Konstigt fel på stereoanläggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Noterar dock att det är en lite äldre burk. Ett annan typ av fel som kan ge lite snarlik problematik är ju trasiga kanter och spolar. Har spolen kört fast kommer det såklart låta illa.

Han har ju enligt vad som skrivits tidigare testat andra högtalare, andra högtalarkablar, annan förstärkare, andra signalkablar, annan källa, annan inspelning och annat eluttag i annnat rum och problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det gick att kolla på videon men den var svårt att dra några slutsatser från mer än att du verkar ha ett väldigt kalt rum och att högtalarna stod direkt på golvet, det ger en negativa akustisk påverkan men för att kunna bedöma fel hade det varit bra om du använt en tongenerator och hittat oljuden och visat en jämförelse med samma ton mellan högtalarna.
Hur som helst så behöver du hjälp på plats för att komma vidare och fixa till akustiken i rummet.

Hmmm.......vet inte om rummet är så där otroligt kalt.

Videon är filmad från en skinnsoffa jag brukar sitta i då jag lyssnar på musik eller ser på TV (TV:n till höger om stapeln med grammofon, förstärkare o.s.v.). Framför soffan ett soffbord och bredvid borden en skinnfåtölj mellan soffa och balkongdörr. Till vänster om den dundrande högtalaren står en stor bokhylla.

Jag har haft ett liknande rum i en tidigare lägenhet och inte haft några problem med missljud från någon stereoanläggning.

Jag har satt "tassar" under högtalarna för att lättare kunna flytta dem. Dessutom testade jag med att lägga handdukar under högtalarna då problemet med distortion i den ena kanalen började. Det lindrade dock inte ens problemen.

Sedan är det väl mycket möjligt att akustiken i rummet kan förbättras men jag måste ändå tvivla på att den skapat det missljud som du kan höra från basen i den vänstra högtalaren.

Vad som stör mig är att problemet finns kvar även när jag provar med andra högtalare, förstärkare och även skiftar mellan CD-spelare och det gamla kassettdäcket. Fullständigt obegripligt. Lägg då till detta att jag bytt ut kablarna mellan förstärkaren och högtalaren.

En släkting till mig ska komma förbi och titta på eländet någon dag framöver. Sedan har jag pratat med en ljudbutik som ska göra hembesök till ett rimligt pris någon dag framöver, kanske nästa vecka. Ännu ett alternativ kan bli att flytta anläggningen till en annan lokal och testa. jag ska också försöka få tag på en tongenerator och testa med en sådan. Borde väl gå att köpa någonstans utan alltför långa leveranstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

jag ska också försöka få tag på en tongenerator och testa med en sådan. Borde väl gå att köpa någonstans utan alltför långa leveranstider.

Om du kan använda telefon/dator som källa kan du köra tongenerator den vägen via e.g.:
https://onlinetonegenerator.com/

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Hmmm.......vet inte om rummet är så där otroligt kalt.

Videon är filmad från en skinnsoffa jag brukar sitta i då jag lyssnar på musik eller ser på TV (TV:n till höger om stapeln med grammofon, förstärkare o.s.v.). Framför soffan ett soffbord och bredvid borden en skinnfåtölj mellan soffa och balkongdörr. Till vänster om den dundrande högtalaren står en stor bokhylla.

Jag har haft ett liknande rum i en tidigare lägenhet och inte haft några problem med missljud från någon stereoanläggning.

Jag har satt "tassar" under högtalarna för att lättare kunna flytta dem. Dessutom testade jag med att lägga handdukar under högtalarna då problemet med distortion i den ena kanalen började. Det lindrade dock inte ens problemen.

Sedan är det väl mycket möjligt att akustiken i rummet kan förbättras men jag måste ändå tvivla på att den skapat det missljud som du kan höra från basen i den vänstra högtalaren.

Vad som stör mig är att problemet finns kvar även när jag provar med andra högtalare, förstärkare och även skiftar mellan CD-spelare och det gamla kassettdäcket. Fullständigt obegripligt. Lägg då till detta att jag bytt ut kablarna mellan förstärkaren och högtalaren.

En släkting till mig ska komma förbi och titta på eländet någon dag framöver. Sedan har jag pratat med en ljudbutik som ska göra hembesök till ett rimligt pris någon dag framöver, kanske nästa vecka. Ännu ett alternativ kan bli att flytta anläggningen till en annan lokal och testa. jag ska också försöka få tag på en tongenerator och testa med en sådan. Borde väl gå att köpa någonstans utan alltför långa leveranstider.

Dålig akustik har inte med distorsionsproblemen att göra utan att rummet ser kalt ut var bara nått som syntes på videon, högtalarna ska inte stå på golvet om det inte är golvhögtare för det påverkar ljudet ganska mycket, dels ökar vasen men diskanten är ganska riktad och den komemr du inte att höra om su inte sitter väldigt lågt, ljudet kommer alltså att bli betydligt mörkare och ofta blir basen ganska bumlig/bullrig om man har en stativare på golvet, akustiken har inte med ditt fel att göra utan är bara nått att tänka på för att få bättre ljud när allt fungerar.

Det duger som sagt att använda datorn eller en telefon som tongenerator för det du vill testa så du behöver inte köpa nån hårdvaruversion och ska du köpa nått så ska du kanske inte köpa en ren tongenerator heller utan nått kombiinstrument med oscilloskop och funktionsgenerator i samma låda så att du även kan mäta i stället för att bara lyssna.
Det finns enkla instrument som klarar att mäta audiosignaler typ https://www.electrokit.com/produkt/oscilloskop-och-funktionsg...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare?
Ser ut som en spegelvänd Jamo D265 med fyrkantigt mellanregister, var själv lite sugen på storebror D365 i mina yngre dagar.
Hursomhelst så låter ju felet som om det skulle kunna ha med talspole alt skumupphängningen att göra vilket är att förvänta sig med såpass gamla högtalare.

Skummade om mina fina Infinity Reference 61 MkII under året som gick, blev 👌
Men om det nu är lokaliserat till förstärkaren som det verkar utifrån det du kommit fram till hittills så skulle jag snarare gissa på att du behöver blåsa rent i förstärkaren, vad som ska användas mer än tryckluft för att bli av med damm kan jag inte svara på men typ 5-56 i potentiometrar och dylikt?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

Vad är det för högtalare?
Ser ut som en spegelvänd Jamo D265 med fyrkantigt mellanregister, var själv lite sugen på storebror D365 i mina yngre dagar.
Hursomhelst så låter ju felet som om det skulle kunna ha med talspole alt skumupphängningen att göra vilket är att förvänta sig med såpass gamla högtalare.

Skummade om mina fina Infinity Reference 61 MkII under året som gick, blev 👌
Men om det nu är lokaliserat till förstärkaren som det verkar utifrån det du kommit fram till hittills så skulle jag snarare gissa på att du behöver blåsa rent i förstärkaren, vad som ska användas mer än tryckluft för att bli av med damm kan jag inte svara på men typ 5-56 i potentiometrar och dylikt?

Skumkanter kan gå sönder av ålder men inte talspolen, ledarna som ansluter den kan ibland gå av av utmattning men då tystnar elementet.

Det finns speciell kontaktrengöring som man kan använda i pottar och reglage eller så tar man isär dem så man kan komma åt ordentligt och rengöra och smörja med fett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Han har ju enligt vad som skrivits tidigare testat andra högtalare, andra högtalarkablar, annan förstärkare, andra signalkablar, annan källa, annan inspelning och annat eluttag i annnat rum och problemet kvarstår.

Jo, jag har läst det, men samtidigt är det inte rimligt att problemet inte framkommer då.

Någon del måste ha missats. Alternativt, som kanske är mer troligt, är att man gjort flera åtgärder samtidigt som i sig kanske tar ut varandra. Man får ta det steg för steg.

Det kanske är gjort så, men då borde det vara löst.

