Microsoft Edge fortsätter knipa marknadsdelar – nära 11 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Testade Firefox igen men förstår inte varför Youtube hackar och frameskippar hela tiden. Går det att fixa eller är det som det är?

Hackar? Händer inte på någon av mina datorer så länge min uppkoppling är bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hackar? Händer inte på någon av mina datorer så länge min uppkoppling är bra.

Droppar frames och hamnar i osynk med ljudet fram och tillbaka. Inte fel på uppkopplingen, händer inte på Edge heller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Droppar frames och hamnar i osynk med ljudet fram och tillbaka. Inte fel på uppkopplingen, händer inte på Edge heller.

Inget jag upplevt på någon av mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget jag upplevt på någon av mina datorer

Sänkte från 4k till 1440p på YT och då försvinner hackandet. Märkligt..

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sänkte från 4k till 1440p på YT och då försvinner hackandet. Märkligt..

Hårdvaruacceleration avstängd? (CPU:n kanske åker på att göra allt jobbet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hårdvaruacceleration avstängd? (CPU:n kanske åker på att göra allt jobbet)

Testade att tvinga på det i configen men verkar inte göra någon skillnad. 4k60fps videos känns som 4k30 och därtill skippas frames då och då. Vill gärna byta men kollar för mycket på YT för att det ska vara okej.

Har 5800x med 6700xt så är väl knappast datorn som är för slö.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Testade att tvinga på det i configen men verkar inte göra någon skillnad. 4k60fps videos känns som 4k30 och därtill skippas frames då och då. Vill gärna byta men kollar för mycket på YT för att det ska vara okej.

Har 5800x med 6700xt så är väl knappast datorn som är för slö.

Du måste spela videorna i 4k upplösning? Själv har jag nog aldrig gjort det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste spela videorna i 4k upplösning? Själv har jag nog aldrig gjort det

Bättre kvalitet på bilden säger inte jag nej till så ja, jag ”måste väl ha det”. Tycker det är rimligt att en webbläsare ska kunna klara 4k videos på YT utan lagg iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Bättre kvalitet på bilden säger inte jag nej till så ja, jag ”måste väl ha det”. Tycker det är rimligt att en webbläsare ska kunna klara 4k videos på YT utan lagg iaf.

Jag kör en Ryzen 5600 med ett 6600XT och har inga av dina problem. jättemärkligt. både i Windows och Linux. Däremot kan jag rekommendera att inte köra på 4K ifall man inte absolut behöver det. Anledningen är att det drar mycket mer bandbredd och belastar servrarna, vilket i sin tur innebär att de behöver skala upp serverparkerna, vilket genererar betydligt mer koldioxidutsläpp. Jag kör 4K i videos som går igenom grafikjämförelser, eller ifall det är vackert foto. men ifall jag tittar på tech outlets som mest pratar brukar jag köra 480p. I bilen kör jag 144p och lyssnar på dessa videos som "podcasts" istället. och generellt brukar 1080p eller 1440p funka ganska bra som ett mellanting.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Edge har ju lodräta flikar inbyggt. Det är ju riktigt fiffigt om man är fliksamlare. Privat använder jag Firefox med Tree Style Tabs, men bara Edge på jobbet i princip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Edge har ju lodräta flikar inbyggt. Det är ju riktigt fiffigt om man är fliksamlare. Privat använder jag Firefox med Tree Style Tabs, men bara Edge på jobbet i princip.

om texten vrids 90 grader så får det inte plats många flikar lodrätt innan skärmen är full.
Om texten är horizontellt, så kommer det ta upp myyycket skärmutrymme.
Nä bättre att ha flikarna i toppen eller botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

om texten vrids 90 grader så får det inte plats många flikar lodrätt innan skärmen är full.
Om texten är horizontellt, så kommer det ta upp myyycket skärmutrymme.
Nä bättre att ha flikarna i toppen eller botten.

Fast du kan ju hela tiden läsa vad det är för något i fliken om du använder lodräta flikar och sedan scrolla om de blir för många för att rymmas på höjden. I horisontellt läge så klumpas de ju ihop. Edit: Förstod vad du menar nu, visst tar det lite skärmutrymme, men i allmänhet så nyttjar inte webbsidor skärmutrymmet särskilt väl, utan det är stora fält på sidorna som är avsatta för reklam, som när man blockerar då blir helt tomt. Helt enkelt en vanesak att ha en list på sidan.

Har hittills inte hittat att det går att ställa in så som med Tree Style Tabs i FF, där du kan ha underflikar för att göra det hela mycket mer lättöverskådligt. Exempelvis har man en flik som heter Sweclockers, och expanderar man den så ligger diverse forumtrådar man läsar och kanske framsidan.

Permalänk
Medlem

Edge v104.0.1293.47 som släpptes nu har ett nytt säkerhetsläge, Enhanced Security. Det står lite i artikeln om hur det fungerar.
https://www.neowin.net/news/microsoft-edges-new-enhanced-secu...

Permalänk
Medlem

Kör Firefox på både dator och mobil. Har dock andra webbläsare installerade om Firefox skulle skita sig.
Jag saknar rutan uppe till höger som var still när sidor inte laddas, och var animerad när sidor laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

För exakt samma problem stgr hade, plötsligt var mina 16gb borta och laggade apa.
Var nog ca 15 år sedan faktiskt.
Chrome var fullständigt överlägset.. Och byta nu är en omöjlighet..

Låter abnormalt. Jag stänger aldrig av datorn och lämnar många flikar "öppen" på Firefox. Visst, det drar RAM och en hel del så. Men vi pratar 4-5GB. Jag får samma resultat med Chrome.

Anledningen till att jag lacka ur på 16GB var 7daystodie. Men ja, Chrome var snabbare förr. I dag? Nej, och det finns markant fler addons till Firefox vad gäller privatliv.

Är det något som har dåligt gränssnitt så är det Win 11, Apple. Eller liknande.

Tar det fler klick och längre rörelse att göra något så är det en försämring. Det spelar ingen roll hur vackert det är.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F