Hjälp att välja nytt moderkort och processor till en dator med stöd för 4K och Windows 11

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja nytt moderkort och processor till en dator med stöd för 4K och Windows 11

Hej!

Jag sitter med ett föråldrat moderkort i min dator och har sedan misslyckade försök med att på olika sätt ansluta 3 instickskort samtidigt i moderkortets PCI Express-portar tröttnat på att mot bättre vetande låta ett 10 till 12 år gammalt moderkort fortsätta sätta villkoren.

Mitt mål är ett Intelsystem med stöd för 4K och Windows 11.

Vilka värden hos komponenterna är det jag ska titta på för att kunna avgöra om de klarar av 4K eller ej?

Går det att få tag på ett moderkort och en Intel processor för 3000kr och ändå ha stöd för 4K och Windows 11?
Kom gärna med konkreta rekommendationer!

Kan mitt gamla grafikkort EVGA GeForce GTX 750Ti köra 4K?
Tanken är att komplettera bygget med ett bättre grafikkort längre fram.

Länk till information om mitt grafikkort
https://www.evga.com/products/specs/gpu.aspx?pn=6a8f5e91-8aa1....

Datorn är tänkt att i huvudsak användas för att se på film, serier och spela Yu-Gi-Oh! Master Duel på Steam i 4K.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Hej!

Jag sitter med ett föråldrat moderkort i min dator och har sedan misslyckade försök med att på olika sätt ansluta 3 instickskort samtidigt i moderkortets PCI Express-portar tröttnat på att mot bättre vetande låta ett 10 till 12 år gammalt moderkort fortsätta sätta villkoren.

Mitt mål är ett Intelsystem med stöd för 4K och Windows 11.

Vilka värden hos komponenterna är det jag ska titta på för att kunna avgöra om de klarar av 4K eller ej?

Går det att få tag på ett moderkort och en Intel processor för 3000kr och ändå ha stöd för 4K och Windows 11?
Kom gärna med konkreta rekommendationer!

Kan mitt gamla grafikkort EVGA GeForce GTX 750Ti köra 4K?
Tanken är att komplettera bygget med ett bättre grafikkort längre fram.

Länk till information om mitt grafikkort
https://www.evga.com/products/specs/gpu.aspx?pn=6a8f5e91-8aa1....

Datorn är tänkt att i huvudsak användas för att se på film, serier och spela Yu-Gi-Oh! Master Duel på Steam i 4K.

Tack på förhand!

Tja du kommer inte långt på 3000 för ett helt plattformsbyte tyvärr utan en modern gpu, Intel i all ära men deras integrerade grafik är inte bra för gaming.

Här har du ett amd alternativ med en ok apu och 3600 minnen så du kan då snabbare integrerad grafik billigare en detta är svårt, 5600g är ungefär som en modern i5a men med vega grafik istället ☺️

Slänger in ett Intel alternativ men de är utan integrerad grafik, din 750 ti kan driva 4k sen hur bra de blir vet jag ej

Slänger även in ett 12e generationens Intel alternativ i3 12100f är jämförbar med en i5 10-11e gen, men som sagt du får köra med din GTX 750 ti ett tag till då

Slutligen skulle jag säga att din GTX 750 ti är bättre en integrerad grafik både på AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Datorn behöver inte vara rustad för annat än den användning jag avser för den.
Jag överklockar inte och spelar inga krävande fps.
AMD och integrerad grafik är ointressant, jag tänker använda mitt gamla grafikkort tills vidare och uppgradera till ett nytt grafikkort längre fram. Jag är okej med att mitt grafikkort kanske inte klarar av 4K idag, så länge det nya moderkortet och processorn kan fixa det senare tillsammans med ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Datorn behöver inte vara rustad för annat än den användning jag avser för den.
Jag överklockar inte och spelar inga krävande fps.
AMD och integrerad grafik är ointressant, jag tänker använda mitt gamla grafikkort tills vidare och uppgradera till ett nytt grafikkort längre fram. Jag är okej med att mitt grafikkort kanske inte klarar av 4K idag, så länge det nya moderkortet och processorn kan fixa det senare tillsammans med ett nytt grafikkort.

Moderkortet och processorn har inget att göra med om du kan köra 4K eller ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Datorn behöver inte vara rustad för annat än den användning jag avser för den.
Jag överklockar inte och spelar inga krävande fps.
AMD och integrerad grafik är ointressant, /.../

Varför är AMD ointressant?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

sifri: Tack så mycket för alla förslag!

reaperishere: Bra att veta för mig som inte är insatt. Hur vet jag om ett grafikkort har stöd för 4K eller inte? Är det några speciella värden jag ska titta på?

Wizbro: Jag och lillebrorsan fick varsin Fujitsu dator för 10 år sen. Min med Intel processor och hans med AMD. Min fungerar fortfarande medans hans dog för flera år sen och då ska det sägas att jag belastat mitt system med mer användning. Jag säger absolut inte att AMD är dåligt, och mycket har säker hänt på tio år men jag föredrar Intel personligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otakingu:

sifri: Tack så mycket för alla förslag!

reaperishere: Bra att veta för mig som inte är insatt. Hur vet jag om ett grafikkort har stöd för 4K eller inte? Är det några speciella värden jag ska titta på?

Ska du kunna koppla in en tv och använda hdr så måste det vara ett senaste generationens kort för inga före det har hdmi 2.1 anslutning och har du inte det behöver du nersampla färginformationen.
Håll dig till APUer eller splitter nya grafikkort, äldre kort brukar också ofta ha problem med videoavkodning även om du skulle kunna koppla dem med DP mot en monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

sifri: Tack så mycket för alla förslag!

reaperishere: Bra att veta för mig som inte är insatt. Hur vet jag om ett grafikkort har stöd för 4K eller inte? Är det några speciella värden jag ska titta på?

Wizbro: Jag och lillebrorsan fick varsin Fujitsu dator för 10 år sen. Min med Intel processor och hans med AMD. Min fungerar fortfarande medans hans dog för flera år sen och då ska det sägas att jag belastat mitt system med mer användning. Jag säger absolut inte att AMD är dåligt, och mycket har säker hänt på tio år men jag föredrar Intel personligen.

Alltså AMD har i princip forcerat Intel att gå all in senaste åren ryzen är om inte lika bra bättre i vissa hänseenden en Intel, gällande ditt grafikkort och framtida kompatibelt eller inte beror väl allt på hur bråttom du har de lanserar 13e generationen Intel om 2 månader typ så kan du vänta avvakta, och btw alla grafikkort kommer va kompatibla med alla moderna moderkort

Va är felet med din dator nu du säger att den inte fungerar med instickskort men vad är problemet egentligen du kanske ska lösa det och avvakta 6 månader till och få nyaste Intel/amd med de nyaste grafikkorten allt beror på hur bråttom du har.

Och som någon skrev vad är de för 4k samt vad använder du 4k för att spela de liksom.

Jag menar du ser ju ganska tydligt på max upplösning på grafikkortets specifikationer vilken upplösning den klarar.

Permalänk
Medlem

mrqaffe: Tack för ditt svar! HDMI 2.1 och senaste GPU alltså, bra information!

sifri: Intressant utveckling! Det verkar så, inte minst prismässigt.

Moderkortet är av Fujitsu och placeringen av PCI-E x1-portarna på det är en katastrof.
Mitt grafikkort täcker över en PCI-E x1-port som jag behövt till mitt USB3.0-kort som jag valde att koppla ur till förmån för ett trådlöst nätverkskort vid årsskiftet ur den andra PCI-E x1-porten av totalt två portar.
Jag har köpt hem och provat olika riser-kablar utan framgång.
Senast började jag fundera på att köpa ett vertikalt GPU-fäste men då funkar inte mitt gamla Fujitsu chassi eftersom de flesta sådana kräver ett chassi med 7st öppningar för instickskort baktill, mitt har 4st.

Jag bestämde mig och köpte hem ett chassi som kom hem idag och hade tills för några dagar sen tänkt flytta över mina gamla komponenter till det. Men jag kom jag till insikt med att det troligtvis vore bättre att lägga pengarna på nya komponenter istället för att bränna 450kr-650kr på ett vertikalt GPU-fäste som kanske inte ens passar med all säkerhet och eventuellt strul orsakat av en riser-kabel man helt slipper med direkt anslutning i PCI-E x16-porten.

Min bildskärm och projektor jag använder i dagsläget har varken stöd för HDR eller 4K, det är mest en önskan om att ha möjligt till dessa i framtiden med ett nytt grafikkort. Varför jag vill ha 4K till mina filmer, serier och Yu-Gi-Oh! Master Duel på Steam är väl för att bra bildupplösning är fint att se på och som sagt möjligheten till HDR och 4K-stöd i framtiden, inte idag.

Ok, bra att veta. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

Överraskande nog verkar 750Ti vara fräschare än man kan tro, den har HDMI 2.0 som stöder 4K i 60Hz. Tydligen går det att köra Cyberpunk i 4K på låga inställningar med FSR/NIS uppskalning och få ut ca 15-20fps, så det borde gå att köra de flesta spel hjälpligt med lägsta inställningarna och med nya uppskalningsfunktionerna på i spelet eller drivrutinen.
Det är segt och för video verkar den inte ha full h265 support, men det kanske går att köra 4K på den med mycket vilja...
HDR, not so much...

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/evga-gtx-750-ti-w-acx-c...

https://www.anandtech.com/show/7764/the-nvidia-geforce-gtx-75...

https://youtu.be/3dWWT1qZ2Pw

Nytt moderkort och CPU kommer inte hjälpa mycket med 750Ti, vänta tills AMD släppt sina nya moderkort och CPUer 15 sept. Intel har nyheter på gång i okt/nov, men inte så stora och en generation bakom AMD...

Permalänk
Medlem

Här är en fräsch USB Wifi6 adapter som dels klarar senaste standarden, dels befriar dig från ett instickskort och som du kan återanvända framöver i andra PC burkar eller laptops med kass mottagning: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859699

Permalänk
Medlem

Kul att det duger i någon utsträckning! Jag tog faktiskt klivet och köpte komponenter förra veckan och byggde ihop min nya dator med följande utrustning:

Moderkort Gigabyte B560M H
Grafikkort EVGA GeForce GTX 750Ti
Processor intel Core i5-11400F
Internminnen PNY XLR8 EPIC RGB 16GB (2x8GB) 3200MHz
Chassi Kolink Void RGB
CPU-kylare Intels medföljande tills det att jag köper ett nytt grafikkort.
Chassifläkt Noctua NF-A12x15 PWM Chromax black swap i fronten och en Kolink som följde med chassit sitter baktill.
Nätaggregat EVGA 500W 80 Plus
SSD Samsung SSD 850 EVO 250GB
Trådlöst nätverkskort TP-Link Archer T5E

Så här långt är jag väldigt nöjd och har kunnat installera all mjukvara utan problem.

Jag glömde moderkortet ^^'