Permalänk
Medlem

Ihopfällbart bord för bygge?

Jag bor i en tvåa på medelstorlek och det enda stället jag kan utföra någon form av bygge är i vardagsrummet. Jag byggde nyss en ny dator på soffbordet och det sög då bordet är såklart väldigt lågt så jag fick sitta på knäna länge, och det var inte skönt trots att jag satt på en duk. Vill inte göra om det.

Men problemet med att bara gå och köpa ett sånt här bord för bygge är att var i helsike skulle jag förvara det när jag inte använder det? Jag har ingenstans där jag bara kan gömma undan ett bord av sån storlek, så frågan är om det finns något bra bord man kan bygga/fälla ihop och sen plocka ner efter användning? Speciellt med tanke på att jag i så fall skulle använda detta bord väldigt sällan.

Väldigt niche önskemål jag vet, men skadar inte att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag bor i en tvåa på medelstorlek och det enda stället jag kan utföra någon form av bygge är i vardagsrummet. Jag byggde nyss en ny dator på soffbordet och det sög då bordet är såklart väldigt lågt så jag fick sitta på knäna länge, och det var inte skönt trots att jag satt på en duk. Vill inte göra om det.

Men problemet med att bara gå och köpa ett sånt här bord för bygge är att var i helsike skulle jag förvara det när jag inte använder det? Jag har ingenstans där jag bara kan gömma undan ett bord av sån storlek, så frågan är om det finns något bra bord man kan bygga/fälla ihop och sen plocka ner efter användning? Speciellt med tanke på att jag i så fall skulle använda detta bord väldigt sällan.

Väldigt niche önskemål jag vet, men skadar inte att fråga

Något campingbord kanske

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men hur ofta bygger du dator så att du behöver ett dedikerat bord för det? Tänker att köksbordet om du har ett sådant bör väl fungera? Har det gjort för mig senaste 2 gångerna jag byggt dator.

Annars tänker jag något enkelt hopfällbart bord
https://www.harald-nyborg.se/hopfallbart-bord-122x60cm-plas.h...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lite mer avancerat förslag: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallnin...

Har ett sådant, väldigt plastigt men ändå stabilt & kan bli ett platt paket som kan förvaras under tex sängen.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Kanske dum fråga, men hur ofta bygger du dator så att du behöver ett dedikerat bord för det? Tänker att köksbordet om du har ett sådant bör väl fungera? Har det gjort för mig senaste 2 gångerna jag byggt dator.

Annars tänker jag något enkelt hopfällbart bord
https://www.harald-nyborg.se/hopfallbart-bord-122x60cm-plas.h...

Har inget köksbord, det enda jag har är mitt låga soffbord.

Skrivet av Alphahanne:

Ser lovande ut, överväger det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Lite mer avancerat förslag: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallnin...

Har ett sådant, väldigt plastigt men ändå stabilt & kan bli ett platt paket som kan förvaras under tex sängen.

Skickar in en till rekommendation på ovan bord, har också ett och det är väldigt trevligt att jobba på.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Rekordmedlem

Men vore det inte läge att skaffa et köksbord ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har ett datorbord modell skiva på ben så kan du ju bygga ett till bord med aningens kortare ben som passar in under.
På så vis kan du trolla fram ett till bord när det behövs.
Och som bonus kan du ju ställa detta bord på hjul.

Ett alternativ är ju annars att skaffa ett såkallat tapetbord.
Finns i alla tänkbara storlekar och kvalitéer (och priser såklart).

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Asssor:

Tänker att köksbordet om du har ett sådant bör väl fungera?

Skrivet av mrqaffe:

Men vore det inte läge att skaffa et köksbord ?

Forumet har rätt, du borde skaffa ett köksbord! Då kan du både käka och bygga dina burkar i skön ställning

Permalänk
Medlem

Ska den vara lite redigare sök på hopfällbar arbetsbänk.

Permalänk
Medlem

Keter bordet på jula med tvingar är faktiskt riktigt bra!
Det finns en modell med ben där man kan justera höjden (jula har inte den modellen dock).

Helt klart över förväntan måste jag säga.

Om det sen är optimat för datorbyggande är en annan sak men man kan ju bara lägga på en skiva om man vill ha det helt plant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vore det inte läge att skaffa et köksbord ?

Skrivet av AudioBase:

Forumet har rätt, du borde skaffa ett köksbord! Då kan du både käka och bygga dina burkar i skön ställning

Bah! Jag har både köks- och soffbord. Köksbordet agerar bara avlastningsyta för nycklar, kvitton, väskor... osv. Måltider förtärs framför TV:n vid soffbordet.

Klart grabben ska ha sig en redig arbetsbänk istället! Kom inte och snacka köksbord... 💪

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag använde ett 3m långt tapetbord senast jag behövde bygga ihop ett gäng datorer. Fungerade hyffsat. Lite klent för dom tyngsta datorlådorna men fungerar. Gott om plats att breda ut sig på. Eventuellt lite lågt. Men tar lite plats ihopfällt.

https://www.k-rauta.se/produkt/tapetbord-298-m/6405422879731

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”