Reportage: Begagnade datorer får nya ägare genom Inrego

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Din kaviat? Är det månne en försvenskning av engelskans caveat som betyder varning?

Jag bara antog att det fanns ett svenskt ord. Jag lever mer med engelska i vardagen än med svenska och jag tänker väldigt ofta på engelska också. Då blir det såhär. Du och de flesta andra förstod nog ändå vad jag menade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hjälpt min far att köpa ett antal datorer därifrån till hans företag. Han var helt inställd på att detta var rätt, kunde inte övertyga honom om annat.
Otroligt överprisade gamla skitburkar dom säljer..

Skulle aldrig rekommendera någon att handla därifrån...

Stavning
Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Intressant att läsa om lite olika erfarenheter av Inrego. För några år sedan köpte jag en Surface Pro 3 till ett väldigt schysst pris, men har som flera andra stundvis reagerat på att priserna – både väldigt låga och svårsmält höga. Därför var just detta en av punkterna jag ville beröra under mötet, och svaren som gavs känns ändå fullt rimliga: Att jämföra proffs- mot konsumentprodukter är knepigt och det finns flera steg som helt enkelt kostar pengar, som garanti, säker radering av data och arbetstiden nedlagd.

Både före och efter besöket sympatiserar jag dock fullt ut med konceptet där ingen teknik ska behöva bli elektronikskrot så länge det finns ett användningsområde för den. Hoppas på att ett cirkulärt flöde kan komma på plats på fler håll

Avslutningsvis var det mycket intressant att hänga med bakom kulisserna och få en genomgång av det hela, och jag har ytterligare ett par intressanta reportage på G, som "bara" ska skrivas färdigt. Är det några företag eller teknikorienterade platser som ni skulle vilja att vi besöker är det bara att hojta, så ska vi vad som kan gå att ordna!

Absolut tycker jag och säkerligen majoriteten av av communityn samna sak med att dessa datorer ska få ett nytt hem, många av dessa är inte dåliga och har säkerligen bra mycket mer att ge

Men allt handlar om rimlighet, visst är det för ett gott syfte, men jag köper inte begagnade grejer dyrare än vad dubbelt så bra grejer kostar nytt, även om det är en gammal kvalitets dator, och det är jag nog inte ensam om.

Att värna om miljön är bra ochh det värdesätter jag, men det ska inte vara krångligare och dyrare än att köpa nytt, då hjälper det inget oavsätt hur gott syftet är.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bara antog att det fanns ett svenskt ord. Jag lever mer med engelska i vardagen än med svenska och jag tänker väldigt ofta på engelska också. Då blir det såhär. Du och de flesta andra förstod nog ändå vad jag menade.

Tycker kaviat få kan lånas in i svenskan, så jag förstod

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på deras priser. Pinsamt dyrt. 5 år gamla bärbara laptops för 5k+, när du kan få nya med bättre hårdvara för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Kollade lite snabbt på deras priser. Pinsamt dyrt. 5 år gamla bärbara laptops för 5k+, när du kan få nya med bättre hårdvara för samma pris.

Ja plus att prestandan för 5 år sedan kontra idag är långt efter.
Ny Lenovo för 5-6.5k, Ryzen 3 eller 5xxx serien eller intel 11xxxx serien.
5 år begagnad laptop är värd max 2-2.5k.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Mitt supportärende med Inrego är en av de mer ångestladdade upplevelserna i mitt liv.

Kortfattat:
- Uppenbart hårddiskrelaterat fel, bootar varannan gång, blåskärmar regelbundet
- Supporten svarar inte på flera månader
- Skickar tillbaka datorn från reparation utan att åtgärda/testa felet. När detta händer flera gånger på raken blir man inte glad.
- 40 mail och flertalet telefonsamtal över 12 månader, utan att ärendet är löst.
Jag gav upp, det senaste svaret jag fick:

Skrivet av inrego:

Vad jag fick fram så kan man testa med att ta ur och sätta i batteriet i laptopen. Om ni behärskar att ta ur batteriet så testa gärna det!

Återbruk är en god gärning, men de har noll kompetens för felsökning, reparation eller support.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Livsnjutare 😎

På företaget där jag jobbar handlar vi en stor del från Inrego, eller rättare sagt - vi har gjort.
Fram till pandemin var priserna någorlunda ok, ja de var lite i överkant men betänk att det inte är blocket vi pratar om här.

Någon har gått igenom, jobbat med datorerna och lagt ner tid (således pengar) på att ev byta ut komponenter till någorlunda senare modeller, såsom mer minne eller en hdd mot en ssd.

