Webhallen betalar inte tillbaka en retur

Permalänk
Avstängd

Webhallen betalar inte tillbaka en retur

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du ge lite mer detaljer kring hur returen gick till. I och med att både Webhallen och ASUS verkar ha varit inblandade så är det inte så clear cut som man hade kunnat önska.

Den korrekta gången är att man reklamerar en produkt till säljaren för att den inte fungerar så som de beskrivit den eller för att den är trasig. Kan inte felet åtgärdas så har man rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Vid hävning av köp så behöver du som kund inte acceptera ett tillgodokvitto. Detta involverar inte tillverkaren alls. Du har bara en relation med säljaren som du köpt produkten av och kan normalt inte förvänta dig något av tillverkaren av produkten. Det är heller inte ASUS som egentligen avgör om en produkt är felaktig eller ej även om säljaren i de flesta fall följer tillverkarens rekommendationer i dessa fall.

I och med att du beskriver en storry som även involverar ASUS så kan det dock vara så att Webhallen har en annan bild av ärendet än ASUS. Det kan vara så att Webhallen inte tycker att de beskrivit produkten fel, utan att du antagit att saker skulle fungera som aldrig varit utlovade. ASUS kan ha godkänt returen som ren goodwill. I sådana situationer är det inte säkert att du kan räkna med att få pengarna tillbaka, utan ett tillgodokvitto kan vara ok. Det är också viktigt att notera att säljaren inte har något som helst ansvar för att infria löften som leverantören ger, även om de många fall faktiskt gör det.

Så för att kunna svara helt korrekt på din fråga behöver du beskriva lite mer kring vilka kontakter du haft med Webhallen respektive ASUS. Det är också viktigt att veta vad det var för produkt och vad du förväntade dig att den skulle kunna göra som inte fungerade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Det jag tänker gällande vilka åtaganden butiken faktiskt har är:
* ångerrätt (vid distansköp, 2 veckor)
* reklamation (om fel på produkten, 3 år, olika bevisbörda på hur lång tid gått)

I båda fallen är det butiken man vänder sig till.

Jag vet inte hur turerna gått här, men det är alltså tillverkaren som godkänt en retur, men butiken som skall betala tillbaka(?).
Redan där känns det som att det blivit rörigt, och jag vet inte hur man ska tolka det sett till dina rättigheter som konsument.

Om detta inte anses vara någon av de ovanstående kategorierna (det kan ju inte vara en fråga om ångerrätt med tanke på tiden och om det inte var fel på produkten, och butiken fick chans att rätta felet så är det kanske inte en reklamation heller?), så är det kanske snarast någon variant av ett frivilligt (dvs, inte något som krävs konsumenträttsligt) återköp som på något vis förmedlats via tillverkaren?

Om det är så, så utesluter jag inte att de kan välja hur ersättningen "betalas ut".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Beror helt på. Du skriver att du aldrig fick den att fungera och att du efter mer än ett år fick häva köpet. Kontaktade du WH inom "skälig tid" när du hade upptäckt felet? Fick du välja mellan ex. tillgodobevis, omleverans eller en tredje lösning?

Som du själv är inne på bör man få pengarna tillbaka (minus ev. nyttjandeavdrag) ifall köpet hävs, men frågan är varför du väntar 2ish år med att uttrycka ditt missnöje? Du borde givetvis ha kontaktat ARN/konsumentombudsmannen direkt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Om ASUS har godkänt en reklamation/retur och gett dig ett returnummer är det till ASUS du ska skicka dina router. Webhallen har inget med det här att göra. Sedan är det bara att sitta och vänta på att ASUS betalar tillbaka dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Om ASUS har godkänt en reklamation/retur och gett dig ett returnummer är det till ASUS du ska skicka dina router. Webhallen har inget med det här att göra. Sedan är det bara att sitta och vänta på att ASUS betalar tillbaka dina pengar.

fast den är köpt hos webhallen inte hos asus, alltså är det webhallen som har ansvar och gjort fel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Lite krongligt sätt att lösa dig men du skulle ju kunna mötas upp med någon via annons där du lägger ut tillgodobidraget och eventuel restej få personen stå för själv och ge dig sen dina 5k tillbaka.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Webhallen kan vara lite bråkiga och inte ha koll på läget ibland. Och har man att göra med fel person så skiter man i konsumentköplagen och allt vad den innebär.

Jag har varit i en liknande situation för många år sedan. Jag köpte en USB-> Printerport.

Den fungerade inte och jag åkte tillbaks för att byta den. Fick till svar att vi kommer inte få in nya av den så du kan inte få en ny. du får ett tillgodokvitto istället. Jag bad att få pengar tillbaks isf, men det vägrade man. Likaså hävdade man att jag inte kunde hävda ångerrätt, för förpackningen var ju bruten nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Webhallen kan vara lite bråkiga och inte ha koll på läget ibland. Och har man att göra med fel person så skiter man i konsumentköplagen och allt vad den innebär.

Jag har varit i en liknande situation för många år sedan. Jag köpte en USB-> Printerport.

Den fungerade inte och jag åkte tillbaks för att byta den. Fick till svar att vi kommer inte få in nya av den så du kan inte få en ny. du får ett tillgodokvitto istället. Jag bad att få pengar tillbaks isf, men det vägrade man. Likaså hävdade man att jag inte kunde hävda ångerrätt, för förpackningen var ju bruten nu....

Men i det här fallet är det ju inte riktigt så enkelt, och TS har utelämnat en hel del information? Varför returnerades till ASUS? På vilket sätt ansåg TS att produkten inte fungerade som den skulle, och hur kunde det ta ett år att upptäcka det?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men i det här fallet är det ju inte riktigt så enkelt, och TS har utelämnat en hel del information? Varför returnerades till ASUS? På vilket sätt ansåg TS att produkten inte fungerade som den skulle, och hur kunde det ta ett år att upptäcka det?

Och varför till ASUS om den var köpt hos Webhallen ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Eftersom Webhallen gett TS ett tillgodohavande får man väl anta att de fått routerns kostnad krediterad av Asus, och att de därför inte lider någon skada av att återbetala köpessumman till TS.
Att det gått "ett par år" sedan ärendet gör det rimligen inte lättare att nysta upp.

Skrivet av Phod:

Men i det här fallet är det ju inte riktigt så enkelt, och TS har utelämnat en hel del information? Varför returnerades till ASUS? På vilket sätt ansåg TS att produkten inte fungerade som den skulle, och hur kunde det ta ett år att upptäcka det?

Jag tolkar TS som att ärendet hanterades för några år sedan och legat i träda sedan dess. TS vill nu ha ut sina pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tolkar TS som att ärendet hanterades för några år sedan och legat i träda sedan dess. TS vill nu ha ut sina pengar.

Jag förstår inte riktigt hur det här är relevant i förhållande till det du citerade. Att det har gått lång tid mellan köp och return, och efter det ytterligare något är är ju uppenbart. Däremot är det ju andra viktiga detaljer som vi inte känner till.

Man skulle ju kunna gissa att det gjordes en reklamation hos Webhallen, som hänvisade till ASUS och när returen till ASUS skett så hamnade ärendet mellan stolarna hos Webhallen. Men det är bara en ren gissning. Om så är fallet dock så brukar det ju krävas litet mer kommunikation än vad vi har sett prov på tidigare i tråden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är tillåtet att företag kan erbjuda dig tillgodokvitto, du behöver dock inte acceptera det. Har du underlag där det tydligt framgår att webbhallen VÄGRAR betala ut pengar? Eller är det en egen slutsats du dragit? För det är ju en oerhört viktig detalj.

Utifrån den information du tillhandahållit så skulle jag säga att du godtagit tillgodokvitto, men nu ett par år senare så ångrar du dig och vill ha pengarna istället. Om du inte skulle godta tillgodokvitto, varför skulle du vänta ett par år innan du gör något åt det?

Kan inte hitta någon specifik information eller indikation på vad som gäller om en konsument godtagit tillgodokvitto och ångrar sig sedan och vill ha pengar istället. Är det en done deal direkt konsument godtar förslaget? eller tillämpas det även här skälig tid, på samma sätt som då konsumenten upptäcker ett fel till att meddela återförsäljaren? Dvs är det inom två månader så klassas det som inom skälig tid.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte en retur utan en reklamation, så du som kund ska egentligen få välja vilken åtgärd du önskar. Om man då godkänner att företaget betalar ut pengarna som tillgodo så får man skylla sig själv. De flesta butiker brukar låt kunden få ut pengarna om den vill då du egentligen bara kan köpa nåt för 5k och sen returnera det och så har du dina pengar.

Ang. tidsaspekten så finns det regler för hur lång tid som får passera för olika saker men i just detta fallet så spelar detta ingen roll då ts har accepterat tillgodot genom att inte säga ifrån. Vill man inte ha ett tillgodokvitto så får man ta den diskussionen när det händer, inte efteråt. När man väl har fått det så är det kört, om inte butiken gör en goodwill, vilket de lätt skulle kunna göra här.

Och vad är det för router som kostar 5000:-?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta är ju inte en retur utan en reklamation, så du som kund ska egentligen få välja vilken åtgärd du önskar. Om man då godkänner att företaget betalar ut pengarna som tillgodo så får man skylla sig själv. De flesta butiker brukar låt kunden få ut pengarna om den vill då du egentligen bara kan köpa nåt för 5k och sen returnera det och så har du dina pengar.

Ang. tidsaspekten så finns det regler för hur lång tid som får passera för olika saker men i just detta fallet så spelar detta ingen roll då ts har accepterat tillgodot genom att inte säga ifrån. Vill man inte ha ett tillgodokvitto så får man ta den diskussionen när det händer, inte efteråt. När man väl har fått det så är det kört, om inte butiken gör en goodwill, vilket de lätt skulle kunna göra här.

Och vad är det för router som kostar 5000:-?

Finns en hel del routers som kostar så mycket, ska man ha en med gigabit wlan/lan etc och dubbla 5ghz band osv så får man betala lite.

Men att komma flera år efter och gnälla när man fått tillgodokvitto, well... Varför inte bara gå till ARM och inte acceptera tillgodokvitto?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta är ju inte en retur utan en reklamation, så du som kund ska egentligen få välja vilken åtgärd du önskar. Om man då godkänner att företaget betalar ut pengarna som tillgodo så får man skylla sig själv. De flesta butiker brukar låt kunden få ut pengarna om den vill då du egentligen bara kan köpa nåt för 5k och sen returnera det och så har du dina pengar.

Ang. tidsaspekten så finns det regler för hur lång tid som får passera för olika saker men i just detta fallet så spelar detta ingen roll då ts har accepterat tillgodot genom att inte säga ifrån. Vill man inte ha ett tillgodokvitto så får man ta den diskussionen när det händer, inte efteråt. När man väl har fått det så är det kört, om inte butiken gör en goodwill, vilket de lätt skulle kunna göra här.

Och vad är det för router som kostar 5000:-?

Välja och välja. Det man i praktiken kan välja är Omleverans eller avhjälpande. Begär man en annan påföljd har säljaren fortfarande rätt att avhjälpa felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Välja och välja. Det man i praktiken kan välja är Omleverans eller avhjälpande. Begär man en annan påföljd har säljaren fortfarande rätt att avhjälpa felet.

Jo, det stämmer men man behöver inte välja tillgodo. Som kund har man rätt till reparation, att få varan utbytt eller att få sina pengar tillbaka. Man BEHÖVER inte acceptera ett tillgodo vid reklamation. Det är oklart varför ts har gjort det här och visst händer det att företag lägger upp det som att man kan få ett tillgodo och inget annat men så är det inte. Och som jag även sa så är detta ju egentligen ett icke-problem då ts bara kan köpa nåt för 5k, sen returnera det inom ångerrätten och begära sina pengar tillbaka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jo, det stämmer men man behöver inte välja tillgodo. Som kund har man rätt till reparation, att få varan utbytt eller att få sina pengar tillbaka. Man BEHÖVER inte acceptera ett tillgodo vid reklamation. Det är oklart varför ts har gjort det här och visst händer det att företag lägger upp det som att man kan få ett tillgodo och inget annat men så är det inte. Och som jag även sa så är detta ju egentligen ett icke-problem då ts bara kan köpa nåt för 5k, sen returnera det inom ångerrätten och begära sina pengar tillbaka.

