Har ni åskskyddat eran elektronik?

Permalänk

Detta är ett superintressant ämne som borde granskas mer.

Det finns "åskskydd"/överspänningsskydd av olika kvalite. Första åskskyddet som många landsbygdsbor nu har fått är att ha blivit av med trådbunden strömnät och sedan telefonnät som ofta tog modemet. Att dessa har försvunnit för många har förbättrat situationen rejält. Jag vet många som förr hade modem på lager för att byta när åska tog dem.

Men detta räcker såklart inte men sedan blir det flummigare. Jag misstänker mycket buffel och båg kring alla dessa överspänningsskydd. Jag har dock köpt några billiga konsument överspänningsskydd och hoppas.

Och nej argument som att använda bilbälte inte är 100% säkert är dålig, det inte är inte därför man har bilbälte. Utan att de kan rädda i vissa fall.
Samma sak tänker jag med överspänningsskydd.

När det gäller skador av överspänning så kan de uppstå fast ingen synbart fel syns, dessa fel är luriga. Sedan så om åska tar datorn så är det oftast bara nätdelen som går sönder som man märker.

Permalänk
Medlem

Bor i hyreshus, men drar ur när åskan bedöms vara "för nära".

Permalänk
Medlem

Med tanke på att blixten kan slå ut hela ställverk om det slår ner så kan man ju sitta där med överspänningsskydd i grendosan och hoppas det hjälper.

Permalänk
Skrivet av Mutation:

Med tanke på att blixten kan slå ut hela ställverk om det slår ner så kan man ju sitta där med överspänningsskydd i grendosan och hoppas det hjälper.

På samma sätt att ett tåg fullkomligt kan mosa en bil och man kan sitta där med sitt säkerhetsbälte, airbag, första hjälpen låda och tro att det hjälper.

Problemet med ditt resonemang är att det inte alltid är det absolut värsta som händer och frågan är hjälper konsumentöverspänningsskydd något? Vi som bor i städer är ju ofta skyddade emot direktnedslag precis vid vårt strömuttag.

Jag själv tycker frågan idag är för otydlig och öppen för butiker att lura på oss undermåttliga skydd. Många butiker själv överspänningsskydd utan någon information om skyddet, lite som allt som säljs som lindrar emot förkylning.

Permalänk

När vi hade telefon via luftburen kopparkabel var jag alltid noga med att alltid dra ut den om jag var hemma: har tappat flera modem, telefoner och en dator till åskan den vägen under åren.

När jag var liten, innan elkablarna blev nergrävda, har jag någon gång sett proppskåpet lysa upp i blått när blixten slog mellan oss och närmaste transformator, men en smäll via elnätet har jag alltid sett som lägre risk än via telenätet, och det senare existerar ju inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På samma sätt att ett tåg fullkomligt kan mosa en bil och man kan sitta där med sitt säkerhetsbälte, airbag, första hjälpen låda och tro att det hjälper.

Problemet med ditt resonemang är att det inte alltid är det absolut värsta som händer och frågan är hjälper konsumentöverspänningsskydd något? Vi som bor i städer är ju ofta skyddade emot direktnedslag precis vid vårt strömuttag.

Jag själv tycker frågan idag är för otydlig och öppen för butiker att lura på oss undermåttliga skydd. Många butiker själv överspänningsskydd utan någon information om skyddet, lite som allt som säljs som lindrar emot förkylning.

Ofta men inte alltid. Mitt inlägg på förra sidan...bostadsområde tätområde i Göteborg. Blixten smällde ner i fiberskåpet (eller mellanstora trädet (inte der största i närheten) precis brevid. Smälte allt i skåpet och all elektronik inkopplad i de 10 närmaste husen var kaputt. Den smälte fibern 3 meter in i rören...fråga mig inte hur.
Man kan (och jag gör) känna sig lite mer våghalsig med överspänningsskydd....men är det väldigt nära så vet jag på egen erfarenhet att blixt muckar man inte med och drar ut grejerna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har en UPS med överspänningsskydd för allt datorrelaterat, sen supras överspänningsskydd på HiFi/hemmabio även om det skall påverka ljudet negativt enligt vissa, hehe! 🤣
Allt annat är "hope for the best" - Bor i en villa.

Permalänk
Medlem

Har litat lite för mycket på husets befintliga skydd (flerfamiljshus).

Hade en situation när blixten slog ner genom framrutan på en bil utanför huset (ja den brann upp), efter det fick flera i huset problem med sina datorer och annan utrustning.
Jag grillade två ram-minnen, mikrovågsugnen började ryka vid nästa användning och grannens frys blev helknäpp.
En mobilladdare jag hade i köket fick jag hämta ute i hallen, de två pinnarna och en plastbit satt kvar i uttaget, resten sköt iväg.

Räddningstjänsten såg fler spår, så det var tydligen flera nedslag i samma runtom bilen.
Flertalet stora stolpar och garagetak bara 2-3-4m ifrån där det slog ned.

Överspänningsskydd och UPS numera, ups skyddar iofs inte speciellt men ger mig några minuter att stänga ner saker på när de börjar åska. Överspänningsskyddet skulle förmodligen förintas av en direktträff också 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd el UPS:er till nästan allt som är dyrt el jobbigt att ersätta.
Bor i hyreshus som inte heller är det högsta i området, dessutom är allt här rätt nybyggt (2019).
Drar ut ibland om jag råkar vara hemma och det åskar rejält, brukar åtminstone stänga av sakerna när det åskar i närheten.
Har man sån otur att blixten slår ner i byggnaden el väldigt nära räcker knappast skydden ändå.
När man slapp kopparförbindelsen minskade nog risken för skador på utrustning en hel del.

Permalänk
Medlem

Nepp, yolo.
Försökte en gång fixa en dator som gick sönder via hemförsäkring men det gick dem ej med på pga jag byggt datorn själv, de hade gått med på det om det var en märkesdator. Var några år sedan (typ 2009?) så kanske är annorlunda nuförtiden.

Tvekar på att överspänningsskydd o sånt hjälper, är väl 1.21 GW eller nåt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av infigo:

Ofta men inte alltid. Mitt inlägg på förra sidan...bostadsområde tätområde i Göteborg. Blixten smällde ner i fiberskåpet (eller mellanstora trädet (inte der största i närheten) precis brevid. Smälte allt i skåpet och all elektronik inkopplad i de 10 närmaste husen var kaputt. Den smälte fibern 3 meter in i rören...fråga mig inte hur.
Man kan (och jag gör) känna sig lite mer våghalsig med överspänningsskydd....men är det väldigt nära så vet jag på egen erfarenhet att blixt muckar man inte med och drar ut grejerna.

Men det faller in under att precis alla skydd att de ej skyddar emot allt. Hjälm på huvudet på arbetsplatser skyddar inte om en stor järnbalk faller ner på en etc.

Frågan är dock i icke extremfallen, hur bra skyddar skydden då? I ditt exempel så tog inte åskan ner hela din stad, det fanns hus som klarade sig. Det fanns säkerligen utrustning inom de hus som elektronik gick sönder som klarade sig. Kanske hade mer utrustning i bostäderna klarat sig om de hade överspänningsskydd?

Problemet här är ovetskapen. Det är väldigt otydligt hur mycket ett överspänningsskydd hjälper? Säg att man med ett 500kr överspänningsskydd minskar risken att ens dator går sönder av åskan med 50%, så är det enligt mig ett väldigt billigt skydd.

Men problemet är att vi inte vet vet hur mycket ett åskskydd förbättrar ens skydd? Och när man pratar om skydd så ska man se på alla skador, det är inte alltid åska slår ner precis utanför ens bostad. Precis samma som att det inte är alla bilister som krockar med ett tåg. Hur stor chansen är att överleva trafikolyckor med säkerhetsbälte ska göras på alla olyckor med dödlig utgång, inte enbart kolla på fallen då t.ex. ett tåg totalt mosar en bil. Och bilbälte kan minska skador, precis samma som överspänningsskydd skulle kunna minska skador. Kanske går endast ens nätdel sönder istället för att dra med sig moderkort etc.

Jag känner personligen till många fall där personer har dött i trafiken och det har i princip kvittat vilken vanlig skydd de hade haft, jag argumenterar dock inte för att säkerhetsbälte, airbag, sidobalk etc i bilar är verkningslösa bara för att jag personligen känner till fall där de ej hade hjälpt.
Exakt samma borde det vara med överspänningsskydd, det finns mer än bara extremfall.

*edit*

Om man ska prata om skydd emot precis allt. Så är åska såklart bara en risk, brand, stöld, översvämning etc finns. Och det blir sjukligt dyrt för konsumenter att skydda sig emot allt. Men man kan göra det bästa av situationen och lägga in statistik.
Dataförlust kan man skydda sig av data på annan plats, med risk att data på denna andra kan plats kan bli stulen.
Och överspänningsskydd är ofta superbilliga, det finns för någon hundralapp. Problemet är att vi konsumenter inte ofta inte vet ett skit om hur de bra de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det faller in under att precis alla skydd att de ej skyddar emot allt. Hjälm på huvudet på arbetsplatser skyddar inte om en stor järnbalk faller ner på en etc.

Frågan är dock i icke extremfallen, hur bra skyddar skydden då? I ditt exempel så tog inte åskan ner hela din stad, det fanns hus som klarade sig. Det fanns säkerligen utrustning inom de hus som elektronik gick sönder som klarade sig. Kanske hade mer utrustning i bostäderna klarat sig om de hade överspänningsskydd?

Problemet här är ovetskapen. Det är väldigt otydligt hur mycket ett överspänningsskydd hjälper? Säg att man med ett 500kr överspänningsskydd minskar risken att ens dator går sönder av åskan med 50%, så är det enligt mig ett väldigt billigt skydd.

Men problemet är att vi inte vet vet hur mycket ett åskskydd förbättrar ens skydd? Och när man pratar om skydd så ska man se på alla skador, det är inte alltid åska slår ner precis utanför ens bostad. Precis samma som att det inte är alla bilister som krockar med ett tåg. Hur stor chansen är att överleva trafikolyckor med säkerhetsbälte ska göras på alla olyckor med dödlig utgång, inte enbart kolla på fallen då t.ex. ett tåg totalt mosar en bil. Och bilbälte kan minska skador, precis samma som överspänningsskydd skulle kunna minska skador. Kanske går endast ens nätdel sönder istället för att dra med sig moderkort etc.

Jag känner personligen till många fall där personer har dött i trafiken och det har i princip kvittat vilken vanlig skydd de hade haft, jag argumenterar dock inte för att säkerhetsbälte, airbag, sidobalk etc i bilar är verkningslösa bara för att jag personligen känner till fall där de ej hade hjälpt.
Exakt samma borde det vara med överspänningsskydd, det finns mer än bara extremfall.

*edit*

Om man ska prata om skydd emot precis allt. Så är åska såklart bara en risk, brand, stöld, översvämning etc finns. Och det blir sjukligt dyrt för konsumenter att skydda sig emot allt. Men man kan göra det bästa av situationen och lägga in statistik.
Dataförlust kan man skydda sig av data på annan plats, med risk att data på denna andra kan plats kan bli stulen.
Och överspänningsskydd är ofta superbilliga, det finns för någon hundralapp. Problemet är att vi konsumenter inte ofta inte vet ett skit om hur de bra de är.

Men i praktiken på de fall du pratar om och lite det jag menar. Skydden kan vara bra eller dåliga, och kan ju vara svårt att veta.
Men med att de sker olyckor ja, men många går att förhindra.

Hjälm på cykel är jättebra....men bättre är det om man inte tar risken för att behöva använda den. Även om det är grön gubbe, titta mig för innan jag cyklar ut utifall någon full snubbe är ute och kör.

Sen finns det nedslag som slår ut städer, sånna är svåra att förutse. Lite som att någon kör igenom en husvägg i sin bil...det händer (mest usa)....och de är svåra att förutse och då kan det hjälpa.

Det jag menade från början är att man ska inte lägga sin tilltro i utrustning när man ändå har möjligheten och framförhållningen att skydda sig fullständigt...genom att bara rycka ur grejer, för ofta är man varnad av muller en bra bit i förväg.

Det svåra med åska att det det kan vara rätt lite och långt borta men ändå skada mycket om det träffar fel sak.
Sen ska tilläggas att den kosument elektronik som mitt jobb gör har krav på 2.5KV+ surge testning och det måste även testas i produktion på varje enhet (men tror jag testas lite lägre i produktion än stora gränserna) för att produkten ska vara certade av externt testhus.
Så hur mycket skyddar överspänningsskydden över 2.5KV som inte mycket utrustning redan ska klara av?

Mina apc hemma är 6KV vilket redan viss utrustning som datorer bör klara av enstaka gånger. Om jag kommer ihåg rätt så börjar saker gå sönder vid 5KV efter 2-3 gånger när vi testar på jobbet....men då är det väldigt små grejer. Ett fullstort dator nätagg bör klara mycket mer och sanoligt över 6kV som min grendosa ändå inte (specifications mässigt) skyddar över.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Men i praktiken på de fall du pratar om och lite det jag menar. Skydden kan vara bra eller dåliga, och kan ju vara svårt att veta.
Men med att de sker olyckor ja, men många går att förhindra.

Hjälm på cykel är jättebra....men bättre är det om man inte tar risken för att behöva använda den. Även om det är grön gubbe, titta mig för innan jag cyklar ut utifall någon full snubbe är ute och kör.

Sen finns det nedslag som slår ut städer, sånna är svåra att förutse. Lite som att någon kör igenom en husvägg i sin bil...det händer (mest usa)....och de är svåra att förutse och då kan det hjälpa.

Det jag menade från början är att man ska inte lägga sin tilltro i utrustning när man ändå har möjligheten och framförhållningen att skydda sig fullständigt...genom att bara rycka ur grejer, för ofta är man varnad av muller en bra bit i förväg.

Det svåra med åska att det det kan vara rätt lite och långt borta men ändå skada mycket om det träffar fel sak.
Sen ska tilläggas att den kosument elektronik som mitt jobb gör har krav på 2.5KV+ surge testning och det måste även testas i produktion på varje enhet (men tror jag testas lite lägre i produktion än stora gränserna) för att produkten ska vara certade av externt testhus.
Så hur mycket skyddar överspänningsskydden över 2.5KV som inte mycket utrustning redan ska klara av?

Mina apc hemma är 6KV vilket redan viss utrustning som datorer bör klara av enstaka gånger. Om jag kommer ihåg rätt så börjar saker gå sönder vid 5KV efter 2-3 gånger när vi testar på jobbet....men då är det väldigt små grejer. Ett fullstort dator nätagg bör klara mycket mer och sanoligt över 6kV som min grendosa ändå inte (specifications mässigt) skyddar över.

Mycket bättre och mer detaljerat svar!

När det gäller tv så är det bara att dra ur väggen, datorn har ej alla samma möjlighet att göra hela tiden på. Som av anledningar att den jobbar, man fjärrstyr etc.

Nätdelen på datorn må säkert vara märkt med någon beteckning som anger vilken överspänning den ska klara. Men det stora problemet är om nätdelen skickar för hög spänningen vidare.

Det jag främst stör mig på är denna ovisshet som öppnar för tillverkare att lura på oss dyra och bristfälliga produkter. Och det hör lite till när det är så oklart. Precis som allt som påstår sig lindra emot förkylning.

Nå jag själv kör med budget överspänningsskydd hemma, kanske hjälper de lite. Jag skulle gärna vilja veta bättre.

Försäkring som visar pratar om är problematisk på hur många sätt som helst. Säg att man förlorar en dags arbete med det man jobbade med samt fixa ordning datorn, denna arbetskostnad lär man få 0kr av försäkringsbolaget för.

Permalänk
Medlem

Uppsala Universitet och avdelningen för elektricitetslära på Ångströmslaboratoriet har en massa bra info på deras hemsida:

Åskskydd för enfamiljs- och fritidshus

Huvudsidan:
Allmänt om åska och åskskydd

Permalänk
Medlem

Grendosorna som dator och annan dyrare utrustning sitter i, Brennenstuhl Premium-Protect, ska ha överspänningsskydd enligt marknadsföringen. Vet inte hur mycket nytta det gör i praktiken om blixten skulle slå ner.
Bor ganska centralt i stan i lägenhet så alla elledningar runt om är nergrävda, plus att jag bor i en lägre del av stan där blixten i princip aldrig slå ner, så jag känner mig inte jätteorolig. Hemförsäkring finns ju som sagt också även om det vore drygt att pröjsa 1500:- i självrisk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett grenuttag med överspänningsskydd men fick sen höra att det inte skyddar mot åska utan bara mindre störningar i elnätet. Nu har jag inget dyrt som är inkopplat hela tiden men om jag hade det så skulle jag dra ut den prylen vid åska eller när jag lämnar bostaden. Att dra ut allting gör jag inte då det skulle bli väldans omständligt. Chansen att åskan faktiskt slår ner och gör skada är ändå minimal.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan stämma tillverkaren om denna inte fungerar? I beskrivningen står det ju helt klart att den ska skydda mot åska?

https://www.bauhaus.se/askskydd-schneider-apc-1-uttag-pm1w-gr...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Undrar om man kan stämma tillverkaren om denna inte fungerar? I beskrivningen står det ju helt klart att den ska skydda mot åska?

https://www.bauhaus.se/askskydd-schneider-apc-1-uttag-pm1w-gr...

Schneider är ett kvalitetsmärke, skyddet du länkar ska klara en pulsenergi på 918J.

Själv skulle jag nog satsa på åtminstone det dubbla...

Några alternativ:
https://www.apc.com/se/sv/product-range/61876-h%C3%B6gprester...

Jag tror att @Multiman har ytterligare kunskaper om det här.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Är det någon mening att köpa grendosa med överspänningsskydd om uttaget är ojordat?

Permalänk
Medlem

Åska är knepigt urladdningar kan ske på olika sätt.

Jag blev av med två switchar (unifi) och en AP (unifi) förra sommaren via nätverkskabeln, kabeln var dragen via "kattvinden" och således parallellt med hängrännan, det gav tillräcklig laddningsyta att ge en synlig urladdning via min switch till nätadaptern. Åskan slog nog ner 1Km bort.

Jag har överspänningsskydd inbyggt i samtliga el centraler, 4 UPS'er och minst ett halvdussin grenuttag med överspänningsskydd.

Modem på ADSL tiden gick minst en eller två varje sommar.
Vi hade en direkt träff för ca 10 år sen, den träffade taket på maskinhallen och gick ner i fundamentet, där sprängdes en stor bit av en betongplint bort, vattenfalls elmätare vart skrot.

Jag har en till märklig historia med laddningar från åskmoln, för ca 15 år sen hade jag en utomhustermometer med sladd som man hänger ut genom fönstret, jag ville inte ha den mitt på väggen under fönstret (mitt i solen) så jag hängde den bakom stupröret, termometern stod på skrivbordet sladden råkade korsa sladden till datormusen, åskan gick i närheten så jag drog ur elsladden till datorn. Jag var kvar på kontoret och hörde hur det fräste till, det var ingen blixt i närheten, men laddningen tog termometern och datormusen, datorn var inskjuten mot vattenelementet där blev det ett brännmärke.

Permalänk
Medlem

Drar ut när det behövs, kör en app som varnar när åska upptäcks inom 30 km radie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinkyboo:

Drar ut när det behövs, kör en app som varnar när åska upptäcks inom 30 km radie

Vad är det för app?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad är det för app?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jrustonapps...

Är även rätt bra för att kolla nederbörd i realtid

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite på en annan sak som var anledningen till att jag ville fråga Sweclockers;

Många är väldigt noggranna med att använda ESD-armband när man knåpar ihop en dator - varför känns det inte lika viktigt att skydda den (och annan utrustning) från strömspikar? Borde inte det kunna ge upphov till liknande skador som ESD eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tänker lite på en annan sak som var anledningen till att jag ville fråga Sweclockers;

Många är väldigt noggranna med att använda ESD-armband när man knåpar ihop en dator - varför känns det inte lika viktigt att skydda den (och annan utrustning) från strömspikar? Borde inte det kunna ge upphov till liknande skador som ESD eller är jag ute och cyklar nu?

Den flesta elektronikutrustning har skydd mot spänningsspikar i nätmatningen i form av nätfilter m.m. men det finns så klart gränser vad de klarar.

I en dator görs spänningen om i flera steg och ofta finns det lite skydd vid varje steg. Där PSUn får ta den första smällen.
230 (ibland till 48-75V) till 12V till 3.3 till 1.8V. Så det är en helt annan femma än ESD.

Pinnarna där strömmatning går in på CPU/GPU och minnen är faktiskt betydligt tåliga och klarar med stor sannolikhet ESD urladdningar.

ESD skador uppkommer ofta på känsliga ingångar I/O och kretsar som är en del av ett hårstrå tjocka med ca 10000x mer spänning vad de är gjorda för. Men en statisk urladdning är ändå en förhållande vis liten laddning med lite energi.

Idag sätter man dock många ESD-skyddskompententer på grafikkort m.m. som höjer priset men som och andra sidan överlever hemmabyggare Backplate och kylflänsar på minnen skyddar också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Det åskar ju bara ett par gånger per år så varför egentligen bry sig? Hade vi däremot bott runt ekvatorn hade det varit andra bullar.

Permalänk
Medlem

Nej, hade åskskydd för några år sedan, installerat av behörig elektriker. Tyvärr slog åskan ned här intill året efter och tog med sig den mesta elektroniken.

Sedan dess har jag inte ens funderat på att skaffa nytt åskskydd.

Permalänk
Medlem

Under 40år i olika boenden utan skydd; villa->lägenhet->radhus->villa är det enda jag förlorat till blixten två st 56k modem inom loppet av ett år. För 30 år sedan.
Så jag väljer att oroa mig för andra saker än åskan

Permalänk
Medlem

Nej. Bor mitt i tätort, risken är så väldigt låg. Åskar ett par gånger under sommaren, då ser vi till att ingen hemma sitter med något kopplat till vägguttag.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig hänt något och jag tar den risken

Åskar kanske 1-2 gånger om året där jag bor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?