Säger inte att någon slarvat här, men det är lätt att missa.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dålig akustik har inte med distorsionsproblemen att göra utan att rummet ser kalt ut var bara nått som syntes på videon, högtalarna ska inte stå på golvet om det inte är golvhögtare för det påverkar ljudet ganska mycket, dels ökar vasen men diskanten är ganska riktad och den komemr du inte att höra om su inte sitter väldigt lågt, ljudet kommer alltså att bli betydligt mörkare och ofta blir basen ganska bumlig/bullrig om man har en stativare på golvet, akustiken har inte med ditt fel att göra utan är bara nått att tänka på för att få bättre ljud när allt fungerar.

Det duger som sagt att använda datorn eller en telefon som tongenerator för det du vill testa så du behöver inte köpa nån hårdvaruversion och ska du köpa nått så ska du kanske inte köpa en ren tongenerator heller utan nått kombiinstrument med oscilloskop och funktionsgenerator i samma låda så att du även kan mäta i stället för att bara lyssna.
Det finns enkla instrument som klarar att mäta audiosignaler typ https://www.electrokit.com/produkt/oscilloskop-och-funktionsg...

Har du något bra råd hur dessa högtalare kan ställas upp om de inte ska stå på golvet?
Ska titta på det där med tongeneratorer eller liknande. Måste få ordning på detta elände.

Skrivet av tuomi:

Vad är det för högtalare?
Ser ut som en spegelvänd Jamo D265 med fyrkantigt mellanregister, var själv lite sugen på storebror D365 i mina yngre dagar.
Hursomhelst så låter ju felet som om det skulle kunna ha med talspole alt skumupphängningen att göra vilket är att förvänta sig med såpass gamla högtalare.

Skummade om mina fina Infinity Reference 61 MkII under året som gick, blev 👌
Men om det nu är lokaliserat till förstärkaren som det verkar utifrån det du kommit fram till hittills så skulle jag snarare gissa på att du behöver blåsa rent i förstärkaren, vad som ska användas mer än tryckluft för att bli av med damm kan jag inte svara på men typ 5-56 i potentiometrar och dylikt?

Högtalarna är av märket JAMO R2 Exclusive. Jag har också använt två högtalare av märket JAMO PR 150 T som jag lånat.
dessutom har jag använt två olika förstärkare av olika fabrikat, en Yamaha RX 500 och en Pioneer receiver X1-301.

Vad gäller högtalarna så låter de som de ska när jag kopplar dem till den andra kanalen. Har ju skiftat runt med fyra st.
vad gäller förstärkarna så är det väl lite märkligt om det skulle vara exakt samma fel på båda.

Att blåsa rent i förstärkarna är annars en bra idé. Men vet inte om det löser detta problem.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jo, jag har läst det, men samtidigt är det inte rimligt att problemet inte framkommer då.

Någon del måste ha missats. Alternativt, som kanske är mer troligt, är att man gjort flera åtgärder samtidigt som i sig kanske tar ut varandra. Man får ta det steg för steg.

Det kanske är gjort så, men då borde det vara löst.

Säger inte att någon slarvat här, men det är lätt att missa.

Visst kan jag ha missat något.
Men ändå konstigt att jag inte funnit felet efter allt jag prövat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Har du något bra råd hur dessa högtalare kan ställas upp om de inte ska stå på golvet?

Det finns låga stativ också eller så tar man nått annat (möbel) som är stadigt.
Du får lyfta upp dem så mellanregister/diskant är i öronhöjd och mäta men det blir väl nått i den här stilen/höjden https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/hogtalarstat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Vad gäller högtalarna så låter de som de ska när jag kopplar dem till den andra kanalen. Har ju skiftat runt med fyra st.
vad gäller förstärkarna så är det väl lite märkligt om det skulle vara exakt samma fel på båda.

Flyttar du på högtalarna eller skiftar du plats bak på förstärkaren?

Det senare (men egentligen båda) skulle kunna peka på att störningen ligger någonstans mellan terminalerna dvs yttre påverkan från en kabelhärva med apparatkablar eller liknande som den ena kanalen passerar. Alternativt är ena kabeln kass (om denna använts för samtliga test av samma kanal).