Nä men precis. Det framgår inte alls hur det blivit så här. Har TS sagt att nä jag är trött på den då den inte funkar, Jag vill inte ha någon ny eller få den lagad utan jag vill bara ha pengarna tillbaks, och webhallen försökt vara snälla och istället för
att avhjälpa felet erbjudit ett tillgodokvitto. Det är mycket vi inte vet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Och som jag även sa så är detta ju egentligen ett icke-problem då ts bara kan köpa nåt för 5k, sen returnera det inom ångerrätten och begära sina pengar tillbaka.

Vilket då skulle återbetalas som ett nytt tillgodohavande, inte som en insättning på konto och därmed inte alls löser problemet.

Citat:

Vid retur av produkt som är betalad med presentkort återfås presentkortssumman i form av tillgodo.

https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jo, det stämmer men man behöver inte välja tillgodo. Som kund har man rätt till reparation, att få varan utbytt eller att få sina pengar tillbaka. Man BEHÖVER inte acceptera ett tillgodo vid reklamation. Det är oklart varför ts har gjort det här och visst händer det att företag lägger upp det som att man kan få ett tillgodo och inget annat men så är det inte. Och som jag även sa så är detta ju egentligen ett icke-problem då ts bara kan köpa nåt för 5k, sen returnera det inom ångerrätten och begära sina pengar tillbaka.

Betalar du med ett presentkort/tillgodo så kan du inte kräva att få det i pengar istället. Du kommer få nytt tillgodokvitto.

Permalänk
Medlem

Ok, det var surt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Det är just därför "folk i USA anlitar advokater"..
Dvs "du har vunnit", och webbhallen har "förlorat".

Nu är jag ingen advokat, men då reklamationen har godkänts, och Webbhallen med sitt "erbjudande" på tillgodohavande på 5000 har "erkänt" att du har en fordran på Webbhallen , så är rätt "kört" för Webbhallen. Du borde få pengarna tillbaka i kontanter, inte i varor. Varor är värdelösare än kontanter, och ska du ha ut beloppet "i varor" ska du ha 6-8000 i stället för 5000 i "riktiga pengar". Jag antar att det är en förhandlingsfråga.

Webbhallen brukar vara bra, har alltid haft med "bra" folk att göra med där. Vid ett tillfälle beställde jag DDR2-minne av gammal vana, fast det var "nya" DDR3-minne jag skulle ha. (Rätt många år sedan som ni kanske förstår).
-Var inga problem när jag snackade med Webbhallen, de skickade faktiskt DDR3 som jag fick hem innan jag skickat tillbaka DDR2. Utan någon som helst kostnad för mig.

Fattar att det är jättetråkigt att "få" tillgodohavande av affären, men som en klen tröst så: Har du inget IT-relaterat du behöver köpa? Men du vill givetvis få pengarna tillbaka. Prata med Webbhallen, och förklara på liknande bra sätt du har gjort här, så tror jag Webbhallen fixar det. Personligen har jag alltid blivit nöjd med Webbhallen. (NEJ, jag är varken anställd eller sponsrad av Webbhallen, bara en rätt nöjd kund..)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Nu är jag ingen advokat, men då reklamationen har godkänts, och Webbhallen med sitt "erbjudande" på tillgodohavande på 5000 har "erkänt" att du har en fordran på Webbhallen , så är rätt "kört" för Webbhallen. Du borde få pengarna tillbaka i kontanter, inte i varor. Varor är värdelösare än kontanter, och ska du ha ut beloppet "i varor" ska du ha 6-8000 i stället för 5000 i "riktiga pengar". Jag antar att det är en förhandlingsfråga.

Tyvärr är det ju inte så enkelt. Om det är en reklamation som sköts helt enligt konsumentköplagen så har du rätt, men om det är någon annan lösning så kan svaret vara precis vad som helst.

