Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk

Men eh, har det någonsin gått snabbt att kompilera i Windows kontra säg Linux på samma maskin?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TurboMast:

Men eh, har det någonsin gått snabbt att kompilera i Windows kontra säg Linux på samma maskin?

Generellt: nej, det kan vara signifikant snabbare under Linux.

Men det beror primärt på att Linux disk I/O för små filer är överlägset snabbare jämfört med Windows. För de flesta programspråk är kompileringstid en kombination av I/O-prestanda och CPU-kraft.

Så om man jobbar med C, Java, C# och liknande som alla är relativt lättkompilerade så är det noterbart snabbare under Linux.

I språk som Rust och framförallt C++ som är riktigt tunga att kompilera så skiljer det väldigt lite då skillnad i I/O-hastighet inte spelar så stor roll.

Men du väckte nyfikenheten, min PC kör dual-boot Win11 / Ubuntu 22.04. Ska testa kompilera för Ubuntu senare idag

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Den här buggen med att touchpaden slutar funka när man har trefingergester aktiverat, eller att man måste starta om datordjäveln för att den ska kunna ta laddning ibland...

Tycker det har varit orimligt mycket problem med M1 "Pro"-eländet jag fick från jobbet för ett par månader sedan, och börjar till och med känna ett visst hat mot den. Har nog aldrig förr behövt norskresetta en dator så mycket som denna.

Batteritiden är inte jättebra heller när man väl fått på lite applikationer, var riktigt imponerad i början innan jag kommit igång med den ordentligt, men nu känns den medioker. Prestandamässigt har jag inte saknat något, imponerande att komma så långt på bara 16 Gb RAM!

Användargränssnittet är riktigt B med, något bättre med AltTab och rectangle, men fortfarande sämre och mindre anpassningsbart än Winderps 10 & XFCE. Det har dock inget med M1 att göra.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Den här buggen med att touchpaden slutar funka när man har trefingergester aktiverat, eller att man måste starta om datordjäveln för att den ska kunna ta laddning ibland...

Tycker det har varit orimligt mycket problem med M1 "Pro"-eländet jag fick från jobbet för ett par månader sedan, och börjar till och med känna ett visst hat mot den. Har nog aldrig förr behövt norskresetta en dator så mycket som denna.

Batteritiden är inte jättebra heller när man väl fått på lite applikationer, var riktigt imponerad i början innan jag kommit igång med den ordentligt, men nu känns den medioker. Prestandamässigt har jag inte saknat något, imponerande att komma så långt på bara 16 Gb RAM!

Användargränssnittet är riktigt B med, något bättre med AltTab och rectangle, men fortfarande sämre och mindre anpassningsbart än Winderps 10 & XFCE. Det har dock inget med M1 att göra.

Det finns en anledning varför många aldrig vill köpa gen 1-prylar från tex Apple. Både mjukvara och hårdvara kommer ha barnsjukdomar. Detta var lika relevant för 20+ år sedan som idag

Permalänk

Måste säga att jag är väldigt imponerad med m1 så här långt. Kör macbook air som jobbdator och att den klarar minst 10-11 timmar på batteri är verkligen nice. Sen att den är helt fläktlös är inte dumt det heller. För kontorsprogram känns det också som kraften är fullt tillräcklig. Hur den är för spel eller tyngre appliaktioner vet jag inte men är ingen issue i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av jockos:

Batteritiden är inte jättebra heller när man väl fått på lite applikationer,

På min privata dator kör jag helt enkelt inte Teams och andra Electronappar. Denna enkla förändring gör underverk för batteritiden.

Så spamma programleverantörerna med snapshots av hur energividriga deras program är så kanske vi på sikt får se en skillnad - och återfår plattformspecifika designparadigm i UX/UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

På min privata dator kör jag helt enkelt inte Teams och andra Electronappar. Denna enkla förändring gör underverk för batteritiden.

Så spamma programleverantörerna med snapshots av hur energividriga deras program är så kanske vi på sikt får se en skillnad - och återfår plattformspecifika designparadigm i UX/UI.

Största boven för mig verkar vara Chrome, som ironiskt nog är den webläsare jag har minst antal öppna flikar i...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Största boven för mig verkar vara Chrome, som ironiskt nog är den webläsare jag har minst antal öppna flikar i...

Japp; det också: jag kör i princip bara Safari på min dator så jag tänkte inte ens på webbläsaren som en stor energiförbrukare.

Permalänk
Datavetare

@jockos segt med strul, du är inte ensam om just de problemen. Enda "positiva" är att båda verkar vara orsakade av programvara, så bör ju rimligen gå att fixa till. Har själv inte stött på laddningsproblemet (än) men det ska vara något som dök upp med 12.4 uppdateringen (vilket är versionen vi kör på alla Mac:ar här hemma).

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

På min privata dator kör jag helt enkelt inte Teams och andra Electronappar. Denna enkla förändring gör underverk för batteritiden.

Så spamma programleverantörerna med snapshots av hur energividriga deras program är så kanske vi på sikt får se en skillnad - och återfår plattformspecifika designparadigm i UX/UI.

Att teams är en CPU-resurshog utan dess like håller jag med om.

Men går väl ändå inte dra alla Electronappar över en kam? Ser inte att Slack eller VS Code dyker upp som batterimarodörer, även Discord är OK-ish.

Tycker det är en bra utveckling med Electron då tröskeln att lansera en sådan applikation på Windows, MacOS och Linux är väldigt låg. De (för mig) viktigaste MacOS-bitarna är ju ändå på plats: "vettig" placering av applikationsmenyn (till skillnad från t.ex. Blender som är en train-wreck på den punkten) till key-bindings (som är mer standardiserade under MacOS än under Windows och Linux).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Men går väl ändå inte dra alla Electronappar över en kam? Ser inte att Slack eller VS Code dyker upp som batterimarodörer, även Discord är OK-ish.

Tycker det är en bra utveckling med Electron då tröskeln att lansera en sådan applikation på Windows, MacOS och Linux är väldigt låg. De (för mig) viktigaste MacOS-bitarna är ju ändå på plats: "vettig" placering av applikationsmenyn (till skillnad från t.ex. Blender som är en train-wreck på den punkten) till key-bindings (som är mer standardiserade under MacOS än under Windows och Linux).

Nej, du har rätt - det går kanske att skriva även Electronappar så de är tighta och energieffektiva, men de jag testat har triggat energianvändningsvarningen i macOS och stulit löjligt med resurser för vad de gör.

Sen har du självklart rätt i att det är bättre att applikationer finns i någorlunda användbar form för en plattform än att de inte finns alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@jockos segt med strul, du är inte ensam om just de problemen. Enda "positiva" är att båda verkar vara orsakade av programvara, så bör ju rimligen gå att fixa till. Har själv inte stött på laddningsproblemet (än) men det ska vara något som dök upp med 12.4 uppdateringen (vilket är versionen vi kör på alla Mac:ar här hemma).

Ja, sjukt segt. Stod ute hos kund med byxorna i knävecken första gången laddproblemet hände. Hade detta varit min hemdator kanske det inte varit lika allvarligt, men i en professionell miljö behöver skiten "just works", särskilt i den här prisklassen.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Datavetare

Håller på att clona UE5 på Linux (se ovan)...

Hittade denna som testat 25 spel på M2.

En sak som är riktigt intressant i den videon är detta:

Även om Rosetta 2 verkar fungera riktigt bra för spel är det fortfarande en form av "emulering", FPS verkar kunna gå upp en del om/när det blir "native". Det gör Apples M2 "vinst" över AMD 6000-serien i TechSpot/HardwareUnbox (rätt usla) M2 test än mer imponerande! då det var med Rosetta 2.

Spelstödet utanför Apple Arcade är fortfarande bedrövligt för Apple Silicon, men ser ändå ut som det kommer dyka upp en del titlar framöver

Och ska köpa Baldur's Gate 3: de förtjänar lite slantar för att faktiskt erbjuda ARM64 "native" stöd på MacOS!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har kommit en relativt ny webbläsare till MacOS som heter orion browser: https://browser.kagi.com/ som bygger på webkit som safari gör, men den har ad-blocking på som standard och går att installera andra tillägg som ublock m.m flyter fint på min gamla air från 2015, så ni med m1,m2 macar borde ju flyta ännu finare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Största boven för mig verkar vara Chrome, som ironiskt nog är den webläsare jag har minst antal öppna flikar i...

