Räcker 300w till en Ryzen 5600G kontorsdator?

Permalänk
Medlem

Räcker 300w till en Ryzen 5600G kontorsdator?

Det är dags att uppgradera mamma och pappas 6 år gamla dator.
Valet föll på en Ryzen 5600G nu när det var kampanj på den förra veckan. Det tillsammans med nytt moderkort och en ny nvme-disk så har dom en dator som klarar sig hur länge som helst.

Resten av delarna kommer från befintliga maskinen. 2,5" SSD, 2x4 GB DDR4, Pure Rock-kylare, chassi och en BeQuiet PSU på 300W. Det är det sistnämnda som fick mig att fundera. Klarar vi oss på det nätaggregatet?
Det kommer ju inte flyttas mer än 30 bilder per sekund i windowsmiljö så något större effektuttag från processorn kommer inte ske.
Det är visserligen en billigare modell av BeQuiets agg, "pure power L8 300W" som bara hade 2 års garanti. Men det finns väl ingen anledning att misstro det nätaggregatet än på några år?

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt räcker 300W gott och väl till datorn ifråga, MEN personligen skulle jag inte ha mycket förtroende för ett nätagg med ynkliga 2 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Rent teoretiskt räcker 300W gott och väl till datorn ifråga, MEN personligen skulle jag inte ha mycket förtroende för ett nätagg med ynkliga 2 års garanti.

"Alla" nätagg har väl minst två års garanti? Men BeQuiet är ju ett stort märke, och då för sex år sen stod dom för kvalité. Agget är säkerligen bättre än dess pris-tier?
Det har ju fungerat felfritt så här länge. Det har ju säkert aldrig gått över 100w i peak heller. Det slits väl betydligt mer om det ligger på full last?

Permalänk
Medlem

Nog tror jag det går bra, rent watt mässigt är det inga problem.
Ålder/kvalitets mässigt kan man ju betrakta den som "field tested"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte, Bequiet är bra nog. Du behöver inte byta agget om det inte låter illa. Och 300 W räcker för systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

Det är dags att uppgradera mamma och pappas 6 år gamla dator.
Valet föll på en Ryzen 5600G nu när det var kampanj på den förra veckan. Det tillsammans med nytt moderkort och en ny nvme-disk så har dom en dator som klarar sig hur länge som helst.

Resten av delarna kommer från befintliga maskinen. 2,5" SSD, 2x4 GB DDR4, Pure Rock-kylare, chassi och en BeQuiet PSU på 300W. Det är det sistnämnda som fick mig att fundera. Klarar vi oss på det nätaggregatet?
Det kommer ju inte flyttas mer än 30 bilder per sekund i windowsmiljö så något större effektuttag från processorn kommer inte ske.
Det är visserligen en billigare modell av BeQuiets agg, "pure power L8 300W" som bara hade 2 års garanti. Men det finns väl ingen anledning att misstro det nätaggregatet än på några år?

Nätdelen räcker med god marginal men jag hade nog ändå bytt den mot en som inte kräver aktiv fläktkylning bara för att göra datorn tystare.
Du kan välja en passiv eller semipassivkyld nätdel så lär den aldrig höras, själv har jag aldrig behövt ha igång fläkten på min nätdel.

Jag tycker dock att du ska ha minst 16 GByte ram och beroende på vad det är för låda så kan du ev få det riktigt tyst om du har en stor tonkylare så att den mer eller mindre orkar kyla passivt och bara använder en lågvarvig lådfläkt, är det en stor öppen låda är det inte omöjligt att det går att köra det helt passivkylt, det går i vart fall att bygga nära på helt ljudlöst om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelen räcker med god marginal men jag hade nog ändå bytt den mot en som inte kräver aktiv fläktkylning bara för att göra datorn tystare.
Du kan välja en passiv eller semipassivkyld nätdel så lär den aldrig höras, själv har jag aldrig behövt ha igång fläkten på min nätdel.

Jag tycker dock att du ska ha minst 16 GByte ram och beroende på vad det är för låda så kan du ev få det riktigt tyst om du har en stor tonkylare så att den mer eller mindre orkar kyla passivt och bara använder en lågvarvig lådfläkt, är det en stor öppen låda är det inte omöjligt att det går att köra det helt passivkylt, det går i vart fall att bygga nära på helt ljudlöst om du vill.

