Datateknik, klarar jag mig med 8GB RAM och 256 SSD?

Permalänk
Medlem

Datateknik, klarar jag mig med 8GB RAM och 256 SSD?

Halloj,

Ska börjar studera till högskoleingenjör datateknik och behöver en ny bärbar.
Är lite snål av mig så funderar på att köpa denna.

Har programmerat(lite) med java på min stationära, utan problem. Har 32 GB RAM och i5-10600k 4.10 GHz. Vet inte riktigt hur det blir med 8GB.

Kommer att studera i minst 3 år(kan bli 5år). Är jag dumsnål?

Mitt andra alternativ är https://www.inet.se/produkt/1966282/acer-aspire-5-15-6-i7-16g... som är 3500kr dyrare. Här får man även en bättre cpu och 1TB.

Tackar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lal27:

Halloj,

Ska börjar studera till högskoleingenjör datateknik och behöver en ny bärbar.
Är lite snål av mig så funderar på att köpa denna.

Har programmerat(lite) med java på min stationära, utan problem. Har 32 GB RAM och i5-10600k 4.10 GHz. Vet inte riktigt hur det blir med 8GB.

Kommer att studera i minst 3 år(kan bli 5år). Är jag dumsnål?

Mitt andra alternativ är https://www.inet.se/produkt/1966282/acer-aspire-5-15-6-i7-16g... som är 3500kr dyrare. Här får man även en bättre cpu och 1TB.

Tackar!!

Jag har en laptop med 8GB ram på jobbet. Med webbläsare och några flikar uppe, Excel och teams ligger den på runt 90% använt ram. Så ska du göra något mer krävande än så är 8GB riktigt snålt.

Permalänk

Klarar man datateknik utan laptop? Då jag läste så gjorde man det utan problem, en laptop var mer i vägen och tungt att bära. Jag gissar dock på att tillgången av stationära datorer på skolan har minskas nu för tiden.

Nå med det sagt så kan man kanske klara sig utan laptop, men som student bör man om pengar finns skaffa en bättre laptop än den första. Men den första borde nog ändå fungera. Det är ofta väldigt basic saker folk gör på deras högskoleutbildningar.

Så min rekommendation är om pengar finns skaffa bättre. Men alla som precis ska börja skolan kanske inte har föräldrar som hjälper en ekonomisk eller sparar kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Jag har en laptop med 8GB ram på jobbet. Med webbläsare och några flikar uppe, Excel och teams ligger den på runt 90% använt ram. Så ska du göra något mer krävande än så är 8GB riktigt snålt.

Då vet jag. Visual studio och några flikar äter säkert upp det mesta. Tack!

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i skrivande stund på min 3,5 år gamla bärbara (Win10) och jag har inget särskilt uppseendeväckande öppet alls...

Memory

16,0 GB

Speed: 2400 MHz
Slots used: 2 of 2
Form factor: SODIMM
Hardware reserved: 145 MB

Available 9,2 GB
Cached 9,0 GB
Committed 13,0/22,6 GB
Paged pool 489 MB
Non-paged pool 390 MB
In use (Compressed) 6,4 GB (1,6 GB)

Den jag hade innan (Win7) hade 8 GB och det var på slutet inte så svårt att fylla internminnet. Från början var det lite svårare eftersom betydligt fler program var 32-bitars och därmed hade en gräns för hur mycket de kunde tugga i sig. Numera kan många äta i sig hejdlöst om de har lust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så här ser det ut i skrivande stund på min 3,5 år gamla bärbara (Win10) och jag har inget särskilt uppseendeväckande öppet alls...

Memory

16,0 GB

Speed: 2400 MHz
Slots used: 2 of 2
Form factor: SODIMM
Hardware reserved: 145 MB

Available 9,2 GB
Cached 9,0 GB
Committed 13,0/22,6 GB
Paged pool 489 MB
Non-paged pool 390 MB
In use (Compressed) 6,4 GB (1,6 GB)

Den jag hade innan (Win7) hade 8 GB och det var på slutet inte så svårt att fylla internminnet. Från början var det lite svårare eftersom betydligt fler program var 32-bitars och därmed hade en gräns för hur mycket de kunde tugga i sig. Numera kan många äta i sig hejdlöst om de har lust...

16 känns som ett måste nu :D. Visst lär den dra mindre om jag kör på Linux eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag hade 16GB på min laptop när jag studerade från 2014-2017 och det var fan på gränsen ibland kändes det som. Android studio åt upp varenda liten ledig GB som fanns.

Minst 15", 16GB och gärna en lite nyare processor skulle jag sikta på.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Oftast är uppgifterna/problemen minst 10 år gamla, eller åtminstone baserade på sådana som är minst 10 år gamla. Många av uppgifterna i de mer råa computer science-kurserna är från 80- och 90-talet, då teorin till stor del är densamma som då.

Med andra ord klarar du dig bra med i princip vilket halvmodern dator som helst, så länge du bara ska läsa ett vanligt datateknikprogram. Om det är ett program som innehåller exempelvis grafik, speldesign och sådana saker kan kraven vara högre.

Med det sagt underlättar det med 8-16 GB RAM och 4 kärnor eller 2 mycket snabba kärnor, samt minst 1080p skärm och touch om du gillar det. Blir rätt så jobbigt och segt att sitta med 50 flikar, 10 PDFs och två ordbehandlare öppna på en i3 från 2012 med 4 GB RAM och 720p skärm, men samtidigt kan man ju använda sin stationära när man införskaffar bakgrundskunskaper för och skriver en rapport.

Permalänk
Medlem

Med NVME ssd skulle jag säga att det inte är lika kritiskt med mycket RAM (iaf inte om det äts upp av Chrome flikar) då swapen är betydligt bättre. Jag klarde mig igenom elektroteknik med 8 GB och du har ju även möjlighet att byta ut till mer RAM sen. Skulle däremot testa så tangentbord och skärm känns bra. Du kommer skriva och läsa mkt på datorn så lägg en del krut där med.

Permalänk
Medlem

8 GB är snålt ja, med flera program och flikar öppna slår man I taket med det.
Vissa går ju också att uppgradera, men väljer du en dator där minnet inte går att utöka kan du nog få ångra dig.
Är det tänkt att du ska ha den stationära hemma och bara ha denna bärbara med på skolan?

Tror knappast att det finns alltför höga krav på datorn för utbildningen, om du inte hade läst till konstruktör el något annat där man jobbar med CAD.
Jag hade nog föredragit en lätt och smidig dator om den ska bäras med, går nog att hitta måttligt använda hyfsat aktuella modeller på t ex Tradera.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig nog på 8gb, men det är verkligen på gränsen känns det som i många lägen. Så varför chansa, eller vara (vill inte använda ordet men….) dumsnål.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En tanke som jag hade var att använda bärbara på skolan och göra resten på stationära hemma. Men nu när jag tänker på det så kan det bli krångligt när det kommer till grupparbete osv.

Jag ska ändå använda den i minst 3 år så det får nog bli denna https://www.inet.se/produkt/1966282/acer-aspire-5-15-6-i7-16g...

Permalänk
Medlem

Denna borde räcka mer än väl för dig. Kostar bara 1000 kr mer än den första du länkade.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lal27:

En tanke som jag hade var att använda bärbara på skolan och göra resten på stationära hemma. Men nu när jag tänker på det så kan det bli krångligt när det kommer till grupparbete osv.

Under gymnasiet gjorde jag allting skolrelaterat på min laptop, då jag hade fått för mig att det skulle vara bra att skilja skola från fritid, och därmed göra det på två olika datorer och i två olika rum. Insåg sedermera att det var en mycket dum idé att sätta mig i soffan böjd över en laptop med liten skärm och ett tangentbord som jag inte särskilt gillade, bara för att undvika att göra skolarbete vid min stationära vid ett riktigt skrivbord.

Mitt tips är att skaffa en lite billigare laptop som räcker för att ta anteckningar och annat enklare när du väl är på plats i skolan. Sedan kan du använda din stationära för det tyngre arbetet där det hjälper att ha 50 flikar öppna samtidigt och två skärmar. Inte en bra idé långsiktigt att insistera på att arbeta på sin laptop med dålig ergonomi.

Permalänk

Vill du ha mer än tre flikar upp i valfri webbläsare så skulle jag rekommendera minst 16GB ram.

Permalänk
Avstängd

Jag har en bärbar jobbdator med 8 GB RAM (Wintendo) och det är RAM som sölar ner hela jäkla datorn. Processorn kan jag leva med, även om den är minst 4 år gammal, men bristen på RAM gör mig galen.

Problemet, som jag ser det, är att gemene man tycker en bra processor är så mycket viktigare än rejält med RAM. Mycket beroende på att man går på reklamen från processortillverkarna.

På min stationära hemmaburk (Ubuntu) har jag 32 GB RAM och när jag uppgraderar kommer jag att sätta in 64 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Det blir att köpa en med 16 GB. När jag programmerat hemma har jag oftast haft mer än tre flikar.
Få saker som är värre än en ny dator som inte orkar jobbet.

Har också 32 hemma. Testade med Visual studio, fyra flikar och Spotify tog ca 9 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lal27:

16 känns som ett måste nu :D. Visst lär den dra mindre om jag kör på Linux eller tänker jag fel?

Jo, 16GB rekommenderas, även om linux snurrar på bra ned till 1-2 GB så drar webbläsaren ungefär samma oberoende av OS.
På den tiden jag hade 8GB på jobbet och minnet började ta slut. Stängde man av webbläsaren så frigjordes mycket minne. Stängde man av CAD-programmet så syntes det knappt på minnesanvändningen.

Permalänk
Medlem

Köp inte 15", de har ju oftast ändå bara Full HD-upplösning, så det gör ingen skillnad.
Köp en 13", dels smidigare att bära, dels slipper du skämmas över din tegelsten.

Den här kostar 8 papp just nu
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Edit
Den här 14" med gtx 1650 och högre upplösning för 9k är ju inte heller dum.
https://www.scandinavianphoto.se/asus/vivobook-pro-14-oled---...

Högre upplösning är värt om du ska ha typ en IDE och webläsare uppe samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Köp inte 15", de har ju oftast ändå bara Full HD-upplösning, så det gör ingen skillnad.
Köp en 13", dels smidigare att bära, dels slipper du skämmas över din tegelsten.

Den här kostar 8 papp just nu
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Edit
Den här 14" med gtx 1650 och högre upplösning för 9k är ju inte heller dum.
https://www.scandinavianphoto.se/asus/vivobook-pro-14-oled---...

Högre upplösning är värt om du ska ha typ en IDE och webläsare uppe samtidigt.

Ska åka och se hur de ser ut och känns. Har inte haft en bärbar på många år. Ska jämföra 13" och 15".

Permalänk
Medlem

Har nu ändrat mig och funderar på att köpa https://www.inet.se/produkt/1967239/asus-vivobook-15-oled-15-..., 1500kr billigare och tycker att den duger bra! Någon mer kunnig som inte håller med?