Kan inte stänga av datorn?

Permalänk
Medlem

Kan inte stänga av datorn?

Hej Hej!
Nu känns det pinsamt men men, Jag kör en win10 maskin, speccs i sign. Skiten går inte att stänga av, trycker shut down i startmenyn, ingenting, kört shutdown kommandot i CMD, ingenting. Helt ärligt vet jag inte mer vad jag ska göra. Funkar såklart att hålla inne knappen vilket jag gjort senaste veckan men känns inte som rätt lösning i längden så att säga.

Tack på förhand, Twidash.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Händer absolut ingenting? Om du kör något program som förhindrar att datorn stängs av brukar ju avstängningsproceduren i alla fall påbörjas, och sedan kommer kanske en varning om att ett program förhindrar avstängning.

Går det att stänga av från felsäkert läge?

Om du har fast boot påslaget, går det att stänga av med det avslaget?

Annars, vad jag kommer ihåg, kan någon hårdvara förhindra avstängningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Prova kör Kommandotolken som admin, och kör kommandot "sfc -scannow"
Efter den är färdig så kör du kommandot "DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Restorehealth"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Händer absolut ingenting? Om du kör något program som förhindrar att datorn stängs av brukar ju avstängningsproceduren i alla fall påbörjas, och sedan kommer kanske en varning om att ett program förhindrar avstängning.

Går det att stänga av från felsäkert läge?

Om du har fast boot påslaget, går det att stänga av med det avslaget?

Annars, vad jag kommer ihåg, kan någon hårdvara förhindra avstängningen.

Nej, ingenting alls händer. Har funkat nån gång ibland men oftast ingenting.

Skrivet av m4gnify:

Prova kör Kommandotolken som admin, och kör kommandot "sfc -scannow"
Efter den är färdig så kör du kommandot "DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Restorehealth"

Får prova detta, återkommer.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag antar att datorn exploderade efter att du körde mina kommandon.. Jag är ledsen