Microsoft ökar säkerheten i Edge med "Super Duper Secure Mode"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ökar säkerheten i Edge med "Super Duper Secure Mode"

Det långa namnet fimpas när Microsoft flyttar säkerhetsfunktionen från teststadiet till den skarpa versionen av webbläsaren Edge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Avaktiverad som standard är precis samma som de kört sedan alltid. Samma människor som kör edge är mycket samma som körde internet explorer på dess storhetstid. De som inte var insatta och körde det som följde med. Dessa människor kommer inte ändra denna inställning skulle jag gissa

Permalänk

Om alla förstod att Edge regelbundet spårar och gör intrång på ens privatliv så borde man tänka ett extra varv. Likaså med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Avaktiverad som standard är precis samma som de kört sedan alltid. Samma människor som kör edge är mycket samma som körde internet explorer på dess storhetstid. De som inte var insatta och körde det som följde med. Dessa människor kommer inte ändra denna inställning skulle jag gissa

Fler och fler använder sig av Edge istället för Chrome nuförtiden. Förr var det alltid så att de som var "in the know" installerade annan webbläsare, men jag stöter ofta på så kallade Power Users som använder sig av Edge, ofta i kombination med FF eller annat alternativ.

Permalänk
Medlem

Nej. Fortfarande Palemoon, som fortsätter att bli bättre och bättre.. Och sedan Crome om någon sida skulle trilskas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fler och fler använder sig av Edge istället för Chrome nuförtiden. Förr var det alltid så att de som var "in the know" installerade annan webbläsare, men jag stöter ofta på så kallade Power Users som använder sig av Edge, ofta i kombination med FF eller annat alternativ.

Edge är svinbra då det drar markant mindre ström och upplevs bra mycket rappare.
Chrome har jag inte rört sedan 2018 iofs, men antar att det är lika bloatat och resurshungrigt då som nu....

FF brukar vara förstahandsvalet om jag inte kör på batteri.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag väntar på mega Xtreme secure mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Fortfarande Palemoon, som fortsätter att bli bättre och bättre.. Och sedan Crome om någon sida skulle trilskas.

Vad tycker du är fördelar och nackdelar med Palemoon kontra Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fler och fler använder sig av Edge istället för Chrome nuförtiden. Förr var det alltid så att de som var "in the know" installerade annan webbläsare, men jag stöter ofta på så kallade Power Users som använder sig av Edge, ofta i kombination med FF eller annat alternativ.

Skulle tro att den största anledningen är att Edge går att managera tillsammans med övriga delar av Windows och därför pushas fram av IT-administratörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Skulle tro att den största anledningen är att Edge går att managera tillsammans med övriga delar av Windows och därför pushas fram av IT-administratörerna.

Det och att det ur ett användarperspektiv i princip går att likställa med Chrome, sedan Microsoft slutade göra en egen webbläsare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Skulle tro att den största anledningen är att Edge går att managera tillsammans med övriga delar av Windows och därför pushas fram av IT-administratörerna.

Mycket smidigt med inloggade användare i Edge, det i kombination med OneDrive gör ju datorbyten väldigt enkla för de flesta IT-avdelningar.

Permalänk
Medlem

Har kört med det grundläggande skyddet länge nu, vet inte riktigt vad det gjort i praktiken men det har mig veterligen heller aldrig ställt till med något så känner mig nöjd.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LicKeN:

Skulle tro att den största anledningen är att Edge går att managera tillsammans med övriga delar av Windows och därför pushas fram av IT-administratörerna.

Skrivet av fiskebulle:

Mycket smidigt med inloggade användare i Edge, det i kombination med OneDrive gör ju datorbyten väldigt enkla för de flesta IT-avdelningar.

Absolut, att webbläsaren är så pass integrerad med Azure AD gör ju manageringen blir väldigt smidig. Nästan alla användare "fattar" också Edge ganska snabbt då den påminnner om Chrome. Samtidigt som bokmärken, länkar, etc. synkas direkt med samma AD som används för att komma åt OneDrive, SharePoint etc. Det behövs inte många användare för att det ska underlätta rejält vid deployment av enheter och göra det smidigare för de flesta av slutanvändarna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fler och fler använder sig av Edge istället för Chrome nuförtiden. Förr var det alltid så att de som var "in the know" installerade annan webbläsare, men jag stöter ofta på så kallade Power Users som använder sig av Edge, ofta i kombination med FF eller annat alternativ.

Absolut, nya Edge är ju chrome utan google vilket uppskattas av många. Men att inte ens kunna avinstallera den tar priset för mig. Avskyr saker som är påtvingade även om saken i sig inte är den sämsta saken på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edge är svinbra då det drar markant mindre ström och upplevs bra mycket rappare.
Chrome har jag inte rört sedan 2018 iofs, men antar att det är lika bloatat och resurshungrigt då som nu....

FF brukar vara förstahandsvalet om jag inte kör på batteri.

Du vet att Edge är baserat på Chrome och praktiskt taget är samma webbläsare fast med mer telemetri?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Det hela låter precis som det skydd mot MIM som finns i Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du vet att Edge är baserat på Chrome och praktiskt taget är samma webbläsare fast med mer telemetri?

