Dell överväger bärbar dator som trådlös laddare

Permalänk
Melding Plague

Dell överväger bärbar dator som trådlös laddare

I den berömda framtiden är det möjligt att telefonen kan snylta på den bärbara datorns batteri, om Dells och Apples patent realiseras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan tekniker för trådlös laddning som fungerar på "alla" telefoner? Att baka in en sådan skulle väl kunna vara lite "nice", men att börja fippla med egna, externa grejjer? Njaeee... Har alltid en laddplatta i ett usb-uttag på jobbet, där får privata nallen ligga och sussa medans husse knapprar... Inte direkt jobbig manöver.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Textbeskrivningen ger mig inte riktigt en bra bild. Trodde först det helt enkelt skulle vara inbyggd trådlös laddplatta på en fri yta, men tydligen inte? Ett extra *tillbehör*?

Vad är den praktiska fördelen att ha någon slags extra enhet för att göra detta möjligt, jämfört med en simpel USB-kabel?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Jag måste fort som f-n skicka in ett patent på att datormusen också kan laddas från laptoppen. Denna ide jag nyss kom på är så briljant så de borde ge mig Nobels Fredspris för att jag kom på den. (ni anar inte hur många krig som har startas enbart för att batteriet på datormusen tog slut)

Jag ser det som en självklarhet att olika komponenter i framtiden kan ladda varandra, detta åt olika håll. Dessa självklara saker ska inte ha något med patent att göra.

Skrivet av Teddis:

Vad är den praktiska fördelen att ha någon slags extra enhet för att göra detta möjligt, jämfört med en simpel USB-kabel?

Man kan använda usb kabeln till annat som den externa ssd. Det är inte fel att de får ner på antalet kablar.

Jag själv var tidigt med trådlösa saker till det mesta, de första trådlösa hörlurarna jag köpte till datorn var slutet på 1900talet och gick genom RF. Trots jag var tidigt, så tycker jag tusan att kabel is the shit för det mesta. Kabel fungerar, den är pålitligt och man får aldrig "soppa torsk". Jag har varit med i för många superviktiga möten och mina trådlösa headset lägger av av olika anledningar som batteriet.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Teddis:

Textbeskrivningen ger mig inte riktigt en bra bild. Trodde först det helt enkelt skulle vara inbyggd trådlös laddplatta på en fri yta, men tydligen inte? Ett extra *tillbehör*?

Vad är den praktiska fördelen att ha någon slags extra enhet för att göra detta möjligt, jämfört med en simpel USB-kabel?

Texten som hör till patentet är minst lika luddig – enligt patenttradition, där beskrivningarna ska vara allmänna och specifika samtidigt Techspot har en bild, som i mina ögon inte heller är särskilt tydligt. Det jag tror avses med en klämma, är att en tunn yta på något sätt snäpps fast för att ge en laddplatta i stil med den du skriver om. Det är möjligt att exempelvis Apples patent hindrar inbyggda lösningar, varför det här är en alternativ väg till samma funktion.

Permalänk
Rekordmedlem

Gärna trådlös laddning men inte via nått som Apple är inblandad i med intressen i ett patent, det lär bli svindyrt som allt annat de petar i och är det verkligen laddningen det handlar om eller är det bara en ny proprietär kontakt de håller på med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh, detta verkar inte vara en särskilt smart idé. Den elektronik / plats / vikt / kostnad som krävs för att aktivera trådlös laddning från laptopen kan lika gärna användas för att göra batteriet i sig större i stället.

Sedan, varför skulle jag vilja att min telefon ligger på datorn medan jag försöker skriva på den? Den skulle bara ligga i vägen.

Däremot skulle de ju kunna implementera en Qi-platta ovanpå själva laddaren! Så länge laddaren inte blir för varm då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Eh, detta verkar inte vara en särskilt smart idé. Den elektronik / plats / vikt / kostnad som krävs för att aktivera trådlös laddning från laptopen kan lika gärna användas för att göra batteriet i sig större i stället.

Sedan, varför skulle jag vilja att min telefon ligger på datorn medan jag försöker skriva på den? Den skulle bara ligga i vägen.

Däremot skulle de ju kunna implementera en Qi-platta ovanpå själva laddaren! Så länge laddaren inte blir för varm då.

Ja det hade definitivt varit revolutionerande .

Det reggae väl n antal tusen patent varje år från Dell och Apple, har svårt att se att detta skulle bli mer än ett propretärt tillägg för den som vill ha det...

Trådlös laddning är kasst i alla hänseenden dock, bättre att ge folk fler portar istället för att ta bort dem

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Använder redan min mobil för att ladda min smartphone. Mkt smidigt. Skulle gärna ladda min telefon från min laptop. För många är det nog inte ett problem, då många produkter ändå använder samma laddare nuförtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa beviset för att man är på spåret med sin fantastiska originella idé! Någon har redan kommit på den och utfört.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Använder redan min mobil för att ladda min smartphone.

Har du en separat icke-smart mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan använda usb kabeln till annat som den externa ssd. Det är inte fel att de får ner på antalet kablar.

Fast poängen här var ju att du enl patentet bara byter kabeln mot en "klämgrunka", dvs du byter ett tillbehör mot ett annat. Du får ner antalet kablar men inte antalet tillbehör. Jag ser mest bara nackdelar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt poängen med den här lösningen: om man har tillgång till ström så lär man ju även ha nån möjlighet att ladda mobilen, så är onödigt att gå vi bärbara…
Och när man är på språng så är ju laptopbatteriet det som brukar vara mest underdimensionerat och ta slut fortast! Vill inte ha något som drar ur det ännu snabbare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Fast poängen här var ju att du enl patentet bara byter kabeln mot en "klämgrunka", dvs du byter ett tillbehör mot ett annat. Du får ner antalet kablar men inte antalet tillbehör. Jag ser mest bara nackdelar.

Jag kan redan idag ladda min mobil med min laptopladdare pga usb-c så det känns verkligen som ett ickeproblem

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Fast poängen här var ju att du enl patentet bara byter kabeln mot en "klämgrunka", dvs du byter ett tillbehör mot ett annat. Du får ner antalet kablar men inte antalet tillbehör. Jag ser mest bara nackdelar.

Ja då ser jag det bara som dumt.

Permalänk
Avstängd

Och vi som är med i planeträddarnas förening undrar över verkningsgraden på trådlös laddning. Hur är det med en sådan numera?

Permalänk
Medlem

Samsungs lösning som funnits i minst 1 år är väl bättre? Laddare i trackpaden.

https://www.samsung.com/ie/support/computing/what-are-the-bat...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa en laptop med trådlös laddning och åka tillbaka till den berömda framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Så man får välja mellan att ladda något och att faktiskt använda datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så man får välja mellan att ladda något och att faktiskt använda datorn?

En mus går alltid att använda Eller att man använder touchskärmen medan man laddar.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H4tten:

En mus går alltid att använda Eller att man använder touchskärmen medan man laddar.

Okej, ja, men då behöver du ha med dig en mus som ett tillbehör. Då kunde du lika gärna ha tagit med dig en laddare istället, tar ungefär lika mycket plats, utan att du behöver lägga en grej så att man lätt kommer åt den när man skriver på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, ja, men då behöver du ha med dig en mus som ett tillbehör. Då kunde du lika gärna ha tagit med dig en laddare istället, tar ungefär lika mycket plats, utan att du behöver lägga en grej så att man lätt kommer åt den när man skriver på tangentbordet.

Man får nog se det som att laddaren är där i en nödsituation. Poängen var mest att Dells lösning inte är den första, och att Samsungs innebär att man inte behöver släpa på ett tillbehör för att använda laddningen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H4tten:

Man får nog se det som att laddaren är där i en nödsituation. Poängen var mest att Dells lösning inte är den första, och att Samsungs innebär att man inte behöver släpa på ett tillbehör för att använda laddningen.

Ärligt talat, för samma eller lägre kostnad så skulle man kunna stoppa i en FM-radio i datorn. Det hade vart mer användbart i en nödsituation än att kunna ladda mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ärligt talat, för samma eller lägre kostnad så skulle man kunna stoppa i en FM-radio i datorn. Det hade vart mer användbart i en nödsituation än att kunna ladda mobilen.

Nu kan man ju dock inte ringa nödsamtal med en FM-radio, så jag håller nog inte med dig där. Oavsett ser jag ingen nackdel med denna funktionalitet; den är där om man behöver den och gör ingen skada. Kostar nog inte mer än några kronor extra för tillverkaren dessutom.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Ärligt talat, för samma eller lägre kostnad så skulle man kunna stoppa i en FM-radio i datorn. Det hade vart mer användbart i en nödsituation än att kunna ladda mobilen.

Skrivet av H4tten:

Nu kan man ju dock inte ringa nödsamtal med en FM-radio, så jag håller nog inte med dig där. Oavsett ser jag ingen nackdel med denna funktionalitet; den är där om man behöver den och gör ingen skada. Kostar nog inte mer än några kronor extra för tillverkaren dessutom.

Den billigaste mobilen med fm radio jag köpt kostade 95 kr ny så att bygga in både "nödtelefon" ( den behöver ju inte ens ha ett simkort i så fall) och en fm radio i en dator kan inte kosta många ören för man har ju redan alla kringfunktioner i datorn så det är ju bara en liten billig krets som behövs och den kan ju inte vara särskilt dyr om man kan sälja kompletta telefoner för 95 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant vad jämt det är, 102 vs 102 när jag röstade Ja, nu är det 142 vs 142

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Sötast

Patent? Ös in en Qi-liknande laddare till höger om trackpaden?

Permalänk

Skulle nog inte använda någon klämma, men om det kommer någon variant som kan ladda genom att lägga kortsidorna på både laptop och telefon så är det intressant. Att bara lägga telefonen bredvid skulle vara intressant, även om det vore lite svagare laddning..