Permalänk
Medlem

Mac Mini - vad behöver jag?

Jag står i begrep att köpa en Mac Mini. Då jag antar att den fyller mina behov för att läsa nyheter, handla aktier och se lite serier (?).
Jag är dock helt ovetandes om vilka tillbehör jag behöver. Kan någon rekommendera en bra skärm, tangentbord och mus som är kompatibla till Max Mini och rör sig i mellanklassen prismässigt?

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en Intel NUC istället? troligen en tredjedel av priset och har definitivt tillräcklig kraft för det du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Varför inte skaffa en Intel NUC istället? troligen en tredjedel av priset och har definitivt tillräcklig kraft för det du beskriver.

Ja, kanske det! Har du någon bra att rekommendera?

Permalänk
Datavetare

Vad det gäller skärmen så måste man se till att den har minst 4k upplösningar, annars aktiveras inte något som kallas "HiDPI Retina scaling options" vilket när det finns är huvudförklaringen till varför högupplösta skärmar fungerar så mycket bättre under MacOS än vad de gör på Windows. Utöver 4k är det upp till dig hur mycket det är värt att lägga på skärmen, det bör fungera oavsett.

Finns hack för att aktivera HiDPI i lägre upplösningar, men är just hack.

Som tangentbord till en Mac skulle i alla fall jag föredra någon av Magic Keyboard modellerna.

Däremot rekommenderar jag inte Magic Mouse, fattar inte riktigt hur Apple tänkte där rent ergonomiskt... Köp en valfri trådlös mus du är bekväm med, Bluetooth fungerar riktigt bra.

Om du går på en "NUC" i stället, tänk på detta

  • Kostnaden för Windows tillkommer, MacOS är inkluderat i en MacMini

  • Kostnad för RAM och SSD tillkommer för en NUC, är inkluderat i MacMini (men går inte att byta ut, så välj "rätt" mängd från start)

  • NUC:en kommer vara både CPU-svagare och GPU-svagare, trots det kommer den ha en fläkt som kommer köra i även rätt banala fall. MacMini har en fläkt, men chassit är så pass "oversized" för effekten M1 utvecklar så fläkten används inte förutom de mest krävande fallen (så fläkten kommer antagligen aldrig användas i ditt fall)

Så i slutändan är en NUC inte så mycket billigare + det är en långsammare och mer högljudd produkt. Om du ändå väljer NUC, se till att välja i5 eller till och med i3. Har använt NUC en hel del, ofta i7-modellerna men de är marginellt snabbare än i5-modeller och orsaker mer oljud p.g.a. högre utvecklad effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Wow! Tack så hemskt mycket, vilket bra svar! Jag gillar ju Apples system så jag är klart intresserad av att hålla mig där. Ska börja leta några fina 4k skärmar nu då.

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller skärmen så måste man se till att den har minst 4k upplösningar, annars aktiveras inte något som kallas "HiDPI Retina scaling options" vilket när det finns är huvudförklaringen till varför högupplösta skärmar fungerar så mycket bättre under MacOS än vad de gör på Windows. Utöver 4k är det upp till dig hur mycket det är värt att lägga på skärmen, det bör fungera oavsett.

Finns hack för att aktivera HiDPI i lägre upplösningar, men är just hack.

Som tangentbord till en Mac skulle i alla fall jag föredra någon av Magic Keyboard modellerna.

Däremot rekommenderar jag inte Magic Mouse, fattar inte riktigt hur Apple tänkte där rent ergonomiskt... Köp en valfri trådlös mus du är bekväm med, Bluetooth fungerar riktigt bra.

Om du går på en "NUC" i stället, tänk på detta

  • Kostnaden för Windows tillkommer, MacOS är inkluderat i en MacMini

  • Kostnad för RAM och SSD tillkommer för en NUC, är inkluderat i MacMini (men går inte att byta ut, så välj "rätt" mängd från start)

  • NUC:en kommer vara både CPU-svagare och GPU-svagare, trots det kommer den ha en fläkt som kommer köra i även rätt banala fall. MacMini har en fläkt, men chassit är så pass "oversized" för effekten M1 utvecklar så fläkten används inte förutom de mest krävande fallen (så fläkten kommer antagligen aldrig användas i ditt fall)

Så i slutändan är en NUC inte så mycket billigare + det är en långsammare och mer högljudd produkt. Om du ändå väljer NUC, se till att välja i5 eller till och med i3. Har använt NUC en hel del, ofta i7-modellerna men de är marginellt snabbare än i5-modeller och orsaker mer oljud p.g.a. högre utvecklad effekt.