Du vet att Edge är baserat på Chromium och har samma farsa som Chrome, men det innebär inte att det finns massvis med optimeringar i Edge som inte finns i Chrome, och massvis med telemetri som finns i Chrome, som inte finns i Edge.

Telemetrin som Edge skickas är samma som Windows skickar så det spelar ingen roll, då den bara används för film.
Edge använder runt 20% mindre RAM än Chrome, det måste ju betyda något...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Termen "Säkerhetsriskreduceringar" i steg två och tre är ju lättförståelig. Men "säkerhetsminskningar" i steg ett låter ju lite som att det minskar på säkerheten. 😋

Att det är avaktiverat som standard nu är nog tillfälligt. Om ett år eller så när de sett effekterna i livemiljö så går grundläggande nog in som aktivt som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du vet att Edge är baserat på Chromium och har samma farsa som Chrome, men det innebär inte att det finns massvis med optimeringar i Edge som inte finns i Chrome, och massvis med telemetri som finns i Chrome, som inte finns i Edge.

Telemetrin som Edge skickas är samma som Windows skickar så det spelar ingen roll, då den bara används för film.
Edge använder runt 20% mindre RAM än Chrome, det måste ju betyda något...

Det stämmer inte, finns empiriska studier där Edge samlar in mer än övriga webbläsare och visst optimeringar i all ära, fortfarande Chrome med ett MS reskin.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det stämmer inte, finns empiriska studier där Edge är samlar in mer än övriga webbläsare och visst optimeringar i all ära, fortfarande Chrome med ett MS reskin.

Citat:

Users have previously noticed that Chrome scans the entire computer and reports hashes of executable programs back to Google to build Chrome's Safe Browsing platform.

Slutsatsen är snarare att Edge, Chrome och Firefox är inte särskilt lämpliga någon av dem.

Återigen, det är inte Chrome, då det som gör Chrome är alla integreringar med Googles egna ekosystem, annars är det bara Chromium . Chrome är inte samma som Chromium, de delar väldigt mycket delar men de är fortfarande inte samma, och Edge är inte byggt på Chrome, utan på Chromium som är den öppna källkod som i sin tur använts för att bygga Chrome.

Jag kan säkert rita ett fint diagram som visar gafflingen om det fortfarande är otydligt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vad tycker du är fördelar och nackdelar med Palemoon kontra Firefox?

Börjar väl med nackdelarna, och det är väl främst att alla sidor inte lirar 100 för att webbutvecklare är dumma i huvudet och oftast frågar efter User Agent istället för Feature Set, så ibland får man helt enkelt köra en annan browser för vissa sidor.

Sen har vi saker som inte är nackdelar eller fördelar utan beror på vad man föredrar. Palemoon's fokus ligger på stabilitet och prestanda så är man ute efter "bleeding edge" så blir man besviken.

Fördelrna enligt mig är förutom stabiliteten och prestandan att man har större kontroll över sin upplevelse som användare. En sratusbar, tabs on bottom (om man vill) utan tillägg, samt att telemetri och sådant mög är bortplockat, och att Private Browsing inte har massa asterisker om man så säger.

Sen är det också skönt med ett aktivt community där det är väldigt enkelt att komma i kontakt med och föra dialog med Mark Straver som grundat och driver projektet.

Samt också att de inte försöker vara Chrome. För mig försvann all entusiasm för Firefox när de tog bort native-stöd för tabs on bottom, och från den stunden har allt känts som om de har panik för att de tappat användare till Chrome och deras (hjärndöda) lösning har varit att försöka kopiera dem.

Med det sagt så är det lite som när IE var standard och FF var uppstickaren. Vissa sidor har diverse problem och kan man inte tåla att då och då hoppa till en annan mer "mainstream" browser så är Palemoon inte ett alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Slutsatsen är snarare att Edge, Chrome och Firefox är inte särskilt lämpliga någon av dem.

Återigen, det är inte Chrome, då det som gör Chrome är alla integreringar med Googles egna ekosystem, annars är det bara Chromium . Chrome är inte samma som Chromium, de delar väldigt mycket delar men de är fortfarande inte samma, och Edge är inte byggt på Chrome, utan på Chromium som är den öppna källkod som i sin tur använts för att bygga Chrome.

Jag kan säkert rita ett fint diagram som visar gafflingen om det fortfarande är otydligt

Fast i ett webbläsarlandskap där det antingen är Chromium eller Firefox man forkar så finns det ju inte så mycket nyans. Du vägrar dessutom besvara vad jag poängterat är det stora problemet med den webbläsaren. Det är egentligen mindre viktigt vad som forkats när Microsoft valt att strö på massa extra telemetri och att den skulle använda 20% mindre RAM ser jag gärna källa på.

Läs det jag länkade istället så kan du nyttja dina grafiska kunskaper vid ett bättre tillfälle.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du vet att Edge är baserat på Chromium och har samma farsa som Chrome, men det innebär inte att det finns massvis med optimeringar i Edge som inte finns i Chrome, och massvis med telemetri som finns i Chrome, som inte finns i Edge.

