Partnertillverkare tveksamma till Intel Arc "Alchemist"

Permalänk
Melding Plague

Partnertillverkare tveksamma till Intel Arc "Alchemist"

Igor's Lab rapporterar om hur branschen mottar Intel Arc. Ointresse och skepsis sammanfattar situationen bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Hoppas verkligen att Intel får till drivrutinerna inom en snar framtid.
Det behövs verkligen en till aktör på marknaden som kan ta upp kampen med Nvidia och AMD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt självklart (för mig iaf) att det skulle bli strul med drivrutiner osv. Att som helt ny släppa nya grafikkort på denna marknad är allt ifrån rätt.
Jag tycker dock det bör finnas i hela industrins intresse att hjälpa och få in ännu en aktör. Men bolag tänker väl inte direkt så.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nu när det verkar röra sig om hårdvaruproblem som inte drivrutiner kan fixa så känns det fullt förståeligt att partners är.. Eh.. "avvaktande". Synd för jag hade verkligen hoppats på en till aktör.

AMD har bevisat med Ryzen att om produkten är bra så gör det varken till eller från hur mycket eller lite partners tror på den i början. Men i det här fallet så verkar det som om produkten är dålig och behöver fixas på hårdvarunivå och sådant tar ju lång lång tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar var idén att det ska finnas allvarliga problem i hårdvaran kommer ifrån? Vad är ryktet ens baserat på? Korten ser ut att fungera utmärkt i de fall som drivrutinerna fungerar som tänkt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar var idén att det ska finnas allvarliga problem i hårdvaran kommer ifrån? Vad är ryktet ens baserat på? Korten ser ut att fungera utmärkt i de fall som drivrutinerna fungerar som tänkt.

Det sades både i Moores law is dead's video och LTT. Men jag tror de använder mlid som källa. Hans källor kommer från Intel men lycka till att få ett namn på vem eller vilka som läckt.

Edit :även igor tar ju upp det. Vad han menar med "behind the scenes" vet jag inte. Men båda de här snubbarna brukar ju ha hög trovärdighet även vad gäller rykten och jag tror inte de skulle vilja förstöra sin trovärdighet som tagit år att bygga upp bara för det tillfälliga nöjet att bajsa på Intel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar var idén att det ska finnas allvarliga problem i hårdvaran kommer ifrån? Vad är ryktet ens baserat på? Korten ser ut att fungera utmärkt i de fall som drivrutinerna fungerar som tänkt.

finns massor av tillförlitliga källor, rekommenderar att du surfar youtube lite mer <3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det sades både i Moores law is dead's video och LTT. Men jag tror de använder mlid som källa. Hans källor kommer från Intel men lycka till att få ett namn på vem eller vilka som läckt.

Edit :även igor tar ju upp det. Vad han menar med "behind the scenes" vet jag inte. Men båda de här snubbarna brukar ju ha hög trovärdighet även vad gäller rykten och jag tror inte de skulle vilja förstöra sin trovärdighet som tagit år att bygga upp bara för det tillfälliga nöjet att bajsa på Intel

Undrar hur mycket "interna källor" MILD verkligen har. Kolla in hans videos för 1-2 år och jämför med utfallet. Ett målande exempel är detta från mindre än en månad innan Nvidias Ampere släpptes, nästan ALLT är ändå helt uppåt väggarna fel

Han hävdar dubbelt så många tensor-kärnor per SM, det blev hälften så många (4 st per SM mot tidigare 8 per SM, däremot rejält många fler SMs)...

Hävdas 10-20 % IPC-ökning, beroende på hur man väljer att räkna "CUDA-kärna" i Ampere så minskade IPC (om man räknar som Nvidia, Ampere fick rejält många fler CUDA-kärnor fast de är i praktiken enklare) alt. så ökade IPC med >50 % (om man anser att Ampere har CUDA-kärnor med två FMA per "kärna", vilket blir fallet om man räknar antalet "trådar" som faktiskt kan köras rent fysiskt).

Hävdas att effekten för varje "tier" skulle bli mer lik Pascal, d.v.s. lägre än Turing. Blev rakt motsatta.