Att det är är äldre produkter vi talar om i de lägre prisklasserna borde väl inte komma som en överraskning direkt ? Men beroende på användare och syftet med datorerna så kan de vara fullt tillräckliga i flera år framöver.

Åter igen, som företag är kraven ofta väldigt varierande där vissa maskiner kommer nyttjas hela arbetsdagar i sträck, året om - men de finns också arbetsplatser där det behöver vara en dator, men den kanske används någon gång i veckan.

Men, åter till det jag skrev i början. Vi har handlat från Inrego i över 10år, men när pandemin tog fart så hände något med prisbilden som gjorde den snäv. Visst jag fattar att det är lite ”tillgång och efterfrågan” -tänk man kan ha när saker och ting börjar sina på hyllorna i de vanliga retail-butikerna, men inregos priser stack upp och blev kvar där.

Vilket idag innebär att man hellre köper nya prylar än beg om det inte är en del på någon viss modell tex.

Tusan med, gillar ju @Inrego !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inrego och liknande företag är också kanon för servers. Man kan få en väldigt kraftfull ProLiant med 2x16 kärnor, 128 GB RAM o.s.v. till en bråkdel av vad en ny kostar. Visst CPU:erna är några generationer bakom, men ska man bara ha den till några VM:s för affärssystem, AD, file, print och liknande räcker det gott och väl. Bara köpa nya diskar så håller de i många, många år till.

Var hittar du servrar? Letade på sidan men hittade inga lämpliga kategorier för dessa? Så hittade inga :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Mitt supportärende med Inrego är en av de mer ångestladdade upplevelserna i mitt liv.

Kortfattat:
- Uppenbart hårddiskrelaterat fel, bootar varannan gång, blåskärmar regelbundet
- Supporten svarar inte på flera månader
- Skickar tillbaka datorn från reparation utan att åtgärda/testa felet. När detta händer flera gånger på raken blir man inte glad.
- 40 mail och flertalet telefonsamtal över 12 månader, utan att ärendet är löst.
Jag gav upp, det senaste svaret jag fick:

Återbruk är en god gärning, men de har noll kompetens för felsökning, reparation eller support.

Gjorde ett köp får något år sen, råkade klicka i fel modell. La dock en till order direkt efter på korrekt modell. Skrev några gånger men fick inget svar, de svarade heller inte på telefon..

Sålde den vidare. Så förlorade inga pengar.
Men annars har mina ordar alltid gått bra och skicket är väldigt bra på datorerna även de med "Okej skick".

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vad kul! Jag köpte faktiskt en inrego dator bara för några veckor sen, helt orelaterat till artikeln! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Fick min far att köpa en stationär dator från Inrego men var inte ett dugg imponerad och skulle inte rekommendera någon annan att göra det. De verkar inte undersöka datorerna eller göra något alls.

Fick HDD trots att vi valde SSD. De skickade ut en SSD som vi fick sätta in själva. Även skärmen var defekt så de fick skicka en ny. Känns inte som att de undersöker eller gör något när man vare sig får den uppgradering man beställt och en defekt produkt. Ej värt besväret. Dessutom väsnas datorn.

Det positiva var killen som via FaceTime hjälpte oss att installera SSD:n (väldigt engagerad och trevlig kille) samt att de skickade ut en ny skärm direkt utan att invänta returen av den gamla. Vi köpte datorn lite i panik så när skärmen inte gick igång stod vi fortfarande utan dator, så att skärmen skickade ut så snabbt som möjligt uppskattades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Aktieägare ska ha sitt m marginal!👀

Handlar nog mer om högt skattetryck och höga omkostnader eller helt enkelt högt inköpspris från företag, tycker miljövänlig verksamhet ska få lägre skatt helt enkelt då de gör en bra sak med återanvändning samt blir mer konkurranskraftiga gentemot nyproducerat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Har alltid kollat Inrego när exv familjemedlemmar vill köpa och de håller hårt i slantarna, och inte har så höga krav men jag måste säga att det hittills varit oattraktiva priser.

Skrivet av andelf:

Bra reportage
Jag har bara ett litet med dessa bolag - på tok för höga priser. Känns inte värt att betala typ halva nypriset för en 3-5 år gammal produkt.

Problemet är lönsamhet mot småkunder. Huvuddelen av inregos grejor går till andra företag, både i Sverige men också utomlands som bulkförsäljning. Både dessa är det betydligt lättare att få rimliga marginaler mot, då kostander för hantering och frakt sjunker dramatiskt när man slipper packa och skicka prylar typ en och en.

