Tradera - Vann annons, säljaren vill inte genomföra

Permalänk
Medlem

@aMp

Jag tycker väldigt annorlunda.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Gällande liknande tvist med säljare/köpare omvänt på Tradera och lawlines svar. Min uppfattning genom åren är att lawline brukar ge pålitliga svar. Nu inser jag dock att det blir annorlunda då TS inte är säljaren, och iom det blir just den biten då inte är relevant på samma sätt. Var trött och just den biten hade jag nog fel i, jag ber om ursäkt för det. Jag fick det från denna paragraf:

En snabbare processform är den summariska processen. Om både du och köparen är överens om att köparen ska betala kan du istället ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få hjälp av dem att kräva ut skulden, om skulden är förfallen till betalning (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BFL)). Om köparen menar att han ej är skyldig att betala kan han bestrida och begära överlämning till tingsrätten (36 § BFL).

Källa: https://lawline.se/answers/bindande-avtal-genom-budgivning-oc...

Inget att be om ursäkt. Shit happens, trevlig helg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknade, säljaren tycket jag inte betalade i tid (23 timmar) så han blockade o la ut för högre pris. Pratade med Tradera men dom säger att dom inte kan göra något, det är väl som vanligt, pengar styr o Tradera kollar åt ett annat håll🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av imac22:

Råkade ut för liknade, säljaren tycket jag inte betalade i tid (23 timmar) så han blockade o la ut för högre pris. Pratade med Tradera men dom säger att dom inte kan göra något, det är väl som vanligt, pengar styr o Tradera kollar åt ett annat håll🙄

huh? brukar va vanligt att det dröjjer ett par dagar innan köparen betalar så den säljaren hade stressjuka

För övrigt så tycker jag att Tradera är lovligt fjuniga i hur de beivrar deras regelbrytare, min personliga favorit är droshippare från kina där de även varnade att man kunde råka på tull och sa att det fick man stå för själv och tradera inte gjorde ett skit trots flertalet anmälningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

För allas info: Säljaren valde att genomföra affären och jag inväntar ett paket idag. Vi har också kommit överrens om att jag ska betala lite extra för några tillbehör.

Tanken var aldrig att lura säljaren. Jag la bud i slutskedet, dels för att testa om/hur han hade gjort med denna annons (pga historik). Samt att många/de flesta annonser avgörs sista minuten.

Återkommer ifall paketet visade sig vara tomt/innehålla något annat.

Fick du paketet med rätt innehåll?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fick du paketet med rätt innehåll?

Yes, det fick jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Om man lämnar ett negativt omdöme på en säljare på Tradera så ska man vara medveten om att man riskerar få ett "hämdomdöme" som köpare. Det är inget man vill ha. Jag har 2 st sådana negativa hämndomdömen som jag fått enbart för att jag gav säljaren det betyg som de förtjänade. Nu ger jag inga fler dåliga omdömen hur dåliga säljarna än är. Man ska vara medveten om detta.

Man kan däremot överklaga till Tradera och få det bortplockat om det är ett giltigt skäl till varför man inte förtjänat det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om det stod i annonsen att han ej säljer för under 5000 kr så borde du ha överseende med det.

Nej. Då sätter man 5000 som startbud på varan. Att smyga in det i texten är fel från början.
Lite som om personen skulle skriva "jag säljer till den som jag vill sälja den till" och så väljer man att sälja den som la näst högsta budet istället för högsta budet.
Bara för att man skriver det så kan man inte komma undan med sina egna villklor.
Säljer du på sidan så gäller deras villkor. Inte dina egna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du säg det själv att han skrev 5k under så du vet vad han vill ha för de
Men du vill lura han på nåt sätt. Och varför vill hon göra det? För att hon behöver grejen som ska säljas:)
Eller 4k som är skillnaden!!
Hur kommer man vara bra person med sig själv och med hela värden?:(
Stor respekt för dig, Du har inte rätt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali-al19:

Du säg det själv att han skrev 5k under så du vet vad han vill ha för de
Men du vill lura han på nåt sätt. Och varför vill hon göra det? För att hon behöver grejen som ska säljas:)
Eller 4k som är skillnaden!!
Hur kommer man vara bra person med sig själv och med hela värden?:(
Stor respekt för dig, Du har inte rätt på det.

Säljaren var för snål för att sätta ett reservationspris (40kr), då tycker jag att säljaren får stå sitt kast!

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@zaap nån uppdatering i det hela? Fick du dina varor?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@zaap nån uppdatering i det hela? Fick du dina varor?

#19695796

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Säljaren var för snål för att sätta ett reservationspris (40kr), då tycker jag att säljaren får stå sitt kast!

Man kan ju vända på det och säga, ska du utnyttja någons snålhet för att tjäna 4000? Tycker det var lite paragrafryttare över det hela. Se bådas vinning istället för endast din egen.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att om man inte vill sälja under en viss summa så startar man budgivningen på den summan. Då behöver man inte betala reservationspris.

Jag antar tanken är att locka till sig köpare med låga startbud men allt man gör är att locka till sig folk som ändå inte vill betala vad man vill sälja för. Personligen är jag också mer benägen att köpa något med startbud 500kr som har 0 bud än att hoppa in med 10 andra budgivare som fightas för att de lagt 1kr som startbud.

Startbud är det pris man är villig att sälja för enligt mig. Sätter man 1000kr ska det vara för att man är villig att sälja för det. Vill man ha lockpriser får man räkna med att man för sälja under vad man vill. Det är en risk säljaren tar när säljaren väljer att försöka ”lura” sig till kunder genom priser lägre än vad de vill sälja för.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Man kan ju vända på det och säga, ska du utnyttja någons snålhet för att tjäna 4000? Tycker det var lite paragrafryttare över det hela. Se bådas vinning istället för endast din egen.

Vill du inte sälja under ett pris så lägger du inte ut för det priset. Som man bäddar får man ligga brukar man kalla det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyrien:

Man kan ju vända på det och säga, ska du utnyttja någons snålhet för att tjäna 4000? Tycker det var lite paragrafryttare över det hela. Se bådas vinning istället för endast din egen.

Njää. Det där har jag inte mycket till övers för faktiskt.

Tradera har ett tydligt system där säljaren kan välja på vilken prisnivå budgivningen ska starta.
Och det är också tydligt att pris är bindande. Så det är klart att det kan komma bud i nivå med var man sätter startpris.

Vill man inte få in så låga bud - så sätt ett lägstabud som man kan acceptera istället.
Såhär ser regelsystemet ut på tradera och det behöver man förhålla sig till.

Det är viktigt att förstå när man sätter ut en annons.

Jag har själv satt ut flertalet grejer för 1 spänn på tradera. Grejer som sedan sålts över tusenlappen.
Men någon gång sålde jag RAM som gick för 7 spänn. Jag stod för frakten så jag betalade mer i frakt än vad annonsen slutade på.
Men det var såklart inget missnöje från mitt håll där.
För jag hade ju själv valt de spelreglerna när jag satte upp annonsen.
Jag skäms av bara tanken att klaga på köparens låga vinstbud när jag själv valt att acceptera även låga bud.

Jag tycker nog inte det är så svårt att förhålla sig till som säljare.

Det där med att skriva egna regler i annonsen som går mot traderas regler - det förstår jag inte varför man ska ta hänsyn till som köpare. Eller iaf för de grejerna där tradera redan har supertydliga verktyg för ändamålet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

huh? brukar va vanligt att det dröjjer ett par dagar innan köparen betalar så den säljaren hade stressjuka

För övrigt så tycker jag att Tradera är lovligt fjuniga i hur de beivrar deras regelbrytare, min personliga favorit är droshippare från kina där de även varnade att man kunde råka på tull och sa att det fick man stå för själv och tradera inte gjorde ett skit trots flertalet anmälningar.

Jag har råkat ut för en användare som säljer "produkt X från märke Y" och när den kommer fram så är det en total kopia från Kina, reklamerade detta hos tradera som tackade för feedback, men kontot är fortfarande proppfullt med kopior och han kör mer business än någonsin, så så mycket var den feedbacken värd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |