Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Did anyone who used the benify 30% discount code manage to get the cashback ?

I returned the TV in question for various reasons so I never tried it using the cashback. But might give it another go if I can't await BF before next purchase

Permalänk
Medlem

Jag ansökte om cashback nu men jag förväntar mig att få samma svar som alla andra

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga ni som har LG c2 77" kan man har Sonos arc framför denna tv utan att skymmer bilden om man använder den tv foten som följer med?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Hej jag har en fråga ni som har LG c2 77" kan man har Sonos arc framför denna tv utan att skymmer bilden om man använder den tv foten som följer med?

Jag kör med HW-Q960A, funkar precis.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har nu jämfört min 42" C2 side by side med den GX jag har monterad bakom skrivbordet, båda med ASBL avstängt i servicemenyn (GRP och TPC). Det är tveklöst så att C2:an har dimming ändå oavsett inställningar (iaf de jag kunnat hitta i vanliga menyerna). Vad jag kan bedöma är det mindre agressiv dimming med ASBL avslaget än default, men ändå klart mindre än GX:en där den knappt finns där annat än om man verkligen drar på en fullscreen white. Sen är känns det som att GX:en överlag är ljusstarkare, men det gäller så vitt jag vet även 55" C2 mot 42" C2.

Ska testa göra en factory reset på C2an vid tillfälle och se om det ändrar sig, för annars har LG ändrat beteendet på ASBL i senaste generationen. Sen finns ju även den där HDR inställningen i servicemenyn men den har jag bara laborerat med som hastigast och där känns det lite mer osäker mark än att stänga av ASBL som jag gjort på alla OLEDs nu i flera års tid utan minsta spår av inbränningar (trots att jag gjort ytterst lite för att motverka det i övrigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag kör med HW-Q960A, funkar precis.

Rejält OT men är Q960A så bra som det påstås, vissa vill ju hävda att det är världens bästa soundbar, men har aldrig satt mig in i detaljerna kring exakt vad man baserar det på, typ bästa surrond, bästa ljud osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Rejält OT men är Q960A så bra som det påstås, vissa vill ju hävda att det är världens bästa soundbar, men har aldrig satt mig in i detaljerna kring exakt vad man baserar det på, typ bästa surrond, bästa ljud osv.

Jag har kört med Samsungs toppmodell soundbars sedan deras första K960, N960, Q96R och nu Q960A, de har alla alltid fått topp betyg hos diverse ljud och bild siter, jag har dessutom alltid betalt ca halva nypriset så man får mycket ljud för pengarna samt att det inte tar en massa plats.

Q960A kostar just nu 8k via Benify, jag köpte den för 9k hos Elgiganten i December 2021.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Golvare är billigare och bättre än soundbars är min killgissning. Varför ska alla ha soundbars numer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

En 55:a kommer genom sin större yta skicka ut ≈70 procent ljusenergi (vilket blir ljus mätt i Lumen då) jämfört med en 42:a när de i övrigt lyser med samma nits och samma testbild. Kombinera denna skillnad från storleken med att 42:n dessutom mindre ljusstark än de större modellerna eftersom subpixlarna är mindre. Det kommer märkas att 42:n inte orkar lysa på samma sätt, särskilt när man drar reglagen lika högt på båda.

Hjärnan och pupillen ankrar alltid på den ljusstarkaste källan. Så även om 42:n har tillräckligt med ljus för de flesta rum kommer den alltid att se klenare ut när man har dem sida vid sida med något som är ljusstarkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En 55:a kommer genom sin större yta skicka ut ≈70 procent ljusenergi (vilket blir ljus mätt i Lumen då) jämfört med en 42:a när de i övrigt lyser med samma nits och samma testbild. Kombinera denna skillnad från storleken med att 42:n dessutom mindre ljusstark än de större modellerna eftersom subpixlarna är mindre. Det kommer märkas att 42:n inte orkar lysa på samma sätt, särskilt när man drar reglagen lika högt på båda.

Hjärnan och pupillen ankrar alltid på den ljusstarkaste källan. Så även om 42:n har tillräckligt med ljus för de flesta rum kommer den alltid att se klenare ut när man har dem sida vid sida med något som är ljusstarkare.

