Varför har priserna droppats? :O

Permalänk

Varför har priserna droppats? :O

Hej, jag är lite nyfiken på varför priserna har gått ner så otroligt mycket. Ser 1080 TI för 2500kr. Mycket intressant. Någon IT-kunnig som kan förklara lite för mig som inte hänger med i utvecklingen? Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hej, jag är lite nyfiken på varför priserna har gått ner så otroligt mycket. Ser 1080 TI för 2500kr. Mycket intressant. Någon IT-kunnig som kan förklara lite för mig som inte hänger med i utvecklingen? Tack!

Butikpriserna har sjunkit då följer begagnat marknaden med.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Butikpriserna har sjunkit då följer begagnat marknaden med.

Det är tvärtom, (begagnat)marknaden är först och sen följer butikerna med.

Permalänk

Om man sammanfattar det som sägs i tråden med några meningar då? xd

Trodde det var kretsbrist något något

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Om man sammanfattar det som sägs i tråden med några meningar då? xd

Kryptomarknaden stod för en stor del av alla grafikkortsköp. Kryptomarknaden kollapsar -> mängder av grafikkort säljs till lägre och lägre priser.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hej, jag är lite nyfiken på varför priserna har gått ner så otroligt mycket. Ser 1080 TI för 2500kr. Mycket intressant. Någon IT-kunnig som kan förklara lite för mig som inte hänger med i utvecklingen? Tack!

Bristen har lättat, bland annat för att kryptovalutor gått ner. Då minskar efterfrågan och fler kort kommer till begagnatmarknaden.
Samtidigt börjar man nu med en lagertömning inför kommande grafikkortssläpp. Det brukar vara en bra indikation på att nästa generation snart släpps när man ser påtagliga prisfall eller kampanjer på äldre generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Om man sammanfattar det som sägs i tråden med några meningar då? xd

En vara är värd vad en köpare är villig att betala

Permalänk
Medlem

Min TLDR är: Krypto har krashat vilket gör att miners inte köper jättemycket kort just nu + Nvidia har tillverkat väldigt många kort som nu ligger o dammar på butikshyllorna och de vill helst ha bort dem innan 4000 serien

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är tvärtom, (begagnat)marknaden är först och sen följer butikerna med.

Butikerna bryr sig inte om begagnatpriserna. Snarare så att marknaden är mättad på priserna som varit, och nu med Nvidias och AMDs överbokade kapacitet hos TSMC så måste dom sänka priserna för att få slut på lagren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Butikerna bryr sig inte om begagnatpriserna. Snarare så att marknaden är mättad på priserna som varit, och nu med Nvidias och AMDs överbokade kapacitet hos TSMC så måste dom sänka priserna för att få slut på lagren.

Du får nog läsa om

Permalänk
Medlem

Hm, nu har både Bitcoin och Ether stigit ett tag nu, legat och lurat långsamt i vassen... laGOM TILL nVIDIA OCH amd SLÄPPER NYA GRAFIKKORT (och jag hatar capslock-tangenten). Kanske är det snart dags för tredje omgången av grafikkortstorka? Fast höga elpriser kan ju vara en bromskloss men det kanske är att hoppas för mycket?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Plot twist. Höga elpriser är arrangerade av myndigheterna för att krascha crypton en gång för alla

Permalänk
Medlem

Det är mest de dyra korten (3080 och bättre, 6900xt) som har gått ner i pris. Nvidia säljer hellre 3090/3090ti än 3080 (ga102 används för båda).

3070 och 3070ti är fortfarande överprisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Plot twist. Höga elpriser är arrangerade av myndigheterna för att krascha crypton en gång för alla

Det hade ökat värdet på krypton. Tänk om tänk rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon244477:

Plot twist. Höga elpriser är arrangerade av myndigheterna för att krascha crypton en gång för alla

Oj, vilken global sammansvärjning. (inte så att jag tror att du är helt allvarlig men..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR