Fel på nätaggregat/Drivrutiner?Skärmen svart.(Fixat)

Permalänk

Fel på nätaggregat/Drivrutiner?Skärmen svart.(Fixat)

Hej!

För en stund sedan började min skärm bli svart, datorn rullade på som vanligt. Skärmen kan inte koppla till datorn.

Då tänker jag att grafikkortet är döende. Så jag prövar att installera ett grafikkort jag hade liggande och när jag startar med det så startar det normalt igen och skärmen visar bild . (Har ej ännu installerat några drivrutiner till grafikkortet) .Har en Intel processor med internt grafikkort. Nu tänker jag yes, det var grafikkortet som hade blivit dåligt , problem löst.Tills jag ska installera drivrutiner. När installationen är klar så ska ju datorn omstartas. När datorn ska slås på igen efter installation så är det samma problem som med det gamla grafikkortet, skärmen är svart.

... Konstigt tänkte jag då det fungera precis innan jag installerade drivrutiner. Så jag prövar att ta det gamla grafikkortet återigen ( med det förra grafikkortets drivrutiner fortf installerade). Tänka sig att nu är det bild igen på skärmen....

Kan någon som kan det här bättre än mig hjälpa mig komma till en slutsats om
vad som är fel. Är det så att nätaggregat inte orkar driva grafikkorten längre ? Och så när jag startar datorn med ett grafikkort i men utan/fel några drivrutiner i så använder datorn det interna grafikkortet istället?

Tacksam för hjälp !

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn kan inte skifta grafikort utan att du flyttar kabeln men kabeln kan definitivt släcka monitorn om den inte klarar bandbredden så vad har du för kablage och funkar det i låga upplösningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar.

Jag har en DVI kabel. Är en 27 tummare som körs i 1440p. Har gått utan problem i 1,5 år, detta är ett nytt problem.

När jag byter grafikkortet så sätts resolutionen ned automatiskt och då fungerar det ju igen. Så ja det verkar som det fungerar på låg resolution. Då är det kanske kabeln det är fel på?

Permalänk
Medlem

Om det hände igen: Stäng av skärmen (dra ur strömmen) och sätt på den igen. Testa ifall det fungerar.

Min kan väldigt sällan dö på samma vis. Då räcker det att dra ur strömmen så är allt som vanligt igen. Dock händer det nästan bara för mig när jag ska starta upp den, inte när den väl är igång.

Om ovanstående löser det för dig så är det nog nått med anslutningen till skärmen och byte av kabel kan möjligtvis lösa det.

eller vad säger @Laxpudding ?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IvoryProtein:

Tack för svar.

Jag har en DVI kabel. Är en 27 tummare som körs i 1440p. Har gått utan problem i 1,5 år, detta är ett nytt problem.

När jag byter grafikkortet så sätts resolutionen ned automatiskt och då fungerar det ju igen. Så ja det verkar som det fungerar på låg resolution. Då är det kanske kabeln det är fel på?

Har du annat kablage att prova med så gör det eller prova att ändra position på kabeln, att ha den så rak som möjligt kan ge den bättre bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej igen , jag provade att dra ur strömmen till skärmen och provade med en HDMI kabel. Det verkar som det fungerar bra igen på hög upplösning, hoppas det håller.

Lösningen är kanske inte så avancerad alltid.

Väldig tacksam för så snabba svar och kloka tips! 😁
Ha en strålande helg.