Är min pump otillräcklig? Nybörjare på custom loop

Permalänk
Medlem

Är min pump otillräcklig? Nybörjare på custom loop

Jag köpte ett EK kit Classic nånting. Man fick med allt för en cpu loop. Det ingick en 360 slim rad och jag har köpt till vid sidan om en 40mm 360. Så alltså jag har dual rad.

Gpun har också ett heltäckande vatten block. Detta drivs med en SPC160 classic pump. Den har 250l/h kapacitet och den kör jag med fullt blås.

Chassit är ett Lian Li 011 Dynamic EVO och jag har satt pump>360slim>cpu>360fat>gpu>pump. Slim i taket och fat på "ståsidan" med tubes uppåt.

Hur vet jag att pumpen är otillräcklig i flödet? Alltså vad är tecken på att även om flödet går runt att det skulle vara på sin plats att skaffa nåt starkare.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

om du har onormalt hög temp är väl i princip ända tecknet.

är en avvägning mellan vattenhastighet och kylförmåga.

ju längre vattnet spenderar i kylaren ju mer kyls det (ned till omgivningstempen) men samtidigt ju mer vatten som passerar cpu blocket ju mer värme transporteras bort från cpu´n till kylaren.

troligen förlorar du väl en del pga motståndet i kylarna men tveksamt att det äns är över 50%

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du har onormalt hög temp är väl i princip ända tecknet.

är en avvägning mellan vattenhastighet och kylförmåga.

ju längre vattnet spenderar i kylaren ju mer kyls det (ned till omgivningstempen) men samtidigt ju mer vatten som passerar cpu blocket ju mer värme transporteras bort från cpu´n till kylaren.

troligen förlorar du väl en del pga motståndet i kylarna men tveksamt att det äns är över 50%

Ja. Det var lite min fundering också. Nu är inte det någon katastrof. Jag ligger på 48-55c på gpu/cpu i RDR2. Men jag funderade om jag hade mer kylprestanda o ta från kylelementen.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

låter ganska normalt i mina öron iaf.

tror inte du behöver va orolig.

skulle säga troligen ganska marginellt isf om du byter pump som sagt du kommer trycka förbi vattnet fortare genom kylaren vilket kommer sänka tiden den har på sig att kyla ned vattnet så samtidigt pumpa bort mer värme från cpu´n men med lite varmare vatten istället pga den kortare kyltiden.

tror ~50°c är ganska normalt vid belastning i spel.
men kolla vad du har för temp med något syntettest som belastar både gpu och cpu max och håller du dig under throttle temp så är det du har good enough.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan ha ganska lågt flöde utan att det spelar någon nämnvärd roll för tempraturen på komonenterna. Se der8aurs jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Du kan ha ganska lågt flöde utan att det spelar någon nämnvärd roll för tempraturen på komonenterna. Se der8aurs jämförelse.

Tack för tipset ska kolla på den

O tack till ni andra för input

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213