Problem efter kloning av en mindre SSD till större en SSD

Permalänk
Medlem

Problem efter kloning av en mindre SSD till större en SSD

Tjena,

Jag skulle behöva lite expertis hjälp då jag själv är en glad amatör fixare:).
Klonade en EVO 970 M.2 disk på 500GB till en 980PRO M.2 på 1TB. Fungerade utmärkt, kan bota från nya M.2 disken men det uppstod lite problem

Använde mig av Macrium Reflect.
På bilen så ser ni vad som hände. På den större disk 0 så ersattes överblivet utrymme med "ej allokerat"?
1. Vad skall jag göra för att åtgärda så disken använder hela kapaciteten på 1TB?
2. Vad är dessa 100MB felri EFI-sytempartition som ligger före 465GB NTFS? Formaterad i NTFS..
3. Vad är 563MB felfri Återställnignspartition? (större än M.2 disken på 500GB ju?)

Tacksam för all hjälp som kan lösa problemet

Allt gott

Best,
Daniel

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Högerklicka på c utrymmet och välj utöka disk.
Drar det från minnet så heter nog inte exakt så

Permalänk
Medlem

Har testat det. Ser ut såhär då.
Finns inget jag kan "utöka" med så att säga

Permalänk
Medlem

UEFI-partitionen skall du inte pilla i. den behövs för BIOS och windows start i första delen av boot-processen.

det som kan vara trubbel är återställnings-partitionen mitt i vid 500 GB då när man skall förstora NTFS så vill den ha sammanhängande yta och med återställningsparitionen mitt i så kan man inte få NTFS att fortsätta på andra sidan utan att blanda in virtuella volymer som byggs upp av flera partitioner - och skall då helst göras redan från början... nu kanske windows partition-program ändå löser det smidigt...

Själv kan jag inte minnas när jag senast använde en återställningspartition och är windows så trasigt att man skulle behöva denna - så är det bättre att ladda hem windows-installations-ISO på USB-sticka då den också matchar bättre med den installationen man har medans återställnings-partitionen kan ha riktig gammal mjukvara i sig om datorn är några år gammal.

Om det hade varit jag så hade jag tagit bort återställningspartitionen så att hela området efter NTFS-partitionens slut blir ledig innan man förstorar NTFS-filsystemet.

Det är dock bra att man gör en diskimage innan av hela disken (vilket du kan med macrium reflect) till annan disk innan försöken - så att du kan backa om det visade sig inte fungera som tänkt. - och fungerar det, kan du radera din diskimage när du behöver diskutrymmet igen

Permalänk
Hedersmedlem

Gör om cloningen och se till att kopian använder allt utrymme. Ibland finns det en kryssruta eller liknande för detta, annars får du manuellt flytta återställningspartitionen till slutet och öka storleken på det nyttiga utrymmet. De flesta gratis cloningprogram kan göra detta i någon form.

Det går också att flytta återställningspartitionen till slutet och utöka mittenvolymen i efterhand med någon bra programvara. Kanske Macrium kan göra det till dig. Men detta är nästan alltid funktioner man måste betala för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Disk 1 är den disk som satt i tidigare. Flyttade den till en anna position när jag köpte nya 980.
Där har jag hela OS som det var tidigare.
På nya, disk 0, så tar jag bort denna återställning eller menar du på gamla disk 1?

Detta kanske är en dum fråga men hur kan återställningfilen vara större än utrymmet på disken? 1l mjölkpaket innehåller 1.2l 😀🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seqtr:

Detta kanske är en dum fråga men hur kan återställningfilen vara större än utrymmet på disken? 1l mjölkpaket innehåller 1.2l 😀🤔

Återställningspartitionens storlek är MB, disken är i GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Haha det första man blir blind på är ögonen.
Lite pinsamt men tack 👍😁

Permalänk
Medlem

Det är disk '0' som har återställningspartitionen mitt på den nya disken - det är den som är i vägen för NTFS-expansionen....

I linux kan man göra ommöblering utan betalvara - dock måste man tänka lite själv och går ut ungefär på att först gör man diskimage av var partition man vill behålla - notera exakt hur stora de är på Kbyte-nivå eller i antal sektorer samt partitionstyp innan man tar bort några partitioner. - partitions-typ är viktiga då det bestämmer om partitionen är synlig eller inte i windows och tex. om recovery-läget skall aktiveras.

återställningspartitionen kallas "microsoft Windows Recovery Enviroment (system)" utskrivet i gnomedisk och i fdisk "14 Windows recovery environment DE94BBA4-06D1-4D40-A16A-BFD50179D6AC"

i ditt fall räcker med återställningspartitionen man gör en partitions-image av, man tar sedan bort återställningspartitionen - skapa en ny återställningspartition sist på disken med minst den storleken man noterade tidigare och sedan laddar man tillbaka partitions-imagen för återställningspartitionen - partitionen man skapar kan vara större än innan men inte mindre om man har problem att träffa exakt rätt antal sektorer.

gissar att alla moment (även att ta partition och disk-image) går att göra i gnome-disk ('disk' när man söker på appar i Ubuntus desktop) på en live-Ubuntu startad från USB-sticka om man vill göra det med GUI. du behöver också en extern USB-disk eller annan lagring för att tillfälligt lägga partitions-imagen av återställnings-partitionen under operationen.

sedan bootar man återigen windows och bör då se befintliga NTFS-partitionen - en stor ledig område efter NTFS-partitionen och återställningspartitionen sist - nu kan du expandera NTFS-filsystemet i windows.

Permalänk
Medlem

Xxargs, jag har hört talas om linux 😁
Jag ska testa om programmet jag anvönder kan fixa till det.
Återställningspartitionen, har gjort en back up på den nu i macrium.
Ska prova att clona igen och leta efter settings där jag kan öägga den sist eller efter 100MB Efi partitionen.

Permalänk
Medlem

Xxargs, tönkte på det du sa om gamla filer.
Jag har för ca 7mån sedan bytt moderkort och cpu, uppgraderat till windows 11 som ny installation. Det får väl räknas som hyggligt nytt eller?

Permalänk
Medlem

på den frågan kan jag inte svara - jag har uppfattningen att recovery-partitionen är något som MS väldigt sällan pillar i och därför kan bli utdaterat. Har du bytt moderkort och flyttat med lagringen till nya moderkortet kan återställningspartitionen vara helt fel för nya moderkortet med fel drivrutiner installerat där..

återställningspartitionen är en säkerhet för säljaren som kan rekommendera kunden att köra vid trubbel - men ju längre tid efter, ju mindre aktuellt och kanske rent av helt fel om man tex uppdaterat från win10 till win11 under vägen.

---

Ett sätt (efter att tagit diskimages) är att prova recovery-funktionen och se om det helt sabba systemdisken eller gnäller på något annat - är det trubbel där så har du ingen användning av återställningspartitionen längre och då kan utrymmet lika gärna inkluderas i din NTFS-systemdisk

Permalänk
Medlem

Ok, jag gör så här då.
Som Giglet nämner, clona igen.
När disk 0 är klar(jag väljer att inte clona den där återställningspartitionen, har den möjligheten) så väljer jag att skapa en recovery.
Är det korrekt? 😁😀

Permalänk
Medlem

Bajs,

Nu blev det såhär och 980 disken på 1TB innehåller bara 465GB?
#xxargs
#Giplet
Hur tar man enkelt bort återställningspartitionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seqtr:

Bajs,

Nu blev det såhär och 980 disken på 1TB innehåller bara 465GB?
#xxargs
#Giplet
Hur tar man enkelt bort återställningspartitionen?

Macrium Reflect verkar vara ett skitprogram. När du har en Samsung SSD så har du också möjlighet att köra deras Data Migration Tool. Samsungs program har inga problem att justera storlekar på partitioner när du clonar. Använd det istället.

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig.
980 disken fungera och använde ett program som heter minitool där man kunde ta bort oalokerat utrymme och "förlänga/utöka c".
Dock är inte 980 så snabb, faktiskt ingen skillnad mellan 970evo och 980pro, öven om det ska vara cirkus 3ggr snabbare.
Vet inte varför men tönker att 970 drivrutiner, kanske windows förhållande till 970 nu anvönds av en bakåtkompatibel 980 disk..kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av seqtr:

Problemet löste sig.
980 disken fungera och använde ett program som heter minitool där man kunde ta bort oalokerat utrymme och "förlänga/utöka c".
Dock är inte 980 så snabb, faktiskt ingen skillnad mellan 970evo och 980pro, öven om det ska vara cirkus 3ggr snabbare.
Vet inte varför men tönker att 970 drivrutiner, kanske windows förhållande till 970 nu anvönds av en bakåtkompatibel 980 disk..kanske..

Vad har du för moderkort och var är 980:n inkopplad?
Har du uppdaterat drivrutinerna för nvme från Samsungs websida?
Har 980:n senaste firmware?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Använd dig istället av Samsungs egna Data Migration Tool för kloning. Då borde allt fungera utan problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av seqtr:

Problemet löste sig.
980 disken fungera och använde ett program som heter minitool där man kunde ta bort oalokerat utrymme och "förlänga/utöka c".
Dock är inte 980 så snabb, faktiskt ingen skillnad mellan 970evo och 980pro, öven om det ska vara cirkus 3ggr snabbare.
Vet inte varför men tönker att 970 drivrutiner, kanske windows förhållande till 970 nu anvönds av en bakåtkompatibel 980 disk..kanske..

typ ingen större skillnad mellan diskarna mer än vid när du börjar kasta runt stora mängder filer på disken.

och då kräver att det som skickar/tar emot datan du mäter hastigheten med kan hantera minst samma hastighet det kommer strypas till den slöaste diskens hastigheter.

så bara testa flytta data mellan din 870 och din 980 disk kommer maxa på hastigheten för 970 disken.

och om du försöker mäta med en internetlina så måste mottagaren/sändaren och allt på vägen kunna hantera 40+Gbit/s

det enda som i princip kan mätas mot bägge diskarna som är lika snabbt eller snabbare är typ ramminnet i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för moderkort och var är 980:n inkopplad?
Har du uppdaterat drivrutinerna för nvme från Samsungs websida?
Har 980:n senaste firmware?

Tack för svar.
Det är msi z690 tomahawk MK och cpu intel 12700k.
970evo satt i plats m 2_1 men flyttades till m.2_2 till förmån för 980pro som nu sitter på m 2_1.

Kloningen är gjord när 970 satt på m.2_1.

Har DL samsung magic och körde diagnos samt prestanda och data transfer för 980 låg på strax ca 7000 mb( om det är rätt beteckning 🙂) och 5000 nått åt ett annat håll. Enligt magic så fanns en drivrutin att uppdatera vilket jag gjorde.
Sen var det något med IOPS med höga siffror.
Gällande data så låg 970 på ca 3600mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ ingen större skillnad mellan diskarna mer än vid när du börjar kasta runt stora mängder filer på disken.

och då kräver att det som skickar/tar emot datan du mäter hastigheten med kan hantera minst samma hastighet det kommer strypas till den slöaste diskens hastigheter.

så bara testa flytta data mellan din 870 och din 980 disk kommer maxa på hastigheten för 970 disken.

och om du försöker mäta med en internetlina så måste mottagaren/sändaren och allt på vägen kunna hantera 40+Gbit/s

det enda som i princip kan mätas mot bägge diskarna som är lika snabbt eller snabbare är typ ramminnet i datorn.

Tack för återkoppling.
Ok, jag hade förväntat mig mycket snabbare uppstart av OS. Med 980 så går det marginellt snabbare. Har dock inte tagit tid, bara en känsla.
Däremot upplever jag att ett spel laddas snabbare, uppstart av ett spel samt när du trycker "play" så förflyttas laddnings indikatorn väldigt snabbt.
Vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, det är väl min okunskap kombinerat med att man läst tjusiga artiklar om 980 🙂
Mina minnen är 3200mhz cl 15 eller 16. Vet inte heller om det är bra eller dåligt, kanske inte tillräcklig bra men det får väl bli nått att kika på framöver 😉

Permalänk
Medlem

Vid start så exekverar också en massa kod, probar hårdvara med olika timeout och svarstider från tex. ethernet/internet mfl. och ju snabbare lagring man har ju mindre del av den totala boot-tiden står lagringen för - är det redan med NVMe och bara 10% inläsningstid av totaltiden så märks det inte någon större skillnad med dubbelt snabb NVMe med bara 5% inläsningstid av totala uppstartstiden.

Det som märktes mycket var när man gick ifrån snurrdisk som systemdisk med 50 - 70% diskväntetid av totala uppstarttiden till SSD med mindre än 20% diskväntetid medans från SSD till NVMe marginell skillnad och till dubbelt snabb NVMe mot den äldre NVMe- knappt märkbar skillnad.

Skall du ha snabbare uppstart så blir det att rensa i alla programmen (som olika AV-program) som autostartas (många av dem väntar också svar över internet till en max väntetid innan det går vidare i nästa steg - liksom probning efter borttagen eller icke existerande HW eller tex .inintiera ethernet, Wlan etc. med DNS uppslag etc.), minimera antal servisar och inte ladda in mer drivrutiner än absolut nödvändigt etc. - det fins säkert forum och site med info hur man optimerar windows för snabbast möjliga start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Själv kan jag inte minnas när jag senast använde en återställningspartition och är windows så trasigt att man skulle behöva denna - så är det bättre att ladda hem windows-installations-ISO på USB-sticka då den också matchar bättre med den installationen man har medans återställnings-partitionen kan ha riktig gammal mjukvara i sig om datorn är några år gammal.

Om det hade varit jag så hade jag tagit bort återställningspartitionen så att hela området efter NTFS-partitionens slut blir ledig innan man förstorar NTFS-filsystemet.

Har bara försökt använda återställningspartitionen en gång. Visade sig att det fanns beroenden mot huvudpartitionen (dvs den som skulle återställas) vilket gjorde att det sket sig. Det var visserligen på win7 så funkar kanske annorlunda på 10/11.