Permalänk

Köpråd 34" curved

Hej,

Funderar på att uppgradera min 27" till 34" curved för gaming. Har denna i dagsläget:

https://www.inet.se/produkt/2214422/asus-27-vg279q-ips-144hz

Har ett GTX 1060 6GB grafikkort idag, men ska köpa ny datorn snart (väntar på nya Nvidia serien samt priserna på dem). Vill fixa min setup redan nu gällande skärmar.

Vet att många väljer hellre en med IPS framför en VA-panel, men samtidigt kostar dem mycket mer.

Jag behöver inte ha den absolut bästa, men någonting som funkar bra för gaming utan större problem.

Vill gärna att det ska funka helt okej med min nuvarande grafikkort.

Är öppen för förslag, bara och ge tips och förslag.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du kan leva med black smearing och sämre betrakningsvinklar så är den 34'' ultrawide med VA panel som jag skulle rekommendera iaf vara Dell S3422DWG och som platt IPS alternativ Acer Nitro XV340CK

Du kan finna en jämförelse mellan dom båda här

Eller om pengar inte är ett hinder gå hela vägen upp till Dell Alienware AW3423DW QD-OLED

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Om du kan leva med black smearing och sämre betrakningsvinklar så är den 34'' ultrawide med VA panel som jag skulle rekommendera iaf vara Dell S3422DWG och som platt IPS alternativ Acer Nitro XV340CK

Du kan finna en jämförelse mellan dom båda här

Eller om pengar inte är ett hinder gå hela vägen upp till Dell Alienware AW3423DW QD-OLED

Ja den sista var lite för dyr.

Vad kan man få för 6-7k? Har du några förslag i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

Vad kan man få för 6-7k? Har du några förslag i den prisklassen?

Skulle vara LG 34GN850-B isåfall. Prestandan är ganka lik Acern överlag men du får betala ca 2000kr extra för "lyxen" att den är böjd/krökt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

jag köpte denna skärm grym för dom pengarna jag köpte för 4990kr i julas

https://www.komplett.se/product/1182510/gaming/spelutrustning...

180hz, 1440p och ips

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Säker på det? Står VA i specifikationerna du länkar till

Den säljs dock för under 4k på Webhallen, vilket inte låter för illa pinkat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

jag köpte denna skärm grym för dom pengarna jag köpte för 4990kr i julas

https://www.komplett.se/product/1182510/gaming/spelutrustning...

180hz, 1440p och ips

Jaha okej, den är väl VA och inte IPS?

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Skulle vara LG 34GN850-B isåfall. Prestandan är ganka lik Acern överlag men du får betala ca 2000kr extra för "lyxen" att den är böjd/krökt.

Ja, den har jag kikat på. Missade den när den kostade 7k på netonnet. Då var det den nyare versionen 34GN950.

Men den här kanske är likadan.

Den där sidan verkar ha mycket billigare än inet och andra sidor.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2216336/aoc-34-cu34g2x-va-21-9-cu...

jag har denna och haft i snart ett år och är väldigt nöjd för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

Då var det den nyare versionen 34GN950.

Men den här kanske är likadan.

Största skillnaden med 34GP950 över 34GN850 är att den förstnämnda är ljusstarkare och når HDR600 certifiering. Krävs dock Full Array Local Dimming (FALD), Mini-LED eller OLED för att kunna avnjuta HDR på riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

Jaha okej, den är väl VA och inte IPS?

då är det fel info det verkar vara VA på den då

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Största skillnaden med 34GP950 över 34GN850 är att den förstnämnda är ljusstarkare och når HDR600 certifiering. Krävs dock Full Array Local Dimming (FALD), Mini-LED eller OLED för att kunna avnjuta HDR på riktigt.

Men är 34GN850 värt pengarna, dvs 7,2k? Eller är det stora skillnader mellan de två modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

Men är 34GN850 värt pengarna, dvs 7,2k? Eller är det stora skillnader mellan de två modellerna?

Jag personligen skulle aldrig spendera mycket mer än 5k för en standard LCD skärm med vetskapen att man få 43" QN90A Mini-LED TV eller en 48" C1 OLED för 7-8k.

Dom kan också agera som en ultrawide skärm genom att ställa in en 3840x1600 upplösning och kommer inte vara någon irriterande bakbelysning då dom svarta områdena kommer vara avstängda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Jag personligen skulle aldrig spendera mycket mer än 5k för en standard LCD skärm med vetskapen att man få 43" QN90A Mini-LED TV eller en 48" C1 OLED för 7-8k.

Dom kan också agera som en ultrawide skärm genom att ställa in en 3840x1600 upplösning och kommer inte vara någon irriterande bakbelysning då dom svarta områdena kommer vara avstängda.

Okej, förstår det.

En sista fråga. Hur stor skillnad är det egentligen på VA och IPS? Ser man skillnaden tydligt? Jag är ingen expert på att se skillnader gällande skärmar om jag ska vara ärlig.

Jag har en IPS panel på min 27” men den är några år gammal. Så länge det inte blir sämre än den jag har är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

En sista fråga. Hur stor skillnad är det egentligen på VA och IPS? Ser man skillnaden tydligt? Jag är ingen expert på att se skillnader gällande skärmar om jag ska vara ärlig.

Beror väldigt mycket på användningsområde och personlig preferens.

Jag själv t.ex. använder en VA skärm (Dell S3220DGF som är väldigt lik Dell skärmen jag rekommenderade tidigare i tråden fast i 16:9 format) och är "nöjd nog" då jag använder den i ett mörkt rum där den bättre svärtan och kontrasten i bilden kommer till sin rätt för att spela singleplayer spel och kolla på film/serier. Så jag störs inte jättemycket av den bristande rörelsehanteringen då jag knappt lirar multiplayer titlar och sitter rakt framför skärmen så dom sämre betrakningsvinklarna är inte ett jätteproblem heller.

I ett välbelyst rum däremot så äts kontrastfördelarna med VA upp och IPS blir den klara vinnaren för dom flesta användarna i det scenariot. Värt att notera att VA åtminstonde slår TN när det kommer till färgåtergivning och bektraningsvniklar.

Nedan bilder ger dig en "hum" av vad du kan förvänta dig men behöver egentligen upplevas first hand då bild/video kan överdriva vissa skillnader och beroende på modell så kan den skärm just du är intresserad av vara bättre/sämre än det som visas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Beror väldigt mycket på användningsområde och personlig preferens.

Jag själv t.ex. använder en VA skärm (Dell S3220DGF som är väldigt lik Dell skärmen jag rekommenderade tidigare i tråden fast i 16:9 format) och är "nöjd nog" då jag använder den i ett mörkt rum där den bättre svärtan och kontrasten i bilden kommer till sin rätt för att spela singleplayer spel och kolla på film/serier. Så jag störs inte jättemycket av den bristande rörelsehanteringen då jag knappt lirar multiplayer titlar och sitter rakt framför skärmen så dom sämre betrakningsvinklarna är inte ett jätteproblem heller.

I ett välbelyst rum däremot så äts kontrastfördelarna med VA upp och IPS blir den klara vinnaren för dom flesta användarna i det scenariot. Värt att notera att VA åtminstonde slår TN när det kommer till färgåtergivning och bektraningsvniklar.

Nedan bilder ger dig en "hum" av vad du kan förvänta dig men behöver egentligen upplevas first hand då bild/video kan överdriva vissa skillnader och beroende på modell så kan den skärm just du är intresserad av vara bättre/sämre än det som visas.

https://www.240hzmonitors.com/wp-content/uploads/2019/08/vkPiT9r-1-min.jpg
https://www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2019/12/maxresdefault-1.jpg
https://i.redd.it/uhz0y5svymj61.gif

Fan vad bra bilderna förklarar det. Tusen tack för hjälpen, lutar åt LG:en men måste kolla måtten först om jag kan ha min 27" bredvid den (ståendes).

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en VA-panel.