Permalänk
Medlem

iMac kanske? En annan prisklass men vet inte hur stor roll det spelar

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller skärmen så måste man se till att den har minst 4k upplösningar, annars aktiveras inte något som kallas "HiDPI Retina scaling options" vilket när det finns är huvudförklaringen till varför högupplösta skärmar fungerar så mycket bättre under MacOS än vad de gör på Windows. Utöver 4k är det upp till dig hur mycket det är värt att lägga på skärmen, det bör fungera oavsett.

Finns hack för att aktivera HiDPI i lägre upplösningar, men är just hack.

Vet inte om det ändrats sedan Apple Silicon, men jag kör 1440p med MacOS (fortfarande Mojave, pga. hackintosh) och upplever inga problem med skalningen. 1080p såg dock skit ut.

Visa signatur

---

Permalänk

Varför inte en macbook med extern skärm plus tangentbord?
Färdigbyggda datorer i denna klass håller på att försvinna, det är därför det är så svårt att hitta vettiga pc-alternativ då de också är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte en macbook med extern skärm plus tangentbord?
Färdigbyggda datorer i denna klass håller på att försvinna, det är därför det är så svårt att hitta vettiga pc-alternativ då de också är dyra.

Skiljer ju trots allt nästan 4000 mellan instegsmodellen av respektive dator, mac mini för 8k och MBA för 11. Ännu mer för att hitta en MBA i lager.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det är inga som helst problem att använda andra skärmar än 4K med MacOS och Mac Mini. Apple vill ha hög DPI för att text och gränssnitt blir skarpare och snyggare, men det är långt ifrån något slags krav. Man vill dock gärna undvika lågupplösta skärmar som 1080p.

Jag använder en ultrawide (3440x1440) i 120Hz och det fungerar alldeles utmärkt! Det man ska tänka på i det fallet är att man använder en USB-C till DisplayPort-kabel för att nå 120Hz. Enligt mig så är flytet i 120Hz mycket viktigare än 4K, men det är ju en smaksak. Kan man få till båda så blir det förstås ännu bättre, men då antar jag att det kostar mer också.

Gällande tillbehör så behövs förstås mus och tangentbord och Apples Magic Keyboard är riktigt nice, speciellt med TouchID och numerisk keypad. Deras mus är jag dock inte förtjust i. Jag har även använt deras Magic Trackpad men jag är för van med mus så det gick helt enkelt inte i längden. Men trackpaden är verkligen i en klass för sig (även deras trackpads till Macbook) med haptisk feedback och annat.

För mig så slutade det i att jag valde Logitech MX Keys då den fungerar lika bra som Apples egna, men utan TouchID. Å andra sidan så har den belysta tangenter (som Apples Magic Keyboard saknar) och stöd för att ansluta till två olika enheter.

På mussidan så använde jag först Magick Trackpad men slutade i att jag köpte en Logitech MX Master 3.

Eftersom Mac Mini är en stationär dator så tyckte jag att det var onödigt att betala extra för större utrymme, så jag valde den lilla 256GB och använde istället en 1TB stor 7GB läs/5GB skriv extern disk via USB-C (SN850 + chassi, finns säkert bättre SSD idag). Har du många tillbehör kan du behöva en dongel (eller något sådant här) men jag har klarat mig utan det tack vare inbyggda USB-ingångar i skärmen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gorian:

Vet inte om det ändrats sedan Apple Silicon, men jag kör 1440p med MacOS (fortfarande Mojave, pga. hackintosh) och upplever inga problem med skalningen. 1080p såg dock skit ut.

Ställer då frågan till både dig och @nu1mlock: fungerar absolut att köra t.ex. 2560x1440, men har ni jämfört det sida vid sida med 3840x2160 på samma panelstorlek (kör själv 27")?

Har båda panelvarianterna, för Windows fungerar lysande med 2560x1440 på 27". 4k "fungerar", men det är en del strul med att visas program visar saker extremt smått och rent generellt är text "för tunn" på 4k.

För MacOS "fungerar" 2560x1440, men tycker det är något sämre än Windows. Är primärt text känns inte speciellt skarp, i övrigt ser allt riktigt bra ut. Men där blir 4k "wow" när det kommer till text-rendering, i det läget blir text-rendering på MacOS bättre än vad man hittar någon annanstans.