MILD har också videon från 1H 2021 med spekulationer kring Golden Cove och Zen4 som också är rejält fel på punkter han i senare videon sagt "planer kan ändras", men en sådan sak som IPC spikas faktiskt bland de absolut första sakerna efter som det dikteras av mikroarkitektur som definitivt INTE ändras i brådrasket (behöver man ändra det är det i praktiken bara starta om projektet)

Tyckte först det var slöseri med tid att titta på MILD, men har omvärderat då det är underhållande lite på samma sätt som att läsa en ding ding värld kan vara underhållande
Han får ju absolut saker rätt, men säger man 100 slumpmässiga saker kommer ju en hel del bli rätt av slumpen.

Det MILD ändå gör bra är att "lyssna" efter massor med rykten och sammanställa detta i trevliga videon.

I fallet Intels Alchemist och eventuella HW-fel är det tyvärr inte alls omöjligt att det visar sig vara sant. Vissa rykten har trots allt substans!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar hur mycket "interna källor" MILD verkligen har. Kolla in hans videos för 1-2 år och jämför med utfallet. Ett målande exempel är detta från mindre än en månad innan Nvidias Ampere släpptes, nästan ALLT är ändå helt uppåt väggarna fel

Han hävdar dubbelt så många tensor-kärnor per SM, det blev hälften så många (4 st per SM mot tidigare 8 per SM, däremot rejält många fler SMs)...

Hävdas 10-20 % IPC-ökning, beroende på hur man väljer att räkna "CUDA-kärna" i Ampere så minskade IPC (om man räknar som Nvidia, Ampere fick rejält många fler CUDA-kärnor fast de är i praktiken enklare) alt. så ökade IPC med >50 % (om man anser att Ampere har CUDA-kärnor med två FMA per "kärna", vilket blir fallet om man räknar antalet "trådar" som faktiskt kan köras rent fysiskt).

Hävdas att effekten för varje "tier" skulle bli mer lik Pascal, d.v.s. lägre än Turing. Blev rakt motsatta.

MILD har också videon från 1H 2021 med spekulationer kring Golden Cove och Zen4 som också är rejält fel på punkter han i senare videon sagt "planer kan ändras", men en sådan sak som IPC spikas faktiskt bland de absolut första sakerna efter som det dikteras av mikroarkitektur som definitivt INTE ändras i brådrasket (behöver man ändra det är det i praktiken bara starta om projektet)

Tyckte först det var slöseri med tid att titta på MILD, men har omvärderat då det är underhållande lite på samma sätt som att läsa en ding ding värld kan vara underhållande
Han får ju absolut saker rätt, men säger man 100 slumpmässiga saker kommer ju en hel del bli rätt av slumpen.

Det MILD ändå gör bra är att "lyssna" efter massor med rykten och sammanställa detta i trevliga videon.

I fallet Intels Alchemist och eventuella HW-fel är det tyvärr inte alls omöjligt att det visar sig vara sant. Vissa rykten har trots allt substans!

Hade det bara varit MLID så hade jag inte heller lagt så mycket vikt vid det. Men även Igor Wallossek säger ju samma sak. Sedan kan det såklart vara så att den ena hört från den andra som hört från en illvillig intelanställd och så är karusellen igång.

Jag skulle nog säga att MLID har bra mycket bättre track record än en slumpgenerator. Men en sak som stör mig med både MLID och Adored TV (när det var en aktiv ryktesmaskin) är just det du nämner, att har de rätt så ska de skryta om det tills hela världen vet.. Men har de fel.. "rykten ör alltid rykten" "planer kan ändras" etc vilket är rätt klent och inte bra för trovärdigheten.

Och Ja, IPC bestäms ju av den grundläggande designen, det borde han veta. det man kan ändra relativt sent är mer saker som TDP, TBP, klockfrekvens och sådant, så det var i så fall ett korkat uttalande som får honom att se ut som en amatör.

Men som sagt, i detta fallet är det andra som också har hög trovärdighet historiskt som säger samma sak, så jag vet inte... Jag hoppas att de har fel. Att drivrutinerna är en gröt gör ju inte så mycket just nu men är det faktiskt hårdvaran i sig som är det största problemet så går det ju inte lappa med drivrutiner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas verkligen att Intel får till drivrutinerna inom en snar framtid.
Det behövs verkligen en till aktör på marknaden som kan ta upp kampen med Nvidia och AMD.

Värre än så, sägs att det är hårdvaruproblem (då chippen redan tillverkades Q2) som inte kan lösas, vilket är varför man pratar om en Alchemist Refresh och helt skippar Bloodbourne...

Så det är 3+ år innan det finns någon som helst chans till lönsamhet, vilket à la Larrabee innebär att Intel börjar få kalla fötter (eller ja, investerarna)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja Intel får en hård start men får hoppas att dom får till det så vi kunder får fler märken att välja på inom grafikkorten .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Hade det bara varit MLID så hade jag inte heller lagt så mycket vikt vid det. Men även Igor Wallossek säger ju samma sak. Sedan kan det såklart vara så att den ena hört från den andra som hört från en illvillig intelanställd och så är karusellen igång.

Jag skulle nog säga att MLID har bra mycket bättre track record än en slumpgenerator. Men en sak som stör mig med både MLID och Adored TV (när det var en aktiv ryktesmaskin) är just det du nämner, att har de rätt så ska de skryta om det tills hela världen vet.. Men har de fel.. "rykten ör alltid rykten" "planer kan ändras" etc vilket är rätt klent och inte bra för trovärdigheten.

Och Ja, IPC bestäms ju av den grundläggande designen, det borde han veta. det man kan ändra relativt sent är mer saker som TDP, TBP, klockfrekvens och sådant, så det var i så fall ett korkat uttalande som får honom att se ut som en amatör.

Men som sagt, i detta fallet är det andra som också har hög trovärdighet historiskt som säger samma sak, så jag vet inte... Jag hoppas att de har fel. Att drivrutinerna är en gröt gör ju inte så mycket just nu men är det faktiskt hårdvaran i sig som är det största problemet så går det ju inte lappa med drivrutiner.

Menar inte att MLID är en slumpgenerator, tvärtom gör han rätt mycket "research" i form av att dammsuga efter rykten. Sen slänger han på sina egna slumpmässiga slutsatser ovanpå det. En hel del av dessa rykten har ju substans, så naturligtvis blir träffsäkerheten betydligt bättre än att gissa hejvilt.

Fråga är huruvida han har några egentliga "interna källor" av värde. Räcker liksom inte att ha kontakter på ett företag, storföretag är ju inte naiva så väldigt mycket information hålls ju hemlig för majoriteten av de anställda då man fattar att det annars kommer läcka.

Hade visst hopp för Intels GPU-release. Givet hur brutalt uselt Intel har exekverat egentligen i ett decennium nu tänkte man ändå att de kunde skärpa till sig när man ser att det börjar barka utför.

Går inte bara skylla på "men det är ju en första release". OK att Apple har ungefär samma vinst per kvartal som Intel har omsättning per år, men de var faktiskt mer nybörjare på GPU-scenen än Intel när de lanserade M1 och den GPUn fick ju alla andras iGPUer att framstå som direkt löjliga + programvaran/drivarna är inte perfekt men de var definitivt "bra" redan från start. Så går uppenbarligen att göra en OK första release.

Tycker just just jämförelsen Apple/Intel är rätt målande och den går ju bra att göra då Apples datorer var "all-Intel" tidigare och nu är "all-Apple". Intel är ju så totalt krossade på både GPU och CPU sidan att man blir lite mörkrädd för hur Intel har kunnat låta det bli så illa. Och inte är det bättre på server-sidan, Ice Lake SP var sen och nu är Sapphire Rapids ännu senare + Intel får ny rejält med stryk av ARM64 tillverkarna räknat per vCPU (vilket är kritiskt för hur vettig man är i datacenter då man som kund betalar per vCPU) + man nu ligger en generation "efter" mot AMD jämfört med plan.

Verkar populärt att skylla Raja Koduri på GPU-sidan, men just nu presterar ju hela Intel uselt så lite svårt att skylla på en person.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

HW problemen är bara Youtuber rykten ända tills motsatsen bekräftats. Kommer ihåg historien med kondensatorerna på 3080/3090 kort som Igor Wallosseks drog igång och sedan visade det sig vara ett driver problem.

Permalänk
Musikälskare

Redan när det började nämnas att Intel ruvade på ett grafikkort så tänkte jag att det kommer bli kaos med drivvarna, det svänger man inte ihopa direkt på en eftermiddag. Hoppas dom kan lösa det relativt smidigt men jag har ingen aning hur, det dom behöver är tid.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det är fel att skylla på att Intel är nya på GPU sidan. De har ju tillverkat GPUer i decennier, måhända att det har varit "små" grafikkretsar. Mjukvaro delen har de ju grunden ifrån tidigare. Det här är ju bara pinsamt egentligen och all förståelse för att AIB tillverkare är tveksamma..

Men det är ju inte Ralfens porr och korvkiosk, som kommer på att expandera företaget och börja tillverka kärnreaktorer.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Drivrutiner verkar vara svårare att få till än vad de trodde….
Får skärpa sig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Intel är inte precis gröngölingar när det gäller grafik. De har haft inbyggda iGPU länge och de flesta anser nog de driverna idag vara hyfsat stabila.

Men att deras nya satsning på externa GPUer skulle bli dålig trodde nog de flesta inklusive Intel. Frågan är dock hur lång tid det tar för dem att komma ikapp?

När det gäller kvalite så gäller generellt rätt kvalite för rätt sak. Alla behöver inte ett grafikkort som hade uppfyllt alla krav för att använda på rymdteleskopet James Webb. Utan folk kan för lägre priser kan man acceptera lite brister.
Men Intels kommande GPU lär ha ha för mycket brister och de pratar ändå om prisklasser som ett Nvidia/AMD kort med samma prestanda. Intel måste då dumpa priserna rejält och vem vet, de kanske blir en mining succé? (nu är dock strömmen dyr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Menar inte att MLID är en slumpgenerator, tvärtom gör han rätt mycket "research" i form av att dammsuga efter rykten. Sen slänger han på sina egna slumpmässiga slutsatser ovanpå det. En hel del av dessa rykten har ju substans, så naturligtvis blir träffsäkerheten betydligt bättre än att gissa hejvilt.

Fråga är huruvida han har några egentliga "interna källor" av värde. Räcker liksom inte att ha kontakter på ett företag, storföretag är ju inte naiva så väldigt mycket information hålls ju hemlig för majoriteten av de anställda då man fattar att det annars kommer läcka.

Hade visst hopp för Intels GPU-release. Givet hur brutalt uselt Intel har exekverat egentligen i ett decennium nu tänkte man ändå att de kunde skärpa till sig när man ser att det börjar barka utför.

Går inte bara skylla på "men det är ju en första release". OK att Apple har ungefär samma vinst per kvartal som Intel har omsättning per år, men de var faktiskt mer nybörjare på GPU-scenen än Intel när de lanserade M1 och den GPUn fick ju alla andras iGPUer att framstå som direkt löjliga + programvaran/drivarna är inte perfekt men de var definitivt "bra" redan från start. Så går uppenbarligen att göra en OK första release.

Tycker just just jämförelsen Apple/Intel är rätt målande och den går ju bra att göra då Apples datorer var "all-Intel" tidigare och nu är "all-Apple". Intel är ju så totalt krossade på både GPU och CPU sidan att man blir lite mörkrädd för hur Intel har kunnat låta det bli så illa. Och inte är det bättre på server-sidan, Ice Lake SP var sen och nu är Sapphire Rapids ännu senare + Intel får ny rejält med stryk av ARM64 tillverkarna räknat per vCPU (vilket är kritiskt för hur vettig man är i datacenter då man som kund betalar per vCPU) + man nu ligger en generation "efter" mot AMD jämfört med plan.

Verkar populärt att skylla Raja Koduri på GPU-sidan, men just nu presterar ju hela Intel uselt så lite svårt att skylla på en person.

Det är ganska riskfyllt att hävda att man har interna källor på att en produkt helt kommer läggas ner pga dålig design om det sedan visar sig vara tjurskit. Så drar han detta ur röven så får han stå sitt kast. Möjligen är han säker på att ryktet stämmer och hittar på att han har insider-info för att öka trovärdigheten. Men stämmer det inte så blir han ju dubbelt bränd.

Det vi vet säkert är ju att Intel har problem med ledning. Det har de ju sagt själva vid senaste kvartalsrapporten. Och det ska nog vara ganska illa innan ett så stort företag erkänner att de har problem.

Men sålänge vi inte har ett officiellt uttalande om Arc kan man i alla fall i teorin fortsätta hoppas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ganska riskfyllt att hävda att man har interna källor på att en produkt helt kommer läggas ner pga dålig design om det sedan visar sig vara tjurskit. Så drar han detta ur röven så får han stå sitt kast. Möjligen är han säker på att ryktet stämmer och hittar på att han har insider-info för att öka trovärdigheten. Men stämmer det inte så blir han ju dubbelt bränd.

Det vi vet säkert är ju att Intel har problem med ledning. Det har de ju sagt själva vid senaste kvartalsrapporten. Och det ska nog vara ganska illa innan ett så stort företag erkänner att de har problem.

Men sålänge vi inte har ett officiellt uttalande om Arc kan man i alla fall i teorin fortsätta hoppas.

Var tvungen att kolla igenom så nu har även du gett MLID ett till klick vilket är vad han lever på, men nej hen har aldrig sagt att Intel ska lägga ner sin GPU ARC. Hen har bara sagt att hen spekulerar i att internt på Intel ska det finnas sådana rykten att inte BATTLEMAGE DG3 ska finnas i OME system, vilket MILD inte kan bevisa. Vilket lätt går att motbevisa Q2 2023. Om så var fallet, gäller förtal även på Youtube.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att Intel gjort GPU i alla år, ja det stämmer, men dom har aldrig anpassat drivrutinerna för dom flesta spel eftersom ingen har kört sådana spel på en iGPU. Och det är ju där det verkar vara mest problem, att det är en närmast oändlig uppgift att få "alla" spel att fungera.

Andra problem som att bara vissa skärmar fungerar, och bara ibland, är lite svårare att förstå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Intel hade öppet mål, missade med en mil och sen gav domaren en dansk skalle.

Permalänk
Medlem

Kort sammanfattat så är MLID en AMD-fanboy som startade youtube-kanal där han läser twitter-rykten. Fake it 'til you make it.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Drivrutiner verkar vara svårare att få till än vad de trodde….
Får skärpa sig.

Rent generellt kan man få en instabil hårdvara att för användaren se ut att vara stabil med en drivrutin som hanterar problemen.
I extremfall kan hårdvaran startas om hur många gånger som helst, drivrutinen cachar informationen och användaren ser inte ens att något problem finns. Och användaren tror att hårdvaran är superstabil. Likaså kan drivern tappa kommunikation, det går i drivern hantera så användaren ej lägger märke till detta.

När det gäller grafikkort så lär denna inte startas om precis hela tiden. Men min poäng är att felet kan mycket väl också ligga i buggig hårdvara, där de på olika sätt med drivrutiner försöker få grafikkortet att se stabil ut.
Så dåliga drivrutiner kan vara ett mycket mer komplicerat än vad man kan tro och även vara fel i hårdvara.

*edit*
Mobiler, laptop och kylning är en klassiker på problemet att tillverkare försöker med olika trix i drivers försöker tillverkaren få produkten att upplevas stabil . (där problemet i dessa fall nästan alltid är för strömtörstig och överhettning)

*edit2*
Angående drivers och hantera fel så döljer tillverkarna ej problemen för rätt typ av användare, när denna användare vill ha informationen.
Samma sak gäller garanterat även grafikkort, även om jag misstänker att debug/analys/loggmöjligheterna på de drivrutiner som de släpper ut till konsumenter är begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Var tvungen att kolla igenom så nu har även du gett MLID ett till klick vilket är vad han lever på, men nej hen har aldrig sagt att Intel ska lägga ner sin GPU ARC. Hen har bara sagt att hen spekulerar i att internt på Intel ska det finnas sådana rykten att inte BATTLEMAGE DG3 ska finnas i OME system, vilket MILD inte kan bevisa. Vilket lätt går att motbevisa Q2 2023. Om så var fallet, gäller förtal även på Youtube.

Han kanske baserar sin spekulation på det Igor säger. Alltså vad han påstår sig ha hört "bakom kulisserna", och Igor sätter betydligt mer på spel om han skulle förlora sin trovärdighet, så det verkar osannolikt.

