Fick en oväntad Swishbetalning (klarna/swish/gymgrossisten)

Permalänk
Medlem

Fick en oväntad Swishbetalning (klarna/swish/gymgrossisten)

Hej!

I morse runt kl 05.00 fick jag en oväntad swish betalning. Det verkar som att Klarna återbetalat mig pengar för en order som jag gjorde i början av Juli från Gymgrossisten. Jag fick ordern, har inte skickat tillbaka något eller bett någon om pengarna tillbaka.

I Klarna finns det inget i historiken som tyder på en återbetalning dock så är betalningen markerad som 0 kr.

I mitt gymgrossistenkonto verkar allt ok också.

Någon som upplevet något liknande med dessa tjänster?

Jag har försökt att kontakta gymgrossistens support via telefon men ingen svarar på jättelänge.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Hej!

I morse runt kl 05.00 fick jag en oväntad swish betalning. Det verkar som att Klarna återbetalat mig pengar för en order som jag gjorde i början av Juli från Gymgrossisten. Jag fick ordern, har inte skickat tillbaka något eller bett någon om pengarna tillbaka.

I Klarna finns det inget i historiken som tyder på en återbetalning dock så är betalningen markerad som 0 kr.

I mitt gymgrossistenkonto verkar allt ok också.

Någon som upplevet något liknande med dessa tjänster?

Jag har försökt att kontakta gymgrossistens support via telefon men ingen svarar på jättelänge.

Testat att kontakta Klarna? De borde kunna ge svar varför dom återbetalat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De kanske har börjat följa dig på Instagram och kommit fram till att produkterna uppenbart inte har någon effekt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om att Klarna betalar ut via Swish, vad får dig att tro att det är Klarna?

Permalänk
Medlem

Är det en "betydande" summa pengar skulle jag kontakta polisen.
Om det är några hundralappar så kontakta klarna.
Brukar väl annars stå i swishappen vars pengarna kommer från

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Aldrig hört talas om att Klarna betalar ut via Swish, vad får dig att tro att det är Klarna?

Klarna har börjat med Swish-betalningar för ett tag sedan, det är inte omöjligt att pengarna återbetalas på samma sätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Aldrig hört talas om att Klarna betalar ut via Swish, vad får dig att tro att det är Klarna?

Rätt säker på att du kan välja Swish när du gör köp via klarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Är det en "betydande" summa pengar skulle jag kontakta polisen.
Om det är några hundralappar så kontakta klarna.
Brukar väl annars stå i swishappen vars pengarna kommer från

Varför ska man kontakta polisen om man fått en felaktig återbetalning? Hittar du på dina svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testat att kontakta Klarna? De borde kunna ge svar varför dom återbetalat

Ska testa

Skrivet av trickeh2k:

De kanske har börjat följa dig på Instagram och kommit fram till att produkterna uppenbart inte har någon effekt?

Ouch!

Skrivet av dlq84:

Aldrig hört talas om att Klarna betalar ut via Swish, vad får dig att tro att det är Klarna?

Klarna har en funktion där man kan betala med Swish som jag brukar använda då jag köper från gymgrossisten.
I swish informationen står det KLARNA;Gymgrossiten.com och mängden pengar matchar exakt med min senaste order som var en månad sen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Rätt säker på att du kan välja Swish när du gör köp via klarna

Jo, det kan man, men det är en annan sak att få pengar från Klarna via Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Klarna har börjat med Swish-betalningar för ett tag sedan, det är inte omöjligt att pengarna återbetalas på samma sätt.

Återbetalningsfunktion finns i Swish för företag och det är väl rimligt att anta att Klarna har det integrerat i sin lösning, med tanke på att det annars blir rätt struligt.

https://www.swish.nu/faq/company/ar-det-mojligt-att-gora-ater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Varför ska man kontakta polisen om man fått en felaktig återbetalning? Hittar du på dina svar?

... personer som går till personangrepp på en gång.. herre gud.

Finns ett flertal bedrägerier där ej ont anande personer får en betalning via swish, därefter blir de kontaktade och sedan ombedda att swisha tillbaka pengarna någon annan stans. Dvs bedragarna använder en som "målvakt" i blocket bedrägerier, finns även andra scenarios.

Däremot om det nu är Klarna som gjort återbetalningen så finns det ju ingen anledning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

... personer som går till personangrepp på en gång.. herre gud.

Finns ett flertal bedrägerier där ej ont anande personer får en betalning via swish, därefter blir de kontaktade och sedan ombedda att swisha tillbaka pengarna någon annan stans. Dvs bedragarna använder en som "målvakt" i blocket bedrägerier, finns även andra scenarios.

Däremot om det nu är Klarna som gjort återbetalningen så finns det ju ingen anledning..

Det scenario du beskriver stämmer inte in på TS historia, därav min fundering om du bara hittar på ett svar. Man kontaktar naturligtvis företaget som betalningen kommer ifrån och eventuellt sin bank. Polisen blandar du väl inte in förrän det finns misstanke om brott? Finns inget i TS historia som får mig att misstänka att brott begåtts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det scenario du beskriver stämmer inte in på TS historia, därav min fundering om du bara hittar på ett svar. Man kontaktar naturligtvis företaget som betalningen kommer ifrån och även sin bank. Polisen blandar du väl inte in förrän det finns misstanke om brott? Finns inget i TS historia som får mig att misstänka att brott begåtts.

Det är enligt mig fortfarande rätt osäkert vart det kommer ifrån då trådstartare skrivit : Verkar komma ifrån klarna, och inte "Kommer från Klarna"

Sen är det ju fortfarande fråga om vilken summa det handlar om, är det typ 5-600:- så skulle jag inte vara så orolig att det är något. Däremot 5-6000:- så skulle jag bli rätt misstänksam om jag inte hittar några bevis alls på varken mitt klarna konto eller Gymgrossisten, och om man dessutom inte ens begärt utbetalningen är ju antingen ett fel av klarna, eller ett potentiellt försökt till någon form av bedrägeri.

Därav Betyande summa så skulle jag fundera på en polisanmälan, speciellt om både klarna och Gymgross inte kan ge honom något svar, om det nu visar sig att det inte är något så är det inte något ^^

Permalänk
Medlem

Detta finns reglerat

Om pengarna är skickade fel skall man skicka tillbaka, annars begår man en olaglig handling genom att vara passiv.

Källa: https://lawline.se/answers/vad-hander-om-en-swish-har-kommit-...

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Klarna och de kan inte se varför jag fick pengarna tillbaka, de bekräftade dock att det var från Gymgrossisten.

Börjar kännas som att någon på gymgrossisten gjorde ett misstag alternativt att det är något systemfel.

EDIT: Jag lyckades prata med någon på gymgrossisten, det ser likadant ut hos dem som hos mig på Klarna. Fortfarande oklart vad som har hänt, de ska återkomma.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

De kanske har börjat följa dig på Instagram och kommit fram till att produkterna uppenbart inte har någon effekt?

Jag skrattade ALLDELES för mycket och högt på denna.......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering om det är någon som är nyfiken.

Tydligen blev det något fel under faktureringen och jag fick helt enkelt betala på nytt. ¯\_(ツ)_/¯

Samvetet är rent i alla fall.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Här kommer en uppdatering om det är någon som är nyfiken.

Tydligen blev det något fel under faktureringen och jag fick helt enkelt betala på nytt. ¯\_(ツ)_/¯

Samvetet är rent i alla fall.

Må ditt protein alltid bli muskler 💪

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2