Telemetrin som Edge skickas är samma som Windows skickar så det spelar ingen roll, då den bara används för film.
Edge använder runt 20% mindre RAM än Chrome, det måste ju betyda något...

Skrivet av SuperSverker:

Slutsatsen är snarare att Edge, Chrome och Firefox är inte särskilt lämpliga någon av dem.

Återigen, det är inte Chrome, då det som gör Chrome är alla integreringar med Googles egna ekosystem, annars är det bara Chromium . Chrome är inte samma som Chromium, de delar väldigt mycket delar men de är fortfarande inte samma, och Edge är inte byggt på Chrome, utan på Chromium som är den öppna källkod som i sin tur använts för att bygga Chrome.

Jag kan säkert rita ett fint diagram som visar gafflingen om det fortfarande är otydligt

Du har förstås rätt i att Chromium och Chrome inte är exakt samma sak, men i sammanhanget gör det ingen direkt skillnad.

Chromium är Googles opensource-projekt där nästan hela utvecklingen av Chrome sker, sedan tillsätter de en matsked proprietär kod för integration med Google-tjänster osv och smackar dit sina varumärkesskyddade logotyper och namn och släpper det som Google Chrome.

Rent praktiskt har Microsoft förstås utgått från Chromium-kodbasen; det är först och främst det enda de har tillgång till, men det hade ju ändå varit de ~99% av Chrome som utgör själva webbläsarfunktionaliteten som de ville ha oavsett, så slutresultatet hade ju blivit i princip detsamma även om de i ett teoretiskt scenario istället hade kunnat/varit tvungna att utgå från Chrome men då behövt rycka bort lite extra Google-komponenter.

Vad gäller telemetrin vet jag inte om Microsoft lagat något, men det som uppmärksammades tidigare var väl just att Edge som standard skickar hem samtliga adresser man besöker till Microsoft. Vad jag förstår till följd av att Microsofts version av "safe browsing" ("smartscreen"? vad de nu kallar sin version) uppenbart inte har något integritetstänk alls.
Just det är ju iaf inte något som är "samma som Windows skickar".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Edge, när du enbart vill ha Microsofts egna spyware program och inga andra.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Börjar väl med nackdelarna, och det är väl främst att alla sidor inte lirar 100 för att webbutvecklare är dumma i huvudet och oftast frågar efter User Agent istället för Feature Set, så ibland får man helt enkelt köra en annan browser för vissa sidor.

Sen har vi saker som inte är nackdelar eller fördelar utan beror på vad man föredrar. Palemoon's fokus ligger på stabilitet och prestanda så är man ute efter "bleeding edge" så blir man besviken.

Fördelrna enligt mig är förutom stabiliteten och prestandan att man har större kontroll över sin upplevelse som användare. En sratusbar, tabs on bottom (om man vill) utan tillägg, samt att telemetri och sådant mög är bortplockat, och att Private Browsing inte har massa asterisker om man så säger.

Sen är det också skönt med ett aktivt community där det är väldigt enkelt att komma i kontakt med och föra dialog med Mark Straver som grundat och driver projektet.

Samt också att de inte försöker vara Chrome. För mig försvann all entusiasm för Firefox när de tog bort native-stöd för tabs on bottom, och från den stunden har allt känts som om de har panik för att de tappat användare till Chrome och deras (hjärndöda) lösning har varit att försöka kopiera dem.

Med det sagt så är det lite som när IE var standard och FF var uppstickaren. Vissa sidor har diverse problem och kan man inte tåla att då och då hoppa till en annan mer "mainstream" browser så är Palemoon inte ett alternativ.

Tack för utförligt svar! Jag är i grunden nöjd med FF, men funderar ibland på andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur Edge integrerar med windows-inloggningen på alla sajter som kör federated login. Gillar även strict mode, tyvärr funkar rätt många siter inte då, antar därför det inte är default. Kör chrome eller FF på dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Fast i ett webbläsarlandskap där det antingen är Chromium eller Firefox man forkar så finns det ju inte så mycket nyans. Du vägrar dessutom besvara vad jag poängterat är det stora problemet med den webbläsaren. Det är egentligen mindre viktigt vad som forkats när Microsoft valt att strö på massa extra telemetri och att den skulle använda 20% mindre RAM ser jag gärna källa på.

Läs det jag länkade istället så kan du nyttja dina grafiska kunskaper vid ett bättre tillfälle.

Jag skulle kunna tänka mig att edge gömmer en del av ramanvändningen i övriga os-delarna *foliehatt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack för utförligt svar! Jag är i grunden nöjd med FF, men funderar ibland på andra alternativ.

Jag har själv både edge FF och Chrome installerat. Så man vet hur de olika läsarna utvecklas och om det händer något nytt uch spännande. Det är alltid bra att vara öppen för annat även om man har en favorit man är nöjd med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Är det inte bara lite säkrare att ta chromium direkt från rätt källa istället?
https://www.chromium.org/getting-involved/download-chromium/
Istället för en helt okänd källa.