Det finns ju flera möjliga scenarier här.

Allt är skitsnack.

Det finns hårdvaruproblem, men de tänker fortsätta kämpa så att de redan bestämt att lägga ner GPU är skitsnack.

Det finns hårdvaruproblem som kommer kosta för mycket pengar tid och PR att fixa så beslutet att lägga ner är taget men de har inte gått ut med det officiellt än.

Att LTT och andra fått saker att snurra rejält beror nog mer på det som Igor säger, och sedan extrapolerar de, möjligen påverkade av vilken rikning MLiD tar saker i.

Man kan i alla fall i Sverige inte dömas till förtal mot juridiska personer (företag och organisationer) utan det skall vara en fysisk person det gäller, och även där krävs ganska specifika omständigheter för att det skall falla under allmänt åtal. Men hur det funkar i andra länder har jag dålig koll på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så tycks en stor del av problemet med spelprestanda för Intel vara att man har problem med lågt antal draw calls, främst i DX11, men även i DX12 och Vulkan jämfört med AMD och Nvidia:

Artikel: Igor's Lab

Ryktas om att begränsningen främst skulle vara orsakat av ett hårdvarufel/designfel i schemaläggaren hos Arc och att detta även finns i nuvarande revision av Battlemage, dvs Battlemage skulle kräva en delvis ny design innan release och Arc kan inte förbättras speciellt mycket genom enbart drivrutiner (spelprestanda, inte stabilitet osv.).

Om partnertillverkarna hör dessa rykten och dessutom inte ser Intel riktigt som en långsiktig partner så är det nog inte så konstigt om man drar öronen åt sig.

Hoppas verkligen Intel fortsätter satsa och kan vara en rejäl konkurrent på GPU-marknaden om 3-4 år, men just nu ser det ganska mörkt ut, speciellt om ryktena om hårdvarufel skulle stämma.

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning när det gäller Intel och att GPU inte går så bra, är väl som allt annat nu som kommer fram nu när CPUs inte heller går som planerat direkt, bara titta på Sapphire Rapids som tydligen har rätt mycket fel och som måste fixas rätt ordentligt.

Tror Intel gått lite för hårt på att dividera sig sedan AMD bulldozer dagar och dem kunde sätta sig tillbaka i soffan och se pengarna rulla in, nu däremot när dem snarare valt att försöka ge sig in i extremt många delar av IT branschen och glömt sin huvudsak: CPUs.

Problemet nu är att dem är fruktansvärt stora och behöver göra ett fruktansvärt stort jobb för att "rensa ur" ogräset så att säga inom företaget, AMD med Lisa Su gjorde samma sak i AMD och har tagit flera år med ett par väldigt stora tunga beslut/omstrukturering inom sitt företag.

Nu är det Gellsinger som verkar behöva dra den stenen, men det enda jag ser han gjort sen han kom till Intel är att sitta fruktansvärt tillbakalutad och tro att Intel är ledande stort och kunna spy galla över att dem ska "slå allt och alla, inom alla sektorer." Sen ser man att det... Inte ser så ut tyvärr, hoppas Pat får ihop ett nära team som AMD har och att dem drar hela företaget i nacken och sätter dem i rätt riktning, det skulle vi alla må bättre av.

Men, var någon som länka en länk om Intels arbete i "diversity hires" för deras GPU driver division, det säger ju en hel del tyvärr... Ta in kvalificerad personal så kan man begära resultat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Menar inte att MLID är en slumpgenerator, tvärtom gör han rätt mycket "research" i form av att dammsuga efter rykten. Sen slänger han på sina egna slumpmässiga slutsatser ovanpå det. En hel del av dessa rykten har ju substans, så naturligtvis blir träffsäkerheten betydligt bättre än att gissa hejvilt.

Fråga är huruvida han har några egentliga "interna källor" av värde. Räcker liksom inte att ha kontakter på ett företag, storföretag är ju inte naiva så väldigt mycket information hålls ju hemlig för majoriteten av de anställda då man fattar att det annars kommer läcka.

Hade visst hopp för Intels GPU-release. Givet hur brutalt uselt Intel har exekverat egentligen i ett decennium nu tänkte man ändå att de kunde skärpa till sig när man ser att det börjar barka utför.