LG 34" Vävd IPS Ultrawide
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5284089

Permalänk
Medlem

ACer Predator X34GS eller LG 34GN850
https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...
https://www.inet.se/produkt/2216731/acer-34-predator-x34gs-ip...
Sitter just nu med Acer Predator skärmen men jag har haft LG skärmen innan, ska du välja så välj IPS.
Båda dessa skärmar har LG´s IPS skärm så det är mer vilken man tycker ser bäst " coolast " ut

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Syrran har en va skärm, ser mycket grynig ut jämfört med ips.

Kan rekommendera x34gs också men lg:n kommer funka lika bra

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

ACer Predator X34GS eller LG 34GN850
https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...
https://www.inet.se/produkt/2216731/acer-34-predator-x34gs-ip...
Sitter just nu med Acer Predator skärmen men jag har haft LG skärmen innan, ska du välja så välj IPS.
Båda dessa skärmar har LG´s IPS skärm så det är mer vilken man tycker ser bäst " coolast " ut

Tack, det blir nog LG:n

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte nyligen själv LG 34GN850 och blev mycket nöjd.

Har erfarenhet av flera 34" ultra wide screen skärmar sedan tidigare och älskar formatet. Bytte upp mig från en äldre 34" LG av två anledningar. Fick inte ha min skärm i fred för flickvännen som också börjat gilla formatet framför arbete med två skärmar. Ville ha bättre flyt i spel då min gamla skärm bara hade 75Hz.

Förutom detta har den nya skärmen en bättre kontrast vilket ger en skarpare bild. Jag har aldrig upplevt bilden på den gamla skärmen som dålig, men ställer man dem bredvid varandra så märker man skillnad till det bättre med den nya.

Det enda negativa med skärmen är att foten är sjukt stor. Jag ser inte varför man måste designa ett sånt åbäke till fot. Dels är foten i sig djup bakom skärmen och dels sticker den ut framåt mer än jag var van vid. Jag har mitt skrivbord mot en vägg så detta fick stor betydelse. Det hela slutade med att jag köpte ett platt väggfäste till skärmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Köpte nyligen själv LG 34GN850 och blev mycket nöjd.

Har erfarenhet av flera 34" ultra wide screen skärmar sedan tidigare och älskar formatet. Bytte upp mig från en äldre 34" LG av två anledningar. Fick inte ha min skärm i fred för flickvännen som också börjat gilla formatet framför arbete med två skärmar. Ville ha bättre flyt i spel då min gamla skärm bara hade 75Hz.

Förutom detta har den nya skärmen en bättre kontrast vilket ger en skarpare bild. Jag har aldrig upplevt bilden på den gamla skärmen som dålig, men ställer man dem bredvid varandra så märker man skillnad till det bättre med den nya.

Det enda negativa med skärmen är att foten är sjukt stor. Jag ser inte varför man måste designa ett sånt åbäke till fot. Dels är foten i sig djup bakom skärmen och dels sticker den ut framåt mer än jag var van vid. Jag har mitt skrivbord mot en vägg så detta fick stor betydelse. Det hela slutade med att jag köpte ett platt väggfäste till skärmen.

Vad skönt att du är nöjd med den.

Ja, har hört från många att foten är för stor. Jag har också skrivbordet mot en vägg, förhoppningsvis får den plats utan att behöva montera fast den på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshmerga21:

Tack, det blir nog LG:n

Mycket bra val, det är en trevlig skärm. Du kommer att märka en stor skillnad mot den du har idag, att spela på en 34" Wide är riktigt skönt. Kan bli rätt saftigt för ditt 1060 kort, men ska du byta ut detta senare så har du ju en bra skärm redan
https://www.sweclockers.com/testpilot/29793-testpilot-lg-34gn...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Mycket bra val, det är en trevlig skärm. Du kommer att märka en stor skillnad mot den du har idag, att spela på en 34" Wide är riktigt skönt. Kan bli rätt saftigt för ditt 1060 kort, men ska du byta ut detta senare så har du ju en bra skärm redan
https://www.sweclockers.com/testpilot/29793-testpilot-lg-34gn...

Härligt, ja det blir nog bra.

Jo, men snart blir det ny dator så då får man avnjuta den på riktigt