Bonus: testa att skifta plus och minus, dvs röd och svart vid förstärkaren för den kanal som krånglar, ändra ingenting vid högtalaren och se om detta löser problemet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Flyttar du på högtalarna eller skiftar du plats bak på förstärkaren?

Det senare (men egentligen båda) skulle kunna peka på att störningen ligger någonstans mellan terminalerna dvs yttre påverkan från en kabelhärva med apparatkablar eller liknande som den ena kanalen passerar. Alternativt är ena kabeln kass (om denna använts för samtliga test av samma kanal).

Bonus: testa att skifta plus och minus, dvs röd och svart vid förstärkaren för den kanal som krånglar, ändra ingenting vid högtalaren och se om detta löser problemet.

Jag har provat med att:
Skifta plats på högtalarna
Använda två andra högtalare än mina vanliga
Skiftat plats på kablarna mellan högtalare och förstärkare
Skiftat plus och minus på båda högtalarsladdarna
Skiftat och bytt ut kablarna mellan CD-spelare och förstärkare
Köpt nya kablar mellan förstärkare och högtalare

Och problemet är fortfarande kvar och lika mystiskt.

Permalänk

Jag har nu skickat iväg hela anläggningen inklusive lånehögtalare och låneförstärkare till en släkting som ska se om han får den att fungera bättre hos sig.

Några timmar med intensivtestande i min lägenhet löste ingenting. Samma problem oavsett vilka förstärkare, högtalare, kablar, sladdar, väggurtag CD-spelare, kassettdäck eller radio som användes.

Permalänk

Nu har grejorna testats på ett ställe några mil från där jag bor.
Samma problem även där.
Så då kan vi utesluta att det är något i lägenheten eller huset som stör.

Jag har nu fått hem utrustningen och testat med ett par andra högtalare, ett par lånade högtalare av märket Kenwood LS-5551. Dessa är på 100 watt och knappt hälften så stora som de JAMO-högtalare jag testat med, ljudet är inte riktigt lika vasst som på mina ordinarie högtalare.

Men distortionen är borta!
Hur och varför vet jag inte. Någon som har en förklaring varför det fungerar bättre med dessa högtalare än de fyra av märket JAMO jag tidigare testat?

I vilket fall som helst kommer jag att fortsätta att forska i detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Nu har grejorna testats på ett ställe några mil från där jag bor.
Samma problem även där.
Så då kan vi utesluta att det är något i lägenheten eller huset som stör.

Jag har nu fått hem utrustningen och testat med ett par andra högtalare, ett par lånade högtalare av märket Kenwood LS-5551. Dessa är på 100 watt och knappt hälften så stora som de JAMO-högtalare jag testat med, ljudet är inte riktigt lika vasst som på mina ordinarie högtalare.

Men distortionen är borta!
Hur och varför vet jag inte. Någon som har en förklaring varför det fungerar bättre med dessa högtalare än de fyra av märket JAMO jag tidigare testat?

I vilket fall som helst kommer jag att fortsätta att forska i detta.

Det är osannolikt att alla Jamona haft samma fel och att det i så fall bara uppträtt på samma kanal så det förblir nog ett mysterium om du verkligen har kopplat systematiskt och inte missat nått där. Men bra att duu vet att det ändå var högtalarna så nu kan du börja leta nått bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att alla Jamona haft samma fel och att det i så fall bara uppträtt på samma kanal så det förblir nog ett mysterium om du verkligen har kopplat systematiskt och inte missat nått där. Men bra att duu vet att det ändå var högtalarna så nu kan du börja leta nått bättre.

Ja, mystiskt är det.
Dessutom har en annan person haft anläggningen hemma hos sig en vecka och kopplat in allt och kollat allt och samma fel fanns även där, detta med två förstärkare och fyra högtalare.

Dessutom verkar det inte vara något fel på högtalarna i sig utan ett fel som uppstår på ena kanalen någonstans mellan förstärkare och högtalare. Högtalarna har ju skiftats runt en hel del den senaste tiden, inte bara av mig. Två förstärkare också.