Ja, Chrome verkar ha grova problem som mac-version. Vet inte hur det är nu, men Chrome hade processer i bakgrunden som praktiskt taget åt batteri trots att Chrome inte ens var igång. Så jag har inte ens installerat Chrome på mina macar..
Kolla här, finns säkert fler källor dock:
https://youtu.be/VMtr-u0v8bk

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har kommit en relativt ny webbläsare till MacOS som heter orion browser: https://browser.kagi.com/ som bygger på webkit som safari gör, men den har ad-blocking på som standard och går att installera andra tillägg som ublock m.m flyter fint på min gamla air från 2015, så ni med m1,m2 macar borde ju flyta ännu finare.

Tack för tipset. Har testat med Duckduckgos webläsare som också byggerpå webkit, men kom inte riktigt in i att arbeta med den. Sitter lite för fast i vanan med Firefox och de plugin som alltid kör, så detta är högintressant.

Permalänk
Datavetare

Uppföljning till denna @TurboMast

Var som väntat ingen gigantisk ökning av kompileringshastighet under Linux, jobbar länge på ett RTOS primärt utvecklat i C som korskompilerades endera under Windows eller under Linux, där var kompilerningstiderna runt dubbelt så långa under Windows jämfört med Linux...

Men det var ändå en större skillnad än jag hade gissat baserat på vad jag sett hos andra C++ projekt (hade förväntat mig typ 10 % eller så). Tror en förklaring är att UE4/5 koden inte är speciellt C++ template-tung, är template-meta-programmering som kan göra C++ kompilering helt löjligt CPU-krävande.

Kompileringstiden kapades med ca 20 %, så man får fråga sig lite varför någon frivilligt väljer att programmera på Windows...

Det lägger ändå M1Pro väl förbi 5800X, mer i nivå med 5900X om man kör Linux. Så även mot Linux presterar M1 oproportionerligt mycket bättre för kompilering än för de flesta andra uppgifter, givet övertaget mot andra laptop finns ingen laptop CPU från Intel/AMD som ens kommer nära.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, Chrome verkar ha grova problem som mac-version. Vet inte hur det är nu, men Chrome hade processer i bakgrunden som praktiskt taget åt batteri trots att Chrome inte ens var igång. Så jag har inte ens installerat Chrome på mina macar..
Kolla här, finns säkert fler källor dock:
https://youtu.be/VMtr-u0v8bk

Hivade skiten i papperskorgen! Skulle dock behöva ha en tredje webläsare, vill ha flera kunders azure inloggat samtidigt utan porrläge.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Hivade skiten i papperskorgen! Skulle dock behöva ha en tredje webläsare, vill ha flera kunders azure inloggat samtidigt utan porrläge.

Man behöver göra lite mer än att bara slänga appen i papperskorgen. Man behöver rensa bort lite till grejer tyvärr. Minns dock inte riktigt vad nu, men det går nog googla fram. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hejdå intel?

Näst intill maxad MBA M2 Starlight. 10C GPU, 24GB RAM. 1 TB.

Helt sjukt snabbt även lite tyngre program startar alltså. Jag klickar på Photoshop och det är igång. Resolve likadant. Aldrig har jag sett en laddningsskärm i WoW gå så snabbt som på denna lilla sak. Sen verkar saker rulla på riktigt bra också.

Kringgått den artificiella begränsningen på att endast få ha en extern skärm mha DisplayLink-adapter (och Blackmagic-hårdvara för "ref-monitorn"). Det jag fått höra är att DRM på video, netflix etc, inte fungerar och blir svartruta vilket är synd men inget som påverkar mig.

Nu har jag ju inte hunnit göra något ordentligt på den ännu utan bara lekt runt, men den verkar vara rapp. Jag gjorde en redig rendering ca ~90 min av videoexport (maskinerna behövde räkna ut färggrade och leverera separata klipp från sekvensen i formatet QuickTime ProRes 422) och den vann över min gamla Intel MBP 16" (2019). Ena maskinen spottade, fräste och kunde koka pastavatten medan denna förstås var helt lugn. Jag satt inte med något program som kunde övervaka klockfrekvenser etc men jag kunde inte själv märka av inbromsningen över tid som säkert skedde rent tekniskt.

Det enda nerköpet från jobbets Intel MBP jag märkt hittills, åsidosatt vettigt stöd för externa skärmar, är högtalarna. De är "fine" för en sån liten sak, men 16-tummaren var så pass bra här att jag ofta glömde att klicka vidare ljudet till blåtandsmottagaren i dockat läge eftersom jag inte märkte att ljudet kom från laptopen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Har ivrigt följt utvecklingen av Apples M1, M1 Pro/Max/Ultra och nu M2 då. Haft en MacBook Air M1 förut men kände att den var aningen liten för min smak (kom från 15" gamingvariant från Lenovo och gillar mer skärmyta), och att jag borde satsat mer på minne/lagring, hade alltså grundutförandet 8/256. Den datorn imponerade trots allt med allt från byggkvalité, högtalare (fattar inte hur de får sånt ljud i en 13-tummare) batteritid, prestanda... osv.

Beställde häromdagen en 16" M1 Pro 10C CPU/16C GPU med 16GB RAM och 1TB SSD. Rymdgrå. Hämtade hem den idag och har installerat lite program och testat... Har bara wow-känsla fortfarande, och det känns spontant som att den känslan kommer att hålla i sig.

Datorn är knäpptyst, och lär vara det 99% av tiden för mig då jag inte är lagd åt power-user-hållet riktigt. Men sysslar med musikprogram och kraften är mycket uppskattad där. Att inte behöva oroa sig för att CPUn ska få det jobbigt och fläktljud och värme och allt det är guld värt. Rymdgrå varianten är snyggare IRL än jag förväntade mig. Högtalare och skärm är båda ett rejält snäpp upp såklart, jämfört med MBA M1. Mycket bra tangentbord och känsla i hela datorn.

Ser fram emot att testa den mer och utforska MacOS ordentligt den här gången. Räknar med att behålla datorn 5+ år, gärna närmare 10 om möjligt (även om jag måste byta batteri en vacker dag). Ser inte hur jag skulle växa ur den!

Visa signatur

Mobo: MSI B550 Gaming Edge Wifi | CPU: R5 5600X / Noctua NH-U12S | GPU: XFX RX 6700 XT QICK 319 | RAM: 16GB 3600MHz CL16 Ballistix | Chassi: Fractal Design Define S | PSU: Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Min Mini M1 (16/256) har migrän eller nåt. Bytte till en ny hdmikabel men det hjälpte inte alls. Går detta att åtgärda själv eller är det retur för reparation som gäller?
https://www.bildtagg.se/file/oe5qw2t4f8k76jwj7rj282q.jpg

Det här problemet pågår fortfarande, ibland är bilden helt störningsfri men ofta är det skit, och byte av hdmi-kabel hjälpte inte. Funderar på att testa usbC-hdmi kabel men har inte någon sådan hemma. Är det lönlöst eller värt ett försök?

Edit - usbc->hdmi uppvisar samma störda bild på tv'n.

Konklusion:
det är noll fel på mina kablar
Mac Mini M1 funkar problemfritt med vanlig ultrawide ips-skärm som jag tror har 60-100hz.
Mac Mini M1 funkar dåligt med LG Oled B1.
Vet inte om jag ska släga tv:n eller Mac Mini ner i asfalten från 5:e våningen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Nöjdast med min M1 Pro är jag nog när jag måste starta upp min 2019 i7. Ska ha den som labbdator på en utbildning till veckan, och fläkten drar verkligen igång för minsta lilla. Sitter och uppdaterar macOS nu och undrar om datorn ska lyfta från bordet eller inte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar ivrigt på min M2 Macbook Air som ska levereras här under eftermiddagen.

Men skulle behöva lite tips på dockningsstation/usb-adaptrar som gör att jag får lite mer anslutningsmöjligheter och kan koppla in skärm osv till.

Har inte haft någon Mac-dator på några år nu och då körde jag enbart bärbart och kopplade aldrig in något.

Det jag vill koppla in är en extern skärm med 1440p upplösning (HDMI eller Displayport), 2-3 USB-A och några USB-C.
Skadar inte om jag kan använda samma dockningsstation till en windows-PC också då jag använder samma utrustning för jobbet också om jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sitter och väntar ivrigt på min M2 Macbook Air som ska levereras här under eftermiddagen.

Men skulle behöva lite tips på dockningsstation/usb-adaptrar som gör att jag får lite mer anslutningsmöjligheter och kan koppla in skärm osv till.

Skoj, inget är som väntans tider!

Satechi har ett gäng olika att välja mellan:
https://satechi.net/collections/hubs-adapters

Gillar även deras GaN laddare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det jag vill koppla in är en extern skärm med 1440p upplösning (HDMI eller Displayport), 2-3 USB-A och några USB-C.

Om skärmen är 60Hz så duger HDMI men om det är 100Hz eller mer så behöver du en USB-C till DisplayPort-kabel, t.ex. denna:
https://noerdic.se/products/usbc-to-dp-cable-2m-black-usbc-n1...

Ska du dessutom ha HDR så räcker inte bandbredden till i ovan kabel, utan då behövs något som t.ex. denna:
https://noerdic.se/products/nordic-usbc-to-dp8k-1m

Jag har själv en ultrawide 3440x1440 som körs i 120Hz med den förstnämnda kabeln. Jag har inget HDR-stöd på min skärm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Värt att komma ihåg är också att Mac-os ARM version förbrukar betydligt mindre RAM än x86 versionen.

Men ivarjefall, det finns inte ett svar för alla personer. Så att argumentera att man måste ha X mängd ram är fånigt. Vem säger att ens 16gb kommer räcka om 10 år om man ska fortsätta på det spåret liksom?

Eller om vi säger såhär; Om man behöver 16GB i sin m1-dator så kommer troligen användaren vara medveten om att hen behöver 16GB ram. Speciellt på ett entusiastforum som detta.

Jag tror inte att en M1 Mac räcker i 10år med tanke på mjukvara support (Apple brukar släppa mjukvara support efter några 6 år) men också att SSDn i datorn går inte att byta ut när den ger upp.

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem

Fick en 16" M1 Max som ny jobbdator precis. Hade en 15" MBP 2016 tidigare.
Den nya är tyngre, tjockare och klumpigare.
Men den har förstås mkt bättre prestanda och skärmen och tangentbordet är bättre.
Skulle nog ändå valt en M2 Air om jag fått välja själv.

Permalänk
Skrivet av taliz:

Fick en 16" M1 Max som ny jobbdator precis. Hade en 15" MBP 2016 tidigare.
Den nya är tyngre, tjockare och klumpigare.
Men den har förstås mkt bättre prestanda och skärmen och tangentbordet är bättre.
Skulle nog ändå valt en M2 Air om jag fått välja själv.

Japp, de nya MacBook Pro 16" är direkt jämförbara med 2010-modellen i storlek och vikt, på gott och ont. Det är en rejäl klump att kånka runt på men den har massa portar, kommer inte sakta ner i första taget, och tål utan problem att användas länge utan att vara inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FS-1041:

Jag tror inte att en M1 Mac räcker i 10år med tanke på mjukvara support (Apple brukar släppa mjukvara support efter några 6 år) men också att SSDn i datorn går inte att byta ut när den ger upp.

Hur länge Hw är supportad brukar främst styras av när Apple vill sluta supporta äldre teknologi och det är inte linjärt, handlar ju om olika teknikförändringar som sker. Så kort som 6år har jag aldrig haft på någon dator tror jag (men sista gen G5or och 32bit Intel var kortvariga tror jag). Men datorn slutar ju inte fungera när väl datorn inte längre supportas av nyare OS. Sedan fortsätter ju Apple med säkerhetspatchar i 2 äldre OS-versioner.

Men man kan ju köra linux på maskinen eller som på x86-macarna bara köra något hack för att få in nyare versioner av macos också. Min 20år gamla PPC PowerBook är fortfarande användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hur länge Hw är supportad brukar främst styras av när Apple vill sluta supporta äldre teknologi och det är inte linjärt, handlar ju om olika teknikförändringar som sker. Så kort som 6år har jag aldrig haft på någon dator tror jag (men sista gen G5or och 32bit Intel var kortvariga tror jag). Men datorn slutar ju inte fungera när väl datorn inte längre supportas av nyare OS. Sedan fortsätter ju Apple med säkerhetspatchar i 2 äldre OS-versioner.

Men man kan ju köra linux på maskinen eller som på x86-macarna bara köra något hack för att få in nyare versioner av macos också. Min 20år gamla PPC PowerBook är fortfarande användbar.

Jodå jag förstår men jag syftade mest på att när software supporten är slut då brukar konsumenten uppgradera till nytt. Jag vet att man kan patcha systemet (intel macs😔). Men också att de nyare Macs går det knappast att fixa själv vilket är anledningen till varför de troligtvis inte håller lika länge som t ex en Mac med uppgraderbart minne och SSD

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.