Har inte tänkt på om agget är passivt eller ej. De gånger jag suttit vid den datorn har jag inte hört den i alla fall. Både mamma och pappa hör ju sämre än vad jag gör så ingen skada skedd.
Lådan är en m-atx cooler master silencio. Så ljuddämpad och relativt rymlig.
Bad pappa fota och skicka en bild på insidan. Tydligen har jag monterat kylaren helt passiv och satt fläkten som utblås i bakkant. Sen tror jag att det sitter en 92mm i framkant som insug. Det är nog allt.
Så i detta fall kanske det inte är så dumt med en aktiv fläkt på nätagget så att det i alla fall drar runt lite luft inne i lådan?

16gb ram är väl inte nödvändigt tänker jag? Hade vi köpt en helt ny dator med ett annat syfte än surf och släktforskning så hade jag köpt mer.
Det är ju några hundralappar bara. Men två pensionärer lägger nog hellre dom hundralapparna på kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

16gb ram är väl inte nödvändigt tänker jag? Hade vi köpt en helt ny dator med ett annat syfte än surf och släktforskning så hade jag köpt mer.
Det är ju några hundralappar bara. Men två pensionärer lägger nog hellre dom hundralapparna på kaffe.

8 GB RAM räcker bra för enklare sysslor.

Ska man spela skulle jag aldrig rekommendera under 16 GB dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

8 GB RAM räcker bra för enklare sysslor.

Ska man spela skulle jag aldrig rekommendera under 16 GB dock.

Precis, och ska man spela med 5600G så gillade den snabbare minnen om jag förstod det rätt? "Sletna" 2133mhz hade ju bara hållit tillbaka processorn.
Men skulle mamma eller pappa få smak för spel någon gång går det alltid att byta till några fräsiga minnen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

Har inte tänkt på om agget är passivt eller ej. De gånger jag suttit vid den datorn har jag inte hört den i alla fall. Både mamma och pappa hör ju sämre än vad jag gör så ingen skada skedd.
Lådan är en m-atx cooler master silencio. Så ljuddämpad och relativt rymlig.
Bad pappa fota och skicka en bild på insidan. Tydligen har jag monterat kylaren helt passiv och satt fläkten som utblås i bakkant. Sen tror jag att det sitter en 92mm i framkant som insug. Det är nog allt.
Så i detta fall kanske det inte är så dumt med en aktiv fläkt på nätagget så att det i alla fall drar runt lite luft inne i lådan?

16gb ram är väl inte nödvändigt tänker jag? Hade vi köpt en helt ny dator med ett annat syfte än surf och släktforskning så hade jag köpt mer.
Det är ju några hundralappar bara. Men två pensionärer lägger nog hellre dom hundralapparna på kaffe.

Jag dricker mer te nu tills kaffet blir normalt i pris, gillar inte att det blivit 2,5-3 ggr så dyrt så jag lär inte köpa mer innan priset går ner och definitvt inte innan jag fått slut på det jag har hemma.
Jag har en semipassiv nätdel, dvs den startar fläkten om det blir för varmt men det har aldrig skett och ibland startar jag den manuellt för att blåsa ut lite damm.

Om det går så byt till nått större än 92 mm fläkt och vad är det för delar i lådan idag ?

Skrivet av Scarabeo:

8 GB RAM räcker bra för enklare sysslor.

Ska man spela skulle jag aldrig rekommendera under 16 GB dock.

8 Gbyte är nästan smärtsamt lite idag, det är mindre än vad min webbläsare normalt använder så om man inte är sparsam så är det ganska lätt att förbruka mer ram bara genom att öppna en webbläsare och några större sidor. Det funkar men det är definitivt nått som kan göra datorn segare för det finns inget utrymme kvar tex för att cachelagra filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Folk har watt hysteri. Jag kör en 3600 plus ett 1650 kort och en ssd+32gb ram på 200w. Naturligtvis 100% passiv kylning så det är exakt samma ljudnivå - på eller av

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag dricker mer te nu tills kaffet blir normalt i pris, gillar inte att det blivit 2,5-3 ggr så dyrt så jag lär inte köpa mer innan priset går ner och definitvt inte innan jag fått slut på det jag har hemma.
Jag har en semipassiv nätdel, dvs den startar fläkten om det blir för varmt men det har aldrig skett och ibland startar jag den manuellt för att blåsa ut lite damm.

Om det går så byt till nått större än 92 mm fläkt och vad är det för delar i lådan idag ?

8 Gbyte är nästan smärtsamt lite idag, det är mindre än vad min webbläsare normalt använder så om man inte är sparsam så är det ganska lätt att förbruka mer ram bara genom att öppna en webbläsare och några större sidor. Det funkar men det är definitivt nått som kan göra datorn segare för det finns inget utrymme kvar tex för att cachelagra filer.

Du får passa på att köpa när dom har extrapris, typ två för 120kr! /ironi
Jag stör mig på alla extrapriser och erbjudanden dom har i affären nu för tiden. Ta ett trepack med korv som exempel. Nu basunerar dom ut att det minsann är billigt med en för 30 och två för 50. När ordinarie pris var 27kr för ett halvår sen, extrapris var en tia paketet.
Jag vet inte om extraprisskyltarna har blivit fysiskt större men det känns nästan så. Dom sticker i alla fall mer i ögonen.
Jag kommer inte ihåg vilken matvara det är som jag regelbundet köper, men det var något som ökat med 50% sen invasionen. Note to self. Var lite svensk vet jag, knyt näven i fickan och betala ändå. Gnäll sedan på nätet och bland vänner.

Blev lite off topic...

Jag ska se om jag har några fläktar över hemma. Det är inte säkert att vi har AM4-kitet till kylaren kvar, om inte så får det bli originalfläkten som följer med processorn och låta beQuietfläkten sitta kvar som utblås.
Idag sitter det ett MSI B150-itx moderkort med en G4400 Intel. Det är ju dom delarna som byts ut. Sugen på att köpa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

Du får passa på att köpa när dom har extrapris, typ två för 120kr! /ironi
Jag stör mig på alla extrapriser och erbjudanden dom har i affären nu för tiden. Ta ett trepack med korv som exempel. Nu basunerar dom ut att det minsann är billigt med en för 30 och två för 50. När ordinarie pris var 27kr för ett halvår sen, extrapris var en tia paketet.
Jag vet inte om extraprisskyltarna har blivit fysiskt större men det känns nästan så. Dom sticker i alla fall mer i ögonen.
Jag kommer inte ihåg vilken matvara det är som jag regelbundet köper, men det var något som ökat med 50% sen invasionen. Note to self. Var lite svensk vet jag, knyt näven i fickan och betala ändå. Gnäll sedan på nätet och bland vänner.

Blev lite off topic...

Jag ska se om jag har några fläktar över hemma. Det är inte säkert att vi har AM4-kitet till kylaren kvar, om inte så får det bli originalfläkten som följer med processorn och låta beQuietfläkten sitta kvar som utblås.
Idag sitter det ett MSI B150-itx moderkort med en G4400 Intel. Det är ju dom delarna som byts ut. Sugen på att köpa?

Nej, har redan bättre prylar
Om man dämpar plastramen på originalkylaren blir den märkbart tystare, faktisk riktigt tyst så lite moddning för att få bort resonanserna är värt besväret, funkar tex med gummiband runt den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bekymmer såklart!
Blev lite utmaning då mamma och pappa inte har sparat en pinal som blev över från bygget sist. Inga skruvar, kablar, vaggor, med mera som följer med chassi och moderkort.

Chassit är bra mycket trängre än jag mins det. Ett m-atx fyller verkligen ut allt. Fick montera bort alla HDD vaggor och fick knåpa ihop en lösning för SSD med små brickor och hänga den på väggen. Sen saknades det fyra distanser. Som tur var hade jag tre udda i mina skruvlåda. Men efter man fått dit dom och skulle skruva i moderkortet så är alla distanser som satt i chassit helt slut. Vi fick helt enkelt köra till Kjell och köpa lite skruv och en DVI-HDMI kabel då deras skärm är av en äldre modell med DVI och VGA bara.

Knölar in allt. Men såklart! Fick ingen bild. Efter lite meckande med nollställd cmos och provat olika minnes konstellationer. Så verkar ett minne vara kasst. Datorn ger inte bild om det sitter i.
Men det kanske löser sig när man kommit i i Windows? För det är nästa problem. Jag ville ju att datorn skulle boota från gamla disken med Windows på. Men först dök den inte ens upp i bios. Visade sig att satakablen satt lite i kläm (verkligen noll plats bakom moderkortsplåten för kablar) fick dra om den så hittades den i bios. Nu syns bägge diskarna.
Men jag kan inte välja bootordning!? Jag gissar att jag behöver Windowsskivan för att boot från den? Men den hade inte mamma och pappa koll på var den var. Vi letade nog i en timme.
Så vi fick hålla kväll och ska försöka imorgon. Ska ladda ner på ett USB-minne och köra den vägen.
Visst behåller Windows personliga filer när man bootar från "skivan"? Eller ska jag köra en ny installation på nvme disken och sen clona den gamla SSD över dit?

Jag som trodde att jag skulle blir klar inom två timmar.... Det blev en helkväll plus de timmar som går åt morgon.