Det kan tex vara så att en säljare tar tillbaka en produkt utan att det är något fel på den och efter ångerrätten men att de i så fall bara lämnar ett tillgodokvitto. Man kan kalla det goodwill eller vad som helst. Ett försök att göra kunden mer nöjd även fast det egentligen inte finns något faktiskt problem annat än kunden själv.
Det finns ju tex en hel del affärer som gör så. Man pratar om Öppet köp då du får tillbaka pengarna respektive Bytesrätt då du får byta till en annan vara eller får ett tillgodokvitto. Inget av dessa två är lag. Butiken bestämmer själv vad som gäller.

Av denna anledning kan man inte svara på TS fråga utan att få mycket mer information om vad som faktiskt var fel, vem TS hade kontakt med och om vad osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

För några år sedan köpte jag en router på Webhallen för 5000:-. Fick den aldrig att fungera som den skulle och till slut accepterade Asus en retur, men då hade det gått mer än ett år sedan köpet. Jag fick i alla fall ett returnummer från Asus som jag sedan uppgav för Webhallen, men Webhallen vägrar betala tillbaka pengarna - istället har jag ett tillgodohavande hos dem sedan ett par år tillbaka på 5000:-.

Är detta verkligen tillåtet? Jag vill inte vara tvungen att spendera pengar på Webhallen nästa gång jag ska köpa något elektroniskt.

Webhallen är urusla. Finns en anledning att jag inte spenderar 1:- där längre.
I mitt fall hade dom packat i en för liten kartong, kartongen hade spruckit och gått upp. Jag anmärkte direkt när jag hämtade ut det men jag tog emot det ändå, tyvärr.
Webhallen tar 0 ansvar för att dom använde för liten kartong, för att dom hade tejpat med 1 tejpbit och att varor försvann.

IQ Fiksmås i ansvar på det stället.

Inte den enda som slutat handla där de senaste åren pga liknande Kalle Anka fasoner.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Kan du ge lite mer detaljer kring hur returen gick till. I och med att både Webhallen och ASUS verkar ha varit inblandade så är det inte så clear cut som man hade kunnat önska.

Med reservartion för att det var några år sedan så gick det till ungefär så här:

1. Jag hade massa problem med routern. Kontaktar Webhallen som hänvisar till Asus-supporten
2. Massa turer fram och tillbaka med Asus under mer än ett år
3. Ger upp och får ett returnummer hos Asus men blir hänvisad till att lämna tillbaka den där den är köpt
4. Kontakter Webhallen och upprättar ett returärende, inkl Asus returnummer
5. Lämnar tillbaka i butik och uppger ärendenummer, returnummer etc från steg 4
6. Får bara ett tillgodohavande hos WH, trots att Asus uppger att de ska kompensera WH för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Med reservartion för att det var några år sedan så gick det till ungefär så här:

1. Jag hade massa problem med routern. Kontaktar Webhallen som hänvisar till Asus-supporten
2. Massa turer fram och tillbaka med Asus under mer än ett år
3. Ger upp och får ett returnummer hos Asus men blir hänvisad till att lämna tillbaka den där den är köpt
4. Kontakter Webhallen och upprättar ett returärende, inkl Asus returnummer
5. Lämnar tillbaka i butik och uppger ärendenummer, returnummer etc från steg 4
6. Får bara ett tillgodohavande hos WH, trots att Asus uppger att de ska kompensera WH för detta.

Allt är i sin rätt ända tills punkt 6. De kan så klart erbjuda tillgodokvitto, eller annan produkt osv, men inget du behöver acceptera (förutom möjligheten att de lagar eller att leverera en likadan eller likvärdig produkt om den första är trasig).
Här har du en del rättigheter som du kunde ha utnyttjat
- Skadestånd i form av reseersättning till butik, eller ersättning för fraktavgifter.
- Ränteersättning på summan (detta givet att du inte dragit ut på tiden att returnera varan)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Johanna1:

Med reservartion för att det var några år sedan så gick det till ungefär så här:

1. Jag hade massa problem med routern. Kontaktar Webhallen som hänvisar till Asus-supporten
2. Massa turer fram och tillbaka med Asus under mer än ett år
3. Ger upp och får ett returnummer hos Asus men blir hänvisad till att lämna tillbaka den där den är köpt
4. Kontakter Webhallen och upprättar ett returärende, inkl Asus returnummer
5. Lämnar tillbaka i butik och uppger ärendenummer, returnummer etc från steg 4
6. Får bara ett tillgodohavande hos WH, trots att Asus uppger att de ska kompensera WH för detta.

Vid godkänd reklamation så ska du få pengarna i handen, inte något presentkort/tillgodohavande.
Däremot kan det varit någon form av "visst du har problem men vi kan inte replikera detta, i goodwill kan vi erbjuda retur med tillgodo i butiken".

Är det sistnämnda fallet så får man antingen stöka vidare eller acceptera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanna1:

Med reservartion för att det var några år sedan så gick det till ungefär så här:

1. Jag hade massa problem med routern. Kontaktar Webhallen som hänvisar till Asus-supporten
2. Massa turer fram och tillbaka med Asus under mer än ett år
3. Ger upp och får ett returnummer hos Asus men blir hänvisad till att lämna tillbaka den där den är köpt
4. Kontakter Webhallen och upprättar ett returärende, inkl Asus returnummer
5. Lämnar tillbaka i butik och uppger ärendenummer, returnummer etc från steg 4
6. Får bara ett tillgodohavande hos WH, trots att Asus uppger att de ska kompensera WH för detta.

Svårt att lösa nu om det är flera år sedan detta utspelade sig. Du hade som sagt kunnat protestera mot tillgodokvitto när du fick det, men inte så långt efter.

En annan sak som inte hjälper dig nu, men kanske kan hjälpa vid annat tillfälle eller hjälpa någon annan. Man ska inte dra ut på att reklamera eller acceptera att reklamationen tar lång tid. Reklamera betyder att påtala ett fel som man vill få åtgärdat, så det gjorde du vid 1. Från reklamation ska det normalt ta tre veckor tills ärendet är löst. Så efter tre veckor med ASUS support så skulle jag hört av mig till WebHallen igen. Om det var så att ASUS hjälpte till med avhjälpande och felet sedan kom tillbaka så skulle jag anmält det igen till WebHallen. Tre gånger med samma fel och du har rätt att häva köpet. Att acceptera att vänta leder aldrig till något gott.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Med reservartion för att det var några år sedan så gick det till ungefär så här:

1. Jag hade massa problem med routern. Kontaktar Webhallen som hänvisar till Asus-supporten
2. Massa turer fram och tillbaka med Asus under mer än ett år
3. Ger upp och får ett returnummer hos Asus men blir hänvisad till att lämna tillbaka den där den är köpt
4. Kontakter Webhallen och upprättar ett returärende, inkl Asus returnummer
5. Lämnar tillbaka i butik och uppger ärendenummer, returnummer etc från steg 4
6. Får bara ett tillgodohavande hos WH, trots att Asus uppger att de ska kompensera WH för detta.

Du missar viss infomation ovan. 5b. dvs när du lämnade tillbaks den, vilken åtgärd krävde du?
Krävde du att felet skulle avhjälpas eller krävde du att få en ny produkt?
Om du krävt något av detta så kan inte webhallen komma och säga att nej, du får ett tillgodokvitto istället.
Om de inte kan laga eller ge dig en ny produkt så har du rätt att häva köpet och ska då få pengar tillbaks.
Du har även rätt till skadestånd .

Krävde du att köpet hävdes, så hade de haft rätt att laga eller byta ut den istället.

SÅ har du krävt det sisstnända, att häva köpet så kan det vara så att de bara försöker vara behjälpliga och erbjuda en kompromiss istället för att laga/byta ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Svårt att lösa nu om det är flera år sedan detta utspelade sig. Du hade som sagt kunnat protestera mot tillgodokvitto när du fick det, men inte så långt efter.

Varför inte? Finns det någon tidsgräns för detta?