Givet vad TS ska ha dator till känns bra text-rendering viktigare än t.ex. hög uppdateringsfrekvens på panelen. Riktigt OK 60 Hz 4k skärmar går att hitta för en rimlig peng.

Vet inte hur rättvisande detta blir, men på min skärm tycker jag detta visar rätt väl hur brutalt mycket bättre text-rendering blir när HiDPI är aktiverat. Skillnaden är betydligt större i "verkligheten" då dessa två bilder har samma fysiska storlek då de båda kommer från 27" paneler. Går ändå att se hur mycket mer detaljer text har i HiDPI läget genom att zooma in på bokstäver

Klicka för mer information

Med HiDPI (27" 4k skärm)

Utan HiDPI (27" 2560x1440 skärm)

Visa mer
Skrivet av nu1mlock:

Det är inga som helst problem att använda andra skärmar än 4K med MacOS och Mac Mini. Apple vill ha hög DPI för att text och gränssnitt blir skarpare och snyggare, men det är långt ifrån något slags krav. Man vill dock gärna undvika lågupplösta skärmar som 1080p.

Jag använder en ultrawide (3440x1440) i 120Hz och det fungerar alldeles utmärkt! Det man ska tänka på i det fallet är att man använder en USB-C till DisplayPort-kabel för att nå 120Hz. Enligt mig så är flytet i 120Hz mycket viktigare än 4K, men det är ju en smaksak. Kan man få till båda så blir det förstås ännu bättre, men då antar jag att det kostar mer också.

Gällande tillbehör så behövs förstås mus och tangentbord och Apples Magic Keyboard är riktigt nice, speciellt med TouchID och numerisk keypad. Deras mus är jag dock inte förtjust i. Jag har även använt deras Magic Trackpad men jag är för van med mus så det gick helt enkelt inte i längden. Men trackpaden är verkligen i en klass för sig (även deras trackpads till Macbook) med haptisk feedback och annat.

För mig så slutade det i att jag valde Logitech MX Keys då den fungerar lika bra som Apples egna, men utan TouchID. Å andra sidan så har den belysta tangenter (som Apples Magic Keyboard saknar) och stöd för att ansluta till två olika enheter.

På mussidan så använde jag först Magick Trackpad men slutade i att jag köpte en Logitech MX Master 3.

Eftersom Mac Mini är en stationär dator så tyckte jag att det var onödigt att betala extra för större utrymme, så jag valde den lilla 256GB och använde istället en 1TB stor 7GB läs/5GB skriv extern disk via USB-C (SN850 + chassi, finns säkert bättre SSD idag). Har du många tillbehör kan du behöva en dongel (eller något sådant här) men jag har klarat mig utan det tack vare inbyggda USB-ingångar i skärmen.

Håller med om trackpad, den är riktigt trevlig (har själv hela "Magic" serien, tangentbord, mus och trackpad). Men trackpad är nog en sådan sak man verkligen måste testa om det är rätt, gissar att just den är en sak som man endera tycker är superbra eller så undrar man varför någon skulle vilja använda den

Angående disk via USB3: kör precis så på min MacMini, 256 GB intern disk och 1 TB SSD via USB3. Fungerar bra, men man ska ändå vara medveten om att MacOS gör en distinktion mellan "permanent" och "removable" disk. Den interna är permanent medan USB3 ses som "removable". I majoriteten av fallen blir det ingen skillnad, men finns vissa installationsprogram som kan trilskas om man försöker lägga programmet på en USB-enhet (finns självklart sätt runt det, kräver lite pillande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ställer då frågan till både dig och @nu1mlock: fungerar absolut att köra t.ex. 2560x1440, men har ni jämfört det sida vid sida med 3840x2160 på samma panelstorlek (kör själv 27")?

Har båda panelvarianterna, för Windows fungerar lysande med 2560x1440 på 27". 4k "fungerar", men det är en del strul med att visas program visar saker extremt smått och rent generellt är text "för tunn" på 4k.

För MacOS "fungerar" 2560x1440, men tycker det är något sämre än Windows. Är primärt text känns inte speciellt skarp, i övrigt ser allt riktigt bra ut. Men där blir 4k "wow" när det kommer till text-rendering, i det läget blir text-rendering på MacOS bättre än vad man hittar någon annanstans.

Givet vad TS ska ha dator till känns bra text-rendering viktigare än t.ex. hög uppdateringsfrekvens på panelen. Riktigt OK 60 Hz 4k skärmar går att hitta för en rimlig peng.

Vet inte hur rättvisande detta blir, men på min skärm tycker jag detta visar rätt väl hur brutalt mycket bättre text-rendering blir när HiDPI är aktiverat. Skillnaden är betydligt större i "verkligheten" då dessa två bilder har samma fysiska storlek då de båda kommer från 27" paneler. Går ändå att se hur mycket mer detaljer text har i HiDPI läget genom att zooma in på bokstäver

Klicka för mer information

Med HiDPI (27" 4k skärm)
<Uppladdad bildlänk>

Utan HiDPI (27" 2560x1440 skärm)
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Håller med om trackpad, den är riktigt trevlig (har själv hela "Magic" serien, tangentbord, mus och trackpad). Men trackpad är nog en sådan sak man verkligen måste testa om det är rätt, gissar att just den är en sak som man endera tycker är superbra eller så undrar man varför någon skulle vilja använda den

Angående disk via USB3: kör precis så på min MacMini, 256 GB intern disk och 1 TB SSD via USB3. Fungerar bra, men man ska ändå vara medveten om att MacOS gör en distinktion mellan "permanent" och "removable" disk. Den interna är permanent medan USB3 ses som "removable". I majoriteten av fallen blir det ingen skillnad, men finns vissa installationsprogram som kan trilskas om man försöker lägga programmet på en USB-enhet (finns självklart sätt runt det, kräver lite pillande).

Kan varmt rekommendera denna till TS. "Riktigt OK 60 Hz 4k skärmar går att hitta för en rimlig peng."
Kör själv denna med M1 och det fungerar kanon, riktigt bra skärm för pengarna.

https://youtu.be/41ewkZZ69GM

Obs, den går inte att höja/sänka, då får man köpa till en arm.

https://www.computersalg.se/i/7083703/samsung-u28r550uqr-led-...

@carrax ping

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

iMac kanske? En annan prisklass men vet inte hur stor roll det spelar

Hade inte tänkt lägga så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Oj, vilka bra och utvecklade tips på vilka tillbehör jag behöver! Kommer verkligen hjälpa mig när jag nu beställer en M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ställer då frågan till både dig och @nu1mlock: fungerar absolut att köra t.ex. 2560x1440, men har ni jämfört det sida vid sida med 3840x2160 på samma panelstorlek (kör själv 27")?

Har båda panelvarianterna, för Windows fungerar lysande med 2560x1440 på 27". 4k "fungerar", men det är en del strul med att visas program visar saker extremt smått och rent generellt är text "för tunn" på 4k.

För MacOS "fungerar" 2560x1440, men tycker det är något sämre än Windows. Är primärt text känns inte speciellt skarp, i övrigt ser allt riktigt bra ut. Men där blir 4k "wow" när det kommer till text-rendering, i det läget blir text-rendering på MacOS bättre än vad man hittar någon annanstans.

Givet vad TS ska ha dator till känns bra text-rendering viktigare än t.ex. hög uppdateringsfrekvens på panelen. Riktigt OK 60 Hz 4k skärmar går att hitta för en rimlig peng.

Vet inte hur rättvisande detta blir, men på min skärm tycker jag detta visar rätt väl hur brutalt mycket bättre text-rendering blir när HiDPI är aktiverat. Skillnaden är betydligt större i "verkligheten" då dessa två bilder har samma fysiska storlek då de båda kommer från 27" paneler. Går ändå att se hur mycket mer detaljer text har i HiDPI läget genom att zooma in på bokstäver

Bild

Bild

Jag har tyvärr inte haft nöjet att jämföra en 1440p med 2160p bredvid varandra. Jag har en 2160p TV men den är många gånger större än min skärm, så det blir förstås inte rättvist. Den är inte heller ansluten till Mac Mini.

Men jag säger ingenting om att det inte blir skarpare text och gränssnitt med en 4K-skärm. Däremot är jag så van med 120Hz sedan många år tillbaka, så jag kan omöjligt gå tillbaka till 60Hz. Jag spelar inte spel på min Mac Mini (inte mer än enstaka indie-spel) men när man är van med 120Hz är det svårt att gå tillbaka till 60Hz. För mig så är skillnaden i flytet i varenda musrörelse så stor att jag helt enkelt stör mig på det, då det är så väldigt tydligt - kanske på samma sätt som du stör dig på den sämre skärpan?