Jo, det får väl anses rätt odiskutabelt i sig, även om jag upplever att C2an lyser på rätt bra jämfört med GX:en (55"), som väl dock förmodligen är ljussvagare överlag än G1 och G2. Vet dock inte hur stor skillnaden är i beständig fullscreen white, dvs om det främst är highlights som LG fått att bli ljusstarkare i senare modeller eller även beständig ljusstyrka. Verkar ju dessutom som få recensenter är villiga att testa även icke gimpade modeller efter ett snabbt besök i servicemenyn

Själv saknar jag både nödvändig utrustning och kunskap för att göra några vetenskapliga mätningar på ljusstyrka osv, förutom då att mina inställningar i övrigt lär tvinga fram en del vrede hos mer bokstavstrogna

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Golvare är billigare och bättre än soundbars är min killgissning. Varför ska alla ha soundbars numer?

Jag gissar vidare på att det oftast är en fråga om plats eller att vissa personer helt enkelt tycker att det inte är estetiskt tilltalande att ha ett par stora golvare

Hemma hos mig så står två B&W golvhögtalare som numer drivs utav en Yamaha RX-A3040 eftersom min VÄLDIGT analoga 2-kanalssetup från Rotel behövde DAC för att ta ljud från C2:an så passade jag på att provbyta och då jag fick ARC "på köpet" så kommer jag nog inte att byta tillbaka. Jag fick även plocka undan skivspelaren då min TV-bänk inte längre har plats för den efter 77"-aren flyttade in..

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Någon som har någon ny kod som fungerar just nu för en LG TV? (C2)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande en 60" plasma från LG och är nöjd. Hur som helst såg att b1 65" låg på runt 10.6k hur mycket sämre är den än C1 ! utöver att den c1 är bättre i ljusa rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag kör fortfarande en 60" plasma från LG och är nöjd. Hur som helst såg att b1 65" låg på runt 10.6k hur mycket sämre är den än C1 ! utöver att den c1 är bättre i ljusa rum?

Inte speciellt mycket sämre är min uppfattning, kokar nog i princip ner till panellotteri samt att du tappar 2st 2.1 HDMI-portar. Sjukt bra pris för 65", KÖÖÖÖÖÖÖR!

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Från guiden: "OLED B1 är den enklare modellen och ser ut som C1. Det du tappar mot C1 och B1 är något lägre ljusstyrka, två st. 4K/120-HDMI-anslutningar istället för fyra enklare samt en enklare bildprocessor, Alpha 7-versionen. Den enklare processorn ger ingen större skillnad i praktiken när vi talar om att du kör spel eller strömmar video i 1080p eller 4K. Mest att Alpha 9-processorn i C1 och G1 ger fler alternativ till AI-baserad uppskalning samt ger ett något snabbare gränssnitt överlag."

https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk
Medlem

Hur står sig C1an mot C2an?

C1 65" ligger på 14k och troligvis 9999 på BF. C2 65" på Elgiganten ligger ju på 30k.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur står sig C1an mot C2an?

C1 65" ligger på 14k och troligvis 9999 på BF. C2 65" på Elgiganten ligger ju på 30k.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Marginella skillnader i bildkvalitet skulle jag säga. C1 som är en 2021-modell kommer sannolikt inte finns kvar till försäljning när vi närmar oss Black Week. Att den kommer gå under 10k innan den tar slut känns inte så sannolikt. B1 är däremot nära redan nu.

Vad C2 kommer kosta vid Black Week står skrivet i stjärnorna. För referens vill jag minnas att 65" C1 kostade runt 17-18k beroende på ÅF så där någonstans kan man nog räkna med.

Den största skillnaden är vikten, C2-modellen är cirka 50% lättare vs C1.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-c2-o...
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/lg-c1-vs-lg-c2-w...

Permalänk
Bildexpert 📺

Marginella skillnader som skrivet. Det som LG själva påpekat vid 2022-släppet och som jag också märkt är att halvtonsmönster inte är lika framträdande på C2-modellen som det är på C1 med Evo-panelerna. På ett testmönster av den här sorten kan man på 2021-modellerna tydligare se ett statiska halvtonsmönster jämfört med 2022-modellerna.

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Permalänk
Medlem

Någon som råkar sitta på siffror kring vad LGs OLEDs från senare generation (1 eller 2) har för skillnad i ljusstyrka med ASBL avstängt jämfört med default? Att det är en markant skillnad är uppenbart, men det vore intressant att veta vad den faktiskt är och jag saknar mätutrustning för att mäta det. Då tänker jag primärt för datorbruk med säg iaf 75% av skärmens yta ljud, dvs inga temporära highlight i HDR och liknande.

@Laxpudding kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Någon som råkar sitta på siffror kring vad LGs OLEDs från senare generation (1 eller 2) har för skillnad i ljusstyrka med ASBL avstängt jämfört med default? Att det är en markant skillnad är uppenbart, men det vore intressant att veta vad den faktiskt är och jag saknar mätutrustning för att mäta det. Då tänker jag primärt för datorbruk med säg iaf 75% av skärmens yta ljud, dvs inga temporära highlight i HDR och liknande.

@Laxpudding kanske vet?

Vilken storlek på panelen? Väldigt stor skillnad mellan de små och 55” och uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken storlek på panelen? Väldigt stor skillnad mellan de små och 55” och uppåt

Frågan är öppen men antar att det procentuellt förmodligen är rätt lika skillnad mellan med och utan och då kan man utgå ifrån uppmätt ljusstyrka med för respektive panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Någon som råkar sitta på siffror kring vad LGs OLEDs från senare generation (1 eller 2) har för skillnad i ljusstyrka med ASBL avstängt jämfört med default? Att det är en markant skillnad är uppenbart

Är det? Jag har inte provat stänga av ASBL själv, men allt jag läst säger att ASBL gäller olika former av statiska scener, dvs när ungefär samma scen visas under en lång tid. (över en minut)
Dvs du får inte någon generell boost i ljusstyrka utanför de speciella fallen.

Källa tex denna sida:
https://crast.net/52990/abl-and-asbl-what-they-are-and-how-to...

Citat:

TPC (Temporary Peak Control): designed to dim what you think is a static, still image (bright or not). It will begin to decrease the brightness of our panel after about 80 or 90 seconds.
GSR: Slowly dims the entire screen if there is a bright static object or logo on the screen (for example, the score in a sports game). Starts working in 2 minutes.

Men jag har som sagt inte testat själv - känner mig inte riktigt redo att pilla i servicemenyn och har inte ännu stört mig på nermörkningen under filmtittning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det? Jag har inte provat stänga av ASBL själv, men allt jag läst säger att ASBL gäller olika former av statiska scener, dvs när ungefär samma scen visas under en lång tid. (över en minut)
Dvs du får inte någon generell boost i ljusstyrka utanför de speciella fallen.

Du citerar halva mitt inlägg men missar denna del?

Skrivet av improwise:

Då tänker jag primärt för datorbruk med säg iaf 75% av skärmens yta ljus, dvs inga temporära highlight i HDR och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du citerar halva mitt inlägg men missar denna del?

Oj, jag läste nog lite slarvigt där, men du nämnde inget specifikt om statiskt över lång tid... (bara tillfälliga highlights)
Hmm, du kan nog ha rätt i att man kan vilja stänga av ASBL för att inte skrivbordet ska dimmas ner över tid i viss sorts mer statiskt arbete, tex om man sitter och harvar i word en längre period...

MEN för tex de första 60 sekunderna när du startar upp skrivbordet, eller om du jobbar med grejer som ändrar tillräckligt mycket på skärmen så att det aldrig är statiskt i över 60 sekunder, så tror jag inte din ändring i servicemenyn gör någon skillnad alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oj, jag läste nog lite slarvigt där, men du nämnde inget specifikt om statiskt över lång tid... (bara tillfälliga highlights)
Hmm, du kan nog ha rätt i att man kan vilja stänga av ASBL för att inte skrivbordet ska dimmas ner över tid i viss sorts mer statiskt arbete, tex om man sitter och harvar i word en längre period...