Går inte bara skylla på "men det är ju en första release". OK att Apple har ungefär samma vinst per kvartal som Intel har omsättning per år, men de var faktiskt mer nybörjare på GPU-scenen än Intel när de lanserade M1 och den GPUn fick ju alla andras iGPUer att framstå som direkt löjliga + programvaran/drivarna är inte perfekt men de var definitivt "bra" redan från start. Så går uppenbarligen att göra en OK första release.

Tycker just just jämförelsen Apple/Intel är rätt målande och den går ju bra att göra då Apples datorer var "all-Intel" tidigare och nu är "all-Apple". Intel är ju så totalt krossade på både GPU och CPU sidan att man blir lite mörkrädd för hur Intel har kunnat låta det bli så illa. Och inte är det bättre på server-sidan, Ice Lake SP var sen och nu är Sapphire Rapids ännu senare + Intel får ny rejält med stryk av ARM64 tillverkarna räknat per vCPU (vilket är kritiskt för hur vettig man är i datacenter då man som kund betalar per vCPU) + man nu ligger en generation "efter" mot AMD jämfört med plan.

Verkar populärt att skylla Raja Koduri på GPU-sidan, men just nu presterar ju hela Intel uselt så lite svårt att skylla på en person.

Nu har ju visserliggen Apple klistrat ihop två M1 Max så det blir en M1 Ultra men den presterar i MT nästan lika bra som 13900K fast den har 12 trådar mindre och 4 fysiska cpus mindre. Men det bästa är att den presterar max 120W mot Intels mer än dubbelt så höga max tdp.

Tråkigt att Apple bara säljer dem till Apple datorer.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intel är inte precis gröngölingar när det gäller grafik. De har haft inbyggda iGPU länge och de flesta anser nog de driverna idag vara hyfsat stabila.

Men att deras nya satsning på externa GPUer skulle bli dålig trodde nog de flesta inklusive Intel. Frågan är dock hur lång tid det tar för dem att komma ikapp?

När det gäller kvalite så gäller generellt rätt kvalite för rätt sak. Alla behöver inte ett grafikkort som hade uppfyllt alla krav för att använda på rymdteleskopet James Webb. Utan folk kan för lägre priser kan man acceptera lite brister.
Men Intels kommande GPU lär ha ha för mycket brister och de pratar ändå om prisklasser som ett Nvidia/AMD kort med samma prestanda. Intel måste då dumpa priserna rejält och vem vet, de kanske blir en mining succé? (nu är dock strömmen dyr)

Intel har haft grafikkort redan på 90-talet i form av i740 så nej de är inte gröngölingar även dessa gamla grafikkort inte har något gemensamt med dagens inbyggda som de kör med.

Permalänk
Medlem

Marknaden är inte mättad, bara mättad på överpriser.

Sitter många med typ 1000-serie 1060/Ti/1070/1070Ti/1080 kort osv som väntar på att uppgradera när priset är rätt. Så nog finns det kunder Intel skulle potentiellt kunna sälja till om de får deras drivrutiner att funka "tillräckligt bra". Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig Intel kort om priset är under det status quo inflaterade priset idag såvida drivrutinerna inte är total fail och det blir omöjligt att leva med (lite strul är jag villig att leva med beroende på priset).

Det är synd att det råder såpass stort tvivel angående Intel Arc "Alchemist", vi behöver en till spelare på GPU marknaden idag. Vill verkligen inte se dem läggas ner trots stora bekymmer. Nånstans tror jag det finns en relativt bra acceptans bland kunder som väljer att gå Intel iallafall, jag själv är beredd att offra lite av min upplevelse för att hoppeligen i framtiden hinner Intel steppa up.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kort sammanfattat så är MLID en AMD-fanboy som startade youtube-kanal där han läser twitter-rykten. Fake it 'til you make it.

Så typ som Sweclockers alltså?

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt, som medveten köpare skulle jag inte betala mer än vad ett begagnat typ 970 kostar.
Tror inte Intel kommer lägga prissättningen kring 1500 för värsting modellen, men som det ser ut nu är den inte värd mer än det för mig...men det finns säkert andra med annorlunda prioriteringar.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet