Söndagsmatiné: En spännande jakt på förlorade Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: En spännande jakt på förlorade Bitcoin

Att förvara sin kryptovaluta på ett säkert sätt är helt klart vettigt, men med lite otur kan det bli dyrt. I veckans klipp gör Joe Grand ett försök att vaska fram två miljoner förlorade dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat på videon än men. Det hände en grej och det borde vart över 800 000kr som vart borta eller om det var mer. Minnet var fastlött på ett moderkort. Vet inte hur det gick i slutändan.
Vill påeka att jag är för iders som alternativa valutor men inte mining. Anser att det skadar mer ån det bidrar. Men sitter man med några hundra eller någon miljon så förstår jag att man kan vill anlita profs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vilken timing. Har precis fått tag i en gammal wallet som jag känner till lösenordet på. Problemet är att det är en enda fil om 5 MB utan filändelse, något som dagens klienter inte verkar gilla alls. Walleten är skapad 7 sept 2011 eller smått tidigare. Vad behöver jag?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om jag bara hittat åt min "externa" hårddisk som jag hade 2009 kommer inte ihåg hur många coins det är på den köpte för runt 350 kr nångång 2008-2009.. Jag är inte miljonär men det kan vara några hundra tusen. Misstänker att disken hamnat på återvinningen. Sökt i alla uthus och lådor.. har ju flyttat några gånger sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Om jag bara hittat åt min "externa" hårddisk som jag hade 2009 kommer inte ihåg hur många coins det är på den köpte för runt 350 kr nångång 2008-2009.. Jag är inte miljonär men det kan vara några hundra tusen. Misstänker att disken hamnat på återvinningen. Sökt i alla uthus och lådor.. har ju flyttat några gånger sedan dess.

350 spänn 2009? Det är väl utan att överdriva åtminstone en kvarts miljard idag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

350 spänn 2009? Det är väl utan att överdriva åtminstone en kvarts miljard idag.

Svårt att veta exakt vad 350 spänn skulle ha gett någonstans under 2009. Själv köpte och sålde man för en tjuga per btc ungefär den tiden, privatpersoner emellan. Ingen brydde sig om faktiska priset utan värdet var mer eller mindre godtyckligt. Andra värden på transaktioner genomförda eller ej visar att värdet låg någonstans mellan noll och upp till 200 spänn.
Frågan är vad man ska gå efter, lägsta, högsta eller vanligaste värde. Vad är faktiskt värde på en valuta som ännu inte fått vitt erkännande?

Men ja, en kvart miljard låter inte omöjligt någonstans.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Svårt att veta exakt vad 350 spänn skulle ha gett någonstans under 2009. Själv köpte och sålde man för en tjuga per btc ungefär den tiden, privatpersoner emellan. Ingen brydde sig om faktiska priset utan värdet var mer eller mindre godtyckligt. Andra värden på transaktioner genomförda eller ej visar att värdet låg någonstans mellan noll och upp till 200 spänn.
Frågan är vad man ska gå efter, lägsta, högsta eller vanligaste värde. Vad är faktiskt värde på en valuta som ännu inte fått vitt erkännande?

Men ja, en kvart miljard låter inte omöjligt någonstans.

Ja det är sant, fanns ingen exchange dåförtiden. Närmaste jämförelse jag hittade var han som köpte två pizzor för 10000 bitcoin 2010. Så 2009 lär man ha fått åtminsone så många bitcoin för 350 spänn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vilken timing. Har precis fått tag i en gammal wallet som jag känner till lösenordet på. Problemet är att det är en enda fil om 5 MB utan filändelse, något som dagens klienter inte verkar gilla alls. Walleten är skapad 7 sept 2011 eller smått tidigare. Vad behöver jag?

Är det en wallet.dat fil är det bara att ladda ned Bitcoin Core, synka blockchain (tar någon dag eller några få dagar) och sedan byta ut wallet.dat filerna

EDIT: Ser nu att du skriver att det är "utan filändelse". Tidsmässigt låter det i linje med att det borde vara en wallet.dat, så jag skulle (såklart på en kopia av den ursprungliga filen) döpa den till wallet.dat och sedan göra ovanstående. Ännu bättre om du har någon du litar på som redan har blockkedjan nedladdad som kan kolla fort om det är rätt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

350 spänn 2009? Det är väl utan att överdriva åtminstone en kvarts miljard idag.

nhäe så mycket är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Om jag bara hittat åt min "externa" hårddisk som jag hade 2009 kommer inte ihåg hur många coins det är på den köpte för runt 350 kr nångång 2008-2009.. Jag är inte miljonär men det kan vara några hundra tusen. Misstänker att disken hamnat på återvinningen. Sökt i alla uthus och lådor.. har ju flyttat några gånger sedan dess.

Bitcoin släpptes 2009-01-09. Så 2008 köpte du inga Bitcoin. Bitcoin-pizzorna köptes i maj 2010, innan det hade Bitcoin knappast nåt pris..

I mitten på 2010 låg kursen på 9 cent, om du köpte för det prisen skulle du ha runt hundra miljoner idag., Så du har även gjort en grav underskattning.

Antingen minns du fel på årtal eller så hittar du på allt. Jag vet vilket alternativ jag hade satsat mina Satoshis på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bitcoin släpptes 2009-01-09. Så 2008 köpte du inga Bitcoin. Bitcoin-pizzorna köptes i maj 2010, innan det hade Bitcoin knappast nåt pris..

I mitten på 2010 låg kursen på 9 cent, om du köpte för det prisen skulle du ha runt hundra miljoner idag., Så du har även gjort en grav underskattning.

Antingen minns du fel på årtal eller så hittar du på allt. Jag vet vilket alternativ jag hade satsat mina Satoshis på.

Jag flyttade ihop med min fru i mars-april 2010. Det var innan det ty det var i den flytten som det mesta av min datorutrustning förrådsställdes. Städade en massa då och misstänker att min "externa" disk försvann då. Saknar även bilder på min far som jag tog 2004, sista sommaren som han var någorlunda frisk, som jag förmodar är på samma hårddisk. Vet inte egentligen vad jag grämer mig mer över...

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. Vet inte om jag missade det i videon, men hur mycket fick han för jobbet?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||