Men vet att detta med privat-priser internt var återkommande diskussion under många år.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Var hittar du servrar? Letade på sidan men hittade inga lämpliga kategorier för dessa? Så hittade inga :/

Inregos säljer i princip bara serversaker mot företag (numera). Men ibland dyker det upp på hemsidan, dock är det oftast lite mer nedtonade saker som hamnar där.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Handlar nog mer om högt skattetryck och höga omkostnader eller helt enkelt högt inköpspris från företag, tycker miljövänlig verksamhet ska få lägre skatt helt enkelt då de gör en bra sak med återanvändning samt blir mer konkurranskraftiga gentemot nyproducerat.

Kemikaliskatten var ett ordentligt slag i bältet mot vår prissättning när jag jobbade på Inrego. Extra skatt på begagnad elektronik, vilken toppengrej av pappa staten!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Bra reportage

Någon från Inrego lär väl läsa detta. Har ni funderat på att erbjuda tjänsten att printa om tangentbord som fristående produkt? Lär finnas både en och tre laptops köpta i utlandet ute i stugorna, lätt att glömma den grejen när man ser en dator 30% billigare än den är hemma på Best Buy eller vad det kan vara.

Givet att trycket håller bra och inte är bortslitet efter några månader, skulle jag definitivt kunna tänka mig att använda en sådan tjänst i alla fall.

Fanns såvittjagvet planer på detta medans jag jobbade där. Men man såg det svårt att få någon som helst vinst i det hela, då styckkostnaden vart hög. Samtidigt är det ju en god grej att göra i namnet för återanvändning.

Men den galna mängden modeller som finns + lite för höga produktionskostnader för print gjorde nog att det lades ner tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Också handlat en dator på Inrego och kommer inte göra det igen. De klarar inte ens av att blåsa ur dammet ur datorn och torka av den och tillhörande laddare. Såg ut som någon släpat laddaren över ett smutsigt kontorsgolv. Det minsta man kan begära av en begagnad dator är att den är rengjord.

Från min tid på företaget kan jag säga att processen alla enheter gick igenom var ganska gedigen och lång, men att det såklart hände att vissa föll genom springorna så att säga. (Framförallt under sommarhalvåret då man hade sommarjobbade, eller under perioder av högt tryck då man hade (usla) bemanningsföretag för att stötta upp).

Men så vitt jag vet var man ofta tillmötesgående mot kunder där fel eller problem som detta skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Kemikaliskatten var ett ordentligt slag i bältet mot vår prissättning när jag jobbade på Inrego. Extra skatt på begagnad elektronik, vilken toppengrej av pappa staten!

Det är helt galet... den skatten borde bara existera på nyproducerade varor!

Det ska vara dyrt och köpa nytt och en bra deal att köpa begagnat, i Sverige känns det som nytt är dyrt och begagnat är 90% av nypriset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att höra hur inrego tänker kring Windows 11 och kravet på moderna cpuer. En snabb titt på deras hemsida innehöll många processorer som är för gamla för nya Windows.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Så länge datorerna har någorlunda komponenter kan de fungera länge. Företag byter oftast efter garanti- eller leasingtiden är slut, men har prylarna inte misskötts kan de fungera många år efter det.
Det märks en tydlig skillnad mellan dessa mer företagsintriktade och konsumentmodeller.

Visst förekommer div fel även på företagsmodellerna, men de flesta håller riktigt bra år efter år. I arbetet körs en del datorer dygnet runt och året om i år efter år utan problem, de byts oftast förebyggande snarare än att de går sönder.

Den ökande förekomsten av bakgrundsprogram bidrar också till att företagen oftare byter ut sina maskiner.
På företag är datorerna vanligtvis fulla med div säkerhets- och övervakningsprogram som slöar ner, som man vanligtvis inte har på en privat dator.

Kör själv privat med en Lenovo M93p (i5-4570T/16GB/SSD) som primär maskin fortfarande, går hyfsat ändå. Är delvis som ett experiment för hur bra det ändå kan fungera. Kan då tänka mig att mindre krävande användare skulle klara sig med god marginal ännu längre.
Kan helt klart rekommendera företagsdatorer för mycket av vardagsanvändningen, undantaget spel, de är rätt välbyggda och stabila för det mesta.

Dock är det nog svårt att få lönsamhet i hanteringen av begagnade datorer då det är små marginaler och alla led ska ha sitt.
Att kontrollera och installera upp datorer tar ju också sin tid, låt säga att det tar runt 1-3 h per dator och bara kostnaden för arbetstiden äter ju upp mycket av den lilla vinsten.
Så att ta tillvara på, gå igenom och sälja vidare begagnade datorer (även annan elektronik) borde subventioneras genom t ex lägre skatt, då detta om något är ett miljöarbete.

Som kunnig privatperson kan man däremot komma undan betydligt billigare på andra håll än via t ex Inrego.
Tittar man bl a på priset för att få datorerna konfigurerade med mer minne el större är det rätt saftiga tillägg. En någorlunda grundkonfiguration med t ex 16 GB minne och runt 240-250 GB SSD blir ett par tusen mer än grundpriset.

Värdet i att köpa från Inrego bör vara att de är genomgångna och rengjorda, samt inte minst har en funktionsgaranti. Dvs man vet att man får en dator som fungerar om man köper därifrån. Sen om det skulle vara något problem bör de relativt snabbt och smidigt kunna ersätta den med en ny istället för tidskrävande och störande supportkontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Fanns såvittjagvet planer på detta medans jag jobbade där. Men man såg det svårt att få någon som helst vinst i det hela, då styckkostnaden vart hög. Samtidigt är det ju en god grej att göra i namnet för återanvändning.

Men den galna mängden modeller som finns + lite för höga produktionskostnader för print gjorde nog att det lades ner tyvärr.

Jo, nånstans måste man ju tjäna pengar på att göra det också. Goodwillvärdet är väl ganska begränsat på en sådan nischpryl. Man får väl anta att marknadsavdelningen har bättre koll än oss på att göra sådana analyser och bedöma om det är gångbart eller ej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tycker Inrego endast är intressant att handla hos för företag.
Främst gällande utbudet som är mer företagslaptops men som så många andra skriver så är det på tok för dyrt för gammal teknik.

Brukar ofta ändå kika när det ska handlas privat. Men då blir det endast köp om det är en vettig rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hade varit intressant att höra hur inrego tänker kring Windows 11 och kravet på moderna cpuer. En snabb titt på deras hemsida innehöll många processorer som är för gamla för nya Windows.

Tror inte det är några problem. Kanske tar ett till två år, men sedan kommer nog alla deras datorer stödja Windows 11.

Verkar finnas många som redan gör det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Inregos priser är ett skämt, IMHO

Om man är lite händig kan man ofta plocka ihop nästan nya grejer för samma peng. Man får ju beakta att en ny "snikig cpu" ofta presterar bättre än en 5-6 generationer äldre men "bättre" cpu.

Laptops slumpas inte sällan bort hos NetOnNet / MediaM, Elefanten - då får man en ny maskin med ny teknik för samma peng som InDyro vill ha för en 5-6år gammal maskin

Permalänk

Här hade man ju velat veta hur detta företag tvättar de begagnade datorerna efter att deras tidigare ägare nyttjat dem utan att tvätta händerna sedan de hostat, varit på toaletten och dessutom dragit i allehanda dörrhandtag.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Här hade man ju velat veta hur detta företag tvättar de begagnade datorerna efter att deras tidigare ägare nyttjat dem utan att tvätta händerna sedan de hostat, varit på toaletten och dessutom dragit i allehanda dörrhandtag.

Undrar hur affärer städar varje hörn i sin butik innan någon annan pillar på samma ställe. Undrar hur en skoaffär håller sina skor rena mellan varje person som testar ett par. Undrar hur en klädaffär tvättar kläderna mellan varje gång en person testar en tröja? Lite väl drastiskt att dra upp sånt här kan jag tycka. Det är väl inte värre än någon annan butik överhuvudtaget? Är man så nojig så kan man ju tvätta rent sin nyköpta dator själv en extra gång. Skyddar inte butiken i fråga, men det här är lite väl nojigt ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Här hade man ju velat veta hur detta företag tvättar de begagnade datorerna efter att deras tidigare ägare nyttjat dem utan att tvätta händerna sedan de hostat, varit på toaletten och dessutom dragit i allehanda dörrhandtag.

Det är skrämmande hur många som inte tvättar händerna efter toalettbesök eller bara sköljer av med lite vatten och tror att det gör något. Vissa kanske inte har gått i småskolan?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Nästan allt som säljs i refurb butikerna är som nämnts alldeles för dyrt för vad man får. En gammal dual core för 6k? 8gb minne och dassig skärm verkar också vara standard.
Kan säkert vara fint i företag som inte behöver bättre men som privatperson är det meningslöst att köpa (laptop, då det är vad jag själv tittat på i omgångar) från inrego, bluecity, billigteknik osv.

Köpte en Quad core 6-tusen generationen (Intel Core i5-6440HQ @ 2.60GHz)...3500 kr. 16 gig ram.
Skärmen var lägre upplösning vilket var den stora nackdelen.

Frun ska ha den att skriva på.

Bara det faktum att det endast kostade 350 kr för windows 10 PRO fick mig att hajja till på ett positivt sätt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT