Gamers Nexus spyr galla över drivrutinerna till Intel Arc "Alchemist"

Permalänk
Medlem

There are some work left here to be done.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Hade hellre sett, som Steven säger, en slimmad driver/kontrollpanel som fungerade och en aggresiv utrullning över kommande år med features än detta.
Jag är nyfiken på om dom testade Smoothsync i Dx 12 också. Dom nämner Dx9/10/11 och där har Intel sagt att dom har problem.
Visserligen inte bra det heller men någonstans har man satt förväntningarna. Kanske även då från Intels sida helt borde stänga av den för icke-godkända titlar eller att det enbart fungerade med Dx 12? Svåra val. Men hellre mindre och fungerande än detta enligt mig.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Tack för att du förklarade meningen. Läste och läste och tänkte jag måste vara helt dum i huvudet som inte förstår att det är problem med att man måste ansluta en ny skärm för att få bild när den gamla skärmen gått sönder.

Skärmar brukar ju inte gå sönder särskilt ofta så hade det nu varit så att en skärm skulle gått sönder mitt under testning av ett grafikkort så skulle det ju kunna tyda på att det var grafikkortet som hade förstört skärmen, vilket hade varit klart värre och något som det hade skrivits spaltmeter om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Tack för att du förklarade meningen. Läste och läste och tänkte jag måste vara helt dum i huvudet som inte förstår att det är problem med att man måste ansluta en ny skärm för att få bild när den gamla skärmen gått sönder.

Tänkte är detta en ny feature som Alchemist (och därav det valda namnet) introducerat. Att den kan förvandla fotoner till bild genom att andas rätt frekvenser och störa upp atomerna i en magisk 3d bild. Men ack, det var alltså inte så...

Ingen fara Videon var väldigt intressant. Gillar att höra Steve grilla företag plus att han då ofta känner sig trött på livet och skakar mycket på huvudet under videons gång

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har stressen varit så stor att få ut produkterna innan Intel/AMD får ut sina nästa serier? Det är min enda teori till varför man stressat ut en sådan tydlig bajsmacka till drivrutiner. Högt pikant i smaken om man frågar Ove.

Utvecklarna av drivrutinerna har ju uppenbart vetat om detta men blivit överkörda av någon ansvarig på vägen som inte vågar säga nej. Kanske har man gamblat och börjat lanseringen av grafikkorten i hopp om att utvecklarna ska hinna fixa de värsta problemen i tid. Men det borde inte skett när man varit så långt ifrån fungerande drivrutiner.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

ofyfan, illa för intel... drivarna är så jävla viktiga att de fungerar, största anledningen att jag ligger kvar hos nvidia är drivarna, varenda gång jag kör amd radeon ångrar jag mig pga drivar problem, har fan aldrig problem med nvidia drivaren och gillar starkt att man kan skapa custom resolutions osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ofyfan, illa för intel... drivarna är så jävla viktiga att de fungerar, största anledningen att jag ligger kvar hos nvidia är drivarna, varenda gång jag kör amd radeon ångrar jag mig pga drivar problem, har fan aldrig problem med nvidia drivaren och gillar starkt att man kan skapa custom resolutions osv

Jupp och ända sedan gcn har drivarna varit helt ok men uppfattningen att drivarna är dåliga sitter kvar av någon anledning så undrar vad Intel får för rykte då.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Har Intel sagt något om detta??
Har ej koll på twitter osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jupp och ända sedan gcn har drivarna varit helt ok men uppfattningen att drivarna är dåliga sitter kvar av någon anledning så undrar vad Intel får för rykte då.

Att AMD har rykte om dåliga drivrutiner är sen gammalt. Redan de gamla grekerna... nej jag menar ATI hade dåligt rykte för sina drivrutiner innan AMD köpte upp dem. Folk var skeptiska inför lanseringen av första Radeon, eftersom ATI Rage då hade så dåliga drivrutiner. Sedan har det fortsatt på samma spår. Det är märkligt att de på 20+ år inte lyckats skaka av sig den uppfattningen. Lär ju ta lika länge för Intel, om de stannar kvar i grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att AMD har rykte om dåliga drivrutiner är sen gammalt. Redan de gamla grekerna... nej jag menar ATI hade dåligt rykte för sina drivrutiner innan AMD köpte upp dem. Folk var skeptiska inför lanseringen av första Radeon, eftersom ATI Rage då hade så dåliga drivrutiner. Sedan har det fortsatt på samma spår. Det är märkligt att de på 20+ år inte lyckats skaka av sig den uppfattningen. Lär ju ta lika länge för Intel, om de stannar kvar i grafikkortsmarknaden.