MEN för tex de första 60 sekunderna när du startar upp skrivbordet, eller om du jobbar med grejer som ändrar tillräckligt mycket på skärmen så att det aldrig är statiskt i över 60 sekunder, så tror jag inte din ändring i servicemenyn gör någon skillnad alls.

Du är så klart välkommen att tro vad du vill men eftersom jag är inne på min fjärde skrivbords-OLED nu (och så några ytterligare kopplade till HTPCn), samtliga modifierade via service menyerna, så känner jag mig rätt säker på vad ändringarna har för effekt

Permalänk
Medlem

Inbränning fortfarande ett problem?

Tjena!

Dags att gå över till OLED i biorummet i källaren känner jag.
Har tidigare här i forumet läst om inbränning (TV4 nyhetsmorgon-fenomenet) men de trådarna verkar ha dött ut nu. Dock såg jag på LGs Facebook-inlägg gällande den nya cashback-kampanjen att de flesta kommenarer var negativa kommentarer om inbränning. Kan ju dock vara så att det är folk med erfarenhet från äldre enheter som kommenterar så därav min fråga:

- Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Tjena!

Dags att gå över till OLED i biorummet i källaren känner jag.
Har tidigare här i forumet läst om inbränning (TV4 nyhetsmorgon-fenomenet) men de trådarna verkar ha dött ut nu. Dock såg jag på LGs Facebook-inlägg gällande den nya cashback-kampanjen att de flesta kommenarer var negativa kommentarer om inbränning. Kan ju dock vara så att det är folk med erfarenhet från äldre enheter som kommenterar så därav min fråga:

- Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

nej, har kört OLED sedan 2017, 2018, 2019, 2020 och nu 77C2, aldrig haft problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Tjena!

Dags att gå över till OLED i biorummet i källaren känner jag.
Har tidigare här i forumet läst om inbränning (TV4 nyhetsmorgon-fenomenet) men de trådarna verkar ha dött ut nu. Dock såg jag på LGs Facebook-inlägg gällande den nya cashback-kampanjen att de flesta kommenarer var negativa kommentarer om inbränning. Kan ju dock vara så att det är folk med erfarenhet från äldre enheter som kommenterar så därav min fråga:

- Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

Inbränning visar sig först efter många år av konstant användning, tänk dig som en tv som visar en meny på en pizzeria eller liknande. Problemet har minskat markant senaste åren, men omöjligt att vara helt säker eftersom nyaste modellerna inte hunnit köras i tusentals dagars långtidstest

Så länge du inte planerar att köra TV med statisk bild i HDR och max ljusstyrka i många år så behöver du nog inte oroa dig alls

Permalänk
Skrivet av frazer84:

Tjena!

Dags att gå över till OLED i biorummet i källaren känner jag.
Har tidigare här i forumet läst om inbränning (TV4 nyhetsmorgon-fenomenet) men de trådarna verkar ha dött ut nu. Dock såg jag på LGs Facebook-inlägg gällande den nya cashback-kampanjen att de flesta kommenarer var negativa kommentarer om inbränning. Kan ju dock vara så att det är folk med erfarenhet från äldre enheter som kommenterar så därav min fråga:

- Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

It is rare now, but it can still happen if you have same static content over & over at the same location of the screen.

In my case, I bought 77 C2, hooked to PC (obviously I have the HUD at the same place for the game that I play), so to have peace of mind, I bought the additional warranty from LG - Pay them 150 SEK every 3 months (which covers Burn in & accidental damage also).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frazer84:

Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

Går igenom allt det där i testet av 42C2: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Tjena!

Dags att gå över till OLED i biorummet i källaren känner jag.
Har tidigare här i forumet läst om inbränning (TV4 nyhetsmorgon-fenomenet) men de trådarna verkar ha dött ut nu. Dock såg jag på LGs Facebook-inlägg gällande den nya cashback-kampanjen att de flesta kommenarer var negativa kommentarer om inbränning. Kan ju dock vara så att det är folk med erfarenhet från äldre enheter som kommenterar så därav min fråga:

- Är inbränning fortfarande ett problem på 2022 OLED från LG?

Ska du använda den som film-TV eller morgon/nyhets-TV? Om det är för biorum har du inget att oroa dig för!