Jag kommer sedan att ha 2 st puckar ifrån unify men jag misstänker att jag måste ha ytterligare någon enhet ifrån unify för att kunna skapa alla konfigureringar och att utnyttja dem olika vlanen ifrån opnSense.

Det är iaf ett gränssnitt som det görs i om man kollar på youtube på pfsense/opnsense + unify.
Skulle det räcka att ha en unify switch eller vad för något behöver man ha för att kunna göra detta? Eller är det mer en gateway som behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag har påbörjat att sätta upp några vlans i en opnSense lösning (router/brandvägg). Jag kommer sedan att ha 2 st puckar ifrån unify men jag misstänker att jag måste ha ytterligare någon enhet ifrån unify för att kunna skapa alla konfigureringar och att utnyttja dem olika vlanen ifrån opnSense.

Det är iaf ett gränssnitt som det görs i om man kollar på youtube på pfsense/opnsense + unify.
Skulle det räcka att ha en unify switch eller vad för något behöver man ha för att kunna göra detta? Eller är det mer en gateway som behövs?

Jag tror det du söker är en Unifi Controller, det kan du slänga upp själv på tex. en raspberry pi.
Har ingen egen erfarenhet om det då jag själv kör en UDM PRO som sköter det.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012282453-UniFi-Netw...-

Permalänk
Skrivet av MB:

Jag har påbörjat att sätta upp några vlans i en opnSense lösning (router/brandvägg). Jag kommer sedan att ha 2 st puckar ifrån unify men jag misstänker att jag måste ha ytterligare någon enhet ifrån unify för att kunna skapa alla konfigureringar och att utnyttja dem olika vlanen ifrån opnSense.

Det är iaf ett gränssnitt som det görs i om man kollar på youtube på pfsense/opnsense + unify.
Skulle det räcka att ha en unify switch eller vad för något behöver man ha för att kunna göra detta? Eller är det mer en gateway som behövs?

Det kan hända du kan göra allt detta igenom mobilappen, om allt du vill ha är enkelhet. För mer kontroll, ladda ner deras Unifi Network Application (https://www.ui.com/download-software/). Den måste bara vara igång när du gör ändringar på nät eller enheter, och kan då köras som ett fristående program. Vill du ha lite rolig statistik och sånt kan du som sagt slänga in den på en server av något slag (vad som helst från Raspberry Pi och uppåt, antingen som dockercontainer, som VM eller direkt på hårdvaran.

Vill du ha något som mer eller mindre sköter sig självt är en lösning via Unifis molntjänst och en cloud key lösningen för dig. Dream Machine eller Gateway är slöseri om du redan har en bra router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag har påbörjat att sätta upp några vlans i en opnSense lösning (router/brandvägg). Jag kommer sedan att ha 2 st puckar ifrån unify men jag misstänker att jag måste ha ytterligare någon enhet ifrån unify för att kunna skapa alla konfigureringar och att utnyttja dem olika vlanen ifrån opnSense.

Det är iaf ett gränssnitt som det görs i om man kollar på youtube på pfsense/opnsense + unify.
Skulle det räcka att ha en unify switch eller vad för något behöver man ha för att kunna göra detta? Eller är det mer en gateway som behövs?

Du kan ladda ner deras kontroller och köra på din dator om du inte har en server. Den behöver nödvändigtvis inte vara igång när det är uppe och snurrar.

Sedan kan man även göra en basic konfiguration via deras mobil app, om de inte ändrat på det

Permalänk
Skrivet av MB:

Jag har påbörjat att sätta upp några vlans i en opnSense lösning (router/brandvägg). Jag kommer sedan att ha 2 st puckar ifrån unify men jag misstänker att jag måste ha ytterligare någon enhet ifrån unify för att kunna skapa alla konfigureringar och att utnyttja dem olika vlanen ifrån opnSense.

Det är iaf ett gränssnitt som det görs i om man kollar på youtube på pfsense/opnsense + unify.
Skulle det räcka att ha en unify switch eller vad för något behöver man ha för att kunna göra detta? Eller är det mer en gateway som behövs?

Varför kör du VLANS och vilken opnsense lösning kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför kör du VLANS och vilken opnsense lösning kör du?

Vill segregrera mitt nätverk, mest ur ett säkerhets och integritets -skäl skulle jag säga. Hur menar du med vilken opnsense lösning jag kör? Det finns väl endast en? Dvs dem har väl inte som pfSense att det finns enterprise och så va?

Permalänk
Skrivet av MB:

Vill segregrera mitt nätverk, mest ur ett säkerhets och integritets -skäl skulle jag säga. Hur menar du med vilken opnsense lösning jag kör? Det finns väl endast en? Dvs dem har väl inte som pfSense att det finns enterprise och så va?

Varför vill du segregera ditt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Vill segregrera mitt nätverk, mest ur ett säkerhets och integritets -skäl skulle jag säga. Hur menar du med vilken opnsense lösning jag kör? Det finns väl endast en? Dvs dem har väl inte som pfSense att det finns enterprise och så va?

Skrivet av Dinkefing:

Varför vill du segregera ditt nätverk?

Som jag sa, ur ett säkerhetsperspektiv. Har jag någon pryl som kör en mjukvara som inte längre får säkerhetsuppdateringar eller kanske bara inte behöver nå andra enheter på nätverket. Det kanske inte ska nå internet.

Permalänk
Medlem

Fick ärva lite gammal Unifi utrustning från jobbet, fick med allt utom en USG 4.

Cloudkey gen2 plus
3 Unifi AP's
Unifi switch 24 port 250w.

Tänkte komplettera detta med en USG 4 för hemmanätverket men just USG 4 är ju slut hos alla återförsäljare. Finns det något alternativ i 1500:- klassen som jag kan köpa istället?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför vill du segregera ditt nätverk?

Förutom det uppenbara (säkerhet) finns ju möjligheten att någon bara vill lära sig mer om hur det funkar, eller att de har en fäbless för det nördiga. Det är orsaker så goda som några om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Fick ärva lite gammal Unifi utrustning från jobbet, fick med allt utom en USG 4.

Cloudkey gen2 plus
3 Unifi AP's
Unifi switch 24 port 250w.

Tänkte komplettera detta med en USG 4 för hemmanätverket men just USG 4 är ju slut hos alla återförsäljare. Finns det något alternativ i 1500:- klassen som jag kan köpa istället?

Samtliga modeller av USG är daterade och får bara säkerhetsuppdateringar. Jag skulle köra på UDM eller en UDR istället, då dem är betydligt bättre!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Tänkte komplettera detta med en USG 4 för hemmanätverket men just USG 4 är ju slut hos alla återförsäljare. Finns det något alternativ i 1500:- klassen som jag kan köpa istället?

Om jag vore du skulle jag inte köpt en USG utan tittat på nåt annat, de har många år på nacken nu.

För 1 500 spänn är nog en äldre stationär dator med t.ex. pfSense svårslagen. Eventuellt har Mikrotik nåt lämpligt, men jag har inte någon vidare koll på deras sortiment.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Om jag vore du skulle jag inte köpt en USG utan tittat på nåt annat, de har många år på nacken nu.

För 1 500 spänn är nog en äldre stationär dator med t.ex. pfSense svårslagen. Eventuellt har Mikrotik nåt lämpligt, men jag har inte någon vidare koll på deras sortiment.

+1 för denna rekommendation. Nätverkskillarna på jobbet blev inte alls kompisar med USG när de provade ut den för fjärrkontor för några år sen (för begränsad funktionalitet), och är den dessutom EOL så ska man definitivt hålla sig borta från den.

pf- eller OpnSense är riktigt kraftfulla även på relativt snålt tilltagen PC-hårdvara. Se bara till att använda Intel-nätverkskort för bästa möjliga kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Om jag vore du skulle jag inte köpt en USG utan tittat på nåt annat, de har många år på nacken nu.

För 1 500 spänn är nog en äldre stationär dator med t.ex. pfSense svårslagen. Eventuellt har Mikrotik nåt lämpligt, men jag har inte någon vidare koll på deras sortiment.

Gör de dyra elpriserna idag att det på typ tre år blir märkbar prisskillnad?
I sånt fall kan en stationär som ex. PFSense router bli betydligt dyrare än en annan energisnål router.
Kanske någon här som är bra på el som kan göra ett prisexempel: Typ 3 år med stationär router vs 3 år med arm router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Gör de dyra elpriserna idag att det på typ tre år blir märkbar prisskillnad?
I sånt fall kan en stationär som ex. PFSense router bli betydligt dyrare än en annan energisnål router.
Kanske någon här som är bra på el som kan göra ett prisexempel: Typ 3 år med stationär router vs 3 år med arm router.

Man kanske inte ska använda en antik stationär dator som plattform för pfSense. Det finns datorer som i princip är samma hårdvara som en vanlig router. De ger i stort sett samma el-förbrukning.

Permalänk
Medlem

Behöver en switch som kan tagga upp vlan, kallas det managed switch? Klarar Ubiquiti UniFi USW Flex Mini 5 Port detta?

Permalänk
Skrivet av MB:

Behöver en switch som kan tagga upp vlan, kallas det managed switch? Klarar Ubiquiti UniFi USW Flex Mini 5 Port detta?

Den funktion du söker heter IEEE 802.1q. Den här switchen verkar inte stödja denna standard. Det finns billiga 5- och 8-portars modeller från TP-Link och DLink på exempelvis Kjell.com, men då får du ju inte in dem i ditt Unifi-gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Den funktion du söker heter IEEE 802.1q. Den här switchen verkar inte stödja denna standard. Det finns billiga 5- och 8-portars modeller från TP-Link och DLink på exempelvis Kjell.com, men då får du ju inte in dem i ditt Unifi-gränssnitt.

Kanske kunde kollat innan jag skrev men här står det fully managed switch https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
Är den det så klarar den taggade paket eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Kanske kunde kollat innan jag skrev men här står det fully managed switch https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
Är den det så klarar den taggade paket eller?

Yes, du kan tagga vlan på den, har en själv.

Permalänk
Skrivet av MB:

Kanske kunde kollat innan jag skrev men här står det fully managed switch https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...
Är den det så klarar den taggade paket eller?

Det borde den göra, och som du ser på ett av svaren gör den det men jag är förvånad att de inte skriver ut det explicit som de gör på de dyrare switcharna. Varken ”layer 2” eller ”managed” betyder egentligen något i det här sammanhanget, men kombinationen kommer oftast - men inte garanterat - med möjligheten att konfigurera portar för VLAN.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Om jag vore du skulle jag inte köpt en USG utan tittat på nåt annat, de har många år på nacken nu.

För 1 500 spänn är nog en äldre stationär dator med t.ex. pfSense svårslagen. Eventuellt har Mikrotik nåt lämpligt, men jag har inte någon vidare koll på deras sortiment.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

+1 för denna rekommendation. Nätverkskillarna på jobbet blev inte alls kompisar med USG när de provade ut den för fjärrkontor för några år sen (för begränsad funktionalitet), och är den dessutom EOL så ska man definitivt hålla sig borta från den.

pf- eller OpnSense är riktigt kraftfulla även på relativt snålt tilltagen PC-hårdvara. Se bara till att använda Intel-nätverkskort för bästa möjliga kompatibilitet.

Ja om gillar att själva pfsense datorn drar 30-40W i dessa tider så är det helt bortkastade pengar enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ja om gillar att själva pfsense datorn drar 30-40W i dessa tider så är det helt bortkastade pengar enligt mig.

Min ska dra ca 15W vid normal belastning. Headless, solid-state och en inte alldeles för stor i3u-CPU.
Visst, någon gång kommer jag säkert vilja sätta en liten men minst lika kraftfull Arm-maskin på samma uppgift, men det är ju diminishing returns: break-even för en nyinvestering motsvarar rätt många timmars driftstid med det effektuttag jag har idag.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min ska dra ca 15W vid normal belastning. Headless, solid-state och en inte alldeles för stor i3u-CPU.
Visst, någon gång kommer jag säkert vilja sätta en liten men minst lika kraftfull Arm-maskin på samma uppgift, men det är ju diminishing returns: break-even för en nyinvestering motsvarar rätt många timmars driftstid med det effektuttag jag har idag.

Och har den wifi? Hur kopplar du upp den mot en skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och har den wifi? Hur kopplar du upp den mot en skärm?

Med en headless installation kopplar man oftast inte upp någon skärm eller dylikt lokalt mot apparaten, därav headless. Den är dock tillgänglig över nätverket, i fallet pf-sense, genom webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja om gillar att själva pfsense datorn drar 30-40W i dessa tider så är det helt bortkastade pengar enligt mig.

Ja som elpriserna är idag så har man gått break even på kanske ett år genom att köpa nåt mer energieffektivt, men sett till pris/prestanda och "normala" elpriser är det nog svårslaget ändå.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Och har den wifi? Hur kopplar du upp den mot en skärm?

Har kört med separata accesspunkter i evigheter: mitt hus är för långsträckt för att en router med inbyggd accesspunkt ska vara användbar, så det är inte något alternativ. Hade jag bott i en tvåa hade kanske ekvationen sett annorlunda ut, men troligen inte: jag gillar flexibiliteten detta ger mig.

Jag använde skärm mot routern när jag första gången installerade operativsystemet. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva göra det igen under hårdvarans livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Behöver en switch som kan tagga upp vlan, kallas det managed switch? Klarar Ubiquiti UniFi USW Flex Mini 5 Port detta?

Det ska den göra. Osäker på om det kommer med en nätadapter dock. Sedan behöver man deras controler för att programmera