Som jag skrev i min förra kommentar så är det dock en smaksak och har man varken haft 120Hz eller 4K tidigare så kan jag gå med på att 4K kanske kan vara det att föredra om man måste välja.

Jag har dock svårt att se mig själv gå ifrån ultrawide, då det är skönt att kunna ha två lite större fönster öppna samtidigt, utan att behöva göra båda till fullskärm. Jag är ingen höjdare på att använda olika skrivbord (vad funktionen nu kallas) och jag vill bara ha en skärm så då är det 3440x1440 som gäller.

Edit: Jag provade BetterDisplay (tidigare BetterDummy) och skalade upp bilden till 5K och visst ser jag tydlig skillnad. Tyvärr så blir man begränsad till 60Hz så det är inget alternativ för mig. Enligt utvecklaren så är det en begränsning från Apples sida (närmare bestämt CGVirtualDisplay som egentligen är tänkt att användas till AirPlay och SideCar) så det finns inget utvecklaren kan göra åt saken. Men det kan ju ändra sig i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Ja, kanske det! Har du någon bra att rekommendera?

Kollade lite snabbt, kan nog ha dragit iväg i pris sen sist jag kollade på NUC's
En Refurbished Mac mini kanske?

https://www.refurbed.se/p/apple-mac-mini-2014/10950c/

Så kan du hamna på en bra budget aven med schyssta peripherals.

Sjukt nöjd med Logitechs G Pro Wireless, finns ju även i vitt om du vill hålla det mindre spretigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Kollade lite snabbt, kan nog ha dragit iväg i pris sen sist jag kollade på NUC's
En Refurbished Mac mini kanske?

https://www.refurbed.se/p/apple-mac-mini-2014/10950c/

Så kan du hamna på en bra budget aven med schyssta peripherals.

Sjukt nöjd med Logitechs G Pro Wireless, finns ju även i vitt om du vill hålla det mindre spretigt
https://assets.hardwarezone.com/img/2020/11/logitech-g-pro-x-superlight-2_0.jpg

Det går inte att jämföra en Mac från 2014 med en Mac Mini med M1, alls.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det går inte att jämföra en Mac från 2014 med en Mac Mini med M1, alls.

Nej men det går alldeles utmärkt att ha den till att "läsa nyheter, handla aktier och se lite serier"
Vet inte om det finns några vettiga själ att rekommendera att TS lägger 5000:- för att få bättre prestanda när det inte är något som gör så stor skillnad till hans användningsområde?

En sån här skulle troligen funka ypperligt med.
HP AiO 24" Ryzen 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Nej men det går alldeles utmärkt att ha den till att "läsa nyheter, handla aktier och se lite serier"
Vet inte om det finns några vettiga själ att rekommendera att TS lägger 5000:- för att få bättre prestanda när det inte är något som gör så stor skillnad till hans användningsområde?

En sån här skulle troligen funka ypperligt med.
HP AiO 24" Ryzen 5

Beroende på om man bryr sig eller inte så får inte en mini från 2014 några nya versioner av macOS, Monterey är den sista. Officiellt iallafall. Jag skulle personligen valt en M1 även till det högre priset efter att ha bekantat mig med apples CPU. Den är ny, snabb och knäpptyst. Såg att det fanns en på samma sida som du länkade minin från dock, för 7000kr. Det kan ju vara nåt. Men visst, nog skulle det funka med en 2014, men tycker väl inte en dubbelkärnig i5 är det roligaste att hålla på med även när det inte är så krävande uppgifter. Min MBP från 2013 funkar överlag bra, men om jag fick välja att köpa den för 3500kr eller en ny mac mini 8000kr hade jag inte tagit den första

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag skulle personligen valt en M1 även till det högre priset efter att ha bekantat mig med apples CPU. Den är ny, snabb och knäpptyst. Såg att det fanns en på samma sida som du länkade minin från dock, för 7000kr.

Köpte en Mac mini (M1, 2020) 8GB, 256 GB på Tradera för 5800:- + frakt i mycket fint skick, som jag skriver det här på nu
Finns flera både 2018 och 2020 versioner där för hyfsade priser. Kontrollera säljarens omdömen bara innan köp!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"