Kan ej avgöra hur mkt av inlägget som är sarkasm men att amd drivar aldrig fungerar känns mest som 100% hörsägen numer. Visst att de saknar vissa funktioner Nvidia har men jag har ej märkt skillnad på mina amd o Nvidia drivrutiner senaste 10-15 åren när det kommer till stabilitet. Inga specifika klagomål åt ena eller andra hållet från vänner o bekanta heller så det känns mest som att det är fd ATI Rage användare eller dylikt som håller liv i legenden.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Kan ej avgöra hur mkt av inlägget som är sarkasm men att amd drivar aldrig fungerar känns mest som 100% hörsägen numer. Visst att de saknar vissa funktioner Nvidia har men jag har ej märkt skillnad på mina amd o Nvidia drivrutiner senaste 10-15 åren när det kommer till stabilitet. Inga specifika klagomål åt ena eller andra hållet från vänner o bekanta heller så det känns mest som att det är fd ATI Rage användare eller dylikt som håller liv i legenden.

Jag har ett 6700XT (kör Windows 11)
Min "AMD Software" fungerar ibland. Jag kan starta det, men oim jag minimerar det kan jag ej gå in i programmet igen.
Jag kan inifrån ett spel starta en inspelning, varannan gång kan jag starta programmet igen och stoppa inspelningen.
Ibland har programmet avinstallerat sig (jag har inte automatiska uppdateringar på)
Ibland dör skärmen och kräver en omstart av datorn.
Ibland startar aldrig skärmen efter att windows gått i vänteläge (jag kan RDPa in så windows startar igång, gissar att det är grafikkortet eller mjukvaran som ej startar upp.
Beta-drivrutiner eller "stabil" release spelar ingen roll.

Om jag bara spelar så är det nästan aldrig problem, en svart skärm i några sekunder i kvartalet kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag har ett 6700XT (kör Windows 11)
Min "AMD Software" fungerar ibland. Jag kan starta det, men oim jag minimerar det kan jag ej gå in i programmet igen.
Jag kan inifrån ett spel starta en inspelning, varannan gång kan jag starta programmet igen och stoppa inspelningen.
Ibland har programmet avinstallerat sig (jag har inte automatiska uppdateringar på)
Ibland dör skärmen och kräver en omstart av datorn.
Ibland startar aldrig skärmen efter att windows gått i vänteläge (jag kan RDPa in så windows startar igång, gissar att det är grafikkortet eller mjukvaran som ej startar upp.
Beta-drivrutiner eller "stabil" release spelar ingen roll.

Om jag bara spelar så är det nästan aldrig problem, en svart skärm i några sekunder i kvartalet kanske.

Det låter ju riktigt uselt. Du borde lämna tillbaka grafikkortet. Det där är inte standard upplevelse. Fast jag har iofs ingen koll på win 11. Det kanske funkar sämre där. :/

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Det låter ju riktigt uselt. Du borde lämna tillbaka grafikkortet. Det där är inte standard upplevelse. Fast jag har iofs ingen koll på win 11. Det kanske funkar sämre där. :/

Ska skrivas till inet. Och ska dokumentera loggar lite ordentligare... Och kanske installera om datorn först så det inte är någon konfig jag själv gjort och sedan sitter och gnäller över ingenting.

Men jag har haft liknande upplevelse alla 3 gånger jag provat ATI/AMD. Anledningen att jag har det för tredje gång nu är att jag fick för mig att bygga en dator under komponentbristen 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Ska skrivas till inet. Och ska dokumentera loggar lite ordentligare... Och kanske installera om datorn först så det inte är någon konfig jag själv gjort och sedan sitter och gnäller över ingenting.

Men jag har haft liknande upplevelse alla 3 gånger jag provat ATI/AMD. Anledningen att jag har det för tredje gång nu är att jag fick för mig att bygga en dator under komponentbristen 2021

Starkt ändå att du hållt dig till amd så många gånger. Själv är 2060 det sämsta grafikkortet jag haft. Får blåskärm slumpmässigt, gpu ligger o puttra i 90 grader när jag gejmar (105grader hotspot) och har nyligen dammat av datan utan större påverkan. Men men nu handlar det om Intel så ska inte få denna tråd till Intel vs amd vs Nvidia. Dubbelkolla att du kopplat in gpu i rätt pci-e slot. Hade en kompis som körde sin gpu i sekundära pci-e platsen för grafikkort o hade liknande problem som du beskriver.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.