Hårdvara möter guldfisk i glasklart kombinationschassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Då får man nöja sig med att ha växter och fina stenar i sitt chassiakvarium Kanske en och annan motoriserad plastfisk!

Oavsett så bör artikeln skrivas om, just så ingen inhandlar chassit och placerar fiskar i det.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Jag tycker också det är snyggt... men måste man vara vegan för att inte gilla att plåga djur?
Jag ser mig själv som djurvän trots att jag äter kött. Skulle aldrig kunna ha ett djur och inte ta hand om det på bästa möjliga sätt, vilket detta knappast är.

Måttligt kul att göra vattenbyten precis ovanpå datorn också, för den delen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Måste man vara vegan för att ogilla djurplågeri? Att det är en kul gimmick och ser snyggt ut gör ju fortfarande inte det ok med djurplågeri.

Antar att du äter djur levandes samt drar lemmar från katter och flår små barn...

Är vegan faktiskt men gillade inte djurplågeri innan jag blev det heller

Permalänk
Skrivmaskin

Dumma eller udda produkter med hårdvarukoppling är alltid kul att uppmärksamma, inte minst när det går att spränga in en hög av ordvitsar. Självklart är syftet med artikeln inte att uppmana till djurplågeri och det verkar de flesta i kommentarstråden haja (jag kunde inte låta bli), men för att göra det extra tydligt avrundas nu artikeln med en uppmaning till att befolka vattentanken med robotfisk – om någon mot förmodan skulle lyckas fiska hem denna produkt!

Permalänk
Medlem

Tror inte firrarna tar någon skada av konceptet som sådant, så länge vattentemperaturen inte växlar för mycket. Generellt gillar fiskar inte alls att vattenvärdena förändras, och i förlängningen temperaturväxlingar. Storleken är inte heller något problem om man väljer rätt arter. Vad det gäller vibrationer från fläktar och sådant, interna filterpumpar är inte heller särskilt välbalanserade eller vibrationsfria. Datorfläktar är knappast värre, och stör inte fiskarna mer.

Det är dock fortfarande ingen bra idé. Alla akvarister vet att det är omöjligt att inte slabba vid skötseln. Det kommer komma vatten i datorn, det är knappt ens en tidsfråga. Med ett så litet kar blir det också en hel del skötsel vid många tillfällen.

Just guldfisk som föreslås i rubriken är en kallvattenart, som liksom de flesta karpfiskar är väldigt "messy", och inte alls passar i små kar. Hoppas ingen försöker med sådana i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

om någon mot förmodan skulle lyckas fiska hem denna produkt!

https://www.leksakscity.se/vattenballonger-vattenglidbana-bad...

Önskemål infriat. Observera åldersgräns samt läs instruktionerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Måste man vara vegan för att ogilla djurplågeri?

Jag är inte vegan, men jag tycker att man ska behandla djur med respekt. Jag är inte heller någon expert på akvariefiskar, men jag tycker chassit ser litet litet ut för att ha guldfisk i.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Påminner mycket om Lian Li Q58

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Jag är inte vegan, men jag tycker att man ska behandla djur med respekt. Jag är inte heller någon expert på akvariefiskar, men jag tycker chassit ser litet litet ut för att ha guldfisk i.

Extremt litet, guldfiskar blir riktigt stora, omkring 30 cm i akvarium, men de kan bli över 40 cm i dammar.
Eftersom chassit är 37 cm på längden så vore detta knappt bättre än att ha dem i en skål (vilket de ofta dör av väldigt snabbt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om man kan ha fejk växter och fiskar som inte drabbas av att vara i ett dator akvarium men som ändå ger en visuell effekt så skulle det kunna vara lite fräckt.
Om man dessutom kan använda akvariet som reservoar för vattenkylning så det inte enbart är för syns skull utan har en funktion så blir det ännu bättre.
Tänker att om man använder riktiga växter så blir det nog saker i vattnen man inte vill ha i sin vattenkylning.
Men kanske finns någon form av fejk växter som inte avger något olämpligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Dumma eller udda produkter med hårdvarukoppling är alltid kul att uppmärksamma, inte minst när det går att spränga in en hög av ordvitsar. Självklart är syftet med artikeln inte att uppmana till djurplågeri och det verkar de flesta i kommentarstråden haja (jag kunde inte låta bli), men för att göra det extra tydligt avrundas nu artikeln med en uppmaning till att befolka vattentanken med robotfisk – om någon mot förmodan skulle lyckas fiska hem denna produkt!

Du är en riktig fena på ordvitsar!

Permalänk
Medlem

Ännu en pryl ingen har efterfrågat...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Jag äter kött 7 dagar i veckan, men jag skulle ändå inte köpa chassit.
Det är djurplågeri helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tror kanske inte att fiskarna ingår i priset?

Kanske fungerar att odla någon värmekrävande alg i stället. Nyttigt och gott!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Förstår inte hur dessa idéer införlivas egentligen. 239 extremt dumma idéer men vi måste plocka en idé " Jajemen! Den ska innefatta fiskar som vi inte kan ett jävla dyft om än mindre bryr oss om" Jag är för vattenkylning på alla tänkbara sett men de blir bara tragiskt.
Men sen är de ju lite så också att somliga bryr sig väldigt mycket medan majoriteten tenderar att inte göra de. Detta fiskakvarieproblem är bara en fisk i havet i jämförelse med annat dock.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Ogilla djurplågeri = Vegan

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att endast ha växter i det... något som jag funderar på. Är många år sedan man sålde senaste akvariet nu. Dock har man ångrat sig lika många år. xD

Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Vegan är någon som HELT utesluter ANIMALISKA produkter.

Att tycka illa om djurplågeri är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vegan är någon som HELT utesluter ANIMALISKA produkter.

Animaliska produkter vid datorbygge då eller...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Vilken idioti, vilken brunn kröp du upp från?

Permalänk

Dator/Kattlåda låter som ett framtida måste köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Antar att ni alla är veganer. Själv tycker jag det är jättesnyggt!

Ja, man måste ju vara vegan för att ha någonting emot lidande för nöjes skull.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Det finns stor skillnad på fisk och fisk, och man bör även tänka på att alla akvarier innehåller inte ens fiskar. Det finns många akvarister som kör 10-20 liter med levande koraller och ryggradslösa djur, och även lämpliga fiskar som inom släktet Gobiidae. Sedan kan man ju undra om det skulle vara lämpligt att ha saltvatten i närheten av datorkomponenter! XD

Det som jag tycker är mest problematiskt, är temperatursvägningar från värmeutvecklingen, vilket begränsar vilken hårdvara som skulle vara lämplig för chassit med levande djur i.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Nej bara nej, vatten och el på det stackars fiskar som ska vara instängda i den lilla lilla lådan

Vatten och el är ju ungefär lika stort problem som att du har ett glas vatten på skrivbordet men akvariet är alldeles för litet, det håller jag med om.

Men framförallt funderar jag på vilka djur som kan leva i så pass fluktuerande temperatur som en dator kommer orsaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det där känns som det stora problemet. Både för litet och risk att det blir varmt.

I så fall är ju typ detta mer sunt:

https://www.youtube.com/watch?v=0c7EN2Dolis

Här har vi f.ö. en uppföljning med chassit som artikeln handlar om:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304