Jag kollade för övrigt upp JAMO-högtalarna, åtminstone en av dem i kväll. Fortfarande samma missljud på ena kanalen. Däremot låter det som sagt bra på Kenwood-högtalarna. Men de är mindre så kanske inte störningen når fram på samma sätt där? Men jag märkte inte något som helst problem med ljudet i kväll.

Hur som helst så kommer det att bli problem då det så småningom ska köpas nytt. Jag vill ju gärna ha något som är likvärdigt med mina JAMO-högtalare. Men finns det att få tag i liknande bra högtalare till vettigt pris? Dessutom görs det ju så mycket skräp nuförtiden.

Sedan måste jag ju testa högtalarna hemma innan jag köper dem så att inte distortionen finns där. Kan bli mycket körande fram och tillbaka med grejer och jag som för närvarande inte ens äger en bil.

Att JAMO-högtalarna dessutom verkar vara i gott skick förutom detta konstiga idiotfel stör mig också. Tragiskt att jag inte kan använda dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Ja, mystiskt är det.
Dessutom har en annan person haft anläggningen hemma hos sig en vecka och kopplat in allt och kollat allt och samma fel fanns även där, detta med två förstärkare och fyra högtalare.

Dessutom verkar det inte vara något fel på högtalarna i sig utan ett fel som uppstår på ena kanalen någonstans mellan förstärkare och högtalare. Högtalarna har ju skiftats runt en hel del den senaste tiden, inte bara av mig. Två förstärkare också.

Jag kollade för övrigt upp JAMO-högtalarna, åtminstone en av dem i kväll. Fortfarande samma missljud på ena kanalen. Däremot låter det som sagt bra på Kenwood-högtalarna. Men de är mindre så kanske inte störningen når fram på samma sätt där? Men jag märkte inte något som helst problem med ljudet i kväll.

Hur som helst så kommer det att bli problem då det så småningom ska köpas nytt. Jag vill ju gärna ha något som är likvärdigt med mina JAMO-högtalare. Men finns det att få tag i liknande bra högtalare till vettigt pris? Dessutom görs det ju så mycket skräp nuförtiden.

Sedan måste jag ju testa högtalarna hemma innan jag köper dem så att inte distortionen finns där. Kan bli mycket körande fram och tillbaka med grejer och jag som för närvarande inte ens äger en bil.

Att JAMO-högtalarna dessutom verkar vara i gott skick förutom detta konstiga idiotfel stör mig också. Tragiskt att jag inte kan använda dem.

Jamo brukar ju inte ha särskilt bra filter om de ens har några så skulle det kunna vara så att det är så att högtalarna har nån impedanspuckel som påverkar förstärkaren, det är nog hur som helst svårt att hitta grundproblemet utan att mäta på prylarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vadå? Så fyra olika högtalare låter dåligt på vänster stereokanal på två olika förstärkare – men låter bra på höger stereokanal?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jamo brukar ju inte ha särskilt bra filter om de ens har några så skulle det kunna vara så att det är så att högtalarna har nån impedanspuckel som påverkar förstärkaren, det är nog hur som helst svårt att hitta grundproblemet utan att mäta på prylarna.

Hur gör jag för att kunna mäta detta?

Skrivet av Petterk:

Vadå? Så fyra olika högtalare låter dåligt på vänster stereokanal på två olika förstärkare – men låter bra på höger stereokanal?

Det är precis problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Det är precis problemet.

Och det flyttar sig inte om du byter höger och vänster på RCA-kontakterna från cd-spelare/kassett? Då måste det väl ändå vara att förstärkaren inte gillar att driva dessa högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Hur gör jag för att kunna mäta detta?

Du behöver utrustning tex funktionsgenerator och oscilloskop samt kunskapen att använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kollade videon du la upp igen. Jag tycker verkligen det låter som ett trasigt element.

Kan du ta en bild på högtalaren/högtalarna utan fronten på?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Förresten, ifall kanten ger sig på basen kan ju faktiskt talspolen börja skrapa med tiden också.

Alternativt kan den ju ha bottnat någon gång, eller så kan den ju ha smält så trådarna har lindats upp lite.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Och det flyttar sig inte om du byter höger och vänster på RCA-kontakterna från cd-spelare/kassett? Då måste det väl ändå vara att förstärkaren inte gillar att driva dessa högtalare.

Tydligen eftersom det fungerar bra med de mindre Kenwood-högtalare jag tillfälligt lånat.
Men konstigt att det bara låter illa på en kanal. Sedan spelar det ingen roll om jag skiftar högtalare.
jag har också prövat med en annan förtärkare.

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver utrustning tex funktionsgenerator och oscilloskop samt kunskapen att använda dem.

Tyvärr saknar jag både sådan utrustning samt kunskapen hur de ska användas.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kollade videon du la upp igen. Jag tycker verkligen det låter som ett trasigt element.

Kan du ta en bild på högtalaren/högtalarna utan fronten på?

Hmmm....kan bli problem att få ihop högtalarna sedan så det vill jag nog inte ge mig på.
Problemet är ju också att det inte handlar om en högtalare. Jag har testat sex olika, dels mina egna JAMO-högtalare, dels två andra JAMO-högtalare och nu två mindre Kenwood-höhtalare som faktiskt fungerar som de ska.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Förresten, ifall kanten ger sig på basen kan ju faktiskt talspolen börja skrapa med tiden också.

Alternativt kan den ju ha bottnat någon gång, eller så kan den ju ha smält så trådarna har lindats upp lite.

Tyvärr är det inte enbart en högtalare det handlar om. Om det är högtalare A det låter illa från på videon jag lade upp och jag låter högtalare A och högtalare B byta plats så börjar det låta illa ur högtalare B medan A låter bra.

Sak samma med de andra två JAMO-högtalare jag testat.

Däremot fungerar det bra med Kenwood högtalarna jag lånat.

Permalänk
Skrivet av Northpower97:

Hmmm....kan bli problem att få ihop högtalarna sedan så det vill jag nog inte ge mig på.
Problemet är ju också att det inte handlar om en högtalare. Jag har testat sex olika, dels mina egna JAMO-högtalare, dels två andra JAMO-högtalare och nu två mindre Kenwood-höhtalare som faktiskt fungerar som de ska.

Ursäkta om jag kanske var otydlig. Menar inte att du ska ta ut elementen (vilket i sig inte brukar vara något problem), men att du kan ta bort fronten på högtalaren - tyget alltså - så man kan se hur kanten på elementet ser ut.

Första gången jag lyssnade på viden kunde jag bara ha lågt ljud på, men när jag ser/lyssnar på den igen tycker jag det låter precis som det brukar om man har en trasig kant. Därav frågan.

Om du googlar på bägge dina modeller på högtalare så ser du att de har små piggar eller hål, som man "klickar" fast fronten i. Den är med andra ord högts troligt gjord för att du ska kunna ta bort den - vilket är helt normalt.

Om du inte vill respekterar jag/vi såklart det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ursäkta om jag kanske var otydlig. Menar inte att du ska ta ut elementen (vilket i sig inte brukar vara något problem), men att du kan ta bort fronten på högtalaren - tyget alltså - så man kan se hur kanten på elementet ser ut.

Första gången jag lyssnade på viden kunde jag bara ha lågt ljud på, men när jag ser/lyssnar på den igen tycker jag det låter precis som det brukar om man har en trasig kant. Därav frågan.

Om du googlar på bägge dina modeller på högtalare så ser du att de har små piggar eller hål, som man "klickar" fast fronten i. Den är med andra ord högts troligt gjord för att du ska kunna ta bort den - vilket är helt normalt.

Om du inte vill respekterar jag/vi såklart det.

Jag beklagar mycket sent svar, har haft mycket att göra och har släppt detta med högtalarna ett tag.

Hur som helst så hittar jag inga piggar någonstans. Det verkar som om ramen med tygnätet på fronten är limmad på högtalarna. jag vill inte börja riva i detta då jag är rädd för att jag inte får dit fronten igen.

Det kan mycket väl vara en trasig kant i själva fronten på en av högtalarna då den fick en liten smäll i samband med en flytt förra året och jag fick limma ihop plastkanten på fronten i övre högra hörnet.

Detta förklarar dock inte varför den andra högtalaren låter illa och den med limmad kant på fronten låter bra då jag skiftar om kablarna, inte heller varför de lånade JAMO-högtalarna har samma ljudproblem eller varför mina högtalare lät bra till drygt ett år efter flytten.

Hur som helst så fungerar det bra med mina lånade Kenwood-högtalare, även om ljudet inte är riktigt lika bra som på mina gamla högtalare (innan problemen började).

men dessa högtalare är som sagt lånade och jag måste försöka få tag på något eget så småningom. Vet bara inte vad jag ska köpa som dels låter bra och som inte drabbas av det här konstiga distortionsljudet.

Permalänk

Hej, googlade på en liknande fundering som ts har och antar att problemet kvarstår?

Jag tänker att det kan vara någon switchad nätdel i hushållet som stör, eller en kombination av flera saker.

För att utesluta felkällor skulle jag själv koppla ur dom flesta elprylar i hushållet och enbart låta förstärkaren vara inkopplad och spela musik via mobilen.

Vet itusan om det var bättre kvalle på grejerna förr men det finns nog iaf mer billig skit idag som stör...

Permalänk
Skrivet av Nosferatu1980:

Hej, googlade på en liknande fundering som ts har och antar att problemet kvarstår?

Jag tänker att det kan vara någon switchad nätdel i hushållet som stör, eller en kombination av flera saker.

För att utesluta felkällor skulle jag själv koppla ur dom flesta elprylar i hushållet och enbart låta förstärkaren vara inkopplad och spela musik via mobilen.

Vet itusan om det var bättre kvalle på grejerna förr men det finns nog iaf mer billig skit idag som stör...

Hej!

Problemet kvarstår men ligger "på is" för närvarande då jag lånat ett par något mindre högtalare och allt fungerar bra med dem.

Vad gäller problem i huset så tror jag vi kan utesluta det då jag faktiskt fraktade iväg hela anläggningen till en släkting som bor ca 2 mil bort och testade den där. Vi testade fyra högtalare (båda paren av märket JAMO) och två olika förstärkare och problemet fanns kvar.

Sedan testade vi de högtalare som jag nu lånat och det fungerar bra med dem.

jag kommer någon gång framöver att investera i andra högtalare, kan inte låna av folk hur länge som helst även om personen inte använder dessa högtalare. Men jag väntar tills jag hittat något som jag vet fungerar utan problem och som inte tömmer hushållskassan helt.

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel i gamla lägenheten efter byte till värre produkter, det är 100% elfel. Det du upplever är jordbrum. I den nya jag flyttade till har jag inga såna problem längre. I mitt fal gick t.om säkringen när jag ibland startade mitt slutsteg.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hade liknande fel i gamla lägenheten efter byte till värre produkter, det är 100% elfel. Det du upplever är jordbrum. I den nya jag flyttade till har jag inga såna problem längre. I mitt fal gick t.om säkringen när jag ibland startade mitt slutsteg.

Hur kan det bli elfel med en stor högtalare men inte med en liten?

Är det slumpen som gjort att samma elfel finns på ett annat ställe när man spelar med stora högtalare där?

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Hade liknande fel i gamla lägenheten efter byte till värre produkter, det är 100% elfel. Det du upplever är jordbrum. I den nya jag flyttade till har jag inga såna problem längre. I mitt fal gick t.om säkringen när jag ibland startade mitt slutsteg.

Jag är tveksam till att det är ett elfel då samma problem fanns kvar då vi testade anläggningen i ett hus två mil från där jag bor.

Dessutom hade anläggningen fungerat bra i mer än ett års tid i lägenheten innan problemet dök upp.

jag kör nu på ett par lånade mindre högtalare utan problem.